Desinfiointiaineet

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Keski-Suomi
18 tai yli: Olen

Re: Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Ti Marras 17, 2015 18:31 pm

Kyllä noi niin hyvin jäi kiinni, et enpä viitsi nähdä vaivaa

Liverman
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Liverman » Su Heinä 31, 2016 13:02 pm

Mikähän mahtas olla kaikkein helppokäyttöisin ja vaarattomin aine valmistusvälineiden ja pullojen desinfiointiin? Pulloja ollaan nykyään desinfioitu uunissa, mutta tuhottoman hidasta touhuahan se on. Voiko tuota melkkon valkeassa putelissa olevaa desinfiointiainetta muuten käyttää siten, että tekee siitä oikean vahvuista liuosta, pistää suihkepulloon ja suihkuttaa kaikki desinfioitavat pinnat sillä, jonka jälkeen antaa vaikuttaa sen ohjeen mukaiset 15min ja huuhtelee sitten pois? Tähän mennessä ollaan siis käytetty siten, että käymisastia/kattila täyteen vettä ja siihen oikea määrä ainetta ja 15min vaikutusaika, jonka jälkeen huuhtelu. Kaikkea tuota on tietenkin edeltänyt pesu tiskiaineella.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Heinä 31, 2016 13:10 pm

Liverman kirjoitti:Mikähän mahtas olla kaikkein helppokäyttöisin ja vaarattomin aine valmistusvälineiden ja pullojen desinfiointiin? Pulloja ollaan nykyään desinfioitu uunissa, mutta tuhottoman hidasta touhuahan se on. Voiko tuota melkkon valkeassa putelissa olevaa desinfiointiainetta muuten käyttää siten, että tekee siitä oikean vahvuista liuosta, pistää suihkepulloon ja suihkuttaa kaikki desinfioitavat pinnat sillä, jonka jälkeen antaa vaikuttaa sen ohjeen mukaiset 15min ja huuhtelee sitten pois? Tähän mennessä ollaan siis käytetty siten, että käymisastia/kattila täyteen vettä ja siihen oikea määrä ainetta ja 15min vaikutusaika, jonka jälkeen huuhtelu. Kaikkea tuota on tietenkin edeltänyt pesu tiskiaineella.

Puhtaiden kamppeiden desinfiointi onnistuu vielä vaivattomammin jollain aineella jota ei tarvitse huuhdella. Näistä ulkomuistista tulee mieleen Jodfor, Chemipro OXI sekä PBW:ltä Sani Clean ja Star San. Itse koin aina uunissa desinfioinnin vaivattomammaksi kuin huuhdeltavan desinfiointiaineen, mutta vähän makuasioitahan nämä kaiketi.
Viimeksi muokannut Naali, Su Heinä 31, 2016 13:44 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Liverman
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Liverman » Su Heinä 31, 2016 13:24 pm

Kiitos nopeasta vastauksesta. Voi olla, että ollaan oltu vähän liian tarkkoja noitten pullojen kanssa. Yleensä ollaan juomisen jälkeen huuhdeltu pullot, sitten pesty pesuainevedellä pulloharjan kanssa ja huuhdeltu pesuainejäämät pois, ja vasta tuon jälkeen pistetty uuniin. Tuolla metodilla tuolta huuhtelulta ei kuitenkaan välty. :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 31, 2016 15:02 pm

Chemipro OXI ei ole varsinaisesti desinfiontiaine vaan puhdistusaine. Se on MSDS:n mukaan pelkkää natriumperkarbonaattia, mikä ei yksistään riitä desinfiointiin, väitti valmistaja mitä hyvänsä.

Kotipanimossa voidaan kyllä päästä riittävän hyvään tulokseen pelkällä perkarbonaatilla, mutta se on eri kaliiberin aine kuin jodofor, SaniClean ja StarSan.

Mitä siihen Melkkon valkoiseen pulloon tulee, niin siinä on klooria. Kokolailla paras desinfiontiaine, mitä on vaivatta saatavissa, noin tehonsa puolesta, mutta käyttö on tuskaa. Huuhtelussa ei voi yhtään fuskata, koska kloori on myrkkyä myös hiivalle. Klorite on lisäksi halvempaa, jos tahtoo kloorin kanssa pelata.

Liverman
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Liverman » Su Heinä 31, 2016 15:49 pm

Pystyykös noita Sani Cleania tai Star Sania käyttämään vaan suihkuttamalla suihkepullolla puhdistettavalle pinnalle? Star sanista sen verran, että brewcatin sivuilla sanotaan: "..happoon herkästi reagoivien metallien kanssa ei kannata liikoja käyttää" Onko tuolla merkitystä, jos kaikki välineet on rst:tä, joskin ohutta sellaista ja jäähdytin on pistetty kiepille kuparilangalla?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 31, 2016 16:10 pm

Pitäisi pystyä.

Veikkaisin, että niin helposti happoihin reagoivia metalleja ei astioissa käytetäkään, että tuo fosforihappopitoisuus niitä isosti vahingottaisi. RST nyt ihan takuulla kestää, kuten kuparikin. Alumiinin kanssa kannattaa testata ennen käyttöä, mutta en usko, että olisi ongelma sekään. Teflon voi tykätä kyttyrää.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja panomaisteri » Su Heinä 31, 2016 21:27 pm

Ei ongelmia kattiloiden ja kuparin kanssa. Kerran pesin korkkeja muutaman Starsanilla ja jätin väärinpäin kattilan kannen päälle kuivuu. Reagoi maalin kanssa niin että jäi jäljet kattilan kanteen :-D

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 08, 2016 11:33 am

Millaisella seoksella klooriittia voi käyttää tavaroiden pesuun ja desinfiointiin? Mikä olisi hyvä kontaktiaika?
Seuraava pullotus on kohta tulossa ja ajattelin kokeilla kloriittia.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Syys 08, 2016 21:03 pm

Veikkaisin, että pullossa on kyllä laimennos desinfiointiin. Sillä tai sitten tujummalla annostuksella pitäisi varmaan pärjätä. Huuhtelu erittäin hyvin, ainakin kolmesti. Mitä vahvempaa liuosta, sitä perusteellisempi huuhtelu. Jos haluaa pelata varman päälle, niin vielä no-rinse desinfiointi starsanilla tai jodoforilla. Ei ainakaan huuhteluveden pöpöt silloin pääse mylläämään.

Klooriahan kannattaa oikeastaan käyttää vain, jos epäilee tai tietää olevan jotain josta ei pääse miedommilla aineilla eroon. Ei siitä muuten ole mitään varsinaista iloa.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » To Syys 08, 2016 22:13 pm

Juu, pakko kokeilla ärtsympää tavaraa, kun mulla on joku ongelma tällä hetkellä. Tuo kun on halpaa ja helposti saatavilla, niin on helppo kokeilla.

panomaisteri
Aloittelija
Aloittelija

panomaisteri

ViestiKirjoittaja panomaisteri » La Syys 10, 2016 8:20 am

Miten ongelma ilmenee jos passaa kysyä?

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Syys 10, 2016 9:45 am

Sitä on puitu täällä ketjussa, ainakin tuolla loppupäässä:
viewtopic.php?f=34&t=3140

Kuohuvia pulloja, pahaa makua pullotuksen jälkeen, jollen väärin muista - ketjussa oli monen eri henkilön samankaltaisia ongelmia. MIgu tarkentanee, jos muistin väärin.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » La Syys 10, 2016 10:24 am

^ Juuri näin.

Palaa sivulle “Kemia”