Siideriaika

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

homecyderguy
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: pirkkala
18 tai yli: Olen

Re: Siideriaika

ViestiKirjoittaja homecyderguy » To Loka 23, 2014 20:13 pm

Omat kokemukset on vasta parista setistä , mutta pastöroimattomasta mehusta (ensimmäinen setti: hiiva, ravinne + sitruunahappo) tuli tosi kirkasta kirkasteita käyttämättä. Mehu oli 22 asteessa primaarissa reilun viikon ja selkeytymässä sukundaarissa 14-16 asteisessa maakellarissa 2-3 viikkoa. Ihan hovikelpoinen ulkoisesti jo tuossa vaiheessa pullotettaessa, maku ehkä vaatii vielä vähän kypsymistä :)
Luomuna ilman mitään lisäaineita villihiivoilla käytetystä satsista (mehulingolla tehty setti joka käytettiin aika sakkaisena) ei tullut yhtä kirkasta, mutta sekin varmaan pulloissa selkiää kunhan ei ihan pohjalimoja kaada lasiin.
Arvaisin, että kohtuullisen selkeä mehupuristamon mehu ei mitään kirkasteita tarvitse seljetäkseen.

peräedellä
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Sjoki

ViestiKirjoittaja peräedellä » La Joulu 13, 2014 15:24 pm

Jeps pakko tännekkin on kirjoittaa!
Teen Amk:ssa projektia siidereistä ja niihin liittyvistä jutuista.
Pohjana koulutus puutarhuriksi ja sitä kautta nuo lajikkeet ja niiden ominaisuudet karkeasti hanskassa.
No missä mennään nyt.
Puristetun mehun vertailua niin aistinvaraisesti kuin koneellisesti. Väri ja sokeri.
Pastoroinnin vaikutuksia mehuun mittailtu. Mielenkiintoisia eroja tai olettettujen erojen puuttumista hämästelty.
Mehut puristettu ilman enstsyymejä ja ilman muitakaan lisäaineita.

Käymässä nyt
Lobo+Antonovka pastoroimaton Wyeastin cider
Lobo+Antonovka 50%/50% pastöroitu/pastöroimaton Lalvin EC-1118
Pastöroitu Lobo Lalvin EC-1118

Sekundäärissä
pastöroimattomat
Antonovka+villiomena Aarno Presto cider
Antonovka+villiomena Aarno spontaani

Vinkkkejä otetaan vastaan ilomielin! :party:

jonna.anneli
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vieremä

ViestiKirjoittaja jonna.anneli » Ma Joulu 15, 2014 17:12 pm

homecyderguy kirjoitti:Omat kokemukset on vasta parista setistä , mutta pastöroimattomasta mehusta (ensimmäinen setti: hiiva, ravinne + sitruunahappo) tuli tosi kirkasta kirkasteita käyttämättä. Mehu oli 22 asteessa primaarissa reilun viikon ja selkeytymässä sukundaarissa 14-16 asteisessa maakellarissa 2-3 viikkoa. Ihan hovikelpoinen ulkoisesti jo tuossa vaiheessa pullotettaessa, maku ehkä vaatii vielä vähän kypsymistä :)
Luomuna ilman mitään lisäaineita villihiivoilla käytetystä satsista (mehulingolla tehty setti joka käytettiin aika sakkaisena) ei tullut yhtä kirkasta, mutta sekin varmaan pulloissa selkiää kunhan ei ihan pohjalimoja kaada lasiin.
Arvaisin, että kohtuullisen selkeä mehupuristamon mehu ei mitään kirkasteita tarvitse seljetäkseen.

Tässä vaiheessa, kun itse vasta huomenna aloitan pullotuksen, puristamon pastöroidusta mehusta tekemäni siideri on aika sameaa. Mutta ei missään nimessä pahannäköistä, siiderissä on erittäin tuhti ompun maku ja värikin mielestäni saa olla sen mukainen. Että ei se mitään mössöä siis ole :D
Maku on varmaankin tästä syystä siis aivan äärettömän hyvä, on niin jotenki jäykkää omenaa ETTÄ NAMMM. :love: Kait tähänki vaikuttaa se, minkälaisesta lajikkeesta tekee. Meillä on joku talvilajike (en tiedä tarkkaan mikä, kun ei ole itse istuttamani puu..enkä laiskuuttani ole jaksanut sitä etsiä), ja ne kun kerättiin, niin ne oli vielä kuukauden varastossa ennenkun vietiin mehustamoon. Tuumailivat siellä että aivan juuri oikeaan aikaan vietiin, mehua tuli siis aivan mielettömästi. Sillähän tässä siiderihirmuksi (ja myös viini on kokeilussa) piti heretä kun mehua pyörii 80 litraa nurkissa! :D

peräedellä
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja peräedellä » Su Joulu 21, 2014 9:28 am

Oletteko käyttäneet suodatettua vaiko suodattamatonta omenamehua. Tossa tuumaillu miten vaikuttaa jos mehun suodattaa tai sitten jättää suodattamatta. Mahdollisuus olisi suodattaa levypakkasuodattimella, mutta miten käy mehua aromien kun ei sakka olekkaan enää käymisastiassa?
Tietoa kelläään ko. aiheesta?
Yrittänyt etsiä mutta ei kauheasti ole vielä napannut!
No jos järejellä ajattelee niin tottakai suodatetusta tulee kirkkaampaa niin mehuna kuin varmaan käymisteitse tehtynäkin.
Ja miten hailuksi väri menee jos sen vielä pastöroi, koska pastörointi vaikuttaa aikapaljon mehun väriin!

Jatketaan tutkimuksia....

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Huhti 10, 2015 17:55 pm

Molder kirjoitti:Eilen illalla meni pönttöön meni 15 litraa pastöröimatonta mehua. Oli pirun hyvän makuista. Melko makeaakin. OG oli 1.045. Hiivaksi laitoin Nottinghamin. Aamulla kävi iloinen pulputus =)

Siirrän kellariin pöhisemään 18C asteeseen.

Nonii... Tämänkin siiderin ensi-ilta alkaa olla käsillä. Pitihän tuota ensin maistaa ennen kuin muille tarjoaa.

Kegitin siis tuon satsin ja karbonoin melko koviin volsseihin. Säilytetty +18C kellarissa. Maku on hieno ja hyvät aromit. Todella omenainen ja ehkä hieman on makeutta jäänyt. Siideri kuplii mukavasti suussa. Mutta eipä ole kirkastunut!
Siideri on todella sameaa. Partikkeleita ei kyllä näy. Juuri siksi laitoin kegiin jotta välttyisin pulloihin tulevalta hiivan sakalta (toki omenan mujuakin laskeutuu pohjalle).

Mikähän tuossa on käynyt? Kaikissa paitsi yhdessä pullosatsissa siideri on kirkastunut täysin. Yksi poikkeus oli kun pastöroitutin mehun. Silloin tuli sameaa. Nyt puristettaessa teetätin samalla pullotettua omppomehua joka pastöroitiin. Olisiko puristamo vahingossa pastöroinut myös tuon 15l satsin josta siiderin tein. Eihän se pönttö lämmin ollut haettaessa toisin kuin mehupullot.

Ensi kerralla taidan pullottaa ja härvään gelatiinin kanssa.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Huhti 10, 2015 21:24 pm

Mulla ainakin olut kirkastuu kegissä todella hitaasti ilman gelatiinia, varmaan kaksi-kolme kuukautta ottaa, ja sitten yhtäkkiä muutamassa päivässä olut kirkastuu. Viime kesänä mulla oli yksi ale kegissä joka oli vielä sameaa, mutta kirkastui aina pulloon siirrettäessä parissa päivässä. Nyt mulla on siideri kegissä, ja joukkoon laitoin gelatiinin, jonka sekoittamisesta on nyt kulunut viikko, mutta eipä ole vieläkään kirkasta, saas nähdä toimiiko tuo gelatiin siiderissä yhtä hyvin kuin oluessa. Viereisessä kegissä on lager joka oli suht samea vielä kegiin siirrettäessä, mutta kirkastui muutassa päivässä gelatiinin voimalla.

Jra
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Valkeakoski

ViestiKirjoittaja Jra » Pe Huhti 10, 2015 23:10 pm

Mehulingolla tehtyyn omenamehuun en ainakaan kaivannut mitään kirkasteita, ainoat ainesosat omenamehu ja hiiva. Mehusta siivilöin "hillon" pois metallisella läviköllä ja söin letun päällä, en sanoisi tuota kuitenkaan suodatukseksi. Mehulingon kyllä vaihtaisin vähän järeämpään puristimeen niin homma vähän helpottuisi, taitaisi myös hillo jäädä puristimeen.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Pe Huhti 10, 2015 23:36 pm

Joskus muinoin tein Muntonsin uutekitistä siideriä ja sillä kesti monta kuukautta kirkastua huoneenlämmössä. Ilmeisesti käy sen verran pitkään vielä pullossakin että saa odotella hartaasti, en siis menettäisi toivoa kegitetynkään siiderin suhteen jos aika ei ole kortilla.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » La Huhti 11, 2015 11:26 am

Tehtiin viime syssynä porukoiden jämäomenista sidukkaa. Aiemmasta poiketen mamma oli mehustanu sekaan mansikkamehua, eli 40% nesteestä oli mansikoista. OG oli jossain 1.045 huitteissa. Ite vähän asiaa paheksuin, mutta homma oli jo tehty niin noilla mentiin. Sekaan S-05.

No tuossa maistoin joku viikko sitten ekan, niin jännästi maku oli OK, väri mansikkamehuinen, mutta viskositeetti oli jotain omituista. Se oli paksua, melkein kuin oliiviöljyä rakenteeltaan. Mitähän hemmettiä tässä on tapahtunut?

peräedellä
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja peräedellä » Pe Huhti 17, 2015 20:48 pm

Noin 130 litraa viime syksynä tuli tehtyä.
Pää omppulaijikkeina lobo antonovka ja aarno.
Hivoina wyeastin cider, joku bulkki siiderihiiva prestolta , e-1118 ja spontaani käyminen.
Mielenkiintoisimmat erot tullut vastaan tossa värissä miten hiiva vaikuttaa siiderin väriin. No tutkimkset jatkuvat nyt seuraavaksi labrassa mitä eroja nesteissä on?
Ja totta kai nälkä kasvaa niin edelleen niin tulipahan tilattua muutama Dolgo ja makamik isompaan tarhaan kasvamaan hapon/värin takia, kun tuli luettua K&P:n tutkimus Dolgon käytöstä siiderissä.
Todella mielenkiintoista touhua.
Ja ne maut yllättävää mitenpaljon hiiva vaikuttaa makuun ja todellakin väriin!

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ma Kesä 01, 2015 17:00 pm

Sain käsiini mansikoita jokusen kilon (noin 10) ja suunnittelin että tekisin siideriä niistä ja pakastimessa olevista raparpereistä tai tuoreesta raparperistä jota saisi jo noukittua. Nuo olisi varmaan viisain ensin keittää mehumaijalla mehuksi ja sitten vasta laittaa käymään?
Tuo raparperi jotenkin vain epäilyttää kun jotain viinijuttuja katselin niin osassa käskettiin laittaa viiniliitua sekaan poistamaan happoa mutta mites kun sen keittää niin poistuuko hapot samalla?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Kesä 17, 2015 5:44 am

Keittelin mansikat ja likimain kaiken muunkin pakastimesta löytyvän mehuksi, pistin käymisämpärin noin puolilleen tätä mehua, vettä ja pikkuisen sokeriakin sekaan, mittailin ominaispainoksi 1036 ja hiivasin finlandian oluthiivalla. Makeaa tästä kuulemma saisi tulla niin tuota makeutusta mietin stevialla tai jollain muulla makeutusaineella mutta mikä olisi maultaan paras kun en halua sellaista makeutusaineen maun läpitunkua kuin light-limsoissa yms on. Pullo Fun Light mehua sekaan?

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Heinä 19, 2015 18:28 pm

Tänhään tuon liruttelin pulloihin, makeutukseksi laitoin jälkikäymissokerin sekaan Makonen nimistä makeutusainetta kukkurallisen teelusikallisen.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » To Heinä 30, 2015 10:55 am

Itse tein ensimmäisen siiderierän viime syksynä niin, että puristin mehut random omppulajikkeista ja laitoin käymään Mangrove Jacks siiderihiivan kanssa. Pääkäymisen jälkeen siideri meni suoraan pulloihin ja kypsyy edelleen.

Voisin todeta nyt, että kyllä kesti pitkään, että tästä tuli juomakelpoista tavara. Maistelin sitä n. kuukauden välein ja oikeasti juotavaksi se muuttui noin puolen vuoden pullokypsyttämisen jälkeen. Siideri on nyt kirkas (ellei pulloa heulattelee hirveästi), erittäin kuiva ja hapan, sekä siinä on tuntuva hiivan tuoksu, jota ei tosian maussa huomaa. Seuraavan erään teen ainakin nämä muutokset:
- Pääkäymisen jälkeen siirrän secondaryyn, jossa annan olla pitkään (1-2kk vähintään). Harkinnassa myös tammitynnyrin käyttö tähän tarkoitukseen. Ymmärtääkseni siiderissä ei ole niin suurta infektiovaaraa verrattuna olueseen?
- Jotain pitäisi tehdä tolle maulle. Se on liian hapan. Onkohan joukossa jotain etikkahappoa tms? Pitäisikö hiivalle antaa ravinteita, esim. rusinoita? Pitäisi ehkä kokeila käyttää siideriä matallimmassa lämpötilassa, esim. n 18C jos silloin tulisi parempaa tulosta.
- Makeuttaminen on käynyt myös mielessä. Stevian mausta en tykkää. Onkohan muita vaihtoehtoja? Xylitol?
- Karbonointia varten pakastan jonkun verran mehua. Samoin pitäisi kai lisätä tuota sitruunahappoa. Pelkona on vaan, että lopputuloksesta tulee vielä enemmän hapan.
- Voisi kokeilla jotain muuta hiivaa. Mitä mieltä porukka on Wyestin siiderihiivasta?

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Heinä 30, 2015 14:02 pm

Parhaan lopputuloksen olen saanut kolmesta lajikeesta. Ainoastaan muistan että valkea kuulas oli yksi. Hiivana oli Wyeastin Sweet Mead. Jätti mukavan pienen makeuden. Siideri oli muistaakseni 3 viikkoa n. 20 asteessa. Lämmön tasaisuus varmaankin avainsana. Karbonointiin käytin samaa mehua. Laitoin pari litraa pakkaseen, sulatin ja laskin siiderin päälle. Sit 0,75 pulloihin. Ensimmäisen korkkasin reilun puolen vuoden jälkeen.

Yhden tein tuolla Wyeastin siiderihiivalla ja tulos ei ollut häävi. Tosin moni muukin asia on vaikuttanut.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Elo 21, 2015 14:24 pm

Alkaa siideriaika olla taas kohta käsillä. Törmäsin tuommoiseen juttuun jenkkisiiderin tekemisestä. https://www.youtube.com/watch?v=4tDP1ubIci8

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Ma Elo 31, 2015 18:26 pm

Molder kirjoitti:Alkaa siideriaika olla taas kohta käsillä. Törmäsin tuommoiseen juttuun jenkkisiiderin tekemisestä. https://www.youtube.com/watch?v=4tDP1ubIci8

Kiitoksia tästä! Tuo graf vaikuttaa mielenkiintoiselta. Pitäisi ehdottomasti kokeila tänä syksynä. :jano:

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Loka 25, 2015 14:35 pm

Olen nyt tehnyt kolme settiä siideriä, kaikki enemmän ja vähemmän pieleen. Ekan tein kaupan mehusta, ihan vain hiivan lisäämällä. Jälkikäymissokeri hiilidioksidin toivossa mukaan, ei karbonoitunut. Toisen satsin sitten teinkin Finlandia uutteesta, ihan sama juttu, ei karbonoitunut. Viimeisen satsin tein sitten omista omenoista, siirappia ja sokerai käymiseeen mukaan, jällleen loistavan makuinen tuote, mutta 2 viikkoa pulloissa ja tämäkään ei karbonoitunut? Cold crashäsin tämän -2c jossa osa siideri jääty, tapoinko hiivan? Vai vaivaako minua joku siiderikirous?

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Loka 25, 2015 14:42 pm

Kuinka vahvaa teit siideristä? Hiivoilla on erilaisia alkoholitoleransseja, toiset hyytyvät jo alle 10%.

Jäätyminen voi toki rikkoa hiivasoluja, mutta kuolisiko kaikki? Hyvä kysymys. Älä vielä heitä pyyhkettä kehään -> odottele rauhassa kuukausi jos happoja muodostuisi, varmista myös, että lämpötila on hiivan käymiselle sopiva. Jääkaappilämmöissä eivät hiivat tykkää käydä.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Loka 25, 2015 14:48 pm

Kaupan mehusta tety kävi 7,5%, nuo kaksi muuta sellaista 4,5-5% luokkaa. Viimeinen satsi on +18c kypsymässä.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”