Hiivan parasta ennen pvm

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

VeikkoK
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Joensuu
18 tai yli: Olen

Hiivan parasta ennen pvm

ViestiKirjoittaja VeikkoK » Su Tammi 11, 2015 14:02 pm

Mitenköhän on, kun teen uutteesta suurinpiirtein tämän ohjeen mukaan http://store.coopers.com.au/recipes/index/view/id/18/ (käytän Coopers Hertiage Lager 1.7kg + Coopers light malt 1.5kg reseptin maltaiden sijasta).
Hiivassa, eli saflager W-34/70:ssä oli parasta ennen tammikuu 2015, eli tätä kuuta. Vaikuttaako tuo käyntiin miten paljon?

Mulla oli puoltoista päivää kotona (n 22c) käymässä ja pulputtelikin oikein mukavasti jo, siirsin sen paikkaan jossa n. 14c lämmintä ja ei näytä enää minkäänlaisia käymisen merkkejä.
5 min seurailin juuri, että pulputtelisiko, mutta ei vesilukossa minkäänlaista liikettäkään.
Kusiko tämä homma nyt, onko hiiva lie vanhentunutta?
Meinasin siirtää paikkaan jossa 19-21c lämpötila, jos siellä kävisi.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Hiivan parasta ennen pvm

ViestiKirjoittaja äyni » Su Tammi 11, 2015 14:15 pm

Joko pääkäyminen on jo ohi ja astia vuotaa sen verran, että kaikki menee vesilukon ohi, tai sitten viileään siirto on saanut hiivan fokkuloitumaan ja se nyt löllöttelee pohjalla. Kokeilepa hieman heilutella tai sekoitella astiaa (varovasti, ettet sekoita ilmaa sekaan)
Ainoa varma merkki käymisestä tai käymättömyydestä on ominaispaino. Sen mittaamalla ja sitä seuraamalla pystyt tietämään, että käykö se vielä vai ei.

Joka tapauksessa hiiva toimii, koska olut on jo käynyt.

VeikkoK
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VeikkoK » Su Tammi 11, 2015 14:30 pm

Olut siis ollu vasta sen puolitoista päivää kotilämmöissä ja 3-4 päivää tuolla viileässä. Kokeilin joo pari päivää sitten vähän heilutella astiaa varovasti, kun vastaavaa jostain täältä lueskelin, jolloin se vähän näytti pulputtelun merkkejä, muttei enää tänään edes heiluttelemalla.
En usko, että astia vuotaa, vaikka mahdollisuus ehkä onkin. Pitäneekin teipata ilmastointiteipillä kannen ja astian väli ihan varmuuden vuoksi.
Katsellaan ominaispaino jossainvaiheessa ja raportoidaan.

Kiitokset vastauksesta.

VeikkoK
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VeikkoK » Su Tammi 11, 2015 15:09 pm

Eli OG oli 1.045. Nyt mitattu 1.020.
Veikkaan, että soppa kävi liian pitkää huoneenlämmössä, jolloin se ei käy enää niin voimakkaasti tuolla viileämmässä.
Olkoot siellä nyt muhimassa viellä ja mittaillaan ensi viikon lopusta uudelleen, että käykö se siellä vai ei.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 11, 2015 15:50 pm

Onhan se hiivallekin aimo shokki siirtyä melkein 10° viileämpään, vaikka ei sekunneissa tapahdukaan. Suositus lienee n.1° päivässä.
Toisaalta kun vierre viilenee, se kutistuu ja parhaassa tapauksessa vesilukko alkaa pulputtelemaan väärään suuntaan.
Samalla vierre sitoo itseensä enemmän hiilidioksidia joten pieni käyminen kyllästyttää ensin vierteen.
Lagerhiiva käy aika hätäseen yli 15°C lämmössä. Joten tuo 1,020 SG saattaa olla jo saavutettu tuossa lämpimässä ilmanalassa.
Heiluttele pönttöä välillä ja mittaile ominaispainoa sillointällöin, jos saat näytteen otettua esim. hanasta. Kantta ei kannata kauheasti aukoilla.
Onko tuo 1.020 mitattu siitä 14°C vierteestä? Jos on on siinä pieni heitto alaspäin eli 1.019SG olisi kohtuu lähellä.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

VeikkoK
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja VeikkoK » Su Tammi 11, 2015 16:10 pm

On joo, c. 14c vierteestä mitattu. Jep, hanasta otan näytteen, en uskaltaisi kantta mennä avaamaan. :P
Osaatko sanoa, että tuleeko tuosta vielä juomakelpoista, vaikka käyminen nyt oletettavasti tapahtui liian nopeasti alussa huoneenlämmössä. Vai onko ns. viemäritavaraa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Su Tammi 11, 2015 16:18 pm

Uskoisin tuon olevan juomakelpoista, vaikkakin jokainen maistelee omalla suullaan ;)
Anna sen rauhassa tekeytyä, muistaakseni tuo hiiva on ihan kelvollinen vähän korkeammallakin aloituksella.

edit:
oma lager käyminen menee siten, että hiivaan n.12°C vierteeseen ja annan olla siinä 14 päivää. Sitten teen 18°C päivän diasetyylitauon. Jonka jälkeen alan laskemaan lämpöä pikkuhiljaa kohti nollaa. 30 pv on lageroitumis jakso.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Su Tammi 11, 2015 16:25 pm

Sama neuvo kuin melkein aina muulloinkin:
Ota rauhallisesti, kyllä se siitä ;)