Desinfiointiaineet

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

epe
Oppilas
Oppilas

Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja epe » Ma Huhti 06, 2009 16:57 pm

Itsellä on muutama satsi päässyt kontaminoitumaan. Kontaminaatio ei ole ikinä tehnyt oluesta juomakelvotonta vaan liian kuohuvaa ja aavistuksen hapanta. Maitohappobakteeri aiheuttanee nämä. Silloin kun kontaminoitumista on esiintynyt, on sitä ollut joka ainoassa pullossa eli syynä ei ole voinut olla vain joidenkin pullojen huono desinfiointi. Olen käyttänyt marketeissa myytävää melkon maahantuomaa ainetta ja jodoforia, en tietysti samalla kertaa. Jodofori tuntuu hiukan paremmalta. Onko teillä kokemusta eri aineista ja pitoisuuksista. Olisi mukava saada annosteluohjeet ja vaikutusajat varman päälle. Mitkä aineet toimivat ruostumattomalla teräksellä hyvin, jodofoti?
Viimeksi muokannut epe, Ti Huhti 07, 2009 12:34 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Kalipott pöyttän golatt gon toop täytten solatt.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Desinfiointiaineet

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Huhti 06, 2009 17:38 pm

Minulla ei ole kuin yksi satsi (mielestäni) päässyt kontaminoitumaan. Tämä satsi tuoksui selvästi viemärille. Silloin käytin lähes pelkästään konetiskiainetta sekä pesuun, että "desinfiointiin". Tosin tällaista pesua jatkui usemman vuoden ja silti vain yksi "panos" kontaminoitui. Tämäkin varmasti sen vuoksi kun käytin vanhentunutta hiivaa. Myöhemmässä vaiheessa aloin käyttämään Jodoforia (ensi maininnan itselleni löysin polkun sivuilta).
Mutta jos rosteri astioissani on jotain vaikeampaa töhnää, käytän kidesoodaa ja kuumaa vettä liottaakseni töhnän pois. Muoviset ja lasiset käymisastiat liotan edelleen konetiskiaineella (vaikka kai se sooda olisi halvempaa). Jodoforia käytän nk. mutu tuntumalla nykyisin. Eli Minulla on kahdenlitran rosterikannu jonka täytän siten, että siinä on n. 1,5 - 1,7 litraa vettä ja "lorautan" jodoforia joukkoon. Väri liuoksella on ruskea. Alunperin mittasin jodoforin lääkeruiskulla mutta kun ruiskun kärkiosa putosi jodofori pulloon en ole uutta ostanut...
Olen jostain lukenut, että jos käyttää jodoforia sen 5ml / 10 litraa / 2 min saa aikaiseksi oluen tekemiseenkin sopivan puhtaus tason. Jos käyttää tupla annoksen tai pitää kosketus ajan 10min niin saa saman tason kuin sairaaloissa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

tiribeer
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja tiribeer » Ma Huhti 06, 2009 21:32 pm

Minä käytän jodoforia ja mututuntumalla mennään eli lorautan aina vaan sekaan setit. Samaa ainetta rosteriin myös. Esim. pullojen pesua en suorita harjan kanssa joka kerta, vaan huuhtelen aina pullon käytön jälkeen ja sitten uuden satsin yhteydessä laitan käymisastiaan reilusti vettä ja jodoforit sekaan, upotan pullot sinne muutamaksi minuutiksi, huuhtelen ja laitan oluet perään.

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja Pastori » Ti Huhti 07, 2009 9:37 am

Joskus tuota miettinyt, että miten huolellinen loppupelissä tarvitsee olla desinfioinnin kanssa. Toisaaltahan desinfoinnilla tuhoaa myös hyvät bakteerit, joista ei ole haittaa oluelle mutta tuhoutuessaan antavat tilaa kaikille muille vähemmän hyville bakteereille.

Oluttakin tehty jo maailman sivu tuskin kummoisella tietämyksellä bakteereista. Ilmeisesti humala on erittäin hyvä tappamaan/karkoittamaan haitallisia bakteereita ja vaahtokin osaltaan taitaa suojata käymisen aikana. En nyt vuosilukuja muista, mutta joskus aikoinaan Suomessakin olut käytettiin avonaisissa sammioissa. Tuo vaahto tais olla nimen omaan se suojaava elementti ulkopuolisilta baktreereilta. Niin ja ei-niin-otollinen humalapitoinen alusta villille bakteerikasvulle.

Eipä sillä, kylläpähän ite tulee aika huolellisesti pestyä ainakin osa välineistä :)

Pastori
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Keski-Suomi

ViestiKirjoittaja Pastori » To Touko 14, 2009 13:59 pm

Köhöm....Taisi sitten päästä satsi kontaminoitumaan :/
Tai en tiedä, epäilen (?). Pullotuksesta kulunut viikko ja availin yhden pullon. Järkytys oli melkoinen sillä ennakkoon oletetusta hyvin onnistuneesta satsista maistui karvaan hapan maku ! Argh ! Muut "hyvät maut" olivat jossain taustalla, mutta niiiiiiin kaukana.
Ennen pullotusta mm. maistoin OG-mittauksen yhteydessä eikä mitään hapanta-karvasta makua esiintynyt. Merkillistä on nimittäin.
Hieman kyllä jäi kaivelemaan 2.käymisastian pohjalle jäänyt sakkasedimentti. Sen tuoksu oli kyllä aika voimakas, kaiketi sitten myös hapan.

2. käymisen alun (3-5pv) jälkeen vesilukko hiljeni tyystin. Voikohan vuotava käymisastia olla syynä mahd. pilaatumiseen ? Hieman myös epäilytti siirsinkö liian myöhään 2.astiaan... ja ainiin, hiivana käytin edellisestä satsista "pestyä" wyeastin nestehiivaa. Kun siirsin toiseen astiaan, jäin pohjalle suuri määrä sedimenttiä, jonka tuoksu oli makea, raikas ja maltainen....pahus, kun meinaa harmittaa. Oppis vaan, että mikä se moka oli...siis jos oli moka.

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ma Tammi 11, 2010 13:08 pm

Nonnii, jodoformia ilmeisesti saa apteekista, näin olin ymmärtävinäni apteekkari naikkoselta kun sitä juuri kävin kyselemässä, mutta ei todellakaan meikäläisen naamavärkillä eikä todellakaan kotiolut harrastukseen, eli laittakaa parempi puolisko asialle apteekkin ja keksikää joku parempi käyttötarkoitus :nauru:
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Tammi 11, 2010 15:53 pm

ite oon aina huuhdellu pullot käytön jälkeen kolmesti ja pullotuspäivänä laitan astianpesukoneeseen 70 asteen ohjelmalla n. 2 tuntia. Saa kerralla pullot n. 20 litran satsiin eikä ole koskaan ollut ongelmia. muut välineet desinfioin sillä melkkon desinfiointi liuoksella (se pikkupullo). olen kyllä miettinyt että voikohan ihan perus klorittia käyttää tähän tarkoitukseen?

jlavi
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jlavi » Ke Touko 19, 2010 12:33 pm

Ostin Ecoverin pyykinvalkaisuainetta Helsingin Ruohonjuuresta. Aine on pelkkää natriumperkarbonaattia, siis natriumkarbonaatti-vetyperoksidi-seosta. Se ei ole varsinainen desinfiointiaine, mutta Palmer pitää tätä parhaana aineena käymisastioiden pesuun.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Touko 19, 2010 15:34 pm

Mä olen käyttänyt hankalimpiin tilanteisiin ihan vaan soodaa (natriumkarbonaattia), mutta sen heikkous on hankala huuhdeltavuus.

Pitäneekin kokeilla tuota perkarbonaattia.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Su Tammi 30, 2011 13:20 pm

Tyhjentäessä pullon: huuhtelen niin kuumalla kun irtoaa 3 kertaa ravistellen samalla.
Pullotukseen: painesuihkulla*, melkon pikkupullo** liotukseen 10-15min, huuhtelu* ja lopuksi oxi*** 5min ja kuivumaan.

* http://www.kotiviini.fi/fi/6801000.php

** http://www.kotiviini.fi/fi/6959100.php

*** http://www.the-home-brew-shop.co.uk/cgi ... 81#a102781
Jos sais Terran reissullansa

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Tammi 30, 2011 15:50 pm

Aika perusteellista.

rhumbunctious
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja rhumbunctious » Su Tammi 30, 2011 20:25 pm

Kaljaasi kirjoitti:Tyhjentäessä pullon: huuhtelen niin kuumalla kun irtoaa 3 kertaa ravistellen samalla.
Pullotukseen: painesuihkulla*, melkon pikkupullo** liotukseen 10-15min, huuhtelu* ja lopuksi oxi*** 5min ja kuivumaan.

Eikö riittää melkon disinfiointiainettä?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Tammi 30, 2011 22:21 pm

rhumbunctious kirjoitti:
Kaljaasi kirjoitti:Tyhjentäessä pullon: huuhtelen niin kuumalla kun irtoaa 3 kertaa ravistellen samalla.

Eikö riittää melkon disinfiointiainettä?

Varmaan ajatuksena on vähentää vesijohtoveden mikrobimäärää tuolla oxilla, joka ei ole kuitenkaan kuin heikko desinfiointiaine eikä siksi riitä yksistään.
Itse en ole veden mikrobitasoista koskaan ollut huolissani, mutta minähän asunkin laadukkaimman mahdollisen veden alueella.

jodoform on siitä kätevä, että sitä ei tartte huuhdella ja tappaa pöpöt riittävän tehokkaasti.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ma Tammi 31, 2011 11:55 am

80% Viru Valge oon itse käyttänyt, ei tarvitse edes kaataa pois kegistä :)

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Tammi 31, 2011 13:38 pm

Kiljumies kirjoitti:80% Viru Valge oon itse käyttänyt, ei tarvitse edes kaataa pois kegistä :)

Ja desinfioinnin voi tehdä myös jälkeenpäin, jo oluen nautittuaan... :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Tammi 31, 2011 14:26 pm

Kiljumies kirjoitti:80% Viru Valge oon itse käyttänyt, ei tarvitse edes kaataa pois kegistä :)

No siihen se just just kelpaakin ja ehkä sellakan liuottimeksi. Eipä paljoa muuhun. :lol:

VonKluge
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja VonKluge » Ma Tammi 31, 2011 21:08 pm

Nykyisin käytän San staria jolla pullot voi huuhtaista ennen pullotusta koska ei tarvitse kuivata. Toki tällöin pullot kannattaa huuhdella aina tyhjennyksen jälkeen. Joskus kun ei ole varma puhtaudesta niin PWB saaviin ja pullot upottaa jo lähtee kaikki. Hintaa noille tulee hieman yli 50 egeä, mutta riittävyys onkin sitten pari vuotta ja jos pihistää niin pienemmissäkin erissä saa ostettua. Suosittelen molempia jos vähänkin enemmän tekee, PWB tuntuu repivän mäski astiasta lähes kaiken ja pieni sienellä vetäsy hoitaaa asiat loppuun. San Star taas on tosi kätevä kun ei tarvitse huuhdella astioita vaan minuutin kuivaus riittää.

Callidium Violaceum
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Seinäjoki

ViestiKirjoittaja Callidium Violaceum » Pe Marras 04, 2011 22:34 pm

Onkos kenellekkään tuttu tämmönen aine ku Virkon S?
Tuossa vois olla potentiaalia panovälineiden desinfiointiin.
Luultavasti aika turvallinenkin, ku tuttipullojen desinfiontiin
vissiin voi käyttää...
http://www.pharmaxim.com.serverx.songnetworks.se/pharmaxim_fi/produktinfo_fi/receptfria_produkter_fi/virkon_s_fi/virkon_s_info_fi.htm

vsariola
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja vsariola » Su Marras 06, 2011 19:19 pm

Jatketaanpa kyselyä: Kukaan käyttänyt Desinfektol-P:tä? Pitäisi olla 70% viinaa _miedosti denaturoituna_. Kokeilin pistää tuoppiin, hölskytellä, kaadoin pois ja laitoin vettä perään. Ei maistunut kuin vähän viinalta. Eli mitäpä mieltä, kehtaisko tota käyttää näytehanojen yms desinfiontiin?

Olisi meinaan huomattavasti halvempaa ja helpompaa hankkia ku roudata 80-volttista virosta.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Marras 07, 2011 10:25 am

Noita denaturointeja on ilmeisesti hyvin erilaisia. Omat kokemukset ovat Trangian kanssa leikkimisestä, ennen kuin hankittiin kaasupoltin siihen. Jos ruokaa laittaessa mitä lie Marinolia tuli pisarakin sormille, sitä päättyi lopulta välineiden käsittelyn seurauksena ruokaan asti joku mikroskooppinen määrä ja koko ruoka maistui ainakin hiukan siltä myrkyltä. Ilmeisesti tuo Desinfektol-P on hieman eri luokkaa, jos tuopinkin voi huuhdella sillä, eikä maistu. Mistäs sitä saa ja mitä maksaa?

Noin muuten olen käyttänyt Melkon ainetta tähän asti, mutta nyt on tulossa Brouwlandilta jodoforia ja Chemipro Acid -nimistä ainetta. Kumpaakin ajattelin käyttää ilman huuhtelua. Onko tietoa, onko jodoforeissa eroa, eli voiko niitä kaikkia käyttää ilman huuhtelua, kunhan pitoisuus on oikea? Joitain ainakin voi, mutta jossain sivustolla oli puhetta mahdollisista lisäaineista, joita jonkun valmistajan aineessa ehkä saattaisi olla.

Palaa sivulle “Kemia”