Desinfiointiaineet

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Re: Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 26, 2015 13:43 pm

Mulla lähtee myös helposti kiertoon jos on hankalia etikettejä.

Jos tykkään muuten pullosta mutta liimaa jää kiinni, laitan siihen oliiviöljyä. Varmaan muutkin öljyt käy. Antaa olla hetken ja sitten raaputtaa muovilastalla liimat irti. Joskus riittää kun pyyhkii talouspaperilla.

Toinen tapa mitä käytän on pitkä liotus kuumassa vedessä ja sitten yllämainittu muovilastalla hankaus.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Elo 26, 2015 14:18 pm

Mulle tuli halvalla isohko satsi huuhtelemattomia 0.5l pulloja koreineen, joista osassa homeet pohjassa. Liotin pari päivää kuumassa vesi+valkaisuaine -sekoituksessa saavissa niin noista lähti kyllä aivan kaikki irtoava sonta. Hyvä tapa jos ei huvita hinkkailla ja harjata ;)

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ke Elo 26, 2015 14:22 pm

Alkaa tarraetiketit yleistymään olutpulloissa. Taitaa olla nopeampaa ja siistimpää kun ei tarvitse liimojen kanssa lutrata.

puutarhatonttu
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Pälkäne

ViestiKirjoittaja puutarhatonttu » Ke Elo 26, 2015 15:46 pm

Ksyleeni on tarraliimojen kanssa aika hyvä mutta sitä ei kyllä sisätiloissa pidä käyttää, ainakaan huonosti tuuletetuissa, on sen verta myrkkyä. Ja kumihanskat käteen. On tullut sillä joskus auton kyljestä irroteltua tarraliimat ja hyvin pelitti. Rautakaupat myy litran purkeissa.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Ke Elo 26, 2015 17:24 pm

Tänään desifioin loput Melkon aineella ja laitoin kuivuu. Samalla ku tuli kauppareissu heitettyä kävin hakee 3 koria lisää pulloja. Pääsin ite valkkailee taas pullohuoneeseen. Olvin ja Karjalan pullot koreihin sekä homeelliset pullot jäi sinne. Hyvä reissu :)

Ai niin ja pistin tilaukseen Star Sania. Eipähän tartte huuhdella niin paljoo enää :D Helpottaa kummasti!

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Elo 26, 2015 23:35 pm

uudelleen täytettävissä pulloissa on etiketit eri liimalla kuin kertapulloissa kun niistä pitää saada helposti ne laput irti panimolla ennen uudelleen täyttöä. lämmittämällä liima muuttuu takasi juoksevaksi joten lämpimällä vedellä lähtee hyvin niinkun yllä jo mainittiin. itte oon todennu teräsvillan/patapadan hyväksi kun hinkkaa hankalampia lappuja irti.

777
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja 777 » Su Marras 01, 2015 20:38 pm

Itse olen käyttänyt omenaviini touhuissa Kloramiini T pohjaista pesuainetta (Kiilto DESICHLOR), pitäis tappaa lähes kaiken mahdollisen, mutta on huuhdeltava todella hyvin pois. Käytin nyt sitä olut pyttyihinkin, kun ensimmäisen oluseni pistin käymään. Ja juu ksyleeni on liimanpoistoon tehokkaimpia aineita, mutta todella myrkyllistä ja menee herkästi käsineistä läpi.

WillMackey
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja WillMackey » Pe Marras 13, 2015 18:23 pm

Vantaalla kans Star San muuttuu sameaksi kutakuinkin välittömästi.
Koitin nyt seisottaa 30ml/20L seosta viikon verran suljetussa (ei tiivistetyssä) laatikossa. Liuos tuoksahtaa jonkin verran kannen avatessa.
Mittasin pH:n liuskoilla ja niiden mukaan se on lähempänä 2 kuin 3, eli sen puolesta tuon pitäisi olla ok, jos noihin liuskoihin nyt voi mitenkään luottaa.
(Valmistajan pH arvosuositukset, Pdf sivu 2)

Sinänsä mitätön asia mutta aiheuttaa turhaa vaivaa kyllä jos ei tuota voi käyttää hanaveden kanssa. Mieluiten hoitaisin yhden panosetin samoilla litkuilla niin että lantraisin isomman satsin astiaan jossa voin huuhdella keittelyssä tarvittavat tavarat (jäähdyttimet, kauhat jne.), kakkosastiaan siirtäessä lapon ja pullotuspäivänä pullot ja muut tarvikkeet. Menisi huomattavasti kätevämmin kuin sumutepullolla ruiskimalla ja voisi olla varma että rojut saa kunnon kylvyn aineesta.

Varmin tietysti on se tislattu vesi mutta maksaa vähittäismyyntinä suhteellisen paljon ja meillä pannaan sen verta harvoin (jouluna ja juhannuksena) että isompi satsi ei säilyisi kuin ehkä kahden panon verra, enkä toisaalta myöskään haluaisikaan tuota laatikkoa täytenä missään säilytellä pidempään. Tästä nyt on jauhettu täällä ja muuallakin ja mielipiteet on sinänsä kuultu, mutta kysytään nyt kuitenkin itsekin vielä että mitä mieltä tuosta? Toimiiko ko. liuos puhdistimena sen ~2-4vk mitä sitä pitäisi säilyttää omalla kohdalla jos pH on alle 3 ja vaikka se on ton väristä? Vai onko se ylipäätään käyttökelpoista lainkaan tällä hanavesilaadulla jos kerta saman tien samentuu?

Edit:
Jostain luin myös että tuo samentuminen ei välttämättä johdu siitä että aine menisi huonoksi vaan jostain muista johtovedessä olevista aineksista. Osaako joku tuohon mitään sanoa?

phtesti.jpg

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Marras 13, 2015 20:47 pm

Samentuu todennäköisesti vedessä olevien mineraalien takia. Samentumi en ei haittaa sinänsä mitään ja minä olenkin käyttänyt samaa satsia joskus puolen vuoden ajan noin kuudessa satsissa ennen vauhtoa. Tarkistaa vain että ph on tarpeeksi alhainen. Asun helsingissä aivan vantaan rajalla, joten vesikin lienee samaa.

culblanc
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja culblanc » La Marras 14, 2015 10:56 am

Pieni lisähuomio tuohon tarraliiman poistoon. Liotan ensin vedessä, jolloin useimmiten koko etiketti irtoaa. Jos vain paperinen layeri lähtee irtoamaan ja liima jää jäljelle, niin se liukenee helposti mineraalitärpätillä ja kangastilkulla, ja sitten tärpätit fairyllä pois. Mutta kuten aiemmin todettu, jos ei meinaa helpolla irrota niin sitten vaan pullopalautukseen suosiolla. (Kantsii siis jättää se viivakoodikohta viimeiseksi.) Ja voihan sen etiketin jättää paikoilleenkin hämäykseksi etenkin jos sattuu istumaan oluttyyliin :-)

WillMackey
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vantaa

ViestiKirjoittaja WillMackey » La Marras 14, 2015 12:04 pm

HenkkaM kirjoitti:Samentuu todennäköisesti vedessä olevien mineraalien takia. Samentumi en ei haittaa sinänsä mitään ja minä olenkin käyttänyt samaa satsia joskus puolen vuoden ajan noin kuudessa satsissa ennen vauhtoa. Tarkistaa vain että ph on tarpeeksi alhainen. Asun helsingissä aivan vantaan rajalla, joten vesikin lienee samaa.

Näin olen taipuvainen uskottelemaan itellekin. Kylmän hanaveden pH on ~6 täällä.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Marras 14, 2015 12:14 pm

culblanc kirjoitti:Pieni lisähuomio tuohon tarraliiman poistoon. Liotan ensin vedessä, jolloin useimmiten koko etiketti irtoaa. Jos vain paperinen layeri lähtee irtoamaan ja liima jää jäljelle, niin se liukenee helposti mineraalitärpätillä ja kangastilkulla, ja sitten tärpätit fairyllä pois. Mutta kuten aiemmin todettu, jos ei meinaa helpolla irrota niin sitten vaan pullopalautukseen suosiolla. (Kantsii siis jättää se viivakoodikohta viimeiseksi.) Ja voihan sen etiketin jättää paikoilleenkin hämäykseksi etenkin jos sattuu istumaan oluttyyliin :-)

Tähän mennessä 99% etiketeistä on lähtenyt astianpesukoneessa patapesuohjelmalla. Kannattaa kokeilla! Muovietiketit on joutunut itse kynnellä irrottamaan pullosta, mutta itse liima pehmenee kivasti mahdollistaen etiketin helpon irroituksen ihan käsivoimin.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » La Marras 14, 2015 14:21 pm

Onko astianpesukoneen siivilä kuinka tukossa tuon jälkeen?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » La Marras 14, 2015 16:48 pm

WillMackey kirjoitti:
HenkkaM kirjoitti:Samentuu todennäköisesti vedessä olevien mineraalien takia. Samentumi en ei haittaa sinänsä mitään ja minä olenkin käyttänyt samaa satsia joskus puolen vuoden ajan noin kuudessa satsissa ennen vauhtoa. Tarkistaa vain että ph on tarpeeksi alhainen. Asun helsingissä aivan vantaan rajalla, joten vesikin lienee samaa.

Näin olen taipuvainen uskottelemaan itellekin. Kylmän hanaveden pH on ~6 täällä.

Itsekkin huomasin samaa täällä kalajoella päin. Ostin ison kirkkaan astian, johon tein liuoksen, joka hetken päästä sameni. Täällä raanaveen ph n.8

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Marras 14, 2015 18:30 pm

Oulussa päin sama juttu starsanin kanssa, samenee spraypullossa melkein samantien (mutta esim. vesilukossa pysyy kirkkaana koska on koko ajan liikkeessä).

Testasin ph-testerillä muutaman viikon vanhan san-liuoksen pH:n, mutta testeriliuoksesta loppuu värinvaihtoskaala pH 4:ssä...ainakin se oli alle tuon nelosen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Su Marras 15, 2015 12:20 pm

panomaisteri kirjoitti:Onko astianpesukoneen siivilä kuinka tukossa tuon jälkeen?

Ei sitten ollenkaan, etiketit jäävät kokonaisina altaan pohjalle, pienemmät kaulan etiketit ajautuvat siivilöiden lähelle mutta eivät edes itse karkeasuodattimeen. Voin suositella lämpimästi menetelmää, menee kätevästi käytön mukaan muutama pullo per koneellinen muuta tiskiä ja pesun jälkeen huuhtelu kuumalla vedellä ja pari suihkautusta starsania perään -> foliohattu kuivumisen jälkeen päälle ja koriin odottamaan pullotusta.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Su Marras 15, 2015 15:28 pm

Hyvä vinkki toi laita koneeseen sen jälkeen, ku oot juonu. Huuhtasu koneen jälkeen ja pullopuuhun kuivuu. Sit ku pullopuu täynnä voi siirtää koriin tai jos on pullotuspäivä niin star sanilla huuhtaisu ja valumaan pullopuuhun kunnes aika pullottaa.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Ma Marras 16, 2015 0:36 am

Tuli testattua tiskikoneella ja täytyy todeta, et pienpanimojen etiketit ei lähe irti tai jää liimat plus vähän paperia. Toimii varmasti noihin isojen panimoiden pulloihin. Niitä tulee käytettyä pääasiassa, kun ostelen tyhjiä pullonpalautuksesta.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Marras 16, 2015 12:48 pm

Juu tarraetikettejä käytetään nykyään paljon ja osa etiketeistä on vielä muovisia, joten ei tahdo lähteä millään irti. Itse paan noi suosiolla kiertoon, en jaksa nähdä vaivaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Marras 16, 2015 15:29 pm

Noista tarraetiketeistä, patapesuohjelma (75'C) pehmittää liiman jolloin etiketti irtoaa ohjelman jälkeen helposti kunhan vaan saa kynnen nurkan alle. Etiketti irtoaa siististi kokonaisena ja loputkin liimat irtoaa sitten seuraavalla pesulla jos viitsii hifistellä.

Jossain jenkkipullossa on tainnut jäädä etiketti kiinni, muuten on kaikki lähteneet kyllä.

Palaa sivulle “Kemia”