Desinfiointiaineet

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Re: Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Joulu 29, 2013 15:20 pm

Näin vähän epäilinkin. No odotellaan hetki ja katsotaan muuttuuko mihinkään. Melko varmasti johtuu tuosta aineesta, melko pieni määrä sitä tarvittiinkin että maistuu läpi. Onneksi ei ollut mikään jättisatsi :P
Ensi kerralla sitten varovaisemmin.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Joulu 29, 2013 20:55 pm

Vesilukossa ei kannata käyttää mitään oluen makuun vaikuttavaa. Esim. StarSan ja vodka ovat kelvollisia aineita.
Monien käyttämä pelkkä vesi voi oluen sekaan joutuessaan aiheuttaa kontaminaation, joten sekään ei ole suositeltavaa.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja peran » Ma Joulu 30, 2013 14:46 pm

HenkkaM kirjoitti:Onkohan täällä Melkon desinfiointiaineen tuntijoita? Meikäläisellä pääsi tuota tavaraa vesilukosto lirahtamaan 5l olutsatsiin ja nyt tuo tuntuisi tuntuvan maussa. Auttaako tässä kypsytys niin että maku mietoutuu vai onko tämä valmista viemäriin?

Ei kannata ainakaan tislata Wiskiksi, kun se ei ole laillista. :drunk:

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ti Joulu 31, 2013 14:30 pm

Joppo kirjoitti:Vesilukossa ei kannata käyttää mitään oluen makuun vaikuttavaa. Esim. StarSan ja vodka ovat kelvollisia aineita.
Monien käyttämä pelkkä vesi voi oluen sekaan joutuessaan aiheuttaa kontaminaation, joten sekään ei ole suositeltavaa.

Mielestäni StarSan vaahtoaa niin pahasti ettei oikein toimi vesilukossa. Voi olla että olen käyttänyt liian vahvaa liuosta.

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Tammi 01, 2014 9:54 am

Kiljumies kirjoitti:
Joppo kirjoitti:Vesilukossa ei kannata käyttää mitään oluen makuun vaikuttavaa. Esim. StarSan ja vodka ovat kelvollisia aineita.

Mielestäni StarSan vaahtoaa niin pahasti ettei oikein toimi vesilukossa. Voi olla että olen käyttänyt liian vahvaa liuosta.

Suositeltua sekoitussuhdetta vaan eli 0.45 fluid ouncea per 5cm vajaa ämpärillinen vettä. Joskus voi hieman vaahdota vesilukossa varsinkin belgialaisten oluiden kohdalla mutta ei ole haitannut.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » Su Helmi 02, 2014 23:00 pm

Tekisi mieli käsitellä tuo käymisastia ennen seuraavaa panoa perusteellisesti, kun sen tsekki-lagerin pinnassa näkyi mielestäni vähän jotain ylimääräistä kalvon tapaista. Mikä se olikaan nimeltään se metodi, jossa käsitellään toistuvasti kiehuvalla vedellä esim. parin päivän välein? Lopputulos pitäis olla täysin steriili. Entä voinko hyödyntää ruokasoodaa tai 24,5% fosforihappoa (pH 0,5) tähän? Vai olisiko parasta hankkia vain uusi käymisastia?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 03, 2014 8:41 am

Semmoinen muovinen 30 l käymisastia taitaa maksaa kympin.

Jos haluat vanhasta saada idätettyä kaikki mahdollisesti siihen pesiytyneet itiöt yms., tietämättä mistä on kyse, ja sitten tapettua ne, niin joudut tekemään hommia viikkotolkulla.
Homma menee niin, että tarjotaan sopivasti kosteutta ja ravinteita (homeille riittää pelkkä kosteus) sen aikaa, että itiöt itää, jonka jälkeen ne voi tappaa. Toistetaan muutamaan kertaan, että saadaan kaikki varmasti tapettua. Ajoitus on tärkeää, sillä desinfiointi pitää osuttaa sille välille, kun itiö on itänyt, mutta otus ei ole vielä tehnyt uusia itiöitä. Sitten se juttu, mikä tekee hommasta hankalan. Katsohan kun yhden itiön itämisaika voi olla joitain tunteja ja seuraavana päivänä ko. pöpö on jo itiöinyt uudet. Taasen toisen itämisaika voi olla useamman viikon. Näin pitää ensiksi tehdä homma niiden itiöiden osalta, jotka mahdollisesti toimivat tunneissa, sitten niille, jotka itiöivät päivässä, kahdessa päivässä, kolmessa päivässä, neljässä päivässä... ymmärtänet jujun.

Onkohan tuo homma sen kympin arvoista? Vielä kun otetaan huomioon, että kotitalouskemikaaleilla homma on parhaimmillaankin epävarmaa.

Ainiin, semmoinen siisti ohkanen "kalvo" on ihan normaalia. Samoin kuin "öljyläikät" tms. Noita tulee hiivasta ja humalista. Yleensä kontaminaatiot näkyy ihan selkeinä, reiluina kasvustoina tms., tai vähintäänkin semmoisena valkoisena hieman "sitkeänä" kalvona, jota voi nostaa astiasta pois. Ja kyllä ne maistuu.

Rach
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Rach » Ma Helmi 03, 2014 12:38 pm

Ok. Ehkä mä höntyilen turhaakin, sillä mitään sivumakuja tai -hajuja en ole ainakaan vielä huomannut noissa tekeleissä. Pitää tuon lagerin kanssa tutkailla, josko menee ajan kanssa happamaksi tms. Voisin ehkä siirtyä Melkon litkusta pikku hiljaa oikeisiin aineisiin...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Helmi 03, 2014 14:27 pm

Ei siinä melkkon desinfinaattorissa mitään tehollista vikaa ole. Hyvin se desinfioi. Se on vain hankalaa, kun pitää niin hyvin huuhdella. Ja toisaalta joku klorite ajaa saman asian ja on paljon halvempaa.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Helmi 21, 2014 9:24 am

Aijemmin tässä ketjussa on mainittu ettei StarSan vaikuta oluen makuun, ja sitä suositellaan käytettäväksi myös vesilukossa. Siirsin lagerin diasetyylitauolta viileään ja jouduin samassa yhteydessä vaihtamaan tuollaisen http://www.kotiviini.fi/fi/6752130.php matalamman vesilukon jotta saisin astian mahtumaan varaston hyllylle. Laitoin vesilukkoon StarSania, ja kun nostin astiaa, niin sinnehän se imaisi StarSanit pönttöön. :sadtoo: Parikymmentä litraa on vierrettä, ja StarSania meni astiaan noin ruokalusikallinen. Lagerhan on tunnetusti herkkä sivumauille ja kyllähän tuo lamennettukin StarSan vähän saippualle maistuu. Mitä ootte mieltä, onko syytä huoleen :?:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Helmi 21, 2014 11:34 am

Tuskinpa mitään hätää. Menee niin laimeaksi, että tuskin vaikuttaa mihinkään.
Huolestua kannattaa sitten kun on jotain merkkejä siitä, että jokin on vialla.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Helmi 21, 2014 12:33 pm

Niin ja eikös tuo hajoa ravinteiksi, jotka hiivat syö. Ei kai siitä sitten mitään mainittavaa jää jäljelle?

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Su Helmi 23, 2014 21:36 pm

HenkkaM kirjoitti:Niin ja eikös tuo hajoa ravinteiksi, jotka hiivat syö. Ei kai siitä sitten mitään mainittavaa jää jäljelle?

Toivotaan. Oli sen verran lupaavan makuinen jo ennen diasetyylitaukkoa, että olisi todella sääli jos tuohon tulisi jotain sivumakuja.

Postiz
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Postiz » Ma Heinä 27, 2015 17:53 pm

Tuli tälläinen kysymys mieleen Star Sanista ja sen kierrettävyydestä. Jos huuhtelee Star Sania esimerkiksi käymisastiassa, jossa eivät ole kuolleet kaikki bakteerit (lacto, pedio, aceto) niin voiko olla mahdollista, että bakteeri jää elämään Star San nesteeseen? Vai estääkö Star Sanin alhainen PH niitä elämästä nesteessä?

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Ti Elo 25, 2015 22:46 pm

Miten poistatte homeen olutpullosta? Joskus kauppapulloissa on hometta. Lähteekö fairypesulla ja melkon aineella? Vai pitäiskö pesasta fairylla ja star sanilla? Onko suosituksia välineiden pesuaineeks? Olisin tekemässä tilausta Brewcatilta niin voisin ostaa pesuaineen ja desifiointiaineen samalla.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Elo 26, 2015 8:33 am

Itse olen reippaalla paineella ohuella, kuumalla vesisuihkulla ensin irroittanut homeen, joka on yleensä lauttana pohjassa. Oma ratkaisuni suihkun tuottamiseksi on Bilteman hanakiinnike, metri puutarhaletkua ja sopiva ruiskupistooli. Fairy ja pulloharja toimii myös, mutta on aavistuksen hitaampaa. Tämän jälkeen desinfiointi millä tahansa desinfiointiaineella ohjeiden mukaan tai uunissa. Eipä ole kuin yksi kontaminoitunut pullo tullut vastaan näin toimien.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Ke Elo 26, 2015 8:50 am

Okke. Kiitokset vastauksesta!

Hyvä vinkki tässä muillekin. Laita iso saavi sen verran täyteen fairyvettä, että korillinen pulloja peittyy sinne helposti (korin kanssa niin pullot pysyy pystyssä). Pulloharjan voi katkaista vähän lyhemmäks varresta ja kiinniittää poraan. Sillä lähtee helposti ja nopeesti. Sit samalla ku oot kolme koria puhdistellu sisältä niin voit liotella niitä vuoron perään fairyvedessä kunnes etiketit lähtee irti. Tähän mennessä tullu huomattua, et Karjalan ja Olvin pulloista lähtee etiketit helposti. Samoin lonkeropulloista. Ei jää liimoja pulloihin. Karhu ja Koff on aika nihkeitä lähtee irti ja jää helposti liimoja pulloihin joten vaatii pidemmän liotuksen. Joten ku haette pulloja automaatista niin kannattaa suosia Karjalaa, Olvia ja lonkeroita.

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ke Elo 26, 2015 12:09 pm

panomaisteri kirjoitti:Tähän mennessä tullu huomattua, et Karjalan ja Olvin pulloista lähtee etiketit helposti. Samoin lonkeropulloista. Ei jää liimoja pulloihin. Karhu ja Koff on aika nihkeitä lähtee irti ja jää helposti liimoja pulloihin joten vaatii pidemmän liotuksen. Joten ku haette pulloja automaatista niin kannattaa suosia Karjalaa, Olvia ja lonkeroita.

:ot: Nuo vielä ovat siedettäviä, pienellä sienellä pyyhkäisyllä kun ovat kosteita sentään lähtee. Tietyt, erityisesti Englantilaiset panimot ovatkin sitten oma lukunsa kun saa hampaat irvessä asetonilla tms. hinkata jos kaikki liimajämät haluaa pois. Ja pää on sekaisin kuin Haminan kaupunki sen jälkeen vaikka kuinka hyvä tuuletus olisi :ot:
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ke Elo 26, 2015 13:29 pm

Kotimaiset lähtee tosi hyvin irti. Karhunkin taustaliimat irtoavat keittiösienellä vähän hieraisemalla.
Muita hyviä ovat mm. Fuller's, Brykmestar ja muistaakseni Suomenlinnan panimo. Vähän katsoo päin etikettiä niin lentävät itsestään irti.

Ihan hirveitä ovat olleet Brewdogin Hard Core IPA, Papabeersin oluet ja tosi monet ulkolaiset. Varsinkin ne joissa on ollut jotain hopeaväriä pohjalla tai ovat muovisia ovat usein hankalia. Ja yksi pullo oli missä ei ollut etikettiä lainkaan vaan "etiketti" oli jotenkin painettu suoraan pullon kylkeen. :)

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ke Elo 26, 2015 13:34 pm

Isot panimot Suomessa käyttävät kohtuu helposti irtoavia etikettejä perus 0.33l pulloissa, mutta pienpanimoiden rynnistyksen myötä ns. tarraetiketit ovat yleistyneet joissa sitten on ties mitä liimaa takana.
Esimerkiksi Brewdogin pullot pistän suosiolla nykyään kiertoon, en ole onnistunut niistä saamaan etikettejä järkevällä tavalla irti.

Yksi keino jonka olen todennut toimivan kohtuu hyvin kovan liiman etiketeihin on riittävän kuuma vesi, pitkä liotus (ehkä mukaan myös konetiskiainetta, itsellä on käytössä kun samalla pesen pullot) sekä mekaaninen irroitus käsin.
Eli pullot kuumaan veteen (+60 astetta) likoamaan niin, että kuumenevat kunnolla. Käteen riittävän paksut veden pitävät hanskat. Liotuksen jälkeen pullo käteen niin, että pullo pysyy täynnä kuumaa vettä eikä pääse jäähtymään irroituksen aikana. Sitten aletaan työntämään sormilla etikettiä & liimaa yhdeltä reunalta eteenpäin. Liima on kuumennettuaa hieman joustavampaa ja yleensä lähtee rullaamaan irti etiketin mukana. Tärkeää on saada liima isona klimppinä irti. Mikäli siitä alkaa jäämään jämiä pullon kylkee ei se siitä enää irtoa oikein millään. Tärpätit ja asetonit on kokeiltu ja osa liimoista vaan leviää pullon kylkeä pitkin noilla.
MIkäli etiketti ei tuolla metodilla lähde nätisti irti, luovutan, pistän kiertoon ja siirryn seuraavaan pulloon. En näe järkeä käyttää kovinkaan montaa minuuttia yhden pullon etiketin irroittamiseen.

Palaa sivulle “Kemia”