Sima

Siideri, viini, juusto ja muut sellaiset.

Valvojat: suorama, Elmo

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Eura
18 tai yli: Olen

Re: Sima

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Huhti 27, 2016 6:44 am

Pistin eilen iltapuhteiksi eräänlaisen sima-variaation tulille, noin 1,3 kiloa hunajaa, 100 grammaa fariinisokeria, 2 semmosta Tuoppi-simauutepussukkaa, humalauutteilla hieman katkeroa ja vähän aromia, vettä 7 litraa ja 2 pussukkaa tuoppi-pakkauksen mukana tullutta kuivahiivaa. OG 1064 joten melko tujua tavaraa tuosta tulee. Annan käydä loppuun asti ja pullotusvaiheessa ajattelin lisätä jälkikäymissokereiden mukana aavistuksen jotain makeutusainetta.

Brother
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pohjois-Savo

ViestiKirjoittaja Brother » La Huhti 30, 2016 18:13 pm

Joko sitä ollaan simapäissään? :jano:
Tämän näköistä tuli sillä 1849 vuoden reseptillä.
IMG_20160430_180240.jpg

Tuossa pullossa oli huono korkki eikä oikein ottanut happoja. Muut putelit on kehittäny kunnon kuohuvaista simaa.
Hyvää Vappua vaan sitten ja eiku sikaläpät! :cheers2: :chick:

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Su Heinä 03, 2016 11:45 am

Eilen maistoin tuota sima-juomaa, melko kuivaa ja aika katkeroista juomaa. Tuoksuu kyllä normisimalle mutta mausta puuttuu makeus täysin. Ihan kelpo juomaa kyllä vaikkakin hiilihappoja ei ole oikeastaan lainkaan vaikka laitoin kyllä lusikallisen sokeria per 2 litran pullo kun tuota pullotin.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » To Maalis 09, 2017 14:02 pm

Kattelin beers smithillä jos laittaa 5kg hunajaa 25 litran sima satsiin niin tulisi n.9% viikinki simaa vai tulisiko.Tilasin panimonurkasta sima hiivaa.Hunaja kuitenkin maksaa jonkin verran.Jos korvaa osan sokerilla ja hedelmillä esim persikoilla Tms.Onko järkee vai ei.Tietty olisi kiva kokeilla alkup.viikinki simaa.Onko tietoo mistä saa edullisesti hunajaa?
RDWHAHB

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » To Maalis 09, 2017 16:41 pm

Tokmanni taitaa olla halvin normihinta mitä olen hunajalla nähnyt.

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Humalisto » To Maalis 09, 2017 19:06 pm

Oma fiilikseni on, että hunajasta ei ihan hirveästi jää makua, koska se on sellaista sokeria, että se normaalisti käy aivan katkeraan loppuun asti ja kun sokerit on käyny, niin ihan hirveästi muita makuaineita siinä ei ole. Vappusima-tyyppinen viritys voisi ehkä toimia, jossa hiivaa laitetaan vain se pieni herneen kokoinen nokare ja annetaan käydä sen verran, että muodostuu kuplia.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Pirkanmaa

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Maalis 29, 2017 13:10 pm

Teen nyt jonkinlaisen simavirityksen n.2,2 kg hunajaa,n.1,2kg tummaa ruokosokeria.Purkki säilyke aprikooseja.250g.Tartteekohan tuo sitruunaa!Olisi lidlin tiivisteenä.Mikäköhän siinä on annostus.Paljon vastaa oikeeta sitruunaa?25 litraa olisi tarkoitus tehä.
RDWHAHB

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Kissala » Ti Huhti 04, 2017 6:52 am

Reittausblogin panimosimajuttua, sekä kalenteria katsoessani päätin kokeilla tehdä itekkin jonkunnäkösen panimosiman.

Astiaan meni:
1kg sokeria
1kg fariinisokeria
1,2kg hunajaa
6 sitruunaa
0,5kg rusinoita
2pss kuivahiivaa
25l vettä

Annan käydä viikon, ja katon ollaanko lähellä nollaa. Sit eka lappoaminen, ja viikko sekundäärissä jonkajälkeen pullotus. Kuivahumalointi kävi mielessä, kun katoin että tuo Laitilan Panimosima on ilmeisesti Saaz humalalla humaloitua. Ehdotuksia, mitä humalaa ja miten paljon? Citraa mietin, tai jotain hedelmäistä humalaa.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Huhti 20, 2017 23:07 pm

Kissala kirjoitti:Reittausblogin panimosimajuttua, sekä kalenteria katsoessani päätin kokeilla tehdä itekkin jonkunnäkösen panimosiman.

Astiaan meni:
1kg sokeria
1kg fariinisokeria
1,2kg hunajaa
6 sitruunaa
0,5kg rusinoita
2pss kuivahiivaa
25l vettä

Annan käydä viikon, ja katon ollaanko lähellä nollaa. Sit eka lappoaminen, ja viikko sekundäärissä jonkajälkeen pullotus. Kuivahumalointi kävi mielessä, kun katoin että tuo Laitilan Panimosima on ilmeisesti Saaz humalalla humaloitua. Ehdotuksia, mitä humalaa ja miten paljon? Citraa mietin, tai jotain hedelmäistä humalaa.

Oma kokeilu hieman tökkii huonon käymisen takia. Hiivasin US-05 hiivalla, jonka nesteytin kuten yleensä olutta tehdessä, mutta hitaasti alkoi käymään ja nyt viikkoa myöhemmin 1.036->1.020. Ravistin pönttöä, jos sais vielä eloa aikaseksi. Maku oli hunajainen :kuola:

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » To Huhti 20, 2017 23:30 pm

jylppö kirjoitti:
Kissala kirjoitti:Reittausblogin panimosimajuttua, sekä kalenteria katsoessani päätin kokeilla tehdä itekkin jonkunnäkösen panimosiman.

Astiaan meni:
1kg sokeria
1kg fariinisokeria
1,2kg hunajaa
6 sitruunaa
0,5kg rusinoita
2pss kuivahiivaa
25l vettä

Oma kokeilu hieman tökkii huonon käymisen takia. Hiivasin US-05 hiivalla, jonka nesteytin kuten yleensä olutta tehdessä, mutta hitaasti alkoi käymään ja nyt viikkoa myöhemmin 1.036->1.020. Ravistin pönttöä, jos sais vielä eloa aikaseksi. Maku oli hunajainen :kuola:

Mielenkiintoista, juolahti tuosta mieleen, että onko noissa raaka-aineissa tarpeeksi ravinteita hiivalle? Tätä ei helposti ajattele kun olutvierteessä on ravinteita on yleensä ihan kohtuullisesti, mutta noissa sokereissa ei mitään, hunajassa kai jotain ja sitruunoista ei tietoa. Siihen vielä lisäksim että pussissa kuivahiivaa kuitenkin kaiketi on aika paljon vähemmä soluja kuin tuoremuodossa olevassa leivinhiivassa.

Tämä jokseenkin mutua kyllä, korjatkaa jos jotain oleellista on väärin.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Huhti 21, 2017 20:00 pm

Sitruuna pudottaa pH:n sen verran happamaksi, että käyminen hidastuu huomattavasti kunnes loppuu kokonaan. Sen vuoksi leivinhiivalla tai muulla saccharomycellä ei saa simasta helpolla kuivaa.

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Pe Huhti 21, 2017 20:51 pm

Kyllähän tuo alkoi taas pulputtaan. Mielestäni käy nyt enemmän, mitä alussa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Huhti 24, 2017 15:05 pm

PAljon tulee prosenttia 1kg sokeria / 7L vettä ( tai 10L jos helpompi laskea). Täysin unholassa.. Pikku pojalle poika porisemaan muttei humala humisemaan ( vakkakin humaalaa tulee mukaan simaan..! )

LÖYSIN NETISTÄ reseptin:

SIMA vuodelta 1909

7 ltr. vettä
1/2 kg. sokeria
1/2 kg. fariinisokeria
1 sitruuna
1 dl. humaloita
1/2 tl. hiivaa
rusinoita
sokeria

Sokeri liuotetaan kiehuvassa vedessä. Sitruuna kuoritaan, valkoinen osa kuoresta leikataan pois, hedelmä leikataan viipaleiksi, ja siemenet poistetaan. Kiehuva sokeriliemi kaadetaan nyt sitruunan kuoren sekä viipaleiden ja kuumassa vedessä huuhdottujen humalien sekaan. Kun seos on jäähtynyt, vispilöidään tilkkaseen haaleata vettä liotettu hiiva joukkoon, ja juoma saa käydä.

Seuraavana päivänä siivilöidään se pulloihin, joka pulloon pannaan pari huuhdottua rusinaa ja vähän sokeria. Pullot tulpitetaan, ja korkkien yli sidotaan lanka. Oullot pidetään ensin lämpimässä huoneessa noin 6 tuntia ja säilytetään sitten kylmässä paikassa. Viikon kulutua on sima valmista juotavaksi.
Jos sais Terran reissullansa

aarle
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja aarle » Ke Huhti 26, 2017 17:08 pm

Olen tehnyt pitkään perinteistä simaa käyttämällä lisänä humaloita. Sitä sai aikoinaan apteekista paperipusissa. Taisi aromit olla hukassa kun säilytteli muutaman vuoden,
Nyt innostuin olutkattilalla tekemään simaa. Kilo sokeria ja fariinisokeria sekä n.25 g Magnumia keitin 0,5 tuntia, Lopuksi lisäsin vielä Saazia 10 min. Loput vedet ja sitruunat yhteensä 16 l. Tuli niin karvasta että kaadoin pois.
Uusi satsi ja muutama pelletti Saazia ja 10 min. Nyt maistuu perinteiseltä simalta.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » To Huhti 27, 2017 10:56 am

Mulla oli noin Desi/ kahvikupillinen PERLE alpha n 7,8% humalaa , saksasta Hobbybrauerversand 1kg säkki ei vakuumi alle 20€.
http://www.hobbybrauerversand.de/Perle-about-78-Alpha-whole-leaf-1-kg-not-vacuum-packed

Kiehautin veden, Hetki kiehumassa mukana ja annoin seistä alle 5min ja siivilöin pois. 2 sitruunaa + RKL hunajaa tohon yllä olevaan vanhaan reseptiin. Tuli vietävän hyvää. Hiivana Liiterin kuivahiiva (hidas suoraan ripoteltuna). Enenmän tupla sitruuna maistui kuin humalan katkerot.

Osaako kukaan laskea paljon on alkoholia, 1kg sokrua / 7L nestettä ?
Jos sais Terran reissullansa

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » To Huhti 27, 2017 13:41 pm

Itekkin pistin muutaman kävyn Nelson-Sauvinia pariin 0.5l puteliin. Määrä on pieni ja putelit kuitenin tulee juotua viikon sisään niin ruohosuutta tuskin pääsee muodostuun.

Pääsatsi pysy ihan normiversiona, joten mielenkiinnolla odotan vertailua.

Kissala
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Kissala » Pe Huhti 28, 2017 10:38 am

Naali kirjoitti:
jylppö kirjoitti:

Astiaan meni:
1kg sokeria
1kg fariinisokeria
1,2kg hunajaa
6 sitruunaa
0,5kg rusinoita
2pss kuivahiivaa
25l vettä

Mielenkiintoista, juolahti tuosta mieleen, että onko noissa raaka-aineissa tarpeeksi ravinteita hiivalle? Tätä ei helposti ajattele kun olutvierteessä on ravinteita on yleensä ihan kohtuullisesti, mutta noissa sokereissa ei mitään, hunajassa kai jotain ja sitruunoista ei tietoa. Siihen vielä lisäksim että pussissa kuivahiivaa kuitenkin kaiketi on aika paljon vähemmä soluja kuin tuoremuodossa olevassa leivinhiivassa.

Tämä jokseenkin mutua kyllä, korjatkaa jos jotain oleellista on väärin.

Itsellä ei ollut käymisen kanssa mitään ongelmia, lähti muistaakseni samana päivänä ja kävi vallan nopeasti. Simasta tuli erinomaisen makuista, ja tosi kuivaa. Makeutan ihan vähän sokeriliemellä suoraan lasiin ennen juomista, oikein keväistä juomaa! Lisäsin astiaan 15g cascadea, 15g citraa ja 35g tammilastuja. 4g/litra jälkikäymissokeria tuotti yllättävänkin runsaat hiilihapot. Tätä on tehtävä lisää pikimmiten!

jylppö
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja jylppö » Pe Huhti 28, 2017 23:14 pm

Käyminen loppu pari päivää sitten ja nakkasin simat pulloihin sokerin 5g/l kera. FG oli 1.005, joten rapiat 4% juomaa.

Maketi
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Raisio

ViestiKirjoittaja Maketi » La Huhti 29, 2017 22:24 pm

Tuleeko tästä vahvempaa simaa ja kuinka kauan annan käydä että tulee vielä hapokasta?
14litraa vettä
1,5kg. Taloussokeria
500g. Fariinisokeria
500g. Juoksevaa hunajaa
250g. Rusinoita
6kpl. Sitruunaa
2/5osa. Tuorehiivaa

Viikon päästä ois tarkoitus lappoa pulloihin ja laittaa 1tl sokeria ja 5-10kpl rusinoita ja kylmään pariksi päivää. Sanokaa oma mielipide?

Lärry
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hamina

ViestiKirjoittaja Lärry » Pe Touko 12, 2017 11:05 am

Hapokuus tulee lähinnä jälkikäymisestä. Anna pullojen olla lämpimässä niin kauan kun rusinat lähtevät liikelle. itesekäytän sanaa "tanssi" ymmärrät kyllä kun huomaat rusinoiden liikken. Muista kuoria sitruunat eism. kuorimaveitsellä. Kuoren valkoinen osa antaa kitkerän maun. Vahvuudeksi arvioisin n.8 alk.vol.%

Palaa sivulle “Muut käymistuotteet”