Siideriaika

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Siideriaika

ViestiKirjoittaja Molder » To Maalis 31, 2016 14:06 pm

Jos haluatte makeampaa niin suositteleen koittamaan hiivoja jotka jättävät hieman jäännössokeria. Esim. Wyeast 4184 Sweet Mead jätti mukavan makeaksi. Pidän kyllä itse kuivasta siideristä niin että välttämättä kaikille tuo makeus ei riitä. White Labs WLP720 olisi myös tuollainen hiiva.

En tiedä onko se sitten mielikuvaa ja vain omassa päässä mutta nuo makeuttajat kyllä jättävät mielestäni kummallisen maun. Koitan suosia perinteistä "makeutusta". Kukin tyylillään. Pääasia että tekee ja on hauskaa =)
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

seppinen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja seppinen » Ti Huhti 12, 2016 21:37 pm

Ahoi! Onko jollain suositella jotain tiettyä tuorepuristettua mahdollisimman vähän käsiteltyä mehua, jota myydään kaupoissa? Vähän on pitkä aika omppukauteen ja vaimo huutaa itsetehdyn siiderin perään :D

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Heinä 01, 2016 8:46 am

Miltäs näyttää tuleva omenasato jengillä?
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Jaakko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Jaakko » Pe Heinä 01, 2016 13:12 pm

Juu tänä vuonna tulee omenia hyvin :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Heinä 01, 2016 22:02 pm

Oletteko tehneet karpalosiideriä tai karpalolonkeroa? Olisi appiukolla noin 9 litraa karpaloita ja ajattelin että niistä voisi tehdä jonkun vaimolle ja anopille kelpaavan juoman. Hätäpäissä sitten viiniä, mutta kevyempi juoma voisi olla paremmin kauppansa tekevää.

Zapsky
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja Zapsky » Su Heinä 10, 2016 16:17 pm

Zapsky kirjoitti:Nyt siirrän huomiotani tuohon makeutukseen. Mikä periaate sen valinnassa on, kun pitää löytää käymiskelvoton makeuttaja? Onko kaikki -holi päätteiset poissuljettuja?

Palaan vielä tähän esittämääni kysymykseen. Mistä siis tiedän, että makeutusaine on käymiskelvoton? Onko olemassa jotain selkeää listaa aineista, joita hiiva osaa käyttää hyväkseen ja joita ei? Nyt pitäisi keksiä joku purkkaratkaisu siiderin makeuttamiseen pullotusvaiheessa. Karbonoin siiderini panimosokerilla, mutta makeus uupuu lopputuotteesta kokonaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 10, 2016 17:54 pm

Hiivat käyttää ravinnokseen lähinnä vain mono- ja disakkarideja ja niitäkin aika valikoivasti.* Disakkarideista käy mm. maltoosi, trehaloosi ja sakkaroosi, mutta laktoosi taasen ei kelpaakaan ilmeisesti millekään kannalle. Monosakkarideista ainakin glukoosi ja fruktoosi kelpaa hiivoille, mutta muut ei välttämättä käy, riippuen kannasta. Hiivakanta vaikuttaa siihen, mitä sokereita hiiva pystyy käyttämään ravinnokseen, mutta laktoosi ainakin pitäisi sokereista olla käymiskelvoton kannasta riippumatta.

Siiderin makeuttamiseen kelpaa siis kaikki "keinotekoiset" makeutusaineet ja osa sokereista. Käytännössä kaikkien käymiskelvottomien makeutusaineiden ongelma on, että ne maistuvat hieman toiselta kuin tavallinen sokeri, tuppaavat olemaan monesti "imelämpiä" kuin luonnollisemmalla tavalla makeaksi koetut sakkaroosi tai glukoosi.

*Hiivat kyllä käyttää ravinnokseen myös pidempiä hiilihydraattiketjuja, mutta nekin on hiivan ensiksi pilkottava sopiviksi monosakkarideiksi, mikä saattaa tai saattaa olla onnistumatta. Tyypillisesti pitkistä hiilihydraattiketjuista jää ainakin osa ketjuista lopulta pilkkomatta. Mikään disakkaridikaan ei hiivalle kelpaa sellaisenaan, vaan nekin on ensiksi pilkottava monosakkarideiksi, mikä taasen ei ole mm. sakkaroosin tapauksessa suurikaan vaiva hiivalle.

Zapsky
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zapsky » Pe Heinä 15, 2016 20:47 pm

Upea vastaus, suurkiitos vaivannäöstäsi! Lähden tuolla nykyisellä, varsin kuivalla siiderierälläni kokeilemaan vaihtoehtoja. Yleisimpiä lienevät hermesetas, stevia, ksylitoli..?

Kävin kyselemässä paikallisessa Ruohonjuuri -liikkeessä, ja myyjä neuvoi että lähimpänä sokeria oleva korvike on monen asiakkaan mielestä Erytritoli. Luulisitteko, että tämä on käymiskelvoton? Olen toistaiseksi käyttänyt melkon siiderihiivaa panemiseen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Heinä 15, 2016 23:33 pm

Zapsky kirjoitti:Upea vastaus, suurkiitos vaivannäöstäsi!

Heh, jos vain vastaus aukeaa tippaakaan lukijalle, eikä ole mukaan sattunut höpöjä.
Mutta kiitos.

Zapsky kirjoitti:Kävin kyselemässä paikallisessa Ruohonjuuri -liikkeessä, ja myyjä neuvoi että lähimpänä sokeria oleva korvike on monen asiakkaan mielestä Erytritoli. Luulisitteko, että tämä on käymiskelvoton? Olen toistaiseksi käyttänyt melkon siiderihiivaa panemiseen.

Eiköhän tuo ole täysin käymiskelvoton. Hämmästyisin kovasti, mikäli näin ei olisi. Mikään muukaan sokerialkoholi ei kelpaa yhdellekään hiivalle ravinnoksi, joillekin bakteereille kyllä. Hiivat käyttää ravinnokseen sokereita ja osaavat pilkkoa polysakkarideja, mutta eivät sokerialkoholeja. Mutta täysin varmaa tietoa minulla ei siis ole.

Zapsky
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zapsky » La Heinä 16, 2016 10:00 am

No hitto, olisinko jopa vahingossa löytänyt sokeria lähinnä olevan käymiskelvottoman makeutusaineen? Haen pussin tuota ja raportoin sitten tuloksista.

Miten sokerimolekyylien pituus liittyy käymiskelvottomuuteen? Onko jokin selkeä ohje, että kaikki tietyn pituiset ovat kelvottomia?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Heinä 16, 2016 11:01 am

Taitaa liki kaikille hiivakannoille disakkarideja pidemmät ketjut tuottaa jo merkittäviä vaikeuksia. Mulla ei ole ainakaan mitään varsinaista tietoa, miten hiiva käsittelee trisakkarideja tai muita oligosakkarideja.
Tuossa aiemmin kirjoittamani siitä, että hiiva käyttäisi pidempiäkin hiilihydraattiketjuja saattaa olla täyttä soopaa koskien saccharomyces cerevisiae -kantoja. Jokin ajatushäirä.

Mutta kyllä ne samalla kun eivät kelpaa hiivalle, niin eivät myöskään maistu makealle.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Elo 14, 2016 23:16 pm

Tulipa laitettua ensimmäistä kertaa ihan itse omenista puristettua mehua käymään siideriksi.

Kauhea ähellys oli puristamisessa tuommoisella hong kongin ruuvivekottimella, omenasta ei irronnut mehua nimeksikään jos se oli yhtään isompaa kuin vihannesleikkurin läpi laitettu. Raaste, viipaleet tai lohkot eivät antaneet mehua vaikka kuinka junttasi. Pullonkaulaksi muodostuikin meidän "vihannesleikkuri" joka on sauvasekoittimen päähän liitettävä pieni alle litran kokoinen purkki terineen. Ehdottomasti jos aikoo tuollaista halpaa puristinta käyttää, on hienonnuslaitteen vedettävä omenat kokonaisena mukisematta ja tehdä niistä pientä silppua. Viisi tuntia ja kymmenen litraa mehua...

Mehu sentään maistuu hyvältä, nakkasin S-33 oluthiivan sekaan jos käyttäisi vähän makeaksi. Mitään lisäravinteita en lisännyt.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Elo 16, 2016 10:54 am

Löysin netin syövereistä (joku puutarhaihmisten palsta) reseptin jossa makeutus tehtiin nestemäisellä hermesetaksella. tyyliin n 20 litraan sidukkaa 10-14 teelusikallista hermesetasta. onko porukalla kokemusta moisesta.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ti Elo 16, 2016 18:16 pm

ite olen kokeillu sekä hermesetaksella sekä stevialla ja ei niistä kumpikaan ole oikeesti "sokerin" makuista,mutta jos noista kahdesta pitäs valita parempi niin melkein kallistuisin tuohon steviaan.
nykyään jos sidukkaan teen niin olen laittanut käymisen pysäyttäjää siihen ns valmiiseen siideriin ja sitten ihan perus sokerilla makeuttanut ja kylmään vaan sitten säilöön.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ti Elo 16, 2016 21:34 pm

Tero_perkele kirjoitti:ite olen kokeillu sekä hermesetaksella sekä stevialla ja ei niistä kumpikaan ole oikeesti "sokerin" makuista,mutta jos noista kahdesta pitäs valita parempi niin melkein kallistuisin tuohon steviaan.
nykyään jos sidukkaan teen niin olen laittanut käymisen pysäyttäjää siihen ns valmiiseen siideriin ja sitten ihan perus sokerilla makeuttanut ja kylmään vaan sitten säilöön.

No perhana...
Hankin pussillisen tuota edellämainittua erytritolia. Pitänee kokeilla sillä.
Helpoimmalla varmaan pääsisin jos lykkäisi käymisen pysäyttäjän pömpeliin. Lykkäisi sokerilla passeliksi makeutetun sidukan kegiin ja sitten vaan pakkokarbonointi. Liemi sitten beergunilla pulloihin.. No meitsillä ei ole varustuksessa tätä beergunia joten idis jää tulevien aikojen kokeiluihin.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Pe Elo 19, 2016 12:33 pm

Minä kokeilin myös keinotekosia makeuttajia ja perseellehhän ne maistu. Tietysti, jos tykkää esim. limuissaki steviasta niin sit se voi sopia.

Taas tulee mielettömästi pomppuja, voihan se olla että Jonnan kokeileva a-tehdas kikkailee taas syksyn tullen jotain.. :D
Voisin yrittää tehdä toisista omenoista tällä kertaa, nuo aiemmat olikin niin pirun kirpeitä jo lähtiessä.
Punasta ja mustaa viinimarjaakin tuli kerättyä, jos kokeilis vähän myös sitä likköörin tekoa. ;)

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Pe Elo 19, 2016 22:30 pm

Eka siideri pöntössä. Tein netistä löytyneen mallin mukaisen omenanmurskaimen ja siihen jatkojalostimeksi mehunpusertimen. 5 tonnin pullotunkki huolehti voimakoneen hommista. Vermeet toimi kohtuu hyvin ja mehua irtosi noin 23 litraa. Sopiva annos koepanoon.
Keitin 250g rusinoita ja kippasin rusinankeitinveden omenamehun sekaan. Joskus 30v sitten tuo oli vakiojuttu kotiviinejä tehdessä ja toistin samaa kaavaa...
Hiivaksi Mangrove Jack's Mo2 Cider.
Nyt vain odotellaan mitä tulee...

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Su Elo 21, 2016 12:36 pm

Mustola kirjoitti:
Tero_perkele kirjoitti:ite olen kokeillu sekä hermesetaksella sekä stevialla ja ei niistä kumpikaan ole oikeesti "sokerin" makuista,mutta jos noista kahdesta pitäs valita parempi niin melkein kallistuisin tuohon steviaan.

No perhana...
Hankin pussillisen tuota edellämainittua erytritolia. Pitänee kokeilla sillä.
Helpoimmalla varmaan pääsisin jos lykkäisi käymisen pysäyttäjän pömpeliin. Lykkäisi sokerilla passeliksi makeutetun sidukan kegiin ja sitten vaan pakkokarbonointi. Liemi sitten beergunilla pulloihin.. No meitsillä ei ole varustuksessa tätä beergunia joten idis jää tulevien aikojen kokeiluihin.

DIY Beergun toimii ihan hyvin kunhan pullotettava siideri on kylmää ja pullotkin jäähdytettyjä. Been there done that!

SparHawk
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Paattinen

ViestiKirjoittaja SparHawk » Ke Elo 24, 2016 23:54 pm

Heips!

Laitoin juuri käymään ekan siiderisatsini puristetusta pastöroimattomasta mehusta.
30l vanhassa AIV pullossa
Hiivana Lalvin EC-1118
mehun ominaispaino 40 joten vahvaa tästä ei ole tulossa, mutta riittävä.
Sitten kysymyksiin:
Tuleeko tällä hiivalla aina hiilihappoa eli ei voi pullottaa kumikorkillisiin viinipulloihin?
loppuuko kupliminen jos iskee käymisen pysättäjää kun on käynyt kuivaksi??
Ja jos hommaan normi litran lasipulloja muovikorkeilla lisää pullotusvaiheessa 3 litraa samaa mehua joukkoon?
haittaako jos karbonointimehu on pastöroitua?
Varmaan tyhmiä kysymyksiä mutta suoraa vastausta ei google kertonut

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Elo 25, 2016 7:23 am

Siiderit käyvät yleensä aika kuiviksi, joten hyvinkin keskivahvuista tuosta tulee, mikä mielestäni sopii siideriin hyvin.

Kaikilla hiivoilla muodostuu hiilihappoa. Voihan sen pullottaa kumikorkillisiin, mutta ne kumikorkit eivät vain pysy paikoillaan. :lol:
Eli perus olutpulloihin kannattaa laittaa. Jos haluat laittaa "mehupulloihin" eikä haittaa että siideri on flattia (hapotonta), voit käymisen jälkeen laittaa käymisenpysäyttäjän. Silloin ei happojakaan muodostu enää pulloissa. Mutta silloin voit käyttää mehua makeuttamaan siideriä. Happoja ei enää silloinkaan synny jos hiiva on tapettu.

Jos käytät olutpulloja ja jätä hiivan tappamatta, voit hapottaa mehulla. Määrä kannattaa tarkistaa laskurilla ettei tule pullopommeja ylikarbonoinnin seurauksena. Pastöroinnilla ei tietääkseni ole vaikutusta vaan se käy yhtä lailla. Jostain luin että pastöroimattomalla tulee ehkä paremman makuista, mutta molemmat käyvät yhtä kaikki.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”