Siideriaika

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Siideriaika

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Loka 25, 2015 15:21 pm

Tyhmä kysymys vielä, käytätkö jotain kirkastusainetta/käymisenpysäyttäjää?

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Loka 26, 2015 7:25 am

Ei ole tyhmiä kysymyksiä, vain tyhmiä vastauksia :) Ei en käytä mitään. Siiderit on olleet käymiskierroksella sen 3-4 viikkoa, osapuilleen puolet ajasta sekundäärissä, johon olen yleensä karbonointi sokerin sekoittanut. Tämä tuorein siideri on vielä kirkasta kuin mikä, pullon pohjalle on kuitenkin muodotunut ohut kerros, joten luulisi että siinä joukossa olisi hiivaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Loka 26, 2015 7:50 am

Noiden tietojen perusteella epäilen, että korkit vuotavat tms. Aika uskomatonta olisi kyllä, että kaikki paineet kaikista pulloista karkaisivat. Pullotat varmaan 1h sisään karbonointisokerien lisäämisestä?

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Loka 26, 2015 10:39 am

Samat korkit ovat toimineet oluella. Ja juu about 15min menee niin ovat pullossa. No vuoden päästä kokeilaan taas :( Leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä ;)

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ke Marras 04, 2015 21:20 pm

Hei hei heipparallaa!
En tiedä mitä tein väärin - luulin todellakin että viimeistään viime vappuna, siis puoli vuotta sitten, olisi jo siideri ollut valmista eli toisinsanoen kuplivaa. MUTTA. Vasta ihan viime viikkoina on tullut kunnon kuplat! Eikait ne oo maultaan muuttuneet juuri miksikään, mutta ihme juttu että ne todellakin kuplii vasta nyt. Pullotettu joulukuussa 2014!! Ja eihän ne pilallakaan voi olla? Kun maku ei muutu ja säilytyksessä ollessaan niitä ei oo pyöritelty? Kokeilin tosiaan muutamaan laittaa steviaa, mutta niistä tuli kyllä niin hirveen makusta sontaa että ne juotetaan sitte vain vieraille ja ite juodaan paremmat. :D Viiiitsi vitsi, onneks en laittanu kuin kuuteen pulloon sitä. Ne joutaa kaataa vaikka kukille.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » To Marras 05, 2015 13:16 pm

Kerroppa Jonna.anneli lisää. Mikä oli valmistamis metodisi ja millä hiivalla jne? Itselläni olleet nyt 1 1/2kk pullossa ja täysin karbonoimattomia edelleen. Odotanko Juhannukseen seuraavaa korkkausta?

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » To Marras 05, 2015 15:18 pm

Millaisissa lämpötiloissa säilyttelette? Itse olen laittanut karbonointia varten pakastimesta samaa mehua mistä siideri on tehty. Itse olen pitänyt muutaman viikon, joskus jopa pari kuukautta huoneenlämmössä. Sitten kylmään kellariin. Puolen vuoden päästä maistiaiset. Noin puolitoista vuotta ollut vanhimmat putelit.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Marras 05, 2015 15:30 pm

Siiderihiiva ei taida kovin hyvin kylmässä toimia, olen molderin linjoilla, että siideri voi ihan hyvin kypsyä vaikka huoneenlämmössä.

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Pe Marras 06, 2015 5:39 am

Nuo on nyt olleet n.20c sen 1 1/2 kuukautta. Mutta jossei niissä vieläkään ole happoja niin kannattaako niitä siirtää viileämpään?

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » Ke Marras 25, 2015 20:07 pm

Nyt alkaa olla sen 3kk, maku on omenaisen kuiva ja mielyttävä, mutta hapot puuttuu? Niitä ei taida enää saada kun sodastreamillä sinne? Olisiko kellään mitään käsitystä mitä on mennyt pieleen? Pullotus ominaispaino oli 0.998 luokkaa. Olisiko hiiva kuollut jostain syystä pullotukseen mennessä? Siiderihiivallahan nuo tein mutta moni on tehnyt ihan oluthiivalla? Aaapuva. Pakasteessa olisi vielä toiseen sidukkasatsiin värkit mutta en haluaisi toista limboa kokea.

Samppu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Samppu » To Marras 26, 2015 16:57 pm

Laitoitko minkä verran sokeria pullotuksen yhteydessä sekaan? Millaiset pullot/korkit?
Kun sitä on liikaa, tietää mikä oli tarpeeksi...

petedad
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja petedad » To Marras 26, 2015 18:11 pm

20 litran satsiin laitoin 150g eli 7,5g/l. Samoja puolenlitran suomipulloja ja korkkeja olen onnistuneesti käyttänyt oluessa.

Samppu
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Samppu » To Marras 26, 2015 21:22 pm

Juu no siihenhän se vittaapi että hiiva ei oo tehtäväänsä tehnyt. Itselle sen verran vielä vierasta puuhaa että paremmin en osaa diagnosoida tuon hiivan sielunelämästä että mikä lie sitä riivaa. Viisaammat ja kokeneemmat kertonee :)
Kun sitä on liikaa, tietää mikä oli tarpeeksi...

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ma Joulu 07, 2015 18:23 pm

Moikka, sori ku en vastaillu ajoissa. Siis tein omasta mehusta, omput käytin puristamossa ja siitä mehut pönttöön (17l mehua ja 8l vettä) suhisemmaan hiivan kanssa. Hiiva oli joku perus Barshot -merkkinen. Pönttö lähti porisemmaan pannuhuoneeseen +24 asteeseen. 13.11 oon laittanu lillingit kasaan ja pullotus on ollu 16.12.2014. Minä säilytän suhteellisen kylmässä, oisko joku 10 astetta, vähän reilu, kesäisin ja näin talvella monttu kylmenee lähemmäs viittä astetta.
Pullotin 0,33 pulloihin ja pullottaessa pudotin pulloon minisokeripalan. Korkit tilasin Viinitalo melkolta, ihan normi kruunukorkit. En oo niitä heilutellu enkä liikutellu muutenkaan ja tosissaan tuli pullotettua melkein vuos sitte. En tiiä mitä tein, mutta onhan tuo kuitenki ihan maukasta ja viiiihdoinkin ne kuplatki sinne saatiin. :) pullotusvaiheessa volttia oli 6,7.
Oisko liian alhainen säilytyslämpötila minkä johdosta siideri ei kunnolla kupli. Ehkä nyt huomaa, että korkatessa osa korkeista on vähä tiukemmassa ku osa, ja niissä missä korkit on tiukemmassa - on luonnollisesti enemmän kuplia. Pullot on ihan hajapulloja, mitä nyt sattu löytymään jo omasta takaa kun niitä säästelin. Osa on perus kaljapulloja, osa esim. somersbypulloja, happy joe pulloja jne. Peruskauraa. Ja luulis pullojen suidenkin olevan standardikokoa että en tiiä oliko korkituksessa toisissa järeempi ote vai mikä siinä oli :D Taitaa olla semmonen taiteenlaji tämäki siiderinteko, että kokeilemalla tulee paras :D

Zapsky
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zapsky » Ti Helmi 16, 2016 22:50 pm

Tervehdys!

Rekisteröidyin foorumille, koska olen jo pidemmän aikaa paininut aloittelijamokien kanssa. Harrastustilat tälle hommalle ovat pienet, ja siksi olenkin aloittanut homman ruohonjuuritasolta, jotta kasvattaisin ymmärrystäni pikkuhiljaa, enkä haukkaisi liian isoa palaa kerralla.

Yritän neljättä kertaa saada aikaiseksi siideriä kaupan täysmehusta. Kyllä, kiljuahan tämä käytännössä on sillä erotuksella, että yritän tämän kautta päästä ymmärrykseen tästä harrastuksesta. Älkää silti ylenkatsoko minua, ainakaan vielä. Pääsin aikoinaan maistamaan kaverin tekemää "siideriä", joka oli tehty marketin täysmehusta. Siideri oli kauniin väristä ja kirkasta, ja se sihahti iloisesti kun kampesi kruunukorkin pois ruskean 0,33 pullon suulta. Tämä resepti on valitettavasti aikojen saatossa hävinnyt, mutta varmaa oli se, ettei hommassa käytetty käymisastiaa kummempia välineitä.

Uusin eräni on nyt tekeytynyt vesilukollisessa Melkkon käymisastiassa 48h. Lähtötilanne oli 1.040, ja kahden vuorokauden jälkeen mittari näytti 1.010. Käymisen suhteen minulla ei koskaan ole ollut ongelmaa, aina on tullut sen vahvuista nestettä, kuin ollan lähdetty hakemaan. Murheeni piilee pullotuksessa, ja etenkin hiilihappoisuuden aikaansaamisessa. Karbonoinniksiko tätä kutsuttiin... Kaikki kolme aikaisempaa pulloihin päätynyttä erää on myöhemmin avattaessa tyhjentynyt nanosekunnissa seinille. Muutaman pullon pohjankin olen saanut irtoamaan.

Olen yrittänyt ratkoa ongelmaa vähentämällä sokerin määrää. Samoin olen yrittänyt käyttää "rauhallisempia" hiivoja. Tähän uusimpaan erään käytin Melkkon siiderin käymisaine-setistä siiderihiivan sekä osan hiivaravinnepussista. Kysymys kuuluukin nyt, miten minä saan tuon juoman pulloihin niin, että niihin muodostuu edes hieman hiilihappoja? Tulisiko jälkikäymisen hapotusta varten tapahtua avoimissa vai suljetuissa pulloissa? Huoneenlämmössä, viileässä vai kylmässä? Vai kenties ensin huoneenlämmössä ja sitten suoraan kylmään? Aion kirkastaa juoman puhtaasti seisottamalla sitä pulloissa. Aikaisemmat kokeiluni ovat osoittaneet tämän toimivaksi ratkaisuksi, koska kaupan mehut ovat jo sellaisenaan täysin kirkkaita.

Hiivaa ei voi kylmässä tappaa, ymmärrän tämän. Olen myös kuullut pullopastöroinnista, mutta se menee kotioloissa vielä asteen liian vaaralliseksi. Tietysti jos mitään muuta vaihtoehtoa ei ole, niin täytyy turvautua tähän. Jälkikarbonointi millään laitteilla ei myöskään ole vaihtoehto.

Juoman makeuttaminen mietityttää minua myös. Pullottaessa tulisi ymmärtääkseni käyttää jotain käymiskelvotonta makeutusainetta? Mikä olisi sellainen, joka liukenee täysin juomaan, eikä painu painavampana pullon pohjalle?

Entäs etikoituminen? Ymmärtääkseni kilju ei voi käydä sellaisenaan ylikuivaksi ja näinollen muuttua etikaksi, vaan siihen vaaditaan jonkinlainen saastuminen? Missäkohtaa minun tulisi lappoa juoma? Kun ominaispainomittari näyttää 1.000, vai kun näkyvä käyminen on loppunut?

Teksti on pitkä ja kysymyksiä on paljon. Olen parhaani mukaan istunut iltoja lukien aiheesta, mutta tuntuu että ongelmani on erikoislaatuinen, enkä siksi ole saanut selkeää vastausta mistään. Tai sitten olen vain kädetön amatööri. Jokatapauksessa, arvostaisin jokaisen asiasta tietävä vinkkejä, vaikkei kykenisikään vastaamaan kaikkiin kysymyksiin. Kiitos ja kumarrus! Kysykää lisätietoja!

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Helmi 17, 2016 22:57 pm

Anna siiderin käydä ihan loppuun asti. Mittaa ominaispaino ja kun se ei enää moneen päivään muutu yhtään, on se käynyt loppuun. Minulla meni muistaakseni ihan alle yhden ominaispaino, eli kuivaksi.

Sitten voit halutessasi makeuttaa siideriä käymiskelvottomalla makeutusaineella. Niistä minulla ei ole kokemusta, kun tykätään kuivasta siideristä. Stevia ainakin on yksi.

Pullotuspäivänä lisäät sokeria halutun määrän, esim. 5g/l. Haluttu määrä riippuu siitä kuinka happoista juomaa haluat. Tätä varten löytyy netistä ohjeita ja laskureita, mm. Brewersfriend.com. Hiiva käyttää tämän sokerin pulloissa (huoneenlämmössä) ja siinä muodostuu hiilidioksidia. Suljetussa pullossa hiilari ei pääse pois vaan muodostaa painetta ja sitoutuu nesteeseen.

Zapsky
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zapsky » Ke Helmi 24, 2016 13:23 pm

Viikko on kulunut pullotuksesta ja toden totta, juoma on pysynyt pulloissa! Neljäs kerta toden sanoi.

Eroina aikaisempiin keisseihin oli sokerin määrä juomassa. Aikaisemmin olen nostanut nesteen haluttua loppuvahvuutta useilla prosenttiyksiköillä. Suurempana syynä lienee kuitenkin se, ettei aikaisemmat juomat ole välttämättä käyneet loppuun. Hiiva oli myös aikaisemmista "turbohiivoista" poiketen melkkon siiderihiiva, kuten jo aikaisemmin mainitsin. Ärhäkästi tuokin kyllä kävi, kun käytin hiivaravinteen, joten en tiedä oliko tällä kertaa hiivoilla kuitenkaan mitään eroa.

Viikon aikana juoma on kirkastunut todella paljon, lähes selkeäksi. Maistoin eilen kaljakorista ylijääneen koepullon, ja oikein toimivalta vaikutti. Maku on tosin hivenen hiivainen, joten sen viilaamista lähden seuraavaksi harjoittelemaan. Tässä maltti taitaa olla valttia, sillä ymmärrykseni mukaan hiivaravinteen käyttö vahvistaa hiivan makua lopputuloksessa. Hitaampi käymisprosessi on siis seuraavan sammiollisen avainsana.

Karbonointiin käytin 2g panimosokeria per 0,33l pullo, ja hiilihappoisuustasosta tuli keskivertoa matalampi. Nostan tämän seuraavalla kerralla 3g:n.

Kiitos kaikille lukeneille sekä sir BrewZealot:lle vastauksesta. Taas olen jotain oppinut tästä hommasta, ja suuremmoisen mielenkiintoinen harrastus tulee aikanaan olemaan tämä kotipaneminen.

Mazku
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Mazku » Ke Helmi 24, 2016 13:44 pm

Hiivainen maku voi hävitä ajan myötä pullossa kypsyessään. Toinen huomioitava asia on pullokypsytettyjen siidereiden (ja oluiden) kaataminen oikeaoppisesti. Hiiva laskeutuu pullon pohjalle tehtyään tehtävänsä ja jos tätä sakkaa ei haluta mukaan lasiin (Hefeweizenissa halutaan) pitää juoma kaataa hitaasti ja varovaisesti lasiin ja jättää viimeinen pari senttiä pullon pohjalta kaatamatta. Myös siirtelyn jälkeen kannattaa antaa pullon olla useita tunteja jääkaapissa pystyasennossa että sakka ehtii taas laskeutua pullon pohjalle ja kaataminen onnistuu helpommin.

2g/0,33l eli 6g/l vaikuttaa kyllä hyvältä määrältä. 9g/l alkaa nousta jo aika suureksi. Voi myös olla että viikossa suuri osa hiilidioksidista pullon kaulasta ei ole ehtiny liueta mukaan juomaan, joten aika voi myös auttaa tähän.

Zapsky
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Zapsky » Ma Maalis 14, 2016 12:01 pm

Nyt siirrän huomiotani tuohon makeutukseen. Mikä periaate sen valinnassa on, kun pitää löytää käymiskelvoton makeuttaja? Onko kaikki -holi päätteiset poissuljettuja?

Olen kokeillut tämän rutikuivan siiderin kanssa erilaisia makeuttajia, kuten hunajaa ja siirappeja, mutta toistaiseksi ruokosokeri on antanut parhaimman maun. Harmillista, kun en voi sitä tässä käyttää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 14, 2016 12:30 pm

Mikä tahansa käymiskelvoton makeuttaja kelpaa, maku se on ratkaisevaa. Sokerialkoholit toimii siinä missä muutkin makeutusaineet.
Käymiskelvottomuus on merkittävää, ellei sitten tapa / suodata hiivaa ja pakkokarbonoi, jolloin voi käyttää myös glukoosia.

Sitten jos lasissa makeuttaa, niin voi käyttää mitä huvittaa. Ei sekään mikään mahdoton idea ole, että lisää lasiin sokerilientä hieman makeuttajaksi.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”