Miten lisää omenan makua siideriin?

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

Osmund
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Miten lisää omenan makua siideriin?

ViestiKirjoittaja Osmund » Pe Helmi 18, 2011 17:59 pm

Moro vaan ihmiset

Yksi satsi siideriä tuli tehtyä ennen joulua ja joulun aikaan sitten maisteltiin ehkä noin kuukauden pulloissa kypsynyttä siideriä, joka ei oikein vakuuttanut. Oli vähän omituista sivumakua ja aika hapanta tavaraa oli. Niin ja tuoksui ikävän hiivaiselta. Mutta nyt tuli maistettua pitkästä aikaa ja olipas parantunut yllättävän paljon. Se tavallaan tunkkainen sivumaku on väistynyt melkein kokonaan ja hiivan tuoksukin on kadonnut. Tästä rohkaistuneena ajattelinkin laittaa uuden satsin tulemaan.

Edellisellä kertaa käytin jotain Lidlin halvinta omenatäysmehua ja viinihiivaa, mitä sattui kaupassa olemaan. Tällä kertaa ajattelin käyttää sitä Lidlin luomumehua, josta täällä taitaa ketju ollakin, ja hiivana kuohuviinihiivaa. Edellinen satsi taisi siis lopulta onnistua aika hyvinkin, mutta kuitenkin kaipaisin vähän enemmän itse omenan makua juomaan. Muita foorumeita selasin, ja siellä tuntui porukka lisäilevän monesti jonkinlaista omenamehutiivistettä. Tiivisteestä tuo käyttämäni mehukin taisi olla tehty, mutta enpä muista koskaan pelkkää tiivistettä nähneeni, en ole kyllä vielä etsinytkään. Mistähän sellaista tiivistettä mahtaisi saada? Laimennettavaksi tarkoitettavat kaupan perus mehutiivisteet, siis mehukatit sun muut, on varmaan lisäaineita täynnä. Joitain esansseja olen saattanut nähdä, mutta se ajatus taas jotenkin epäilyttää.

Muita ideoita tuli mieleen, että mitäs jos osan mehusta keittäisi? Osa nesteestä haihtuu keitettäessä, mutta meneeköhän samalla mukana myös omenan makua samassa suhteessa? Ja mitä tapahtuu sokereille, vieläkö ne kelpaa hiivalle keittelyn jälkeen? Sinänsä ei haittaisi, vaikka osa sokereista jäisi käymättä. Pikemminkin päin vastoin, koska tätäkin erää keinomakeutin eri makeusasteisiin hermesetaksella ja makeuttamatta jätetty oli ainakin silloin joulun aikaan ihan liian kuivaa. Toinen idea mehun tiivistämiseksi olisi sen pakastaminen. Ainakin kotitekoisia mehujäitä tehtäessä tuntuisi varsinainen mehu erottuvan vedestä pakastettaessa, eli kun mehujäätä imeskelee, saa suuhunsa sen mehulta maistuvan osan ja tikkuun jää pelkkä jää.

Osaako kukaan sanoa tähän keittämiseen tai pakastamiseen mitään, voisiko edes jompikumpi toimia? Tai jos parempia ideaoita löytyy, niin kelpaa kernaasti :cheers2:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

Re: Miten lisää omenan makua siideriin?

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 18, 2011 18:04 pm

Itse kokeilisin tuota kokoon keittämistä. Vaikka aromit olisivatkin vesiliukoisia, niin maku aika todennäköisesti voimistuu keitettäessä. Kokeile, keitä pientä määrää mehua, jäähdytä ja maista. Kannattaa keittää kokoon ihan kunnolla, että ero tulee takuulla esille.

Osmund
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Osmund » Pe Helmi 18, 2011 18:34 pm

Jep, eipä pitäisi kokeilemisen tosiaan mitään rakettitiedettä olla, myöskään tuon pakastamisen :nauru: Täytyy kokeilla, kunhan saa mehut haettua.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 18, 2011 19:27 pm

tuo pakastamismetodi on muuten nimeltään kylmätislaus (ainakin alkoholijuomien puolella) Idea on siinä, että vesi jäätyy ja erottuu alkoholista, jolloin poistamalla ensiksi syntyvän jään, saadaan vahvempaa juomaa. Näin on tehty ainakin 40+% "olutta". Vahvinta lienee "Sink the Bismarck!" BrewDogilta

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Helmi 18, 2011 20:41 pm

:ot:
äyni kirjoitti:Vahvinta lienee "Sink the Bismarck!" BrewDogilta

Saman firman "The End Of History" (55%) ennen kuin ‘t Koelschipin "Start The Future" (60%) ilmaantuu (ellei ole jo ilmaantunut).

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 18, 2011 20:49 pm

Votkaiguaani kirjoitti::ot:
äyni kirjoitti:Vahvinta lienee "Sink the Bismarck!" BrewDogilta

Saman firman "The End Of History" (55%) ennen kuin ‘t Koelschipin "Start The Future" (60%) ilmaantuu (ellei ole jo ilmaantunut).

Okei, vanhaa tietoa.
Menee kyllä kohta jo pelleilyksi tuo.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Helmi 19, 2011 1:16 am

äyni kirjoitti:Menee kyllä kohta jo pelleilyksi tuo.

On mennyt jo jokin aika sitten. Siidereistä ei vielä tuollaista olla valmistettu. Voisi tulla jotain calvadosta muistuttavaa. :idea: Kuka ostaa idean?

Osmund
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Osmund » To Helmi 24, 2011 23:03 pm

No niin, tänään tuli pantua alulle siiderisatsi, kun sain pöntöt tyhjiks. Kokeilin jo aikaisemmin tuota pakastamista ja omasta mielestä se toimi yllättävänkin hyvin. Eli mehu vaan umpijäähän ja sitten kalikka sulamaan niin, että sula mehu saadaan talteen ja jäätynyt vesi jää erilleen. Tuota "tislettä" tuli noin 30% pakastetusta määrästä ja tällä mehulla tisleen ominaispaino oli luokkaa 1.080. Eli makeaa tavaraa, mutta oli siinä makuakin moninkertaisesti. Tietysti tuota voisi tislailla useammankin kierroksen, jos haluaisi.

Mehua pakastin kolme litraa ja suoraan purkista laitoin 10 L, yhteensä siis noin 11 L ja ominaispaino oli 1.050. En kyllä mitannut tällä kertaa tuon mehutisleen ominaispainoa, laskujen mukaan se olisi ollut noin 1.075. Eli noin 6.5 volttista pitäisi tulla, jos käy yhtä kuivaksi kuin viimeksi eli ominaispainoon 1.002.

Odotukset on aika korkealla, kun jo viime kerralla onnistui niinkin hyvin. Saapa nähdä...

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Maalis 10, 2011 18:26 pm

Jokos tuloksia olisi? :oops:
Pitäis ehkä vainon nelikymppisille tehdä jotain. (kesä-heinäkuun vaihteeseen)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Osmund
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Osmund » To Maalis 10, 2011 20:32 pm

Noo eipä vielä. Siideri on vielä pöntössä, ollut nyt pari viikkoa. Ensi viikolla voisi vaikka pullottaa. Mutta tosiaan jos tuosta edellisestä satsista mitään voi päätellä, niin maku paranee todella paljon parin kuukauden pullokypsytyksellä.

Eli vasta parin kuukauden päästä osaa oikeasti sanoa jotain. Mutta eipä tämän tekemisessä ole vaivaa nimeksikään. Tietysti jos kovin isoa satsia pitäisi tehdä, niin sitten olisi kiva olla jotain tietoa lopputuloksesta. Vaan enpä keksi, että mikä tässä "voisi" pieleen mennä. Mehu oli ainakin jo raakana reilusti maukkaampaa kuin se halpisversio. Ellei sitten kuoharihiiva tuota jotain yllätyksiä.

Liejumonsteri
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Liejumonsteri » Ma Huhti 09, 2018 13:20 pm

Nostampa vanhaa ketjua. Onko kenelläkään kokemuksia saako omena"teellä" helposti lisää makua omenasiideriin?
Tein meinaan viimeksi hyvin kuivan ja omaan makuuni melko mauttoman omenasiiderin Prisman ja Lidlin mehupäniköistä ja ostin sattumalta eilen Tescon omena-, seljanmarja- ja jokumuumarja-yrttihauduketta ja oivalsin että tätä voisi ehkä hyödyntää siiderin teossa.

Mitä luulette, riittääkö että teen vahvaa omenayrttijuomaa esim. litran ja kippaan suoraan käymisastiaan mehun sekaan? Tarviiko keittää pöpöjen tuhoamiseksi?

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”