Prosentti matikkaa

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

josema
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Prosentti matikkaa

ViestiKirjoittaja josema » Ke Loka 15, 2008 19:27 pm

Pullotin seuraavan satsin juuri:

-MUNTONS Old Conkerwood Black Ale = 3,6 kg
-Tummaa mallasta = 1,8 kg

Litkua tuli 24 litraa. Kuinka saan laskettua tilavuusprosentit? Käytin myös ominaispainomittaria joka antoi ennen käymistä +1.060 ja pullotettaessa +1.022. Olen koittanut netistä lueskella ja ymmärtää näitä laskentamenetelmiä mutten ole saanut mitään selvää. Pystyykö joku selittämään kaavoja ja laskentatapoja?

fisti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Espoo

Re: Prosentti matikkaa

ViestiKirjoittaja fisti » Ke Loka 15, 2008 22:59 pm

josema kirjoitti:Pullotin seuraavan satsin juuri:

-MUNTONS Old Conkerwood Black Ale = 3,6 kg
-Tummaa mallasta = 1,8 kg

Litkua tuli 24 litraa. Kuinka saan laskettua tilavuusprosentit? Käytin myös ominaispainomittaria joka antoi ennen käymistä +1.060 ja pullotettaessa +1.022. Olen koittanut netistä lueskella ja ymmärtää näitä laskentamenetelmiä mutten ole saanut mitään selvää. Pystyykö joku selittämään kaavoja ja laskentatapoja?

4.91% + jälkikäyminen. Eli sanotaanko noin 5.3% tulisi olemaan lopullinen? http://www.geocities.com/lesjudith/Alco ... lator.html tässäpä laskin, ilmeisesti ainakin pitäisi toimia ihan hyvin.

Saitko tarkkoja OG ja FG arvoja kun mainitsit +1.060 ect..?

Jos ihan itse haluat laskeskella lueskele tätä linkkiä:D http://www.pcuf.fi/~jarmala/0kkuute.html .
Rakasta sitä, tai vihaa. Love it, or hate.

Kalevala Kahdeskymmenesruno.
Olipa ukko uunin päällä. Lausui ukko uunin päältä: "Ohrasta oluen synty,
humalasta julkijuoman, vaikk' ei tuo ve'että synny eikä tuimatta tuletta.

josema
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja josema » Ke Loka 15, 2008 23:45 pm

Alkumittaus oli tarkka 1.060, minua kuitenkin ihmetyttää miten se voi olla niin matala? 3,6 kg uute + 1,8 kg mallasta pitäisi mielestäni tuoda enemmän painoa (ja tuottaa enemmän alkoholia). Käymisen jälkeistä mittausta en saanut luotettavaa, jotain 1.022-1.025 tienoilla. Ihmettelin myös minkä takia käymisen jälkeen niin paljon sokereita jäi käymättä?

Ghe_dahlg
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Ghe_dahlg » To Loka 16, 2008 3:10 am

Ehkä hiiva ei ole jaksanut vielä käyttää kaikkia sokereita. Tai paketissa on todella paljon ylipäätään käymättömiä sokereita, jolloin final gravity jää aika korkeaksi.

Minusta kuitenkin tuntuu ettei tuo 5-6 prosenttia ihan hirveästi valehtele. Useimmiten n. 1,5kg uutetta vastaa vähän reilua 2 prosenttia alkoholia reilun 20 litran satsissa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 16, 2008 8:14 am

Tuossa sen kummemmin tietämättä arvoja käyttämillesi ainesosille laskeskelin että, 5,4kg nestemallasta tummana antaisi OG arvoksi 1.067, 24 litran satsissa.
Jos mittaat ominaispainon 1.060 esim. 41C lämpötilassa mittarilla joka on kalibroitu 20C asteessa, korjattu arvo on 1.067.
Jos se 1,8kg on spraymallasta tulee 3,6kg neste + 1,8kg kuiva / 24 litraa => OG 1.072 ja jos mittaa 1.060 kun 52C korjattu arvo on 1.072 jne...

Eli jos mittaa SG arvoja kannattaa mitata myös mittaushetken lämpötila. Paljonkos tuohon Muntonsin satsiin kuuluisi tulla ilman mallaslisäyksiä? Entä mitä hiivaa käytit ja paljonko? Usein jo yli OG 1.060 ominaispainojen kohdalla pitäisi käyttää tupla satsi hiivaa. Kauanko vierre oli käymässä ja miten vesilukko aktiviteetti?
Mitä tummempi mallas sitä vähemmän siitä saadaan käymiskelpoisia sokereita. Eli sokerit joita tummasta maltaasta saadaan jää olueen mauksi ja väriksi yms.

Omasta mielestäni yksinkertaisin laskukaava jolla pääsee yleensä "riittävän" lähelle on tälläkin foorumilla. Kohdassa Uutteesta -> Miten teen uutteesta olueni.

Tässä sinun tapauksessa "kaava" menee näin:
1.060 muutetaan yksin kertaisesti muotoon 60
1.022 muuttuu muotoon 22 eli
60 - 22 = 38 ja 38 / 7,67 ~ 4,95 % joka siis pyöristyy 5%
Pullossa jälkikäyminen tuo noin 0,3 % lisää.

Jos oletetaan, että lämpötila on ollut esim. sen 41 astetta niin arvot muuttuu seuraavasti:
67 - 22 = 45 ja 45 / 7,67 ~ 5,87 % joka pyöristyy 5,9 + pullo käyminen => 6,2 %
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Palaa sivulle “Kemia”