Kontaminaatio

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Kontaminaatio

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Joulu 24, 2016 2:07 am

Mitähän tämä mahtaisi olla?

IMG_2558.JPG
IMG_2557.JPG

Piti pullottaa viimeiset joululahjoiksi suunnitellut oluet näin vähän viimetipassa mutta pullottamatta jäi. Oluen pinnalla on tuollainen ja tuoksu pöntösssä oli kemikaalinen. Olen huono tunnistamaan makuvirheitä, mutta ehkä kynsilakanpoistoaine voisi olla aika liki tuota.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » La Joulu 24, 2016 11:01 am

En kyllä heti tunnista tiosta, mutta voiko se olla hiivaa?
Eli mikä hiiva käytössä? Oliko lämpimässä vai yritetty coldcrashata?
Miltä maistu? Aina pitää maistaa. :)

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Joulu 24, 2016 12:20 pm

Hiivana on US-05.
Huoneenlämmössä koko ajan, ei crashausta.

Kasvustoa en maistanut, mutta olutta maistoin.
Siinä on selvä liuotinmainen jälkimaku. Ensin maistuu ihan ok:lta, mitä nyt lämpimältä ja hapottomalta, mutta nielaisun jälkeen nousee lievä kynsilakanpoistoaine kielelle.

Resepti:
Maris Otter 80 %
Crystal 160 10 %
Maltodextrin 6 %
Heavily Peated Malt 4 %

Humalina Target ja EKG

En nyt vielä heitä tätä menemään, voisin ehkä crashata tai siirtää muuten vain sekundääriin ja katsoa siivoaako hiiva tuon maun pois ajan kanssa. Voisin myös pullottaa pari testipulloa ja katsoa mitä tapahtuu. Mutta olisi kyllä kiva tietää mitä tuo on ja kannattaako pönttöä enää käyttää.

Joululahja meni kyllä pilalle, tämän piti olla kolmen oluen sarjasta keskimmäinen ja nyt sarja jää vajaaksi. Saan vain osat 1 ja 3 tarjolle.
IMG_2553.JPG

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Joulu 24, 2016 19:59 pm

Voisi olla hiivapatja, liuotin voi olla stressaantuneesta hiivasta johtuva rankka sivumaku. On ollut joissain vahvoissa oluissa eikä ole kokonaan kypsyttämällä lähtenyt, edes vuoden.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Joulu 24, 2016 23:01 pm

Nettilähteet viittasivat korkeaan käymislämpöön tai vahvasta vierteestä stressaantuneeseen hiivaan kun haisee liuottimelta.
Käymislämpö vaan on ollut huoneenlämpö (ehkä max 23, yleensä vähemmän. Satsikoko oli noin 12-13 litraa, joten hiivaa pitäisi riittää 5,8% oluelle riittävästi.

Toivottavasti kypsytys auttaisi. Mutta varuiksi voisin panna pari pikkusatsia joululomalla. :)

philo
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja philo » Su Tammi 15, 2017 15:23 pm

Kontaminaatio vai pelkkää hiivaa?
Tein Witbierin. Siirsin pääkäymisen jälkeen toiseen astiaan, jossa olut on ollut nyt toista viikkoa. Kävi hetken parvekkeella aikomuksena coldcrashata tjsp, mutta jouduin siirtämään takaisin sisään, kun pakkanen alkoi huidella vähän liian kovissa lukemissa. Maistuu ihan Witbieriltä, mutta pöntön pinnassa vaalea kalvo. Ei vesilukkoaktiviteettiä. Käynyt todella alas, noin 1.008. Hiivana WLP570 - Belgian Golden Ale. Näyttää tältä:
https://1drv.ms/i/s!Ap9NzZyw9_gKec-QDjJHKskdmeI

HoppyHipster
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Hesast

ViestiKirjoittaja HoppyHipster » Ma Helmi 06, 2017 20:03 pm

Itelle ei koskaan oo tullu mitää kummallisia kasvustoja käymisvaiheessa, mutta pullotuksen jälkeen on ilmaantunut liian monta kertaa pulloihin epämääräinen kelluva seittimäinen rihmasto. Näyttää aivan hämähäkinseitiltä ja maussa ja tuoksussa huomaa että jokin on vialla.

Tyypillisintä että humalointi katoaa muutamassa päivässä täysin, sekä katkero että aromi joka pullotuksessa on vielä ollut tallessa.

Pullot on folioituna uunitettu 1h 200C ja kaikki mahdolliset pinnat liotettu StarSanilla.

Jumalauta kumihanskatkin kädessä ja aina vaan pilaantuu, joka toisen saa heittää viemäriin.

Siideriin ilmaantui myös sama ilmiö mutta siinä ei haittaa makua, ehkä jopa sopii siihen. Olueen sitten ei yhtään. :mad:

Onko muut törmänny vastaavaan sitkeään pöpöön.??

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ma Helmi 13, 2017 20:07 pm

HoppyHipster kirjoitti:Itelle ei koskaan oo tullu mitää kummallisia kasvustoja käymisvaiheessa, mutta pullotuksen jälkeen on ilmaantunut liian monta kertaa pulloihin epämääräinen kelluva seittimäinen rihmasto. Näyttää aivan hämähäkinseitiltä ja maussa ja tuoksussa huomaa että jokin on vialla.

Tyypillisintä että humalointi katoaa muutamassa päivässä täysin, sekä katkero että aromi joka pullotuksessa on vielä ollut tallessa.

Pullot on folioituna uunitettu 1h 200C ja kaikki mahdolliset pinnat liotettu StarSanilla.

Jumalauta kumihanskatkin kädessä ja aina vaan pilaantuu, joka toisen saa heittää viemäriin.

Siideriin ilmaantui myös sama ilmiö mutta siinä ei haittaa makua, ehkä jopa sopii siihen. Olueen sitten ei yhtään. :mad:

Onko muut törmänny vastaavaan sitkeään pöpöön.??

Pullotusastiassa likainen hana/letkut?
"Ihan hyvää"

HoppyHipster
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Hesast

ViestiKirjoittaja HoppyHipster » Ti Helmi 14, 2017 17:50 pm

Tuo on tietysti jopa tödennäköistä, olkoonkin että kaikki hanat, venttiilit ja letkut likoavat välillä viikkojakin Starsanissa.

Eniten epäilyttää se astian hana joka on sikäli älytön keksintö pullotuskäyttöön, koska hanahan pyörii siinä eikä sitä saa purettua. Sinne voi jäädä aina jotakin kerrostumaa väliin johon starsan ei pääse läpi.

Itse alkanut kallistua tuon hanan puoleen, ongelma alkoi uudella astialla ja hanalla kun pullotin siidereitä jonka jälkeen sama seittimäinen kasvusto ollut sekä siidereissä että oluissa.

Olisko siidereissä sitten ollut joku kutsumaton vieras kyydissä. Erikoista sekin koska Campdenin annostus oli todella reipas.

Siellä on nyt uudet hanat, venttiilit ja letkut likoamassa varmuudeksi ja vielä vaihdan uuden astian niin näkee sitten miten käy seuraavalla kerralla.

Onko kellään muulla ilmestynyt vastaavaa kasvustoa? Siiderissä tosiaankaan ei haittaa mitenkään, eli onkohan mahdollisesti villihiiva kyseessä?

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Helmi 20, 2017 10:41 am

Niinhän siinä sitten kävi että lageri meni jo toisen kerran pieleen. Ensimmäinen erä meni kun PET pullossa oli joku pöpö. Tämä toinen onnistui jo paremmin, paitsi etttä eka hiiva oli kuollut mutta panimonurkan kautta sain kirjeitse uuden hiivan 2vrk;ssa. Mangrove jacksillä lähti sitten pulputteleen ja diasetyylitauon jälkeen sekundäriin? +2c 2 viikkoa ja olut oli kirkasta, jonka jälkeen puolet pullotin. Puolella jatkoin vielä kuivahumaloinnilla ja viikonjälkeen tämäkin pulloon. Ensimaistossa olut oli kuitenkin hapanta ja sameaa. Ja sama näyttäisi olevan kuivahumaloidussa versiossakin! Mikä ihme on voinut mennä pieleen? Varmasti olen käyttänyt desinfioituja välineitä, pullot oli vielä erikseen pestyjä ja starsanilla desinfioituja. Samaten korkit desinfioitiin starsanilla? Kyllä meinaa ottaa koville tämä lagerin tekeminen, mutta vielä minä siinä onnistun!

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ma Helmi 20, 2017 13:10 pm

Eos onko siitä kiinni, mutta käsittääkseni StarSan ei kauhean syvältä sanitoi, eli se toimii vaan sileillä ja valmiiksi puhtailla pinnoilla. Letkut/hanojen sisukset/tiivisterenkaat keräävät sisäänsä herkästi möhnää, samoin muoviastioiden naarmut jne., eli kai on mahdollista että starsan ei pääse riittävän syvälle vaikka uittaisi osia liuoksessa.

Muovisia pönttöjä kun itse käytän, olen aika-ajoin laskenut ne täyteen laimeaa kloriittiliuosta ja heittänyt kaikki letkut sekaan muutamaksi tunniksi eikä vielä ainakaan ole tullut kontaminoituja eriä. Huuhtomisen kanssa vaan saa olla aika tarkkana. Paras olisi jos kamat voisi vain keittää, mutta Speidelin osille ei luvata 100C kestoa.

muoks: jaa samat jutut tulikin jo aiemmin ketjussa ainakin äynin suusta...
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 19, 2018 7:37 am

A4386A21-3C2F-4AE9-9E8F-9AE4DC030D4A.jpeg

Jaoin isomman erän kahteen astiaan, toinen oli tuo missä oli aiemmin pilalle mennyt yksi satsi. Astia oli lioteltu moneen kertaan kloriitilla ja starsanilla, joten päätin testata. Taas sama homma. Astia menee vaihtoon. Mutta mikä mahtaa olla aiheuttaja? Taas haisee liuotin, mikä viittaisi korkeaan käymislämpöön, mutta toisessa nyt käytössä olleessa pöntössä ei ollut tuollaista kasvustoa, vain vähän ikävää sivumakua. Onko joku pöpö joka aiheuttaa liuottimen hajua?

jasenpee
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Susiraja

ViestiKirjoittaja jasenpee » Ma Maalis 19, 2018 9:42 am

Onko elintarvikelaatuiset muovipöntöt käytössä?

https://www.morebeer.com/content/homebrew-off-flavors
Similar flavors can also result from using plastic that isn’t food grade.
Never use plastic or vinyl equipment that is not marked as food grade.
Some food grade plastics leach toxins after reaching a certain temperature.
If plastic parts will be exposed to hot liquids or high temperatures,
check the temperature rating with the supplier or manufacturer.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Maalis 19, 2018 14:46 pm

BrewZealot kirjoitti:
A4386A21-3C2F-4AE9-9E8F-9AE4DC030D4A.jpeg

Jaoin isomman erän kahteen astiaan, toinen oli tuo missä oli aiemmin pilalle mennyt yksi satsi. Astia oli lioteltu moneen kertaan kloriitilla ja starsanilla, joten päätin testata. Taas sama homma. Astia menee vaihtoon. Mutta mikä mahtaa olla aiheuttaja? Taas haisee liuotin, mikä viittaisi korkeaan käymislämpöön, mutta toisessa nyt käytössä olleessa pöntössä ei ollut tuollaista kasvustoa, vain vähän ikävää sivumakua. Onko joku pöpö joka aiheuttaa liuottimen hajua?

Voisko olla lacto? Meinaan että se pesii aika huolella muoviin.

Ite ilman muuta vaihtaisin kaiken mikä on muovia ja kosketuksissa keiton jälkeen oluen kanssa. Meinaan että esmes lapot, jne, voi olla kans ongelmana jos oot esmes aiemmalla satsilla laponnut kontaminoitunutta matskua.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 19, 2018 19:21 pm

jasenpee kirjoitti:Onko elintarvikelaatuiset muovipöntöt käytössä?

Juu. Tämä kyseinen pönttö on plastexin vesikanisteri.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 19, 2018 19:27 pm

Matts kirjoitti:Ite ilman muuta vaihtaisin kaiken mikä on muovia ja kosketuksissa keiton jälkeen oluen kanssa. Meinaan että esmes lapot, jne, voi olla kans ongelmana jos oot esmes aiemmalla satsilla laponnut kontaminoitunutta matskua.

Näin on varmaan syytä tehdä. En vaan yhtään muista mikä kaikki on koskenut pöpösatsiin... lappo varmastikin. Mahdollisesti myös pullontäyttäjä välillisesti. Pitänee ostaa uusi lappo nyt ainakin ja uudet muovipöntöt...

Saisko tota jotenkin testattua et onko kontaminaatiota jossain? Esim. sokeriliuosta lasipurkkiin ja pullontäyttäjä sinne, odottelee nouseeko kalvoa pintaan?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Maalis 19, 2018 20:46 pm

Ohan sitä ilmassakin aina jotain pientä, joten kyllä se karvaa jossain välissä kasvaa. Muoviset matskut häätyy uusia, mutta jos sulla oli lasisia tai muuta matskua niin voimakkailla desinfiointiaineilla varmaan selviää. Ite korvaisin kaiken minkä perse kestää. Ja voihan sä säilyttää valittuja osia kunhan merkkaat ja jos innostut sour-meiningistä niin on setti tallessa.

mursu
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja mursu » Ti Maalis 20, 2018 13:10 pm

Nuo muovituotteet kuten tuo kanisteri voi olla tunnetusti mahdotonta puhdistaa jos niihin on tullut jotain naarmua esim. pesun yhteydessä tai muuten halkeamaa. Sellaisiin menee pöpöjä kontaminaation sattuessa niin syvälle että pesuaineet eivät välttämättä yllä sinne ollenkaan ja tunnetusti useimpia muoveja ei voi oikein kuumentaakaan kuin ehkä johonkin rajaan asti jolloin täydellinen sterilisaatio on epävarmaa. Eli kannattaa vaihtaa se kanisteri, jos käytit toiseen puhtaana pysyvään tonkkaan samoja letkuja, hanoja ja lappoa niin ne ovat epätodennäköisempiä kontaminaation lähteitä. Silikoniletkut yleensä kestävät myös kuumentaa aika lailla ja sillä tavalla saattaa saada pöpöt pois, esim. keittämällä ne vedessä. Useimmat oluessa elävät bakteerit ja hiivat kuitenkin nitistyvät keittolämmössä vaikka täydellinen sterilisaatiotapa sekään ei ole ilman painekattilaa.

Aika usein ne oluessa kasvavat pöpöt ovat Lactobacillus tai Acetobacter suvun bakteereja jotka pärjäävät oluen happamissa oloissa ja joista varsinkin ensimmäistä on runsaasti ihmisessä esimerkiksi ruoansulatuskanavassa, josta sitä on helppo saada sormiin sun muualle. Tai villihiivoja. Toki jos oluthiiva ei ole ollut hyväkuntoinen eikä kasvu ja fermentaatio ole käynnistynyt heti (ei ole syntynyt olutmaista ympäristöä) niin muutkin bakteerit saattavat vallata vierteen. Lactobacillus joka on varmaan helpointa saada olueen voi kasvaa myös anaerobisesti eli vaikka fermentaatio olisi käynnissä kun taas Acetobacter lähinnä odottelee fermentaation ollessa käynnissä ja valtaa alaa vasta kun se on ohitse ja olut joutuu kosketuksiin hapen(ilman) kanssa syystä tai toisesta. Noista kasvuston ulkonäöistä voi olla hankala sanoa mitä siellä kasvaa kun voi olla hiivaa tai useita pöpöjä ja erinäköisiä samankin suvun lajeja sekaisin.

Lactobacillus fermentoi sokerista maitohappoa ja jotkut lajit voivat myös tuottaa alkoholia. Sivutuotteena tulee usein mm. diasetyyliä joka tuoksuu todella äitelälle ja vahvasti. Aika kemialliselta mutta en nyt tiedä voiko sitä sanoa liuottimen hajuksi. Sitähän toki jotkut hiivakannatkin puskevat aikalailla ja myös villihiivat voivat sen tehdä. Kaikkein kovimmat diasetyylikäryt olen itse tuottanut juuri jättämällä vierrettä mittauskippoon jolloin arvatenkin juuri bakteerit iskivät siihen. Mutta sama haju on aika vahvasti esim. Ringwood -hiivassa (wlp005 etc) ja tekee vierteestä myös öljyisen tuntuisen sormien välissä. Toki bakteereja on kovin paljon muitakin, eikä kaikkia ollenkaan tunneta joten siellä voi olla vaikka mitä ja tuotteet ja hajutkin voivat olla yllättäviä.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Maalis 20, 2018 22:26 pm

Itse olen uusinut koko kaluston jo pariin kertaan kun ei tahdo laatu säilyä pullossa pari viikkoa pidempään. Ihan sama mitä ipaa tai pale alea tekee niin kuukauden kuluessa kaikki maistuu samalta. Olueen tulee terävä ylihiilihappoisuus, humalointi häviää kokonaan ja jonkinlainen viinimarjainen makumaailma tulee tilalle. En oikein enää keksi mitä asialle tekisi.
Pieni yllätys oli viikonloppuna avata 4 kk vanha 5 litran tynnyri ja sehän olikin vielä maistuvaa ipa, tokin ei enää tuoretta mutta mitään ikävää siinä ei ollut havaittavissa.

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Su Huhti 15, 2018 21:30 pm

Hmm, pieniä ajatuksia nyt syntynyt siitä että ongelmat johtuvat kuivahumaloinnista, tai siis pöntön avaamisesta tai sitten humalista, joka on epätodennäköistä.
Piru sentään vaikeaksi menee oluenteko jos ei voi kuivahumaloida enää. Tai sitten täytyy kuivahumaloida käymisen aikana jolloin kyllä parhaimmat aromit katoavat.
Eli jotain pöpöä ilmasta pääsee astiaan, kun se avaa esim. kuivahumalointia varten.

Palaa sivulle “Kemia”