Kahviin hurahtaneita?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Kahviin hurahtaneita?

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 22, 2011 17:24 pm

Ei ole aivan käymistuote, mutta likeltä liippaa.

Mulla on tässä kesän aikana alkanut vähän mopo keulimaan kahvin suhteen.
Homma lähti siitä, kun jo pitempään on keljuttanut, kun tavallisesta kahvipaketista saa ensimmäisellä keittokerralla hyvää ja siitä eteenpäin kahvi maistuu hapettuneelle eli kitkerälle. On se ollut tiedossa jo pitkään, että jauhettu kahvi paheentuu n. vartissa.

Noh, ratkaisuna kahvimylly ja papukahvia.
Samaan aikaan hankin sitten vakuumikeittimen, tunnetaan suomessa paremmin nimellä Santos-keitin. Sellaisella saa aromikkaampaa kahvia kuin Mokkamasterilla, josko prosessi on vaivalloisempi.

Noh, sitten kun tuossa kesän myötä pääsin maistelemaan kahvia, joka on vasta paahdetu (siis muutama päivä sitten, aivan vastapaahdettu ei ole vielä hyvää) rupesi kismittämään, että tästä 100 000 asukkaan tuppukylästä ei saa kuin säkällä suht tuoretta kahvia. Lähinnä silloin kun kauppaan on tullut uusi erä. Tietenkin Juhlamokat ja presidentit on jo vuosia sitten jääneet pois, ollen suht kamalaa kuraa (ihan oikeasti, ylihintaista tavaraa) ja laadukkaammat papukahvt kiertää aika hitaasti, niin on ihme jos löytää edes puolen vuoden sisällä paahdettua tavaraa. Ero on liki yhtä suuri kuin vastajauhetun ja tiiliskivikahvin välillä, eli merkittävä.

Noh, ratkaisuna itse paahtaminen.

Nyt on sitten kaapissa 10 kg raakapapua näteissä pienissä juuttisäkeissä. Tähän asti olen paahtanut uunissa ja popkornikoneella, mutta aikeena on hankkia jokin suht kunnollinen kotipaahdin.

Jos sitä olisi tehenyt niin kuin valtaosa suomalaisista ja tyytynyt Juhlamokkaan alun perin, niin olisi tämäkin paljon helpompaa. :) Onneksi tuo raakakahvi ei ole kallista kun maailmalta tilaa. Jos välineitä ei lasketa, niin pysytään helposti jauhetun Juhlamokan hinnoissa. Tosin juhlamokka on ennätyskallista.

Onkos täällä ketään edes osittaista kohtalontoveria? Kahviharrastajien foorumi ristretto on munmakuuni vähän väärän tyylinen, sieltä voi hakea informaatiota, mutta en mä niihin keskusteluihin halua osallistua.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

Re: Kahviin hurahtaneita?

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Elo 22, 2011 18:09 pm

Nyt kun otit puheeksi niin alkoi kyllä kiinnostaa. Tilailitko jossain välissä ulkomailta valmiiksi paahdettua kahvia/mistä saa tuoretta? Miten pannukaffe vertautuu tohon Santos-koneeseen? Missä vaiheessa coffeestouttiin lisäisit kahvia ja millaisella paahtoasteella?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Elo 22, 2011 18:45 pm

On muuten kiinnostanut aika kauan, mutta kun nämä tällaiset aina karkaavat minulla rukkasesta enkä kaipaa yhtään uutta addiktiota nykyiseen aikataulukaaokseen... :confus:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 22, 2011 20:14 pm

Kiljumies kirjoitti:Nyt kun otit puheeksi niin alkoi kyllä kiinnostaa. Tilailitko jossain välissä ulkomailta valmiiksi paahdettua kahvia/mistä saa tuoretta? Miten pannukaffe vertautuu tohon Santos-koneeseen? Missä vaiheessa coffeestouttiin lisäisit kahvia ja millaisella paahtoasteella?

En missään vaiheessa ehtinyt tilata ulkomailta paahdettua kahvia, kun kaveri vetäisi mukaan tähän paahtotouhuun. Has Beania kovasti on kehuttu. Raakakahvit tilattiin ongebrand.nl -sivustolta, gebrand.nl on sama pulju paahdetun kahvin osalta, mutten tiedä myyvätkö alankomaiden ulkopuolelle. Sähköpostiviestintä englanniksi toimii.

Vakuumikeittimellä keitetty kahvi on samankaltaista kuin pannukahvi, mutta siinä on suodatin joka tekee siitä kirkasta. Itse en pannukahvin utuisuudesta ja sen suutuntumasta kamalasti perusta. Tärkeintä on kuitenkin se, että kahvin rasvat jäävät kahviin eivätkä suodattimeen. On vaan hitonpaljon enemmän muuttujia verrattuna mokkamasteriin, joka on nyt jäänyt kaappiin pölyyntymään. Toisinaan tulee erinomaista, joskus vaan hyvää kahvia.
Espressostakaan en niin paljoa perusta, että siihen satsaisin, vaikka se on toisinaan oikeinkin hyvää. Pressopannu ja aeropress on myös hyviä kahvilaitteita, vaikka aeropressissä onkin papersuodin.

Kahvistoutia en ole tehnyt, enkä varmaan ihan äkkiä tee. Varmaan käyttäisin tummaa paahtoa, ehkä jopa ranskalaista. Ei kuumauuttoa vaan Cold Brew. On muuten hyvää ihan semmoisenaan.

Ssami
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Ssami » Ti Elo 23, 2011 9:18 am

Anteeksi tämä offtopikki, tässä vaan pakosta hiipi mieleen, että onkohan osalla kotiolutharrastajista jossakin vaiheessa elämää naksahtanut jossain, että hei, tämä tavallinen ei kelpaakaan, paremmasta saa maksaa ihan liikaa/ei saa helpolla, joten teempä ite :nauru: Ainakin mulla kävi oluen kanssa näin. Kahvia tulee juotua vain silloin tällöin, joten siitä en osaa oikein sanoa juuta tai jaata. Mitenhän lie sitten teen kanssa? Sitä tulee kuitenkin lähes päivittäin lipitettyä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Elo 23, 2011 10:49 am

Ostin aamulla lidlistä "ranskanperunapannun", siis rei'itetyn uunipannun. Ajatuksena, jos ei käy kahvin paahtamiseen niin tomii sen jäähdyttämisessä.
Paahdoin sillä äsken kahvia, ja oli todella hyvä. Erittäin tasainen lopputulos, parempi kuin popparikoneella, siedettävä savunmuodostus ja helppoa. 200g mahtui papuja pannulle.

Jos kahvinpaahto kiinnostaa, niin tuo on kyllä heloin ja edullisin tapa kokeilla. Maksoi kokonaista 4 €.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Elo 23, 2011 11:11 am

Ööö, tota noin...
Kahvin juonnin lopetin lähes kokonaan aikoja sitten... Joskus joku tarjoaa ja juon. Tosin hyviä kahveja mielellään.
Tee on taas sellaista, että perinteiset Liptonit ja Norqvistit yms. Twiningsit ei oikein mene. Kiinan reissun jälkeen on kelvannut vain oikeat teet ja niitä tuleekin sitten tilailtua vain alan liikkeistä ympäri maailmaa...
Onneksi Tampereelle muutti yhden harrastukseni SiFu joka sitten perustikin sinne tee kaupan...
Nykyisellään teen itse mm. saippuaa, kynttilöitä, työkaluja yms. mitä milloinkin sattuu tarvitsemaan...
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Make
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Uusikaupunki

ViestiKirjoittaja Make » Ke Elo 24, 2011 14:45 pm

Ssami kirjoitti:Anteeksi tämä offtopikki, tässä vaan pakosta hiipi mieleen, että onkohan osalla kotiolutharrastajista jossakin vaiheessa elämää naksahtanut jossain, että hei, tämä tavallinen ei kelpaakaan, paremmasta saa maksaa ihan liikaa/ei saa helpolla, joten teempä ite :nauru:

Sama vika täällä, kaupasta kun ei löydy kunnollisia digipoksejakaan niin sekin pitää itse tehdä. :nauru:
Good people drink good beer. -Hunter S. Thompson

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Elo 24, 2011 20:36 pm

Make kirjoitti:
Ssami kirjoitti:Anteeksi tämä offtopikki, tässä vaan pakosta hiipi mieleen, että onkohan osalla kotiolutharrastajista jossakin vaiheessa elämää naksahtanut jossain, että hei, tämä tavallinen ei kelpaakaan, paremmasta saa maksaa ihan liikaa/ei saa helpolla, joten teempä ite :nauru:

Sama vika täällä, kaupasta kun ei löydy kunnollisia digipoksejakaan niin sekin pitää itse tehdä. :nauru:

Puhumattakaan musiikista ja kirjallisuudesta!

vsariola
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja vsariola » To Elo 25, 2011 9:35 am

Tuollaista tee-se-itse henkistä puuhastelua tuntuu löytyvän aika paljon kotiolutharrastajista. Kausaliteetti ainakin omalla kohdalla selkeästi toiseen suuntaan, eli ensin oli puuhastelu, sitten kotiolut.

Erityisesti tykkään että kuinka halpaa on tehdä kaikki aina itse :D Tässä esimerkki, kun ajattelin rakentaa elämäni ensimmäiset (ja viimeset) kaiuttimet:

Tilataan halvat 70e fullrange-elementit. Noh pitäähän sitä olla subbarikin (150e), ja siihenhän tarvitaan vahvistin (150e). Ja hitto ei näistä mitään rumia MDF-lootia tehdä, ostetaan jalopuuta (300e). Jaa jyrsin hajos no ostetaan halvalla biltemasta uus ja samalla parit työkalut (300e), vietetään pajalla varmaan 60 tuntia aikaa ja ollaan ylpeitä kun oli niin halpaa. Puolustukseksi ne on kyllä ihan sairaan hienon näköset. Itse elementit ois voinu olla tolla työmäärällä ja puuhastelulla noin 10 x hintaset jotta ne olis jotenkin suhteessa muuhun rahaan ja työmäärään :D Sitten ensi kerralla...

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » To Elo 25, 2011 9:49 am

vsariola kirjoitti:Tuollaista tee-se-itse henkistä puuhastelua tuntuu löytyvän aika paljon kotiolutharrastajista. Kausaliteetti ainakin omalla kohdalla selkeästi toiseen suuntaan, eli ensin oli puuhastelu, sitten kotiolut.

Erityisesti tykkään että kuinka halpaa on tehdä kaikki aina itse :D Tässä esimerkki, kun ajattelin rakentaa elämäni ensimmäiset (ja viimeset) kaiuttimet:

Tilataan halvat 70e fullrange-elementit. Noh pitäähän sitä olla subbarikin (150e), ja siihenhän tarvitaan vahvistin (150e). Ja hitto ei näistä mitään rumia MDF-lootia tehdä, ostetaan jalopuuta (300e). Jaa jyrsin hajos no ostetaan halvalla biltemasta uus ja samalla parit työkalut (300e), vietetään pajalla varmaan 60 tuntia aikaa ja ollaan ylpeitä kun oli niin halpaa. Puolustukseksi ne on kyllä ihan sairaan hienon näköset. Itse elementit ois voinu olla tolla työmäärällä ja puuhastelulla noin 10 x hintaset jotta ne olis jotenkin suhteessa muuhun rahaan ja työmäärään :D Sitten ensi kerralla...

Ei tässä tee-se-itse touhussa kyllä mitään järkeä ole, mulla just edellisen projektin jäljiltä hajos porakone ja pistosaha. Vaimokkeelle lupasin seuraavaks tehdä pienen allaskaapin meidän minivessaan, Ikeasta sais lastulevypskan 20€, tämä allaskaappi ei taatusti ole noin halpa :D , saattaahan se nätimpi olla ja täyspuuta muuta funktionaalisesti ajateltuna se ikean halpis ajais asiansa.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Elo 25, 2011 11:33 am

Mikko kirjoitti:
vsariola kirjoitti:Tuollaista tee-se-itse henkistä puuhastelua tuntuu löytyvän aika paljon kotiolutharrastajista. Kausaliteetti ainakin omalla kohdalla selkeästi toiseen suuntaan, eli ensin oli puuhastelu, sitten kotiolut.

Ei tässä tee-se-itse touhussa kyllä mitään järkeä ole, mulla just edellisen projektin jäljiltä hajos porakone ja pistosaha. Vaimokkeelle lupasin seuraavaks tehdä pienen allaskaapin meidän minivessaan, Ikeasta sais lastulevypskan 20€, tämä allaskaappi ei taatusti ole noin halpa :D , saattaahan se nätimpi olla ja täyspuuta muuta funktionaalisesti ajateltuna se ikean halpis ajais asiansa.

Itse tein juuri meille sängyn. Liimapuuta ja värivahaa Bauhaussista ja muuta tarpeellista yhteensä ehkä reilulla 200 eurolla. Siinä vaiheessa kun käsiporalla nysväsin tappiliitoksia, niin alkoi kyllä hiukan harmitaa koko projekti (Ikeasta tuolla hinnalla olisi saanut jo aika hyvän sängyn). Lopulta sängystä tuli kuitenkin hyvä: vaimo tykkää sängyn ulkonäöstä, koko alaosan saa täyteen tavaraa irrotettavien luukkujen taakse piiloon, sängyn saa purettua levyiksi muuttoa varten ja tukevaltakin se tuntuu. Lisäksi tuli opittua miten kannattaa ja ei kannata tehdä jotain puutyöasioita.

Itse aiheeseen liittyen, niin onko niin, että kahviakin käytetään, eli fermentoidaan? Olen ymmärtänyt, että joku turkkilainen kahvi olisi jollain tavalla käynyttä ja sellaista olen maistanutkin ja se haisee ainakin sen tapaiselta. Maistui omasta mielestäni lähinnä pahalta, aikalailla X-Tra -suodatinkahvilta.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Elo 25, 2011 12:13 pm

No, joo. Toisaalta kun vuosia harrastaa niin alkaa sitä halpuuttakin löytymään?
Rakensin kodinhoitohuoneen ja pesuhuoneen välisen oven laudasta joka ei ole minulle maksanut mitään ja paneelista jonka niin ikään ei ole minulle maksanut mitään. Sain ne vaimon siskon mieheltä heidän muuttonsa yhteydessä, ku ei raaskittu poiskaan heittää. Toki varastointi kustannuksia voisi leskeskella?
Tarvittavat työkalut (saha, käsihöylä, nauhahiomakone, taltta, vasara, yläjyrsin, porakone ja terät, kompura ja naulapyssy sekä ruuvimeisselit) on hankittu aiemmin ja käytetty pitkään joten en osaa sanoa niiden hinta vaikutusta ;)
Kuitenkin tuon väkästämiseen kului arviolta kuusi tuntia ruokaluineen ja muine taukoineen. Helat yms. sainkin vanhasta "pahviovesta".
Joten lasken tämän oven ilmaiseksi. Sillä sainhan mielenrauhaa ja onnistumisen tunnetta aikani kuluksi tehdystä hyödykkeestä. ;)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Elo 25, 2011 12:48 pm

Rasittavuuteen asti tulee oltua TSI-mies.
Useammin kuni kerran on tullut tehtyä itse jotain, toimivaa toki, jonka jälkeen on hankittu se kaupallinen versio, kun siinä itse tehdyssä on ongelmia, joiden ratkaisu käytettävissä olevilla resursseilla on mahdotonta, olkoonkin että harvemmin taidot on olleet rajoitteena.
Nytkin pohdin pitkään kahvinpaahtimen tekoa, mutta tulin tulokseen, että rahaa kuluu vähintään puolet kaupallisen paahtimen hinnasta ja lopputulos ei varmasti ole yhtä hyvä. Lisäksi verkkovirran ja teräsrakenteiden yhditelmä ei houkuta, kun ei ole ammattitaitoa tuolle puolelle.
Pitkästä aikaa olen antanut periksi ennen kuin alankaan ja hankin sen kunnollisen heti suoraan kaupasta.

Kalusteet on pääasiallisesti itse tehtyjä, mutta sitä selittääkin se, että olen puuseppä. Opiskeluaikana oli äärimmäisen kätevää tehdä itselleen kaluja. Kirjahyllykin maksoi vain materiaalien verran, ehkä 300€, mutta arvoa sillä on n. 10 000 €.

Itsetekemisen meininki pätee muuten keittiössäkin. Harvassa on ruoat jotka ostetaan edes puolivalmiina. Itse tehdään niin pasta, tortillaletut, tacokuoret, ranskanpotut, guacamolet, salsat yms. Tähän kyllä on yksinomaan syynä maku, teolliset ruoat maistuu pääasiassa kamalilta.
Tähän liittyy eräs anekdootti parin vuoden takaa, kun hiffattiin, että lounasaika on käsillä eikä kaapissa ole mitään ruokaa. Todettiin että pasta ja pikainen stike on nopein vaihtoehto. Vaimo ilmoitti hakevansa kaupasta kastikeainekset ja minä sanoin " teenpä sillävälin pastataikinan..." Noh, ripeästi tehtynä pastataikinan tekee ja muotoilee siinä ajassa kun riittävä määrä vettä lämpenee kiehuvaksi, ja kun tuorepastaa keitetään huomattavasti lyhyemmän aikaa kun kuivapastaa, niin homma saattoi olla oikeasti jopa ripeämpää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 15, 2011 13:06 pm

Nytpä on paahdinongelmakin ratkaistu.
Keittiön nurkassa nököttääpi Gene Cafe merkkinen kahvinpaahdin, löytyi käytettynä kohtuullisella hinnalla.

Kyllä täytyy sanoa, että näin hyvää kahvia kuin tuolla itse paahtaen saa aikaiseksi, ei kovin usein ole tullut juotua. Kyllä tuoreus on valttia.
Opettelemista on paljon, eikä tuolla samanlaisiin tuloksiin ikinä pääse kuin taitava tekee isommalla ammattipaahtimella, mutta onneksi niin täydellinen tyriminen, että lopputulos olisi pahaa, on erittäin vaikeaa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Syys 15, 2011 13:46 pm

äyni kirjoitti:Nytpä on paahdinongelmakin ratkaistu.
Keittiön nurkassa nököttääpi Gene Cafe merkkinen kahvinpaahdin, löytyi käytettynä kohtuullisella hinnalla.

Kyllä täytyy sanoa, että näin hyvää kahvia kuin tuolla itse paahtaen saa aikaiseksi, ei kovin usein ole tullut juotua. Kyllä tuoreus on valttia.
Opettelemista on paljon, eikä tuolla samanlaisiin tuloksiin ikinä pääse kuin taitava tekee isommalla ammattipaahtimella, mutta onneksi niin täydellinen tyriminen, että lopputulos olisi pahaa, on erittäin vaikeaa.

Tyylikkään oloinen värkki. Paahtaisikohan tuo (kahvin hajuisia?) maltaitakin?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 15, 2011 14:04 pm

Juhani Palttala kirjoitti:
äyni kirjoitti:Nytpä on paahdinongelmakin ratkaistu.

Tyylikkään oloinen värkki. Paahtaisikohan tuo (kahvin hajuisia?) maltaitakin?

En kuule aio kokeilla. Menee samaan sarjaan kuin jyvien ja mausteiden jauhaminen kahvimyllyllä.
Ja tuommoisen hankinta maltaanpaahtoon taitaa olla vähän kuollut ajatus. Saa aikamonta kiloa mallasta paahdella, että maksaa itsensä takaisin. Kahvi on kuitenkin helposti 20-40 x kalliimpaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Syys 15, 2011 14:16 pm

Seuraavaksi sitten kasvattelemaan omat tuoreet kahvipavut. Coffea arabica menestyy ruukkukasvina.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 15, 2011 14:24 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Seuraavaksi sitten kasvattelemaan omat tuoreet kahvipavut. Coffea arabica menestyy ruukkukasvina.

mä oon kasvien kanssa niin hemmetin onneton, että en edes yritä.
Mulle on basilikankin kasvatus täysin mahdotonta. Kaverit vaan viskelee siemenet multaan ja poimii sadon, minä hoivasin ja hellin antaumuksella koko kesän yrttejäni ja kovin pieniksi ja surkeiksi jäivät, eivät tälläkertaa tosin kuolleet kuten aiempina vuosina.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » La Marras 26, 2016 12:46 pm

Löytyi tälläinenkin ketju.Tilasin humlesta kegin nousu putkia.Jotka oli kumminkin liian lyhyet.Ilokseni huomasin että siellä on kahvin papuja myös.No en kovin tarkkaan katsonut kun sitten kotona huomasin että raaka kahvia tuli tilattua.Nyt sitten täytyy perehtyä paahtamiseen.Jihuu uus harrastus!!!.Vinkkejä jos on niin niitä tarvitaan.Brassi ja Hondurasista pavut.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”