pH mittarit

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

pH mittarit

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » To Huhti 12, 2012 9:30 am

Löytyykö foorumilta käyttökokemuksia näistä halvoista pH-mittareista?

http://www.ebay.co.uk/itm/Mini-PH-Test- ... 3a72abf5e8

Speksien mukaan voisi toimia veden ja vierteen pH:n tarkkailuun läpi prosessin. Ilmeisesti elektrodia ei tähän ainakaan pysty vaihtamaan, mutta se varmaan olisikin itse mittaria kalliimpi. Hinta on sitä luokkaa, että täytyyhän tuon olla pilipalituote?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

Re: pH mittarit

ViestiKirjoittaja Kiljumies » To Huhti 12, 2012 9:35 am

Mulla on tuommonen mutta en ole vielä tehnyt kalibrointiliuoksia.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Huhti 13, 2012 9:35 am

No sitten se on niin edullinen, että kyllä minäkin raaskin. Tilaukseen siis. Riittääkö nuo liuokset useampaan kalibrointikertaan?

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Pe Huhti 13, 2012 9:59 am

Eli mukana tulee kaksi pussukkaa jotka pitäisi liuottaa 250ml tislattua vettä kumpikin erikseen. Toinen on pH 4,00 ja toinen 6,86. Mielestäni liuokset säilyy mikäli vaan sensorin huuhtelee aina huolellisesti tislatulla vedellä ja kuivaa ennen kalibrointiliuokseen upottamista.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Touko 08, 2012 16:11 pm

Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Su Helmi 16, 2014 22:09 pm

Minkälaisia kokemuksia arvon panijoilla on näistä kiinalaisista alle 20 euron mittareista? Tuommoisen voisi ostaa jo ihan mielenkiinnonkin takia.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Helmi 17, 2014 8:45 am

Kyllähän nuo näyttäisivät pelittävän ihan hyvin, kunhan pitää mittarin nesteessä riittävän kauan. Totuudenmukainen arviointi vaatisi kuitenkin vertailua kunnon mittariin, mitä taas minulla ei ole käytössä.

Kalibroin mittarin nykyisin akkuveteen, ei tarvitse pelleillä pH-litkujen kanssa.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Helmi 17, 2014 19:28 pm

Mitä olette mittausten perusteella tehneet, miten olut on muuttunut?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Helmi 17, 2014 21:29 pm

Vesku kirjoitti:Mitä olette mittausten perusteella tehneet, miten olut on muuttunut?

Kiinnostavinta on mittailla happamien oluiden pH:n kehitystä eri pöpöjen kanssa, mutta toki olen myös saanut tuon avulla muidenkin oluiden mäskin pH:n paremmin kohdilleen. Länsi-Tampereen vesi on vuodenajasta riippuen yleensä tosi emäksistä, mikä johti liian emäksiseen mäskiin. Maitohappokäsittely näkyy tehokkuudessa.

Vesku
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lievälä

ViestiKirjoittaja Vesku » Ma Helmi 17, 2014 22:01 pm

Entä maussa? Oletko testannut 5.2:sta? Sitä itse josku heittelin sekaan, en maussa huomannut eroja, en silloin jaksanu mittailla saanteja.

Itteä mauttoman oluen ystävänä kiinnostas pH mäskin huuhtelun yhteydessä. Onko kukaan sitä mittaillu? Teki nimittäin pahaa lopettaa huuhtelu viimeksi pelkän ominaispainon mukaan. Pari ämpärillistä tuli vielä ihan ehtaa, muttako G-mittari sano että hylkyyn.

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Helmi 17, 2014 22:53 pm

Mäskin pHta meinasin itse mittailla ja tarvittaessa sitten säätää joillain tököteillä. Aika tarpeetonhan tuo loppuviimein taitaa olla, mutta laitenäpräys pitää mielen virkeänä!

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Helmi 18, 2014 10:32 am

Tilasin eilen tämmöisen: http://www.ebay.com/itm/231156459631

Katsotaan onko tuosta johonkin. Eiköhän se ainakin nuo paperiliuskat voita, kun niissä värit ovat niin epämääräisiä, ettei pysty sanomaan onko pH 5,2 vai 5,8.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 18, 2014 10:52 am

Mulla on ihan sama laite, samalta myyjältä jopa, ja vaikuttaa oikein hyvältä. Tosin ei ole tullut vertailtua kenenkään kanssa.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ti Helmi 18, 2014 11:52 am

äyni kirjoitti:Mulla on ihan sama laite, samalta myyjältä jopa, ja vaikuttaa oikein hyvältä. Tosin ei ole tullut vertailtua kenenkään kanssa.

Miten kalibroit tuon? Mukana tulee yhdet pussit noita litkuja, mutta voiko niitä käyttää useampaan kertaa ja mistä saa kätevästi lisää? Onko ionivaihdettu akkuvesi sopivaa säilytysliemeksi?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Helmi 18, 2014 11:58 am

Ratto kirjoitti:Aika tarpeetonhan tuo loppuviimein taitaa olla, mutta laitenäpräys pitää mielen virkeänä!

Minulla nimen omaan laite paljasti radikaalin epäkohdan, jonka sain korjattua. Kun mittaukset saa tehtyä ja arvot justeerattua kuntoon, vähenee käyttötarve normaalikäytössä.

Vesku kirjoitti:Entä maussa? Oletko testannut 5.2:sta? Sitä itse josku heittelin sekaan, en maussa huomannut eroja, en silloin jaksanu mittailla saanteja.

Maussa tai lopputuotteen happamuudessa en ole huomannut ainakaan selkeitä eroja, vain tehokkuus nousi. PH-stabilisaattoreita en ole käyttänyt, koska saman saa tehtyä halvalla ja luotettavasti maitohapolla tai sauermaltaalla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Helmi 18, 2014 12:10 pm

Juhani Palttala kirjoitti:Miten kalibroit tuon? Mukana tulee yhdet pussit noita litkuja, mutta voiko niitä käyttää useampaan kertaa ja mistä saa kätevästi lisää? Onko ionivaihdettu akkuvesi sopivaa säilytysliemeksi?

Mä otin niistä jauheista osan (tarkalla vaa'alla punniten) ja sekoitin samassa suhteessa akkuveteen. Varmaan fiksumpaa, tai ainakin helpompaa olisi sekoittaa liuokset kokonaan ja säilöä hyviin astioihin. Toisaalta puskuriliuoksia saa ebaysta jauheena aina pienellä rahalla, joten noiden kanssa pelleilyn kannattavuus on vähän niin ja näin. Akkuvettäkin voi käyttää kalibrointiliuoksena, mutta koska se ei ole puskuroitua, niin mittari pitää huuhdella pariin kolmeen kertaan samalla akkuvedellä ennen kalibrointimittausta. Muuten mittarissa olevat jämät vääristää tulosta. Tietysti ensiksi pitää kalibroida mittari jollain puskuriliuoksella ja sitten mitata sen kyseisen akkuvesipullon pH, jotta sitä voi käyttää kalibroinnissa.

Akkuvedessä voinee säilöä päätä, vaikka ohje neuvoo käyttämään pH 4 -liuosta. Itse en ole ollut kovinkaan tarkka.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » Ke Helmi 26, 2014 13:02 pm

Mittari tuli jo. Vaihteeksi Kiinan pojilla ollut vauhti päällä. En vielä päässyt testaamaan, mutta ehkä lähipäivinä.

Tuossa ohjeessa sanotaan, että veden pitää olla "de-ionized" mutta kaupasta saa vain ionivaihdettua akkuvettä ("ion exchanged"). Onkohan nuo nyt sama vai eri asia ja kelpaako tuo ionivaihdettu kalibrointihommiin?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 26, 2014 13:32 pm

Samaa tavaraa.
Ioninvaihto on metodi, jolla saadaan aikaiseksi deionisoitua vettä.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Maalis 27, 2014 0:17 am

Mittari koekäytetty.

Mittari näytti suoraan laatikosta ihan oikein pH 4.0 -liuoksessa.

Mäskin pH 5,3-5,4 huoneenlämmössä, eli monien mielestä kaiketi aika optimaalinen. EZ water calculator antoi arvioksi (huoneenlämmössä) 5,5, joten ihan ei osunut. Toisaalta EZ:issä optimiksi on annettu 5,4-5,6, kun jostain muualta mielestäni olen lukenut sen olevan 5,2-5,6.

Keitetyn vierteen pH 5,2.

Kohta vuoden vanhan StarSan-liuoksen pH 2,5.

Kätevä peli ja vaikuttaisi ihan toimivalta. Täytynee nyt mitata myös oluen pH:n putoamista käymisen aikana.

Miten olette säilyttäneet noita mittareita? Itse laitoin suojakorkkiin pH 4 -liuosta ja korkin kiinni, sen pitäisi kai pitää elektrodi kunnossa? Vai pitäisikö olla ihan upoksissa?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » To Maalis 27, 2014 8:35 am

Ostin sellaisen halpamallin, kalibroin ja kaksi kertaa käytin, lukemat oli optimaalisen skaalan sisällä joten sen jälkeen ei ole ollut laitteelle tarvetta.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Palaa sivulle “Kemia”