Siideriaika

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Siideriaika

ViestiKirjoittaja Molder » Ma Syys 12, 2011 20:44 pm

Huomenna olisi aika laittaa siideri käymään :nauru: . Odotettavissa on n. 18 l pastöroitua mehua. Hiivana on Kitzinger Reinhefe shampanjahiiva. Tulikin mieleen että kuinka tarpeellinen on tehdä startteri tuolle hiivalle? Pussin ohjeessa on että lämmintä vettä 1/8l pariksi kolmeksi tunniksi. Voisinko tehdä startterin tuolla omenamehulla? Tosin eihän se pieni vesitilkka haittaa.

Toinen kysymys on että kuinka tarkka hiiva ja siideri on tuosta käymislämpötilasta? Hiivan paketissa lukee että suositeltava käymislämpötila on +15-20 C. Meillä kun kerrostalokämppä on niin pirun lämmin että melkein koko ajan +25 :mad: .
Ajattelin jo että veisinkö parvekkeelle. Siinä on parvekelasit joten yöllä lämpötila ei välttämättä laske kauheasti siitä nykyisestä +20 asteesta. Tosin ilmoistahan ei tiedä.

Kolmas kysymys on että joudun jättämään pullot sitten viikoksi huoneenlämpöön. Arvelisin että tuo ei ole liian pitkä aika karbonointia silmällä pitäen. Karbonointisokeriksi lisään käyneeseen siideriin ennen pullotusta sitä alkuperäistä mehua joka on varastossa pakkasessa.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Jason
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kirkkonummi

Re: Siideriaika

ViestiKirjoittaja Jason » Ma Syys 12, 2011 22:46 pm

Kannattaa noudattaa ohjetta hiivan kanssa, mulla on huonoja kokemuksia kun olen kikkaillut. Ei tosiaankaan vaikuta siiderin makuun pieni vesitilkka. Toki jos hiivaa on sinulla enemmän kuin tarvitset voit kokeilla startteria mehulla. Itse olen tehnyt viimeisenä viitenä vuotena siiderin lasitetulla parvekkeella. Aito siideri kuuluisikin käydä viileässä paikassa. 15 astetta on oppikirjojen mukaan täydellinen lämpötila. Käymisastia kannattaa peitellä esim. huovalla niin lämpötila pysyy tasaisempana. Päivällä jos aurinko paistaa niin voi pitää parvekelaseja auki ja säädellä näin lämpötilaa. Uskoisin, että tuolla sinun hiivalla onnistuu hyvin parvekkeella jos lämpötila ei laske paljon alle 15 asteen. Jos käyminen pysähtyy liian aikaisin niin kannattaa siirtää astia huoneenlämpöön päiväksi, usein käyminen alkaa uudelleen itsestään. Itse pidän käymisastian kyljessä lämpömittaria ja seurailen lämpötilaa jos muistan. Tänä vuonna jätin siideriä myös mökille vajaan käymään. Käytän Biofermin Cool hiivaa jonka pitäisi toimia vielä 8 asteessa.

Älä jätä pulloja sisälle viikoksi. Itse hoidan myös pullotuksen ja siiderin karbonoinnin parvekkeella n. 15 asteessa. Onnistuu hyvin mutta kestää tosin pidempään. Joskus on mennyt jopa 2 kuukautta ennen kuin on tarpeeksi hiilihappoa. Tämä on saattanut johtua tosin muistakin syistä kuin lämpötilasta. Esim hiivaa liian vähän. Yleensä pullotan joskus lokakuun puolessa välissä ja olen laittanut pullot parvekkeelle vanhoihin kylmälaukkuihin ja vuorannut ne vielä sanomalehdellä, jotta lämpö olisi mahdollisimman tasainen. Näin menetellen siideri on pysynyt pulloissa sulana vaikka ulkona olisi ollut -20 pakkasta. Vielä lisäyksenä, että brittikirjassa nimeltä "Real Cider making on a small scale" sanotaan näin "add 4 level teaspoon of white sugar per gallon of cider. Bottle in vessels that can take pressure. Store in a cool dark place for 2-3 months to allow condition to develop. Eli suomennettuna pullot kylmään ja malttia.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Syys 13, 2011 9:52 am

Kiitos valaisevasta vastauksesta. Parvekkeelle juoma siis.

Tuo Biofermin hiiva kyllä pitää hankkia seuraavalla kerralla. Tuommoinen lämpötilan puolesta sopiva paikka löytyy maalta. Voi huolettomammin jättää siiderin sinne.

Mehun OG:sta pystyy kyllä tietenkin laskemaan sokerin määrän. Pitääpä selvittää onko kahdessa litrassa mehua tarpeeksi sokeria kuplia varten.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Syys 13, 2011 12:11 pm

Tuli vielä mieleeni että voinko jättää tuon käyneen siiderin käymisen jälkeen ylimääräiseks viikoksi pönttöön? Kuten esimerkiksi kotioluen voi. Mitä siideri tykkää?

Jos vaikka pullottaisin kun saavun reissusta. Parvekkeella siis olisi ja ulkolämpötilan armoilla.

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Ti Syys 13, 2011 12:59 pm

Voit hyvin jättää siiderin pönttöön viikoksi tai kahdeksi. Yleensä käyminen jatkuu hiljalleen ja hiiva jatkaa toimintaa vaikka kuplia ei enää vesilukkoon tulisikaan. Tuossa samaisessa siiderikirjassa mainitaan, että siideriä ei saisi jättää käymisastiaan yli kuukaudeksi kuolleen hiivan päälle. Mutta hiiva ei kuole heti kun näkyvä käyminen loppuu. Itse en pullota suoraan ensimmäisestä käymiastiasta vaan siirrän siiderin hiivan päältä 2-3 viikoksi lasisiin 5-10 litran pulloihin selkeytymään ja "kypsymään". Tai jopa lisäilen sokeria ja käytän uudestaan jos haluan siideristä vahvempaa. Kannattaa myös muistaa, että käyminen hidastuu aina sitä enemmän mitä kylmemmässä siideri käy. Britti ammattilaisten mukaan lopputuloskin on parempi hitaalla käymisellä. Esim. villihiivoilla tapahtuva käyminen saattaa kestää 15 asteen lämpötilassa jopa 3 kuukautta.

Kun karbonoit mehulla, kannattaa tosiaan laskea huolella kuinka paljon sokeria mehu sisältää. Toki jos pullottaa patenttikorkkipullohin niin yleensä vaan korkit lentelee auki eikä pullo räjähdä jos painetta tulee liikaa. Näissä pulloissa on melko helppo myös välillä tarkastaa onko hiilidioksidia muodostunut ja tarvittaessa vaikka päästää painetta ulos varovasti.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Syys 14, 2011 16:48 pm

Olen ehkä hätähousu mutta vielä ei pulputa. Eilen laitoin käyntiin kahdeksan maissa ja jätin 18 asteisille parvekkeelle.

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Ke Syys 14, 2011 18:12 pm

Mulla on tavallisesti alkanut käymään 4-48 tunnin jälkeen. Jos ei huomenna käy niin voit ensin kokeilla sekoittaa mehua astiassa. Näyttikö hiiva heräävän eloon kun laitoit sen aluksi lämpimään veteen? Vai pistitkö mehuun?

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Syys 14, 2011 21:01 pm

Laitoin hiivan veteen ohjeen mukaan. Näytti lähtevän käyntiin sillä siihen tuli pieni vaahtohattu. Se tosin lässähti kun vähän huljutin lasia.

Huomasin tuossa että kansi ei ollut ihan täysin kiinni pieneltä matkalta. Jos ei huomenna illalla ole käynnistynyt niin laitanko vielä hiivasatsin vai toisinko huoneenlämpöön. Wyeastin hiivalla lähti viimeksi tosi vikkelästi käyntiin mutta kun tähän hätään sitä ei saanut.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 14, 2011 21:07 pm

Kyllä mä veikkaisin, että se käy.
Jos epäilyttää, niin vilkaise pönttöön varovasti. Vaahto kertoo, että käyminen on meneillään.
Nuo muovipöntöt on vähän tuommoisia vuotajia.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Syys 15, 2011 8:06 am

Kyllähän siellä aikamoinen vaahtomatto oli. Tuoksu ei vaan ollut mielestäni ihan ok. Ihan kuin rikin tuoksua. Vai oliko sitä vielä aamu pöpperössä... Kai tuo pönttö sitten jostain falskaa ja jos tuo vielä käy hitaasti niin siinähän se syy.

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » To Syys 15, 2011 9:39 am

Tuoksu on monesti aika hirveä ensimmäisinä päivinä, ei kannata välittää. Voit kokeilla tiivistää pönttöäsi esim. elmukelmulla. Itse olen näin joskus tehnyt ja onnistunut. Eli pöntön kannen väliin koko matkalle kelmua tai muovipussin siivuja. Mä olen siirtynyt käyttämään lasisia 5-10 litran pulloja siiderin valmistuksessa. Niissä on helpompi täyttää astia niin, että ilmaa ei juuri jää sisälle.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » La Syys 17, 2011 12:32 pm

No pöntön tiiviyshän siinä oli vialla. HIeman sekoitin kauhalla ja tiivistin Elmu-kelmulla. Heti alkoi tapahtua vesilukossa. Suuret kiitokset vinkistä. En tosiaan osannut epäillä pöntön tiiviytta koska se tuntuu pirun tiukalta laittaa kiinni ja avata.

Nyt vaan odotellaan mielenkiinnolla.

OG tuossa mehussa oli vain 1.042 joten kovin suurta prosenttia ei ole luvassa. Pitäisiköhän lisätä hieman sokeria että pääsisi sinne 5% tuntumaan? Jos lisään niin panimosokeria vai ihan tavallista?

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » La Syys 17, 2011 13:15 pm

Ehkä sokeria voisi hieman lisätä. Jos meinaat siirtää siiderin toiseen astiaan jossain vaiheessa niin lisää sokeri vasta silloin ja anna käydä uudestaan. Muussa tapauksessa lisää nyt. Itse lisäilin yhteen satsiin panimosokeria tänä vuonna. Olen käyttänyt tosin tavallistakin ja ihan hyvin onnistunut. Ruskeilla sokereilla taas voi saada kivasti väriä siideriin. En ole huomannut, että erilaiset sokerit vaikuttaisivat makuun.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Syys 18, 2011 10:30 am

Eli nyt kun OG oli +22 asteessa 1,042 se tuottaisi n. 4% jos kävisi aivan kuivaksi. Jos tuommoisen 300g laittaisi sokeria voisi päästä viiden huitteille? Olenkohan oikein laskenut?

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Su Syys 18, 2011 11:24 am

Jep, jos sulla oli se 18 litraa mehua. Siiderin säilyvyyskin paranee mitä enemmän alkoholia.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Syys 18, 2011 13:59 pm

Itse asiassa pönttöön meni 14l. Kaksi litraa on pakkasessa odottamassa. Jälkikäymisen sokeriksi ajattelin laittaa. Kuinkas tuo laskettiin, kuinka paljon on sokeria tuossa kahdessa litrassa kun OG on 1,042?

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Su Syys 18, 2011 17:50 pm

Mun laskujen mukaan siinä olis n. 210g sokeria. Siis 105g/litra. Eli karbonointiin vois laittaa n.0,5dl mehua / puolen litran pullo. Siis edellyttäen, että laskin oikein. Katsoin laskukaavat kotiviinin sivuilta http://www.kotiviini.fi/fi/Ominaispainomittarista.php

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Syys 18, 2011 20:12 pm

Molder kirjoitti:Itse asiassa pönttöön meni 14l. Kaksi litraa on pakkasessa odottamassa. Jälkikäymisen sokeriksi ajattelin laittaa. Kuinkas tuo laskettiin, kuinka paljon on sokeria tuossa kahdessa litrassa kun OG on 1,042?

Tarkkaan tietoon tarvitset ehdottomasti myös sen arvon, mihin hiiva tuon käyttää.
Se laskukaava ominaispainoista eteenpäin löytyy täältä foorumilta, allekirjoittaneen postaamana. Nyt on sen verta väsy olo, etten jaksa etsiä. Sori.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Su Syys 18, 2011 21:10 pm

No problem. Kyllähän nuo löytyivät ja onneksi perheessä on joku toinen jolla on matemaattisia lahjoja =) .

Mietin tuossa että onko riskiä jos laittaisin nyt tuon lisäsokerin? Minun nimittäin pitää jättää pönttö yksin viikoksi. Tietysti parvekkeen lämpötila voi laskea mutta mitäpä hiiva tykkää jos saa äkkiä lisää sokeria? Jos tuon taas yrittäisi käyttää toisen kerran, onko mahdollista että hiiva ei enää toimisi?

Ehkä olen vähän ylivarovainen ja kyselen kovasti mutta niin sitä oppii...

Jason
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Jason » Su Syys 18, 2011 22:38 pm

Uskoisin, että onnistut ihan hyvin molemmilla tavoilla. Eli voit lisätä sokerin nyt tai vasta sitten kun olet siirtänyt siiderin toiseen astiaan. Itse lisäsin tänään aamulla sokeria yhteen siideri erään siinä vaiheessa kun siirsin sen uuteen astiaan. Lähti käymään noin 4 tunnin päästä vaikka lähes kaikki näkyvä hiiva jäi vanhan astian pohjalle. Lämpötila 10 litran pullon kyljessä oli 13 astetta aamulla. Nyt annan siiderin käydä hiljalleen n. 2 viikkoa ja sen jälkeen siirrän vielä selkeämään uuteen astiaan. Säätelen parvekkeen lämpötilaa niin, että pysyy 10-15 asteen välissä. Pullotus on vuorossa ehkä kuukauden päästä. Toivotaan, että maku kehittyisi tarpeeksi jouluksi.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”