Kontaminaatio

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Joppo
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Riihimäki
18 tai yli: Olen

Re: Kontaminaatio

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Joulu 30, 2012 16:24 pm

Valmis StarSan-liuos säilyy kuukausia ja desinfioi pinnat 30 sekunnissa. Lisäksi se vaahtoa kivasti, joten käymisastiatkin saa desinfioitua pienellä määrällä.
Ei minulla mitään jodoforia vastaan ole, StarSania nyt vaan tuli hankittua panouran alussa ja olen tykännyt siitä.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Su Joulu 30, 2012 16:31 pm

Horst Vessel kirjoitti:En oikein ymmärrä tuota StarSan-uskovaisuutta, varsinkaan sen jälkeen kun luin tämän: http://www.bayareamashers.org/content/m ... dophor.htm

Itse käytän Star Sania siksi että se vaahtoaa ja jättää kalvon desinfioitavan tuotteen pinnalle, letkuihin yms joten kontaktiaika nesteen kansa on lyhyempi (ei huvita hölskytellä paria minuuttia) + aika jonka desinfioitu tuote pysyy saniotituna on pidempi kalvon takia (valmistajan mukaan siis), jodofori haisee pahalle, tahraa ja tuosta brewefermin jodoforista ei ollut saatavilla tietoa mitä muita lisäaineita se sisältää ja miksi valmistaja käskee huuhtelemaan sen pois, niiden lisäaineiden takia vai siksi että aine valmistajan suosittelemissa pitoisuuksissa on myrkyllistä. Ja mikä siis silloin olisi pitoisuus jossa kyseinen aine on turvallista mutta tappaa silti pöpöt tarpeeksi tehokkaasti ?
Lisäksi star sanin käyttöaika valmiina liuoksena on huikeasti pidempi kun jodoforilla joten se on omalla käyttötyylilläni halvempaakin.

Resistance is futile, Star San Rulez !

(ja kohta joku tekee testin jonka mukaan star sani on huijausta eikä edes toimi :nauru: )
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Joulu 30, 2012 22:44 pm

Itse en ole huomannut uskovaisuutta vielä tässä asiassa (ellei sitten otetalukuun tuota Horstin postausta :P)

Itse olen käyttänyt kumpaakin, sekä huuhdellen, että ilman huuhtelua. Kertaakaan ei ole homma mennyt aineen takia pieleen.
Välillä olen jopa tehnyt ilman minkään valtakunnan desinfiointia, silkin homma on toiminut.

Se on hyvä, että kerrotaan havainnoista ja kannustetaan kokeilemaan. Minun mielestäni ainakin.
Toiselle toimii yksi ja toiselle toinen jne.

Jatketaan testailua ja onnistuneita panoja. Sekä kerrotaan onnistumisista ja etenkin epäonnistumisista. Niistä kun kuitenkin oppii parhaiten...
:drunk:
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 31, 2012 9:12 am

Kyllä pientä semmoista "mitä sä sillä jodoforilla lutraat, käyttäisit star sania"on ollut havaittavissa silloin tällöin. Mutta ei minusta mitenkään haitaksi asti. Lähinnä huvittavaa ollut se.

Itse kuitenkin olen tullut siihen tulokseen, että pöpöjen mahtia ei kannata aliarvioida. Etenkin jos käyttää muovisia asioita, niin on tärkeää pitää se ensimmäinen kontaminaatio poissa, se meinaan saattaa jäädä niihin astioihin pysyvästi.
Olkoonkin, että pahat kontaminaatiot on harvinaisia, niin sellaisen sattuessa saattaa joutua uusimaan aika paljon tavaraa.

Jodoforia itse olen käyttänyt, koska sitä aikoinaan oli myynnissä siellä, mistä tein ostoksen silloin kun tarvitsin desinfiointiainetta.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Joulu 31, 2012 11:06 am

Jos pyrkii luokkaa puolen vuoden säilyvyyteen niin mielestäni riittää että primäärikäymisvaiheen kontaminaation välttää. Olen ajatellut lähteä taklaamaan ongelmaa siten että rakennan noille kattiloilleni pyörilläkulkevan telineen. Lisäksi ostan toisen pumpun. Tavoite on että saan letkuteltua pytyt puhtaiksi kemikaaleilla, pestyä koko letkuston ja putkiston. Lisäksi voin käyttää kattilan vastusta veden lämpötilan nostoon. Siinä sivussa saan nuo sähkötkin viriteltyä hieman fiksummin, tehtyä ehkä sekoittimen mäskiastiaan jne.

Putki/letkuvetoihin suunnittelin tekeväni välioton 50l kegille, tällöin linjaa voi käyttää kegien pesuun kuumalla liuoksella. Lisäksi voin säilöä myrkkyjä kegeissä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Joulu 31, 2012 12:37 pm

Riittää riittää, juu juu.
Sen riittävän ärhäkän pöpön osuessa kohdalle sulla on kaikki muoviset astiat ja osat pilalla. Usko minua.

Sitten jos käytät rosterissa tai lasissa, niin ei ole ihan niin nuukaa. Ne saa puhtaaksi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Joulu 31, 2012 13:52 pm

Minä kun en lähde noihin välineurheiluihin mukaan, on minulla vieläkin aktiivisessa käytössä 80-luvulla postimyynnistä tilaamani muovinen käymispönttö. :mrgreen:
Jodofor :jee:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Tammi 02, 2013 7:23 am

Eipä mullakaan oo ollu mitään ongelmia muovin vaan muodon kanssa. Esim. nuo 50l kegit on aika haitarista pestä huolellisesti ellei käytä jotain kunnon myrkkyjä.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ke Tammi 02, 2013 7:47 am

Kiljumies, otan osaa. Itelläkin alko puhdistusaineiden käyttö samatapaisen viemäriin kaadon jälkeen (ilman, että itse käsittelin kaljat kuseksi). Itse opin kerrasta eli vain yksi erä tarvi laittaa nurmikolle.

Nyt alkupesut sujuu Sodium Percarbonatella eli tahrasuola taitaa olla suomeksi? Aivan hiton hyvää kamaa, puree tosi hyvin proteenijäämiin mitä ei pääse jynssäämään mekaanisesti puhtaaksi. Omasta panimosta tuli uskomaton määrä kökköä, kun tolla ekan kerran vehkeitä pesin. Ja on vielä ympäristöystävällistäkin, ei periaatteessa tarvi edes huuhdella, jos annostus on kohdallaan. Lämpimällä vedellä toimii tosi ärtsysti.

"Sterilointiin" mulla on "Iodophor"-nimistä kamaa, mikä kait on jodia ja ehkä jotain täyteainetta lisäksi? Tosi riittoisaa, 1.5mL / litra ja tolla annostuksella ei tarvi huudella. Parin minuutin kontakti riittää tappamaan pöpöt. Värjää muovin "jodin" väriseksi, jos se jotain haittaa. Myydään täällä 20L päniköissä maitotiloille, ostin siivun kaverilta jolla oli koko pönttö.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Maalis 17, 2013 9:49 am

Kiljutehtaan tuotanto on edelleen pysähdyksissä. Tehtaan toimiva johto on kuitenkin antanut sidosryhmille tiedotteen jossa luvattiin tehtaan starttaavan vielä maaliskuun aikana. Tuotantoseisokin syynä ollut kontaminaatio-ongelma on edelleen juurisyyltään selvittämättä. Tuotekehitystiimi sai eilen aikaiseksi mielenkiintoisen teorian joka voisi osaltaan selittää tuotteen happamoitumista:

Vika on osittain vedessä / vierteen pH:ssa. Prosessin pH:ta ei ole koskaan monitoroitu eikä pH:ta säädetty. pH on liian suuri --> estää humalan säilöntäainevaikutuksen. Briggsin perusteellinen teos oluen teosta johdatti seuraavan artikkelin jäljille:
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 1180.x/pdf

artikkelin sivulta 406 (2.sivu pdf:stä) löytyy tieto: "As the pH value changed from 4 to 7, there was an 800-fold decrease in the antibacterial activity of trans-isohumulone." ja "change in pH of as little as 0.2 can reduce the protective effect of hop compounds by as much as 50%."

Tahtoo sanoa: sopivasti hapan vierre johtaa olueeseen joka ei happamoidu.

Oliskohan joku viisaampi panomies joskus tästä maininnutkin mutta en vaan silloin sisäistänyt asiaa...

Kiinan mittari näyttää 7,5 pH:ta tolle hana vedelle. Mittailtiinkos/säädettinkö me pH:ta siitä kimppapanosta?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Maalis 17, 2013 11:30 am

Kiljumies kirjoitti:Kiinan mittari näyttää 7,5 pH:ta tolle hana vedelle. Mittailtiinkos/säädettinkö me pH:ta siitä kimppapanosta?

Olin ainoa jolla mittari oli mukana, joten jäi kalibroimatta ja testaamatta. Hyllyssä lojuu mittari edelleenkin käyttämättömänä. Mutta tuo pH-luku lienee lähellä totuutta jo vesilaitoksen raportinkin mukaan. Kimppapanoon käytettiin perstuntumalla kalsiumsulfaattia, mutta sen vaikutus pH-arvoon jäi mysteeriksi.

Liian emäksinen vierre aiheuttaa myös liiallista proteiinien pilkkoutumista, joka saattaa johtaa huonoon vaahdon säilyvyyteen ja sameuden puutteeseen erityisesti vehnäoluissa ja sen sellaisissa. Täällä lännessä vesi on laitoksen mukaan vielä emäksisempää, ja itse käytän joka satsiin maitohappoa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Maalis 18, 2013 0:05 am

Votkaiguaani kirjoitti:
Kiljumies kirjoitti:Kiinan mittari näyttää 7,5 pH:ta tolle hana vedelle. Mittailtiinkos/säädettinkö me pH:ta siitä kimppapanosta?

Olin ainoa jolla mittari oli mukana, joten jäi kalibroimatta ja testaamatta. Hyllyssä lojuu mittari edelleenkin käyttämättömänä. Mutta tuo pH-luku lienee lähellä totuutta jo vesilaitoksen raportinkin mukaan. Kimppapanoon käytettiin perstuntumalla kalsiumsulfaattia, mutta sen vaikutus pH-arvoon jäi mysteeriksi.

Liian emäksinen vierre aiheuttaa myös liiallista proteiinien pilkkoutumista, joka saattaa johtaa huonoon vaahdon säilyvyyteen ja sameuden puutteeseen erityisesti vehnäoluissa ja sen sellaisissa. Täällä lännessä vesi on laitoksen mukaan vielä emäksisempää, ja itse käytän joka satsiin maitohappoa.

Ja veden pH ei vielä ymmärtääkseni kerro mihin mäskin pH tietyllä mallaspanoksella asettuu, vaan vedessä olevat mineraalit määräävät myös sen, miten herkästi pH muuttuu suuntaan tai toiseen. Eli kaksi vettä samalla pH:lla saattavat antaa eri tulokset, jos toisessa on enemmän aineita, jotka vastustavat pH:n muutosta.

Mielenkiintoinen kyllä tuo tieto pH:n vaikutuksesta humalan antibakteerisiin ominaisuuksiin. Täytyy perehtyä asiaan paremmalla ajalla.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Syys 14, 2013 18:03 pm

Ja taas. Nyt kontaminaation syy on tosin selvillä. Syypäänä useaan kertaan kierrätetty (alunperin WLP530) hiiva. Nyt on ongelma vaan hieman toisen sorttinen, hakusessa oli siis belgi-IPA tyylinen räpellys. Oman makuaistini nojalla sanoisin että sekaan on eksynyt samaa Brettanomyces claussenii kantaa kuin kiljutehtaalla on muutenkin käsitelty. Maku on hapan ja tutun omenainen. Ongelmaksi homman tekee se että tätä on nyt semmonen 45l ja se on astioituna ns. nopean kierron kegeihin eli kahteen 9,5l ja yhteen 18l cornyyn, loppu on pulloissa.

Kannattaako odottaa että tulisiko siitä juotavaa joskus vuoden kuluttua?
Jos kannattaa niin koko määrä pitäisi saada kohtuullisella aikavälillä pulloihin ja määrän huomioon ottaen se ei ole mikään pieni savotta. Toisaalta jos säilöö vain osan määrästä ja maistelee sitten joskus vuoden päästä että tämäpä oli maukasta niin sitten korpeaa että miksei kaikkea tullut pullotettua.

Vai pitäisikö ottaa KISS menetelmä näissäkin asioissa käyttöön ja todeta että kaikki mikä happamoituu vahingossa menee viemäriin?

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » La Syys 14, 2013 20:17 pm

Tislaat puhdistusviinaksi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Syys 16, 2013 11:00 am

Hyvä muistutus siitä, mikseivät kaupalliset panimot yleensä salli edes brettan nimeä mainittavan tuotantotiloissaan.

On sitten hankittava lisää kegejä. :winktoo:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Syys 17, 2013 17:53 pm

Onko tähän jotain järkevää nyrkkisääntöä että kuinka kauan toivoa kannattaa elätellä? Vuoden päästä olen aikaisemmin nakannut mäkeen tämmöset kysymysmerkit, mutta olen ruvennut miettimään että siinä ei ole kauheasti järkeä hautoa vuotta kaapeissa jotain mikä sitten lopulta päätyy viemäriin.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 17, 2013 22:10 pm

Minusta clasu maistuu ainakin puoli vuotta suorastaan pahalle.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Helmi 28, 2014 18:01 pm

Onkohan tämäkin satsi menossa kovaa kyytiä vituiksi... Käymässä on vehnää jota olen käyttänyt samalla metodilla useita kertoja ilman mitään ongelmia. Eli käyminen tapahtuu ikäänkuin puoliksi avokäymisenä. Kansi on nostettuna astian päälle ja olen alkuvaiheessa kuorinut hiivan päältä ja käynyt päivittäin kurkkaamassa tilanteen etenimistä, eikä aiemmin ole ollut mitään ongelmia. Hiiva oli tässä satsissa kierrätettyä, joka tietysti tuo pienen lisä riskin. Käyminen lähti liikkeelle ihan normaalisti, ja tuosu oli juuri niin banaaninen kuin viime kerrallakin . Viiden päivän jälkeen huomasin että tuoksu alkaa muuttua ikäänkuin ylikypsästä banaanista vielä pitemmälle. Nyt on satsi on ollut käymässä kahdeksan päivää, ja haju on muuttunut ikäänkuin liuotinmaiseksi, ja tänään huomasin että reunoille on ilmestynyt tuollaista vaalea kasvustoa, joka ei vielä ole juurikaan levinnyt hiivapatjan päälle. Käymisastian hanasta laskettuna olut tuoksuu ja maistuu edelleen hyvinki pitkälle sille kuin sen kuuluukin. Mutta tuo vaalea kasvusto reunoilla on uusi ilmiö, eikä tällaista hajua ole aiemmin ollut. Onko kellään kokemusta vastaavasta? Olen hygieenian kanssa nykyään yli tarkka, enkä enään oikein tiedä missä voisin petrata. Astiassakin on käytetty vain yksi satsi aiemmin. :confus:
Liitteet
IMG_7773.jpg

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 28, 2014 18:30 pm

Onko tuo homemaista vai jonkin muunlaista?
Jos selvästi hometta, niin voi olla aihetta huoleen, muuten ehkä ei. Semmoinen, ehkä kuvailisin ulkonäköä "rasvamainen" tai "proteiinimainen", valkoinen täplitys on minun mielestäni ihan normaalia. Sitä näkyy ehkä parhaiten just tuossa vaiheessa. Et saisi isompaa / tarkempaa kuvaa tuosta. Jos foorumin kuvaraja tulee vastaan, niin ota pieni croppi originaaliresolla, tai ainakin tuota kuvaa suuremmalla. Jos saisi vähän tolkkua siitä, minkälainen pinta tuossa kasvustossa on.

Jos huolestuttaa, voit yrittää saada tuon kasvuston tuolta pois. Leivinpaperista justiinsa sopiva kiekko tuohon hiivan päälle ja hemmetin varovainen kaavinta. Ja muhju tietysti kerätään johonkin muualle kuin leivinpaperille. Leivinpaperi pois ja kaikki täplittynyt hiivamassa myös. Ja sitten vaan toivotaan parasta.

Liuotinmaisuutta aiheuttaa ainakin liian korkea lämpötila ja ehkä liiallinen happi (lähinnä hapetettaessa puhtaalla hapella) tai ylihiivaus. Ilmeisesti myös PVC-muovi voi aiheuttaa liuotinmaisuutta.
http://www.howtobrew.com/section4/chapter21-2.html
http://www.homebrewtalk.com/f39/if-your ... ay-137353/

Itse siis veikkaisin, että täplät eivät aiheuta aromia, josko molempien ilmenemisen syynä saattaa olla sama tekijä. Kontaminaatiota en tällä todistusaineistolla lähtisi syyttämään, vaan ehkä ensimmäisenä korkeaa lämpötilaa. Mitenkäs käymisolosuhteet? olisiko lämpötila ollut vähän aiempaa korkeampi? Rajumpi käyminen nostaa lämpötilaa sekin. Ja se maku on tärkein indikaattori. Jos se on hyvää se on hyvää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 28, 2014 18:34 pm

Ameriikkalaisia valkoisia pisteitä: http://www.homebrewtalk.com/f39/white-t ... oy-413045/

Palaa sivulle “Kemia”