Desinfiointiaineet

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 26, 2012 0:52 am

Joppo kirjoitti:Eipäs nyt turhaan pelotella täällä muita :)
Jos vaikka letkun ensin desinfioit StarSanilla ja sitten huuhtelet vedellä, niin se on yhtä tyhjän kanssa, jos sinulla on vaikka pöpöjä käsissäsi tai letku osuu johonkin.
Kun StarSan ja olut kohtaavat, niin oluen korkea pH neutralisoi StarSanin ja lopulta hiiva sitten syö sen. Tämä siis faktaa eikä mitään mutua.

Minäkö pelottelen? :D
"Jos letku osuu johonkin..."

On olemassa aineen katoamattomuuden laki. Hiiva ei noin vain hävitä mitään tuottamatta tilalle jotain muuta. Voi olla että se jää makukynnyksen alle (vrt. esim. diasetyyli -> asetoiini + 2,3-butaanidioni), mutta joidenkin mielestä oluen valmistukseen riittävät vesi, maltaat, humala ja hiiva. Joidenkin mielestä fosfori- tai bentseenisulfonihappo eivät ole valmistuksessa tarpeen vaikka vaarattomia olisivatkin. Kukin tekee tyylillään eikä se oma näkemys aina ole ainoa oikea, vaikka oikea olisikin.

En itse todellakaan ole mikään reinheitsgebot-puristi, mutta en silti näe tarvetta lisäillä olueen ylimääräisiä turhia ainesosia varsinkin, kun ne on helppo huuhdella pois.

puuro
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raahe

ViestiKirjoittaja puuro » To Huhti 26, 2012 1:44 am

Joppo kirjoitti:Kun StarSan ja olut kohtaavat, niin oluen korkea pH neutralisoi StarSanin ja lopulta hiiva sitten syö sen. Tämä siis faktaa eikä mitään mutua.

Aijaa, en tiennyt, että se tuolla tavalla toimii! Sittenhän se on selvä juttu, että star sania tilaukseen. Luulin aikaisemmin, että se star san vaan jää sinne oluen sekaan hajuttomana ja mauttomana lisänä. Itse kun on niin vainoharhainen, että vähäisetkin kemikaalipitoisuudet pelottaa. (Varsinkin, jos on kyse desinfiointiaineesta) :nauru:

puuro
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja puuro » To Huhti 26, 2012 2:01 am

Votkaiguaani kirjoitti:En itse todellakaan ole mikään reinheitsgebot-puristi, mutta en silti näe tarvetta lisäillä olueen ylimääräisiä turhia ainesosia varsinkin, kun ne on helppo huuhdella pois.

Niin no tästä sitten päästään siihen pihiyteen, että jos aikoo joka tapauksessa huuhtoa desinfioimansa välineet, niin miksei osta vaan sitä Melkkolaatua. Sitä kuitenkin saa käytännössä kolme kertaa enemmän ja vieläpä kolmanneksen hinnalla. Toisaalta jos itse huuhtelin Melkkon desit varmuuden vuoksi kolmeen kertaan, mutta starin huuhtaisen vain kerran. Siinähän sitä säästää litratolkulla vettä, joka on tietysti mahdottoman kallista tavaraa. :nauru:

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Huhti 26, 2012 2:16 am

Votkaiguaani kirjoitti:
Joppo kirjoitti:Eipäs nyt turhaan pelotella täällä muita :)
Jos vaikka letkun ensin desinfioit StarSanilla ja sitten huuhtelet vedellä, niin se on yhtä tyhjän kanssa, jos sinulla on vaikka pöpöjä käsissäsi tai letku osuu johonkin.
Kun StarSan ja olut kohtaavat, niin oluen korkea pH neutralisoi StarSanin ja lopulta hiiva sitten syö sen. Tämä siis faktaa eikä mitään mutua.

Minäkö pelottelen? :D
"Jos letku osuu johonkin..."

On olemassa aineen katoamattomuuden laki. Hiiva ei noin vain hävitä mitään tuottamatta tilalle jotain muuta. Voi olla että se jää makukynnyksen alle (vrt. esim. diasetyyli -> asetoiini + 2,3-butaanidioni), mutta joidenkin mielestä oluen valmistukseen riittävät vesi, maltaat, humala ja hiiva. Joidenkin mielestä fosfori- tai bentseenisulfonihappo eivät ole valmistuksessa tarpeen vaikka vaarattomia olisivatkin. Kukin tekee tyylillään eikä se oma näkemys aina ole ainoa oikea, vaikka oikea olisikin.

En itse todellakaan ole mikään reinheitsgebot-puristi, mutta en silti näe tarvetta lisäillä olueen ylimääräisiä turhia ainesosia varsinkin, kun ne on helppo huuhdella pois.

Tarkoitin tuolla nyt lähinnä sitä, että huuhtelun jälkeen letku on taas altis pöpöille.
Toki lisäaineeton elämä olisi mahdollista, mutta se vaatisi liikaa aikaa ja vaivaa, joten olen valinnut vähä-lisäaineellisen elämäntavan.
Eli syön kyllä ravintoloissa ilman, että tiedustelen mitä E-koodia mistäkin löytyy. Kotona pyrin sitten tekemään kaiken ihan alusta ilman lisäaineita.
StarSanin lasken "pakolliseksi pahaksi".
Olut sisältää jo luonnostaan paljon fosforia ja kaikenlaisia happoja, joten minua ei haittaa jos siihen jotain tulee minimaalinen määrä lisää.
Arvostan kyllä ideologiaasi, mutta minulle se sovi.

Tämä nyt on vähän sellainen "sekundääriin vai ei"-tyylinen asia, eli jokaisella on oma mielipide, eikä väärää vastausta ole.
Viimeksi muokannut Joppo, To Huhti 26, 2012 2:42 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Huhti 26, 2012 2:27 am

puuro kirjoitti:
Joppo kirjoitti:Kun StarSan ja olut kohtaavat, niin oluen korkea pH neutralisoi StarSanin ja lopulta hiiva sitten syö sen. Tämä siis faktaa eikä mitään mutua.

Aijaa, en tiennyt, että se tuolla tavalla toimii! Sittenhän se on selvä juttu, että star sania tilaukseen. Luulin aikaisemmin, että se star san vaan jää sinne oluen sekaan hajuttomana ja mauttomana lisänä. Itse kun on niin vainoharhainen, että vähäisetkin kemikaalipitoisuudet pelottaa. (Varsinkin, jos on kyse desinfiointiaineesta) :nauru:

Jos kokista juot, niin kai tiesit, että siinä on tuota samaa fosforihappoa? Ja kolassahan nuo pitoisuudet ovat ihan toista luokkaa, mitä jostain StarSanista jää.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Huhti 26, 2012 8:26 am

Tuo melkkon tavara on klooripohjaista, ja sille ei riitä että sen huuhtaisee pois. Se pitää saada kunnolla pois, jos ei tahdo klooria olueeseen. Kolminkertainen huuhtelu on riittävää.
Eikä rst-hilut oikein tykkää noista kloooriyhdisteistä.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 26, 2012 12:34 pm

Joppo kirjoitti:Tarkoitin tuolla nyt lähinnä sitä, että huuhtelun jälkeen letku on taas altis pöpöille.
Toki lisäaineeton elämä olisi mahdollista, mutta se vaatisi liikaa aikaa ja vaivaa, joten olen valinnut vähä-lisäaineellisen elämäntavan.
Eli syön kyllä ravintoloissa ilman, että tiedustelen mitä E-koodia mistäkin löytyy. Kotona pyrin sitten tekemään kaiken ihan alusta ilman lisäaineita.
StarSanin lasken "pakolliseksi pahaksi".
Olut sisältää jo luonnostaan paljon fosforia ja kaikenlaisia happoja, joten minua ei haittaa jos siihen jotain tulee minimaalinen määrä lisää.
Arvostan kyllä ideologiaasi, mutta minulle se sovi.

Koska puhut nyt ikään kuin minun ideologiastani, tarkennan, että minä en elä ilman lisäaineita, mutta en ehdoin tahdoin niitä ruokaani työnnäkään. Ainakaan hyödyttömiä.

Joppo kirjoitti:...jokaisella on oma mielipide, eikä väärää vastausta ole.

Tätäpä juuri tarkoitin, eli Star Sanin voi myös huuhdella pois.

Ja itse muuten käytän nykyisin IO staria, on halvempaa. :wink:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 26, 2012 13:08 pm

Tekeekö sitruunahappo saman kuin star san? Perustuuko teho siis vain happamuuteen? Sitruunahappoa kun myydään agrimarketeissa 30e/5kg ja ainakin pesuaineena/liuotukseen ollu hyvä.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Huhti 26, 2012 14:59 pm

Kerrataan vielä, SS on erittäin riittoisaa: 2 ämpärillistä ottaa ainetta 1 fl oz:n ja kestää kauan, itse viimeksi täytin ämpärit kuukausia ja ainakin 5 jollei enemmän panoa sitten ja vieläkin on aivan kirkkaan ja puhtaan/roskattoman näköistä. Olen samoilla litkuilla sanitoinut pullot, tynnyrit, käymispöntöt, aivan kaiken, myös ruoanlaittoon liittyvää. Yhteensä 16 panoa starsanilla, pullo aivan käytännössä täynnä vielä. Olen ehkä vajaan 5 euron edestä kuluttanut ainetta.

Toiseksi, ei tarvi miettiä ja lotrata veden ja huuhtelun kanssa, on nopeaa, säästää työvaiheita ja vedenkulutusta siis, ja bonuksena hiiva käyttää SS:n ravinteena.

"No brainer" kuten sanotaan.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

puuro
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja puuro » To Huhti 26, 2012 16:02 pm

Niin ja jos kerran kokiksessakin on tuota samaa ainetta, niin miksipä en sitten käyttäisi sitä ihan huoletta oluen teossa. Pitääpä siis laittaa tilaukseen.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ke Joulu 05, 2012 21:17 pm

Voisiko joku kertoa mistä päin on star sania halvinta suomeen tilata? Olen miettinyt itsekkin aineen käyttämistä.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Joulu 05, 2012 21:26 pm

Valkosipuli kirjoitti:Voisiko joku kertoa mistä päin on star sania halvinta suomeen tilata? Olen miettinyt itsekkin aineen käyttämistä.

Tarvitsetko mitään muuta?
Ei nyt ainakaan silmään osunut StarSania myyvää paikkaa, jossa olisi alle 20 euron postimaksu

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Joulu 05, 2012 23:18 pm

DeGarre kirjoitti:Kerrataan vielä, SS on erittäin riittoisaa: 2 ämpärillistä ottaa ainetta 1 fl oz:n ja kestää kauan, itse viimeksi täytin ämpärit kuukausia ja ainakin 5 jollei enemmän panoa sitten ja vieläkin on aivan kirkkaan ja puhtaan/roskattoman näköistä. Olen samoilla litkuilla sanitoinut pullot, tynnyrit, käymispöntöt, aivan kaiken, myös ruoanlaittoon liittyvää. Yhteensä 16 panoa starsanilla, pullo aivan käytännössä täynnä vielä. Olen ehkä vajaan 5 euron edestä kuluttanut ainetta.

Toiseksi, ei tarvi miettiä ja lotrata veden ja huuhtelun kanssa, on nopeaa, säästää työvaiheita ja vedenkulutusta siis, ja bonuksena hiiva käyttää SS:n ravinteena.

"No brainer" kuten sanotaan.

Komppaan tätä, tosin sillä erolla, että ainakin meillä (Espoossa) tuo menee sameaksi jo ennen ensimmäistä käyttöä veden emäksisyyden tai jonkun mineraalien takia. En tiedä onko siitä haittaa ja jos on, niin voiko asialle tehdä mitään. Ainakin lopputulosten valossa vaikuttaa, että on toiminut kuitenkin. Kerran kokeilin tehdä tislattuun veteen ja se pysyi ihan kirkkaana.

Lisäksi suihkupullollinen Star Sania on kätevää kaikkeen pieneen ja äkkinäiseen desinfiointiin.

JaTii
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tuusula

ViestiKirjoittaja JaTii » Ti Tammi 29, 2013 22:35 pm

Komppaan tätä, tosin sillä erolla, että ainakin meillä (Espoossa) tuo menee sameaksi jo ennen ensimmäistä käyttöä veden emäksisyyden tai jonkun mineraalien takia. En tiedä onko siitä haittaa ja jos on, niin voiko asialle tehdä mitään. Ainakin lopputulosten valossa vaikuttaa, että on toiminut kuitenkin. Kerran kokeilin tehdä tislattuun veteen ja se pysyi ihan kirkkaana.

Tälläinen video tuli vastaan asian tiimoilta:

http://www.youtube.com/watch?v=zgYD5M9Ekus

Tein videon mukaisen tuoppitestin vesijohtovedellä (Tuusulassa). Vesi alkoi pikkuhiljaa samenemaan ja hetkenpäästä ero pelkkään veteen oli jo selvä. Tämä on ensimmäinen kokemukseni Star Sanista kun olen tähänasti käyttänyt vain melkon litkua. Uskaltaakohan tuota nyt alkaa käyttämään vai pitäisiköhän suosiolla hommata pullovettä. Oletteko muut samaa mieltä videon kanssa, että samentunutta vettä ei tulisi käyttää.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Tammi 31, 2013 13:24 pm

JaTii kirjoitti:Tälläinen video tuli vastaan asian tiimoilta:

http://www.youtube.com/watch?v=zgYD5M9Ekus

Tein videon mukaisen tuoppitestin vesijohtovedellä (Tuusulassa). Vesi alkoi pikkuhiljaa samenemaan ja hetkenpäästä ero pelkkään veteen oli jo selvä. Tämä on ensimmäinen kokemukseni Star Sanista kun olen tähänasti käyttänyt vain melkon litkua. Uskaltaakohan tuota nyt alkaa käyttämään vai pitäisiköhän suosiolla hommata pullovettä. Oletteko muut samaa mieltä videon kanssa, että samentunutta vettä ei tulisi käyttää.

Ainakaan pullovesi ei ole hirveän kallista ja lisäksi nuo 5 ja 10 litran vesipullot toimii hyvinä astioina vaikkapa jälkikäymiseen tai sen Star Sanin säilyttämiseen.

JaTii
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tuusula

ViestiKirjoittaja JaTii » To Tammi 31, 2013 17:00 pm

Ainakaan pullovesi ei ole hirveän kallista ja lisäksi nuo 5 ja 10 litran vesipullot toimii hyvinä astioina vaikkapa jälkikäymiseen tai sen Star Sanin säilyttämiseen.

Jep, näin se menee. Ei pidä tehdä asioita itselleen liian vaikeiksi. Joskus ei vaan näe metsää puilta, joten kävin hakemassa 10l pullovettä.

Miguel
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: J

ViestiKirjoittaja Miguel » Ma Marras 18, 2013 19:17 pm

Sattu silmään tällainen sivu ( http://www.systemlahti.fi/tuotteet/el%C ... istus/517/ ) js tuli heti mieleen, että voisiko noita aineita hyödyntää jotenkin kotipanimossa? Ainut tähän tarkoitukseen järkevältä vaikuttava aine on tuo JODOPAX VET.
Mitäs mieltä te muut olette?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 18, 2013 19:41 pm

Mikä ettei, näyttäisi tuo jodopax olevan ihan samaa jodoforia, kuin panimoissakin käytetään. Ja nuo muut on varmasti ihan päteviä pesuaineita.

Mutta ei tuossa mitään säästöä varsinaisesti tule, paitsi jos noihin pääsee kätevästi käsiksi suoraan kaupasta. Jodoforia saa halvemmallakin ja starsania suunnilleen tuolla hinnalla.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Joulu 29, 2013 0:26 am

Onkohan täällä Melkon desinfiointiaineen tuntijoita? Meikäläisellä pääsi tuota tavaraa vesilukosto lirahtamaan 5l olutsatsiin ja nyt tuo tuntuisi tuntuvan maussa. Auttaako tässä kypsytys niin että maku mietoutuu vai onko tämä valmista viemäriin?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Joulu 29, 2013 1:26 am

HenkkaM kirjoitti:Onkohan täällä Melkon desinfiointiaineen tuntijoita? Meikäläisellä pääsi tuota tavaraa vesilukosto lirahtamaan 5l olutsatsiin ja nyt tuo tuntuisi tuntuvan maussa. Auttaako tässä kypsytys niin että maku mietoutuu vai onko tämä valmista viemäriin?

Jos maku todella johtuu tuosta aineesta, se ei mietoudu. :(

Palaa sivulle “Kemia”