Desinfiointiaineet

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

vsariola
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja vsariola » Ma Marras 07, 2011 15:16 pm

apteekista saa. jotain 30e 5l.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Marras 07, 2011 15:31 pm

Vägev on n. 3x kalliimpaa mutta sitä ei tarvitse kaataa pois ollenkaan, toisaalta toi roudaaminen siinä on.

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Ma Marras 07, 2011 20:58 pm

Sain itseasiassa sitä halvemmalla, mutta jotain tollasta tais olla listahinta apteekissa. http://www.paperplast.fi/index.php?k=111728 myy 22,90e / 5l alv 23

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Marras 08, 2011 6:50 am

jlavi kirjoitti:Ostin Ecoverin pyykinvalkaisuainetta Helsingin Ruohonjuuresta. Aine on pelkkää natriumperkarbonaattia, siis natriumkarbonaatti-vetyperoksidi-seosta. Se ei ole varsinainen desinfiointiaine, mutta Palmer pitää tätä parhaana aineena käymisastioiden pesuun.

Mikä ecoverin tuote kyseessä?
Ainakin sen "Pure Oxygen Whitener" tuoteluettelo näyttää tältä:
Sodium Percarbonate, Sodium Bicarbonate, Sodium Citrate, Sodium Sulfate, Essential Oil.

edit.
Ahaa väärä tuote, olikin google johdattanut minut ecodealin sivuille.
Löysin oikean bleachin ecoverin sivuilta :D

Tässä yksi vaihtoehto lisää
http://217.149.52.8/~ekoid588/oscommerc ... cts_id=135
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

solisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Vihtijärvi

ViestiKirjoittaja solisti » Ti Marras 08, 2011 11:38 am

Minä olen ottanut tällaisen insinöörin lähestymistavan tähänkin. Jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä. Eli en desinfioi astioita tai pulloja millään. Ainakin toistaiseksi näyttäisi siltä että meidän kotoilmassa ei pesi pöpöjä jotka vaikuttaisivat oluen makuun ei toivotulla tavalla. Minun uuteprosessini ovat kyllä muutenkin sellaisia että sitä tulee mitä sattuu, toistaiseksi ihan hyviä ainakin. Pesut astianpesuaineella ja sitten kuivatus on toiminut minulla.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Marras 08, 2011 11:54 am

Lähinnä rajoittuu noitten kegien säilytykseen toi desinfiointi mulla. Eli kun on pessyt kegin ja löräyttää pohjalle vähän vägev niin voi säilyttää suljettuna ja lapota suoraan päälle jahka olutsatsi valmistuu. Jos säilyttää suljettuna niin pitää olla aika varma että pönttö on täysin kuiva sisältä ettei ala haisemaan. Toisaalta jos säilyttää avoimena niin ainakin pölyt pitää huuhtoa pois. Mielestäni liika desinfiointi lisää turhaan vaivaa ja kustannuksia.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » Ke Marras 09, 2011 20:47 pm

http://www.pamark.fi/product_info.php?products_id=51255

Olisiko tästä käymisastioiden ja välineitten desifiointiin?

mallas-matti
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Joensuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja mallas-matti » To Marras 10, 2011 10:25 am

Kaikissa noissa alkoholipohjaisissa taitaa olla sama ongelma eli hankala puhdistaa parilla desillä 20 litran astiaa. Sinälläänhän ovat tosi tehokkaita ja hyviä varsinkin pienempien esineitten puhdistamisessa, kunhan denaturointi aineet eivät vaikuta makuun (itsekkin olen käyttänyt jotain keltaisessa purkissa olevaa - en muista nimeä nyt..).

Iodophorissa ja star-sanissa on myös ominaisuus joka ei ole tainnut tulla esille. Molemmat taitavat jäädä astian pinnalle suojamaan myös ilman kautta tuleville baktereilta (ainakin star-san). Olen itse käyttänyt Iodophoria mutta olisi tarkoitus kokeilla star-sania lähiaikoina. Lähinnä koska star-san ei tahri astioita ja sitä pitäisi pystyä käyttämään uudelleen aika monta kertaa.
Epäonnistumisien kautta kaljalle:
http://www.mallas-matti.fi/

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Marras 10, 2011 11:43 am

mallas-matti kirjoitti:Kaikissa noissa alkoholipohjaisissa taitaa olla sama ongelma eli hankala puhdistaa parilla desillä 20 litran astiaa. Sinälläänhän ovat tosi tehokkaita ja hyviä varsinkin pienempien esineitten puhdistamisessa, kunhan denaturointi aineet eivät vaikuta makuun (itsekkin olen käyttänyt jotain keltaisessa purkissa olevaa - en muista nimeä nyt..).

Suihkepullo.

Olutsieppo
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Porvoo

ViestiKirjoittaja Olutsieppo » To Marras 10, 2011 14:15 pm

Kiljumies kirjoitti:
mallas-matti kirjoitti:Kaikissa noissa alkoholipohjaisissa taitaa olla sama ongelma eli hankala puhdistaa parilla desillä 20 litran astiaa. Sinälläänhän ovat tosi tehokkaita ja hyviä varsinkin pienempien esineitten puhdistamisessa, kunhan denaturointi aineet eivät vaikuta makuun (itsekkin olen käyttänyt jotain keltaisessa purkissa olevaa - en muista nimeä nyt..).

Suihkepullo.

Tätä minäkin ajattelin. Olisi helppoa panopäivänä vain suihkuttaa käymisastian aineella ja antaa kuivata, miksei myös siivilät, kauhat, suppilot ym. vehkeet. Appiukko käyttää kyseistä ainetta lihaleikkaamossa työtasojen ja leikkuulautojen ym. sanitointiin, joten kai tätä oluen tekoonkin uskaltaa käyttää. Apteekissa kuulema myyvät, ja ainetta käytetään mm. leikkaussaleissa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Huhti 18, 2012 10:35 am

Alkoholipohjaset on haastavia sumuttimille. Näin kertoi britti sumutinkauppias, toivottavsti ei sumuttanu silmään.. No samaa huomannu itsekkin.Etolan liuotinsumupullot ( plastex, 3kpl ) ei kestäny alcoa mut normaali kesti..

Mites isopropanol:i. Saksasta saa noin 25€ posteineen 5L suomeen. ( ebay de + isopropanol )
99,9%: sta en ole hajua tai vaahtoamista erottanut.
Jos sais Terran reissullansa

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Huhti 18, 2012 11:58 am

Starsanin huonoja puolia ei ole tullut vastaan mutta oma 32 fl ozin pulloni maksoi noin 28 euroa Humlesta. 2 pikkasen vajaaseen ämpärilliseen vettä menee 1 fl oz. Viime kesästä lähtien olen käyttänyt 4 fl oz eli 2x4 ämpäriä (näistä ämpäreistä olen ottanut suihkupulloon 2-3 kertaa) liuosta. Kun ei mitään roskaista tai likaista huljuttele ja pitää kantta ämpäreissä niin kestää kauan ja tratin kanssa voi helposti sanitoida pöntöt ja pullot, ämpäriin mahtuu vierteen jäähdytin, korkkeja ja pientä sälää voi liuottaa myös ämpäreissä. Suihkupulloa käytän myös keittiössä esim broilerin leikkaamisen jälkeen. Ei tarvi miettiä huuhteluita. Tätä menoa seuraava pullo menee ostoon 2015...
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 18, 2012 12:31 pm

Joku väitti jenkkifoorumilla maistavansa Star Sanin oluen seasta, mutta sitä nyt on vähän vaikea uskoa, jos on oikeaa suhdetta käyttänyt laimentamiseen.
Jos se oikeasti aiheuttaisi sivumakuja olueen, niin eiköhän sen olisi jo muutkin huomanneet.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Huhti 18, 2012 13:16 pm

Joppo kirjoitti:Joku väitti jenkkifoorumilla maistavansa Star Sanin oluen seasta, mutta sitä nyt on vähän vaikea uskoa, jos on oikeaa suhdetta käyttänyt laimentamiseen.
Jos se oikeasti aiheuttaisi sivumakuja olueen, niin eiköhän sen olisi jo muutkin huomanneet.

Aine on helppo huuhtaista ennen käyttöä varmuuden vuoksi pois kylmällä raikkaalla vesijohtovedellä, jonka bakteeripitoisuus on lähes mitätön.

puuro
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raahe

ViestiKirjoittaja puuro » Ke Huhti 25, 2012 18:14 pm

Mitenköhän kauan tuo star san säilyy? Ajattelin tilata heti kerralla vähän isomman purkin, mutta harmittaa, jos ei saakaan käytettyä kaikkea. Ainakin jostain luulen lukeneeni, että jotkin desinfioinnissa käytetyt aineet menettää tehonsa ajan mittaan. (Toki saatan muistaa väärin :nauru: )

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » Ke Huhti 25, 2012 22:01 pm

puuro kirjoitti:Mitenköhän kauan tuo star san säilyy? Ajattelin tilata heti kerralla vähän isomman purkin, mutta harmittaa, jos ei saakaan käytettyä kaikkea. Ainakin jostain luulen lukeneeni, että jotkin desinfioinnissa käytetyt aineet menettää tehonsa ajan mittaan. (Toki saatan muistaa väärin :nauru: )

Jos olen oikein ymmärtänyt, niin StarSan on yksi parhaiten säilyvistä. Jopa laimennettuna se säilyy kuukausia.
Tuota kuluu todella vähän, kun riittävä kontaktiaika on 30s, eli suihkepullo riittää hyvin tarkoitukseen. Ja StarSania ei huuhdella pois, koska se on "no rinse sanitizer".
Itse teen yleensä kaksi litraa, koska letkut ja hanat sun muut haluan upottaa kokonaan nesteeseen. Tuon voisi vielä säästää uutta käyttöä varten, mutta kaadan sen aina pois.
Jotta StarSan desinfioi, niin valmiin sekoituksen pH:n pitää olla alle 3,5.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Huhti 25, 2012 22:51 pm

Joppo kirjoitti:Ja StarSania ei huuhdella pois, koska se on "no rinse sanitizer".

Näin siis tekevät ne, jotka haluavat star sania olueeseensa. Muut huuhtelevat sen pois. :wink:

puuro
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Raahe

ViestiKirjoittaja puuro » Ke Huhti 25, 2012 23:42 pm

Rupesinpa tässä huvikseen pihinä laskeskelemaan ja mietin, että onko tuo star san sittenkään sen rahan arvoista. Karkeasti tuo stari on kolme kertaa kalliimpaa ja sitä tarvii kolme kertaa isomman määrän kuin esim. tuota Melkkon desiä. Eli n. 100ml staria maksaa n. 7,5 euroa ja laimennussuhde on 15ml kymmeneen litraan, kun taas Melkkon desiä saa 100ml n. 2,5 euroa ja laimennussuhde on 5ml kymmeneen litraan. Tietty staria ei tarvii huuhdella, mutta silti. :eivarma:

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Huhti 26, 2012 0:02 am

Votkaiguaani kirjoitti:
Joppo kirjoitti:Ja StarSania ei huuhdella pois, koska se on "no rinse sanitizer".

Näin siis tekevät ne, jotka haluavat star sania olueeseensa. Muut huuhtelevat sen pois. :wink:

Eipäs nyt turhaan pelotella täällä muita :)
StarSan on juuri tähän tarkoitukseen kehitetty tuote ja sen nerokkuus ja suosio piilee juuri tuossa, että sitä ei tarvitse huuhtoa. Tuo huuhtominen vie vähän sen idean siitä.
Jos vaikka letkun ensin desinfioit StarSanilla ja sitten huuhtelet vedellä, niin se on yhtä tyhjän kanssa, jos sinulla on vaikka pöpöjä käsissäsi tai letku osuu johonkin.
Kun StarSan ja olut kohtaavat, niin oluen korkea pH neutralisoi StarSanin ja lopulta hiiva sitten syö sen. Tämä siis faktaa eikä mitään mutua.

Joppo
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Joppo » To Huhti 26, 2012 0:10 am

puuro kirjoitti:Rupesinpa tässä huvikseen pihinä laskeskelemaan ja mietin, että onko tuo star san sittenkään sen rahan arvoista. Karkeasti tuo stari on kolme kertaa kalliimpaa ja sitä tarvii kolme kertaa isomman määrän kuin esim. tuota Melkkon desiä. Eli n. 100ml staria maksaa n. 7,5 euroa ja laimennussuhde on 15ml kymmeneen litraan, kun taas Melkkon desiä saa 100ml n. 2,5 euroa ja laimennussuhde on 5ml kymmeneen litraan. Tietty staria ei tarvii huuhdella, mutta silti. :eivarma:

Mulla oli tota Melkon ainetta aikasemmin, mutta meni hermo veden kanssa läträämiseen.
StarSan myös vaahtoaa niin julmetusti, että sitä ei paljoa tarvitse esim. käymisastian desinfiointiin.

Palaa sivulle “Kemia”