CO2 karkaaminen

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Miguel
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: J
18 tai yli: Olen

CO2 karkaaminen

ViestiKirjoittaja Miguel » La Maalis 23, 2013 15:54 pm

En tiedä kuuluuko tämä tälle aihealueelle, mutta siirtäkää muualle jos ei sovi tänne.

Elikkäs jos karbonoin olueni kegissä huoneenlämmössä ja sitten ennen nauttimista siirrän kylmään viilenemään, niin onko tästä jotain haittaa oluelle?
Voiko oluesta hävitä hiilihappoja jos siirtelisin sitä aina käytön mukaan lämpimästä kylmään tai toisinpäin?
Tai jos karbonoisin kylmässä ja sitten siirtäisin lämpösään (22c) odottelemaan nauttimista/kypsymään?

Muuten ei olisi mitään ihmeempää aiheessa, vaan kun jääkaappissa ei mahdu moista järkälettä pitämään ja näillä keleillä jäähdytys onnistuisi vielä parvekkella :)
Suunnitelmissa olisi tässä kevään mittaan hommata jostain kompaktin kokoinen jääkaappi/pakastin ja viritellä siitä sitten "kegeraattori"/"keezer"

Kiitos ja kumarrus viisaammille! :jee:

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: CO2 karkaaminen

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Maalis 23, 2013 16:50 pm

Jos hiilihappo ei pääse tiivisteistä karkuun, ei se katoa minnekään muualle kuin kegin kaasutilaan. Olut pystyy sitomaan enemmän hiilidioksidia viileämpänä kun oletetaan että CO2 paine kegissä pysyy samana. Lämpimässä enemmän CO2 vapautuu oluesta ja taas jääkaapissa CO2 imeytyy takaisin olueeseen, tosin ajan kanssa.

Miguel
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Miguel » La Maalis 23, 2013 17:30 pm

Tuota vähän ajoinkin takaa, mutta en osannut pukea sitä sanoiksi :)

Eli sanotaanko näin, että jos säilytän kegit lämpimässä, niin ne kannattaa laittaa hyvissä ajoin kylmään ennen nauttimista jottei juomasta karkaisi hiilarit liian nopiaan eikä ilmenisi liikaa vaahtoamista :D Tai jotenkin näin...

Kiitos asian selvennyksestä :D

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » La Maalis 23, 2013 20:02 pm

Jos CO2 ei ehdi imeytymään olueeseen, tulee se ulos oluen lisänä. Vaikuttaa huomattavasti oluen juotavuuteen, että onko siinä sopiva määrä CO2 imeytyneenä.

kuspokeijo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Itä suomi

ViestiKirjoittaja kuspokeijo » Ma Maalis 25, 2013 7:57 am

itseäni on mietityttäny sama asia.

Miguel
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Miguel » Ma Maalis 25, 2013 7:59 am

Tämä vielä mietityttää, eli jos karbonoin oluen huoneen lämmössä esim. 2.3 baarilla, niin ilmeisesti se pitää myös säilyttää tuossa 2.3 baarissa?
Eli en siis laske ylipaineventtiilistä paineita pois kuin vasta ennen nauttimista? Tosin jollain ulkomaalaisessa foorumilla höpistiin jotain siitä, että kun olut on karbonoitu, sen jälkeen pitäisi pudottaa tarjoilu paineet esim. 0.5 bar ja odottaa päivä, että paine tasaantu tai jotain muuta vastaavaa

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Maalis 25, 2013 11:42 am

Suosittelen ehdottomasti hankkimaan kunnon olutletkua. Sitä myy ainakin Barfix.fi. 4 mm sisähalkaisijalla olevaa letkua 2-3 metriä, niin olut tulee reilusti hiilihapotettunakin sopivasti vaahdoten ulos. Tuo paineiden pudottelu liittyy kai nimenomaan siihen, että on liian lyhyt ja paksu letku, joka ei jarruta oluen virtausta riittävästi. Näin suurin osa painehäviöstä tapahtuu yhtäkkiä hanan kohdalla, mistä seuraa vaahtoamista. Kunnon letku ei ole välttämätön, jos on hyvä virtauksensäätimellä varustettu hana, mutta joku letku täytyy kuitenkin olla, joten miksi ei saman tien kunnollinen. Noista letkuista ei myöskään irtoa makua, vaikka olut makaisi letkussa useamman päivän.

Hiilihapotuksen saamiseksi kohdilleen kannattaa katsoa netistä mikä paine vastaa tiettyä määrää liuennutta hiilidioksidia. Paine riippuu siis lämpötilassa, eli jos hiilihapotat huoneenlämmössä johonkin paineeseen, paine kegissä laskee reippaasti kun oluen jäähdyttää tarjoilulämpötilaan, olettaen, että kaasuletku on irti jäähdytyksen ajan, eli pullosta ei pääse tulemaan lisää. Nyrkkisääntönä noin 0,5 Bar on sopiva paine kylmälle oluelle.

Miguel
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Miguel » Ma Maalis 25, 2013 13:08 pm

Joo, itselläni on käytössä 2.60m 4mm olutketkua... Ja yhden laskurin avulla selvisi, että 2.3bar 22C 7-10pvä antaa 2.7 vols :)

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ma Maalis 25, 2013 14:01 pm

Miguel kirjoitti:Joo, itselläni on käytössä 2.60m 4mm olutketkua... Ja yhden laskurin avulla selvisi, että 2.3bar 22C 7-10pvä antaa 2.7 vols :)

Itse aloitan hiilihapotuksen aina laittamalla vähän ylipainetta ja ravistamalla kegiä. Ravistellassa kuulee, kuinka kaasua alkaa virrata pullosta. Laittamalla kaasupullosta hanan kiinni ja ravistamalla näkee, mihin paine asettuu ja siitä voi päätellä ainakin jollain tarkkuudella, missä ollaan menossa. Tuolla tavalla saa maistelukelpoista olutta viidessä minuutissa, jos se siis on valmiiksi kylmää. Sitä voi sitten hienosäätää kun olut on vähän asettunut.

Palaa sivulle “Kemia”