Oluthiivasta

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Jarcco86
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Suomussalmi
18 tai yli: Olen

Oluthiivasta

ViestiKirjoittaja Jarcco86 » Pe Marras 20, 2015 12:31 pm

Mikähän mahtaa olla teoreettinen maksimi, että kuinka korkeaan prosenttimäärään oluen voi saada oluthiivalla? Ja koska näitä olutuutteita ja hiivoja on aika helvetinmoinen määrä erilaisia, niin pitääkö tietylle uutteelle olla tietty hiiva, ja jos pitää niin miksi?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Oluthiivasta

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Marras 20, 2015 12:53 pm

Lyhyesti selitettynä, yleensä 12% on maksimi mitä ilman kikkailuja saa tietyillä oluthiivoilla aikaan. 12%:llakin on omat erityisvaatimuksensakin jo, lähinnä että hiivaa tarvitaan noin 4 kertaa normivahvuista enenmmän. Yli 12% oluet tarvitsee uudelleen hiivata jollain viini/turbohiivahenkisemmällä yleensä. Tietysti jos käyttää pelkkää viini/turbohiivaa alusta lähtien, niin maku on aikas kiljumainen käsittääkseni (kertokaa toki jos joku kokoeillut).

Noin ylipäätänsä oluttyylejä on monenlaisia ja useissa niistä merkittävän eron aiheuttaa erilainen hiivakanta. Useimpien uutekittien kanssa tulee tyylistä riippumatta alehiiva mukana joitain poikkeuksia lukuunottamatta (Bulldog Brewsin kitit, Coopersin vehnäolut ja Gozdawan kitit tulevat äkkiseltään mieleen, saa täydentää). Yleensä perusalehiiva sopii lähinnä englantilais ja joissain tapauksissa jenkkityylisiin aleihin. Erityisen tärkeä oikeanlainen ja tyylinmukainen hiivakanta on lagereissa, vehnäoluissa ja belgialaistyylin aleissa. Lisäksi kiteissä usein tulee hieman vähänlaisesti hiivaa mukana, joka saattaa aiheuttaa epämiellyttäviä sivumakuja jos olutuutepurkkia enemmänkin terästää.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Jarcco86
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Jarcco86 » Pe Marras 20, 2015 13:37 pm

Oon kuullu juttua, että jos oluen käyttää jollaki turbohiivalla, niin siitä tosiaanki tulee kiljun makusta eli ei hyvä. Itellä kiinnostas tietää, että mikä oluthiiva sopii parhaiten perinteiseen Finlandia-uutteeseen, tokihan siinä uutteen mukana tulee se 5 gramman pussi, mutta jos haluaa tehdä vähän ärsympää tuotetta, niin eihän se 5 gramman pussi riitä mihinkään, eli mikä oluthiiva sopii parhaiten Finlandia-uutteeseen, nimenomaan siihen vaaleaan lageriin?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Marras 20, 2015 14:23 pm

Jos kylmätilaa on missä on noin 12C niin olen saanut noista aikoinaan vallan erinomaista lageria lagerhiivalla aikoinaan. Taisi olla Mangrove Jack's Bohemian lager, mikä tahansa muu lagerhiiva toiminee myös.
Viileähkössä huoneenlämmössä hyvää jälkeä saanee myös jollain neutraalilla alehiivalla, näitä on aika tukku. Äkkiseltään voisin suositella Fermentiksen US-05:ttä, Mangrove Jack's US Westcoastia, Danstarin BRY-97:aa tai Gozdawan USWC:tä tai saman firman PAY7:aa
Finlandian omalla hiivalla tulee aika hemmetin hedelmäinen sivumaku yleensä joka ei oikein sovi tyyliin lainkaan. Myös helvetillisellä sokerimäärällä (sen verran kuin ohjeissa sanotaan tai enemmän) saa aikaan melkoisen kiljumaista tavaraa oli hiiva mikä tahansa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Jarcco86
Jäsen
Jäsen

ViestiKirjoittaja Jarcco86 » Pe Marras 20, 2015 15:16 pm

Suuret kiitokset Naalille vastauksesta :) Pitääpä laittaa saman tien tilaukseen tuo Mangrove Jack's Bohemian lager hiiva, ja kunhan tuo hiiva tulee postissa, niin laitan samantien oluen "pöhisemään". Vielä kerran suuret kiitokset Naalille :)

Palaa sivulle “Kemia”