Bru'n Water- vesianalyysi

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Vantaa
18 tai yli: Olen
Viesti:

Bru'n Water- vesianalyysi

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » Ti Heinä 22, 2014 19:49 pm

Tässä kun huvikseen pyörin netissä, ja nuo vesikemiat tuntuu hyvin mielenkiintoisilta, niin yritin tuohon osoitteesta https://sites.google.com/site/brunwater/ löytyvään laskimeen saada lyötyä HSY:n vesiraportista (http://www.hsy.fi/vesi/juomavesi/vedenl ... lukko.aspx) noita vesitietoja, mutta ihan kaikkia en osannut. Esim. Sulfate SO4, Nitrate NO3 ja Nitrite NO2 eivät luonnistuneet. http://users.tinyonline.co.uk/chrisshort/waterhard.htm osoitteesta löytyvällä konvertterilla sain dH: sta CaCO3- arvoksi 51,62mg/l, mikä on ilmeisesti tuo jenkkien käyttämä "total alkalinity"- arvo?

Mielenkiintoisia juttuja, olisi pitänyt olla kemian tunneilla paremmin hereillä :mad: Onko kukaan muu tutustunut ko. ohjelmaan?

Onkeltuka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Vantaa
Viesti:

Re: Bru'n Water- vesianalyysi

ViestiKirjoittaja Onkeltuka » To Heinä 24, 2014 11:30 am

Itse itselleni vastaten, kopioin tähän HSY:n erittäin ystävällisen ja avuliaan mikrobiologin vastauksen sähköpostiini, jossa tiedustelin noita "puuttuvia" pitoisuuksia:

Talousvesi Rekolaan tulee tosiaan Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitokselta. Veden laatu pyritään pitämään mahdollisimman tasaisena ympäri vuoden. Oikeastaan vain lämpötila vaihtelee raakaveden lämpötilan mukaan noin parista asteesta vajaaseen 15 °C:een. Toki jos vedenpuhdistuslaitoksella tehdään tietyntyyppisiä huoltotöitä, on mahdollista, että esimerkiksi veden pH, kovuus tai alkaliteetti muuttuu hieman hetkellisesti.

Emme määritä talousveden HCO3- emmekä CO3-pitoisuuksia, mutta molempia esiintyy jonkin verran, koska säädämme veden alkaliteettia hiilidioksidin (CO2) avulla.

Vantaalla talousveden NO3-pitoisuus on tänä vuonna vaihdellut välillä 1,2...1,5 mg/l ja viime vuonna 1,4...2,2 mg/l. NO2-pitoisuus on tänä vuonna ollut <0,010...0,29 mg/l ja viime vuonna <0,010...0,33 mg/l. Pitkäkosken vedenpuhdistuslaitokselta lähtevän veden nitraattipitoisuus tänä vuonna on ollut noin 1,4 mg/l ja viime vuonna 1,3...1,5 mg/l. Nitriitin pitoisuus tänä vuonna on ollut noin 0,07 mg/l, viime vuonna 0,017...0,13 mg/l. Typpiyhdisteiden (ammonium, nitriitti ja nitraatti) pitoisuus vaihtelee eri osissa vesijohtoverkostoa, samoin kiinteistöjen putkistoissa. Vedenpuhdistuslaitoksella veteen lisätään pieni määrä klooria ja ammoniumia, jotka yhdessä muodostavat kloramiinia. Se suojaa veden mikrobiologista laatua vedenjakelun aikana. Kloorin kuluessa (hapettuessa) ammonium vapautuu ja muuttuu (hapettuu) vähitellen mikrobitoiminnan seurauksena ensin nitriitiksi ja sen jälkeen nitraatiksi. Näihin muutoksiin vaikuttaa mm. veden lämpötila sekä viipymä verkostossa ja kiinteistön putkistossa.

Veden sulfaattipitoisuus Vantaalla on tänä vuonna vaihdellut 23,8...24,1 mg/l, viime vuonna 25...26 mg/l. Pitkäkoskelta lähtevästä vedestä mitatut pitoisuudet tänä vuonna olivat 23...26 mg/l ja viime vuonna 23...27 mg/l.

Pitkäkoskelta lähtevän veden alkaliteetti on 0,65...0,70 mval/l. Veden kovuus on noin 3 °dH (saksalaista kovuusastetta) ja siihen vaikuttaa kaksiarvoisten kationien (Ca, Mg) pitoisuus. Karbonaattikovuudeksi siitä tulee laskennallisesti noin 50 mg/l.

Eli tämmöistä. :cheers2:

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Tammi 16, 2015 17:14 pm

Mikähän olisi järkevä paikka tutkituttaa oman kaivon vesi panopuuhien arvoja silmällä pitäen.
BeerSmithän listaa mm. seuraavat hivenaineet:
Calsium Ca
Magnesium Mg
Sodium Na
Sulfate SO4
Chloride Cl
Bicarbonate HCO3
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Yeasthill
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Yeasthill » Ti Tammi 20, 2015 22:38 pm

Aikanaan olin töissä Kokemäenjoenvesistön vesiensuojeluyhdistyksen labrassa. Sinne toi myös yksityiset ihmiset omien kaivojensa vettä tutkittavaksi. Hintaa tutkimukselle en tarkkaan muista. Kannattaa katsoa netistä yhteystiedot ja soittamalla asia varmasti selviää.

Niin ja se labra sijaitsee nimestä huolimatta Tampereella.

Yeasthill

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Tammi 21, 2015 1:21 am

Heihin juuri olen ollut yhteydessä ja muutamaan muuhun. Ainoina ovat tarjonneet tutkimusta mahdollisena. Kerron myöhemmin miten kävi ja paljonko maksoi.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Kemia”