siideri ja kegi

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Posio
18 tai yli: Olen

siideri ja kegi

ViestiKirjoittaja Von Retee » Su Maalis 11, 2018 0:19 am

Hitto! (tai heureka)

Eikö näissä makeissa siidereissä ole se ongelma, että luontaista sokeria ei voi jättää, kun se jatkais käymistä ja toisaalta, et saa hiilihappoa, jos pysäytät käymisen kemikaali-alin mixeillä.

Eikö tämä ongelma ratkea ihan pelkästään kegihommilla eli käyttää siiderin haluamaansa makeusasteeseen ja pysäyttää käymisen ja siirtää kegiin? Pullosta saa sitten hiilihapot.

Miksi rupesi mietityttämään, niin tykkään ite sellaisesta puolimakeasta siideristä, aidolla sokerin maulla, ei makeutusainetavarasta siis.

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

Re: siideri ja kegi

ViestiKirjoittaja Darep » Su Maalis 11, 2018 9:02 am

Von Retee kirjoitti:Eikö tämä ongelma ratkea ihan pelkästään kegihommilla eli käyttää siiderin haluamaansa makeusasteeseen ja pysäyttää käymisen ja siirtää kegiin? Pullosta saa sitten hiilihapot.

Joo, toi on yks keino! Mitä ite lueskellu ni yleistä on antaa käydä loppuun ja sit laittaa hiivan pysäyttäjää ja lisätä jotain makeuttavaa. Esim. samaa omenamehua lisää mistä käyttikin alunperin. Tai jotain hyvää sokeria, hunajaa, yms. yms. yms. mikä nyt sun reseptiin kuuluukin ja millä saat just semmosta siideriä kuin haluat :D

Googleen ku pistää "back sweeten cider" ni löytyy jos jonkinmoista

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 12, 2018 15:37 pm

Itse olisin myös sen kannalla, että antaa siiderin käydä loppuun ja tekeytyä kaikessa rauhassa käymisastiassa. Kun on kegityksen aika, niin lisäät hiivantappajan ja haluamaasi makeutusta. Kegissä sitten ne hiilihapot kuten meinasitkin

Yeast73
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Kotka

ViestiKirjoittaja Yeast73 » Su Huhti 29, 2018 15:49 pm

Itse olen tekemässä kohtapuoliin ekaa siideri satsia, ja meinasin hoitaa makeutuksen laktoosilla ennen carbonointia kegissä.

Von Retee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Posio

ViestiKirjoittaja Von Retee » Ti Heinä 10, 2018 12:49 pm

Kerro miten kävi. Itellä on siiderit vielä kokeilematta. Aion kyllä makeuttaa sokerilla tms. En tykkää keinotekosista makusista yhtään. Sitten siis jos joskus kokeilen. Nyt vähän hommat seis panojen ja käymisten osalta. Ehkä vkloppuna taas tulee laitettua tulille pitkästä aikaa.

kyosho
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: porvoo

ViestiKirjoittaja kyosho » Ke Elo 08, 2018 12:02 pm

Pari vuotta sitten kokeilin makeuttaa laktoosilla, xylitolilla ja stevialla, paras näistä mun mielestä oli xylitoli, laitoin siiderin silloin pulloon kun ei vielä ollut kegiä. Tänä vuonna tulee ihan sairaasti omenoita niin tänä vuonna tehdään sit ihan sairaasti siideriä, 80-100 litraa :D
Ajatus minullakin on se että annan kaäydä pitkään(3-12kk) ja sitten aina kegittää sen 20 litraa kerralla ja muut saa vielä olla tekeytymässä.
Sitten tapaa hiiva campdenilla ja sokeria perään niin että tulee makeaa ja sit vaan co2 päälle.

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”