Mäskäysveden säätö [neuvoja kaipailisin]

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Mäskäysveden säätö [neuvoja kaipailisin]

ViestiKirjoittaja Turtos » To Tammi 29, 2015 23:33 pm

Hei, tarvetta olisi kokeneemmalle arviolle/tiedolle miten vedenominaisuuksia saataisiin parhainpäin säädettyä. Soveltuuvatko ostamani Kaliumchloridi ja Calsiumsulfaatti siihen. Vesi sarakkeessa tämän hetkisen veden tiedot [tiedot tampereen vedeltä] ja suositeltu sarakkeessa repäisin beersmith sivujen artikkelista:

Kuva

Jostain syystä jai kauhean laihaksi googletus tulokset mitenkä 1g konkreettisesti kutakin ainetta vaikuttaa veden (/litra) ominaisuuksiin. Eli annostuksesta/suhteesta ei ole mitään tietoa/tietolähdettä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

Re: Mäskäysveden säätö [neuvoja kaipailisin]

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Tammi 30, 2015 1:22 am

BeerSmithän noita kertoo.
Siinä on Water profile niminen työkalu.

Joku joka tietää, kertokoon lisää.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Pe Tammi 30, 2015 7:03 am

On myös exceltaulukko, EZ water calculator, joka löytyy jostain netin syövereistä. Sillä olen joskus laskeskellut vesilisäyksiä lähemmäs burton-on-trentiä. Viime satsit meni kyllä ihan mutuna "tätä kaksi teelusikallista ja tätä yksi".

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Tammi 30, 2015 14:26 pm

Tampereella vaikuttaa siis lähinnä se, oletko itäisen (Roineen pintavettä) vai läntisen (pohjavettä) veden piirissä. Ne sekoittuvat jossain Hämeenpuiston tienoilla, eikä kukaan ole tarkasti tietoinen miten suhteet menevät missäkin. Laadussa ja etenkin vuodenaikavaihteluissa on hurja ero. Jonkin verran lukemistasi eriäviä arvoja olen itse saanut Tampereen Vedeltä. Mahtavatko itsekään tietää.

Olen käyttänyt tätä kalkulaattoria:
http://www.jimsbeerkit.co.uk/water.html

Kipsi on oikein käyttökelpoista vedenkäsittelyyn, ja kaliumkloridista voit valmistaa kuolemaantuomittujen teloittamisessa käytettäviä ruiskeita.

edit: veden virittelyt kuuluvat kemia-alueelle, siirränpä tämänkin sinne.

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Turtos » Pe Tammi 30, 2015 16:52 pm

Kiitoksia vastauksista, beersmithistä löytyi totisesti laskin ja optimi tasaukseksi se antoi esimerkki 20 litran vedokselle:

1,1 g Kaliumchloridia
1,0 g K̶a̶l̶k̶k̶i̶a̶ Kipsi
0,8 g Ruokasuolaa (joditus on huonoksi?)

Ja Votkaiguaanin postaamalla linkillä:

0,9 g Karvassuolaa
1,3 g ruokasuolaa
0,9 g K̶a̶l̶k̶k̶i̶a̶ Kipsi

Tässä kalevassa suurin osa vedestä tulee Tampereen Veden mukaan juuri eteläiseltä vesiasemalta (ruskosta) ja siihen sekoittuu messukylän (länsi?) vesiasemalta vähäinen määrän X mukaan. Arviona käytetty 80% ruskosta + 20% messukylä. Itse tiedot jos kiinnostaa: https://dl.dropboxusercontent.com/u/141 ... a-vesi.xls

Saako soveltuvaa kalkkia esim apteekista/marketeista, jos sunnuntaina yrittäisi päästä jo kokkailemaan. Tuota Kaliumkloridia heittoa tarvitsee hieman avata enemmän, etkö suosittele sen käyttöä missään nimessä? ja miksi?

EDIT: BrewZealot :in mainitsema calculaattori todennäköisesti tuo: http://www.ezwatercalculator.com/ ja se tuntui näistä karkeimmalta (tai en osannut käyttää sitä) :/

2 g K̶a̶l̶k̶k̶i̶a̶ Kipsi
1 g Caliumchloridia
2 g Karvassuolaa

EDIT 2: kalkeista kipsiä
Viimeksi muokannut Turtos, La Tammi 31, 2015 12:32 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » La Tammi 31, 2015 7:39 am

Tuossa Water nimisessä kirjassa, joka pureutuu aika syvällisesti veden ominaisuuksiin ja virittelyihin oluen teon kannalta sanotaan, että kalkkia ei kannata käyttää. Se ei ehdi liueta veteen. Vaatisi painetta ja pitkän ajan.

Itse pitkään kamppailin veden viritelyjen suhteen ja yritin saada BeerSmithin avustuksella eri vesiprofiileja tietyille oluttyypeille rakennettua.

Nyt enemmän ymmärrystä keränneenä esim. Juuri yllä mainitusta mainiosta opuksesta. Olen huomannut, että kaikki mitä tarvii käytännössä on kipsi ja jotain happoa. Itse käytän Lactic acidia, jolla PH lähemmäksi 5.2 - 5.6. Eipä tämä silti helppo aihe ole!

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Turtos » La Tammi 31, 2015 12:37 pm

Tarkemmin kuin alkoi uudestaan noita laskureita katsoa, että kyllä ne tosiaan tuota kipsiä kaikki halajaa. Ylempään postiin muokkailin uudelleen. Eli vielä varmennukseksi:

Gypsum = Kipsi = Calcium Sulfate ?

Sunkka
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Sunkka » La Tammi 31, 2015 15:26 pm

Gypsum = Kipsi = Calcium Sulfate ?

Joo.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Helmi 01, 2015 13:04 pm

Käytän Tampereella (suurin osa kait lännen vettä) ipaa ja pale alea tehdessäni vain kalsiumsulfaattia (= gypsum = kipsi = E516) sekä magnesiumsulfaattia (= epsom = karvassuola = E518). Lisäksi säädän pH:n alas maitohapolla, mikä on tärkeää veden ollessa näin emäksistä. Muut mineraalit olen pääsääntöisesti kokenut turhiksi. Laskin nuo määrät joskus aikoinaan siten, että päädyin käyttämään kipsiä 0,2g/l ja karvassuolaa 0,1g/l. Minulla on nuo laskut jossain, mutta en niitä tähän hätään ehdi kaivaa. Lähtöarvot olivat kuitenkin tosiaan melko poikkeavia noihin esittämiisi.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Su Helmi 01, 2015 20:26 pm

Suosittelen ihan raakaa kokeilemista näihin vesihommiin. Eli rinnakkaissatsiin toiseen suolaa toiseen ei. Ainakin keittovaiheessa helppo ottaa vierrettä erilleen, mäskätessä tietysti hankalampaa. Vähän riippuen siitä mitä suolojen lisäyksellä havittelee.

mkoskin
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja mkoskin » Ti Helmi 03, 2015 22:14 pm

Noitahan voi myös laskea moolimassan ja kemiallisen kaavan perusteella. Jos otetaan esimerkiksi magnesiumsulfaatti: Sen kaava on MgSO4, eli siinä on yhtä magnesiumatomia kohden yksi rikki- ja neljä happiatomia. Magnesium painaa 24g/mol, rikki 32g/mol ja happi 16g/mol. Täten magnesiumsulfaatti painaa 24+32+(4*16) = 120g/mol, mistä magnesiumin osuus on 24g/120g = 1/5. Eli kun lisäät veteen gramman magnesiumsulfaattia, saat sinne 0.2 grammaa magnesiumia, mikä on yhtä kuin 200 milligrammaa. Jos haluat nostaa liuoksen magnesiumpitoisuuden 3.8 mg/l:stä vaikka 20 mg/l:n, tarvitset 20 mg/l - 3.8 mg/l = 16.2 mg/l magnesiumia eli 16.2 mg/l *5 = 81 mg/l magnesiumsulfaattia.

Olikohan tämä nyt ylimielistä ja alentuvaa. Siis että onko tämä itsestäänselvää kaikille muille kuin minulle?

Edit: Tämäkin voi olla selvää, mutta pitää myös muistaa että kun veteen liuottaa magnesiumsulfaattia 81 mg/l, saa sinne sen magnesiumin lisäksi 81mg/l - 16.2mg/l = 64.8 mg/l sulfaattia. Tämä yhdistettynä vedessä jo olevaan sulfaattiin menee yli tuossa taulukossasi olevasta suosituksesta pale alelle, millä voi olla merkitystä tai sitten ei. Jenkeissä näköjään suositus on, että juomavedessä olisi korkeintaan 250 mg/l sulfaattia.

Edit 2: eikä se ole näinkään helppoa, vaan tuo epsom salt onkin MgSO4:n heptahydraatti, eli siinä on mukana 7 vesimolekyyliä per yksi magnesiumsulfaattimolekyyli, mikä tarkoittaa, että magnesiumin osuus massasta onkin 24 / (24 + 32 + (4*16) + (7*18)) = noin kymmenesosa. Eli 16.2 mg/l magnesiumia tulisi 162 mg/l karvassuolalla. Sulfaatin lisäys on toki sama kuin edellisessä muokkauksessa.

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Turtos » Ke Helmi 04, 2015 15:07 pm

Eilen tuli sitten vasta kokkailtua tuollainen 19 litran: Pale Ale/Vienna /Cascade/WLP002/OG 58 -setti ja päädyin tarkemmilla tutkailuilla seuraavanlaisiin lisäyksiin:

2 g Kipsiä
2 g Karvasuolaa
1 g Kalsiumchloridia
0,5 g Ruokasuolaa (jodioimatonta/merisuola)

Puolet laitoin mäskäysveteen ja puolet huuhteluveteen. Homeopatialtahan tuommoiset määrät tuntuivat isossa määrässä vettä. Mäskin pH oli 5,5 (±0,1). Huuhteluvettä kun otti erilleen ja maistoi sitten jäähtyneenä, niin voisin sanoa että oli lähempänä kuraveden makua kuin lähdevettä (isosti liioteltuna). Mikäli lisäykset parantavat veden ominaisuuksia, niin huomaako sitä maistamalla, vaan tuleeko käsitellyn veden ominaisuudet hyödyksi vain lopputulokseen?

Kiljumiehen mainitsema kokeilu on varmastikin ehdottomasti paras tapa tämänkin harjoitteluun, tietolähtestä X olin lueskelevani että veden ominaisuuksien parantaminen parantaa eritoten mäskäysprosessia? Valitettavasti itseltäni ei löydy tarpeita / aikaa tehdä nyt kaksia muuten identtisiä mäskäyksiä erilaisilla vesillä. Kahteen käymisastiaan tuokin setti tuli laitettua, että saa tehdä tehdä kuivahumalointi / vain toisen sekundointi testejä.

Mkoskin, itse en uskaltaisi näin pystymetsästä lähteä moolimassoittelun perusteella laskemaan, mun laskut olisi jo versiossa EDIT 340. Oikeastaan juuri mainitsemasi kaltaisia valmiiksi auki laskettuja vaikutussuhteita lähdin hakemaan (ja vielä jos sellaisia jostain löytyy). Aikaisemmin postatuilla vesiprofiililaskureilla pääsi tosin nopeampaan lopputulokseen.

Votkaiguaani, poikkeaako käyttämäsi veden lähtötiedot tuon linkittämäni excelin "messukylä" -sarakkeesta vai ketjun ensimmäisen viestin taulukon arvosta?
Viimeksi muokannut Turtos, Ke Helmi 04, 2015 15:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Helmi 04, 2015 15:24 pm

mkoskin kirjoitti:Noitahan voi myös laskea moolimassan ja kemiallisen kaavan perusteella. Jos otetaan esimerkiksi magnesiumsulfaatti: Sen kaava on MgSO4, eli siinä on yhtä magnesiumatomia kohden yksi rikki- ja neljä happiatomia. Magnesium painaa 24g/mol, rikki 32g/mol ja happi 16g/mol. Täten magnesiumsulfaatti painaa 24+32+(4*16) = 120g/mol, mistä magnesiumin osuus on 24g/120g = 1/5. Eli kun lisäät veteen gramman magnesiumsulfaattia, saat sinne 0.2 grammaa magnesiumia, mikä on yhtä kuin 200 milligrammaa. Jos haluat nostaa liuoksen magnesiumpitoisuuden 3.8 mg/l:stä vaikka 20 mg/l:n, tarvitset 20 mg/l - 3.8 mg/l = 16.2 mg/l magnesiumia eli 16.2 mg/l *5 = 81 mg/l magnesiumsulfaattia.

Olikohan tämä nyt ylimielistä ja alentuvaa. Siis että onko tämä itsestäänselvää kaikille muille kuin minulle?

Edit: Tämäkin voi olla selvää, mutta pitää myös muistaa että kun veteen liuottaa magnesiumsulfaattia 81 mg/l, saa sinne sen magnesiumin lisäksi 81mg/l - 16.2mg/l = 64.8 mg/l sulfaattia. Tämä yhdistettynä vedessä jo olevaan sulfaattiin menee yli tuossa taulukossasi olevasta suosituksesta pale alelle, millä voi olla merkitystä tai sitten ei. Jenkeissä näköjään suositus on, että juomavedessä olisi korkeintaan 250 mg/l sulfaattia.

Edit 2: eikä se ole näinkään helppoa, vaan tuo epsom salt onkin MgSO4:n heptahydraatti, eli siinä on mukana 7 vesimolekyyliä per yksi magnesiumsulfaattimolekyyli, mikä tarkoittaa, että magnesiumin osuus massasta onkin 24 / (24 + 32 + (4*16) + (7*18)) = noin kymmenesosa. Eli 16.2 mg/l magnesiumia tulisi 162 mg/l karvassuolalla. Sulfaatin lisäys on toki sama kuin edellisessä muokkauksessa.

Oletkos mkoskin tuunannnut Helsingin vettä? Aika pehmeäähän tuo on. Kaikkea tietoa kun ei ole saatavilla Helsingin vedeltä. Sulfaateista löysyin jotain lukuja about vuodelta 2002 joltain akvaarioharrastajilta.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

mkoskin
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja mkoskin » Ke Helmi 04, 2015 20:24 pm

En ole veden kanssa säätämiseen vielä mennyt, ehkä seuraavan kerran kun panen jotain humalaista olutta, alkoi vähän kiinnostaa. Olen nimittäin usein huomannut, ettei kotiolueen oikein meinaa saada kunnon humalan puraisua, vaikka miten mättää pellettiä kattilaan..

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Helmi 05, 2015 9:21 am

Turtos kirjoitti:Votkaiguaani, poikkeaako käyttämäsi veden lähtötiedot tuon linkittämäni excelin "messukylä" -sarakkeesta vai ketjun ensimmäisen viestin taulukon arvosta?

Molemmista. Pintaveden arvojen vaihteluväli on niissä paljon suurempi ja muitakin melko huomattavia eroja on. Minua kiellettiin myös julkaisemasta niitä täällä, kun sitä kysyin. Nyt kun tarkastin, tiedot ovat vuodelta 2011, eli varmasti nämä tietosi ovat ajankohtaisempia ja luotettavampia. Ainakin excelin tiedot vaikuttavat eksakteilta. Vielä kun tietäisi vesien tarkan sekoitussuhteen. Oma vesi Pispalassa on kyllä aika selvästi pohjavettä (paremman makuista ja kylmää kesälläkin).

Tosin ainoa mihin koko käsittelyllä tuntuisi olevan vaikutusta, on kipsin vaikutus humalointiin. No mäskäystehokkuuteen toki, jos pH:ta ei säädä hapolla. Epsomin vaikutus käyttämilläni määrillä on mielestäni ollut placebo-tasoa.

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Turtos » To Helmi 05, 2015 13:01 pm

Votkaiguaani kirjoitti:Vielä kun tietäisi vesien tarkan sekoitussuhteen.

Toimiskohan tollaset: ebaysta chloridi testiliuskoja. Noiden excelin tietojen mukaan tuossa Cl-pitoisuudessa oli ainakin yksi suurimmista suhteellisista variansseista. Nuo linkin liuskat tosin toimii vaan 0-10 mg/l alueella.

EDIT. "Testing Levels: 0, 0.05, 0.1, 0.15, 0.2, 0.5, 0.8, 1.0, 4.0, 10.0 ppm (mg/L)" Mikäli ymmärsin oikein, niin tärkeimmällä mittavälillä 4-10 [mg/l] ei ole ollenkaan asteikkoa

EDIT2. Tai sitten lantraa testattavaa vettä tislatulla vedellä, että päästään mitta-asteikolle :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Helmi 05, 2015 15:27 pm

Ilmeisesti tosiaan noille arvoille on vertailuvärit. Arviointi riippuu kamalasti myös siitä, kuinka suuri kontrasti 4,0 ppm ja 10,0 ppm välillä on väreissä.
Laimentamalla pitäisi myös kyllä onnistua, mutta siinä saa olla kyllä tarkka.

Miihkali
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nakkila

ViestiKirjoittaja Miihkali » Pe Helmi 06, 2015 10:20 am

Turtos kirjoitti:
Votkaiguaani kirjoitti:Vielä kun tietäisi vesien tarkan sekoitussuhteen.

Toimiskohan tollaset: ebaysta chloridi testiliuskoja. Noiden excelin tietojen mukaan tuossa Cl-pitoisuudessa oli ainakin yksi suurimmista suhteellisista variansseista. Nuo linkin liuskat tosin toimii vaan 0-10 mg/l alueella.

EDIT. "Testing Levels: 0, 0.05, 0.1, 0.15, 0.2, 0.5, 0.8, 1.0, 4.0, 10.0 ppm (mg/L)" Mikäli ymmärsin oikein, niin tärkeimmällä mittavälillä 4-10 [mg/l] ei ole ollenkaan asteikkoa

EDIT2. Tai sitten lantraa testattavaa vettä tislatulla vedellä, että päästään mitta-asteikolle :D

Linkin testiliuskat on tarkoitettu kloori-pitoisuuden (chlorine=Cl2)) määrittämiseen, eli niillä mitataan "jäännöskloori-pitoisuutta" eli desinfioinnissa käytetyn kloorin jäämiä vedessä.

Kloridi-pitoisuus (chloride= Cl-) jota tässä ilmeisesti haetaan on täysin eri asia, eikä em. liuskat sovellu sen määrittämiseen.

Englanninkieliset sanat (ja myös suomenkieliset) on häiritsevän samankaltaisia, mutta kemian kannalta (myös veden muokkaamisen kannalta) kyse on kahdesta täysin eri asiasta.

Turtos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Turtos » La Helmi 07, 2015 14:21 pm

Miihkali, hyvä että joku tuli vähän jarrutteleen, ettei lähtenyt liikaa lapasesta tää homma väärään suuntaan :cheers2:

Tuli eilen innostuksessa sitten laitettua yksi 15 litran satsi IPA:a tulille hieman reilummilla lisäyksillä. Nyt eikun odottamaan tuotoksia.

Miihkali
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Nakkila

ViestiKirjoittaja Miihkali » Ti Maalis 03, 2015 14:38 pm

Mites IPA onnistui? Millaista käsittelyä teit vedelle?

Palaa sivulle “Kemia”