Halvin ja Helpoin pesuaine

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Halvin ja Helpoin pesuaine

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ti Huhti 07, 2015 17:19 pm

Tuli viikonloppuna tehtyä neljäs täysmäskäys satsi ja huomasin, että pää alkaa menee jumiin kaikkien laitteiden siivoamisessa. Itse olen vielä luonteeltani aika tarkka, joten varmasti käytän tarvikkeiden pesemiseen ja huuhteluun liikaa aikaa kun on tarve.

Tulikin mieleen että pitäisi löytää joku helppo ja halpa tapa pestä laitteet ja pullot aina tarpeen vaatiessa. Halusinkin kysyä porukalta mikä on hintalaatusuhteeltaan paras pesuaine ja miten porukka käyttää sitä? Itselläni on kokemuksia tavallisesta hajusteettomasta tiskinpesuaineesta ja ecover valkaisuaineesta. Astianpesuaineen kohdalla olen huomannut, että vaikka käymisastiat näyttää puhtaalta niin ne silti haisee vierteeltä ja hiivalta seuraavana päivänä. Valkaisuaineen kohdalla tuntuu että kaikki lika ja haju lähtee kun liottaa yön yli, mutta haittana on, että ecover on suht hintavaa jos noudattaa internetistä löytyviä annosteluohjeita. Lisäksi molemmissa haittana on että astiat pitää käytön jälkeen pestä huolella, että niistä ei jää jäämiä oluisiin.

Olen miettinyt vaihtoehtoina sekä brewcatissä myytävää PBW:tä, että lapossa myytävää Oxicleaniä. Oxiclean houkuttais hintansa puolesta enemmän, mutta ei tällä hetkellä ole laposta mitään muuta tilattavaa, joten postituskulut olisi melkein yhtä paljon kuin Oxiclean tötsä maksaa. Mietinkin, että onko noille kahdelle jotain vastaavaa halpis tuotetta jossa olisi vähän laajempi saatavuus?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Halvin ja Helpoin pesuaine

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 08, 2015 0:07 am

Ymmärtääkseni sekä Chemipro Oxi, että PBW on molemmat natriumperkarbonaattipohjaisia puhdistusaineita. Niissä on ehkä jotain tehosteita. Ecover on puhdasta natriumperkarbonaattia.
Ja molemmat pitää kyllä huuhdella perusteellisesti. Sellaista tehokasta pesuainetta ei olekaan, ettei tarvitsisi huuhdella.

Mikä tahansa konetiskiaine toimii myös. Vaikuttavat aineet hyvin pitkälti samat. Pyykinpesuainekin pelaa, josko ehkä hajusteeton. Ja taasen erilainen tehokas puhdistusaine olisi klooripesuaineet. Yhtä lailla kaikkien huuhtelu on tärkeää, etenkin kloorin. Sitten jos ei noiden teho riitä, niin lipeä eli Natrium- tai Kaliumhydroksidi on sitten jäljellä. Mutta se on jo vähän vaarallista tavaraa, josko ei noita muitakaan kannata kamalasti iholleen läträtä.

Mulla kun kaikki on rosteria, niin käytän lähinnä pesuaineena kuumaa vettä. Primaarikäymispönttö saa liota yön yli ennen kuurausta, toisinaan tarvitaan lisäksi tavallista käsitiskiainetta ja tiskiharja. Muuten kaikki lähtee hanakuumalla vedellä. Mäskäyslaite tulee silloin tällöin pestyä jollain äpätillä.
Muoviin saattaa tosiaan jäädä hajut, jos se häiritsee, niin yo. aineilla kyllä lähtee.

Tomokka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Tomokka » Ke Huhti 08, 2015 6:19 am

Elikkä Oxi ja PBW on enimmäkseen samaa kamaa kun ecover. Noi lapon toimituskulut on vähän ärsyttäviä, koska ite Oxin kilohinta lapossa on vain puolet siitä mitä olen ecoveristä maksanut ruohonjuuressa. Onko kellään tietoa mistään halvasta natriumperhkarbonaatti pohjaisesta pesuaineesta, jota saisi halvalla ainakin isoista supermarketeista?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 08, 2015 7:08 am

Sinuna testaisin tuon konetiskiaineen. Jotain x-traa tai euroshopperia. Ei maksa paljoa, ja kyllä,siinä pitäisi pesuteho riittää. Noissa on huuhdeltavuuttakin parannettu puhtaisiin emäksiin nähden.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Touko 05, 2015 13:52 pm

Itse olen kokeillut erinäisiä aineita, mutta nyt olen aika pitkään käyttänyt jauhemaista konetiskiainetta, nimenomaisesti Prismassa (ja varmaan muuallakin) myytävää Rainbow-merkkistä. Ei pitäisi sisältää hajusteita eikä kirkasteita. Ei maksa paljoa ja on tehokasta, vaikka en nyt suoraan osaa verrata tehoa vaikkapa PBW:hen.

sahtiukko
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja sahtiukko » La Touko 23, 2015 15:44 pm

Pestyt lasiset pullot kannattaisi käyttää uunissa esim. 175 astetta ja noin puolen tunnin ajan. Tämähän on vanha mehun pullottajien konsti. Menetelmä on aika läheistä autoklaaville, jossa käytetään lämmön lisänä käytetään painehöyryä tai kaasuja.

Palaa sivulle “Kemia”