pH mittarit

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

suregork
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: pH mittarit

ViestiKirjoittaja suregork » To Maalis 27, 2014 9:49 am

Juhani Palttala kirjoitti:Mittari koekäytetty.

Mittari näytti suoraan laatikosta ihan oikein pH 4.0 -liuoksessa.

Mäskin pH 5,3-5,4 huoneenlämmössä, eli monien mielestä kaiketi aika optimaalinen. EZ water calculator antoi arvioksi (huoneenlämmössä) 5,5, joten ihan ei osunut. Toisaalta EZ:issä optimiksi on annettu 5,4-5,6, kun jostain muualta mielestäni olen lukenut sen olevan 5,2-5,6.

Keitetyn vierteen pH 5,2.

Kohta vuoden vanhan StarSan-liuoksen pH 2,5.

Kätevä peli ja vaikuttaisi ihan toimivalta. Täytynee nyt mitata myös oluen pH:n putoamista käymisen aikana.

Miten olette säilyttäneet noita mittareita? Itse laitoin suojakorkkiin pH 4 -liuosta ja korkin kiinni, sen pitäisi kai pitää elektrodi kunnossa? Vai pitäisikö olla ihan upoksissa?

pH-mittarin elektrodia ei kannata säilyttää vedessä tai kalibrointipuskureissa, vaan valmistajan suosimassa säilytysliuoksessa (joka luultavasti on 3M kaliumkloridiliuos), muuten elektrodin sisällä olevat ionit diffundoituvat lasimembraanin läpi ulos elektrodista. Voit esim. tehdä oma 3M KCl-liuos liuottamalla 224 g KCl / l veteen (hanavesi ok, tislattu vesi parempi). Kaliumkloridia löytyy ehkä ruokakaupoista, muuten sitä saa ainakin Lappo.fi:stä (http://www.lappo.fi/product/286/kaliumkloridi).

Halpismittareiden ongelma on usein huono tarkkuus. Mittarisi tarkkuus on näköjään (eBay-sivun mukaan) ±0.2pH, eli jos mittari näyttää 5.3, 'oikea' pH voi yhtä hyvin olla 5.1 tai 5.5. Tilasin itse myös pH-mittarin alkuviikolla (http://www.milwaukeeinstruments.com/MW102.html), sillä huomasin että monessa oluissani oli yllättävän korkea pH (4.7-4.8). Näissä oluissa oli myös aika samantyylinen mitäänsanomaton ja 'sekava' (muddled) (jälki)maku.

Juhani Palttala
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Juhani Palttala » To Maalis 27, 2014 11:34 am

Mutta eikös tuon pitäisi jokseenkin näyttää oikein, jos ensiksi kalibroi mittarin näyttäämään oikein niillä 4,0:n ja 7,0:n liuoksella? Eli jos heti sen jälkeen mittaa vierteelle arvon 5,3, niin ei kai sen sitten pitäisi olla 5,1 eikä 5,5? Eli siis tuo +/- 0,2:n virhe lienee suurelta osin systemaattista virhettä ja vain joku pieni osuus satunnaista virhettä?

Kaliumkloridia täytynee ostaa, tosin oman mittarini ohjeessa sanottiin mielestäni, että voi säilyttää tuossa 4,0:n kalibrointiliuoksessa. Täytyy varmistaa asia.

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Pe Maalis 28, 2014 16:55 pm

Itselläni on tällainen mittari: http://www.chilitarvike.fi/ph-mittari
"Käytön jälkeen sammuta mittari aina, huuhtele elektrodi vedellä ja laita suojakorkkiin säilytyksen ajaksi muutama tippa joko säilytys- (A7030M) tai pH7-liuosta (A70007)." Itse olen säilytelly tuossa ph7 liuoksessa mittaria ainakin toistaiseksi. Oikeastaan ainoa jännä piire mitä olen huomannut mäskätessä on vesiohjelmien, esim. Bru'n water ehdottaa tasan 1ml maitohappoa laskemaan mäskin ph:n halutulle tasolle, mutta ph-mittarilla mitatessa olen havainnut, että tarvitsen kyllä lähemmäs 3-5ml ennenkuin homma toimii.

Shadowwalker
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tre

ViestiKirjoittaja Shadowwalker » Ke Huhti 05, 2017 21:32 pm

Ketjussa on ollut puhetta että vierteen optimiarvo olisi 5.2-5.6. Mitkä mahtaa olla ylä/alarajat mitkä vaativat PH arvon nostoa tai laskua?
Make stout great again!

Darep
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Darep » To Huhti 06, 2017 10:29 am

Internetissä sanotaan että proteolyyttiset entsyymit hajottaa proteiineja pH:lla 4.2 - 5.3 ja diastaasientsyymit muuntais tärkkelystä sokeriksi pH:lla 5.2 - 5.8. Eli jos on alle 5.2 tai yli 5.8 niin ei vissiin saa oikein sokeria irti. pH 5.2 ois vissiin optimi, saa sekä proteiinien pilkkomista että sokereiksi muuntamista.

How to brew:ssa olikin näköjään taulukko tästä jossa myös lämpötilat mukana: http://howtobrew.com/assets/img/assets/f79.gif

Palaa sivulle “Kemia”