Jyväskylän vesi

Oluen teon kemiaa. Mm. amylaasit, veden "virittelyt", hiiva ja muut sellaiset

Valvojat: suorama, Elmo

Piruz
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen

Jyväskylän vesi

ViestiKirjoittaja Piruz » Ke Tammi 10, 2018 14:53 pm

Hei! Olen aloitteleva oluenpanija Jyväskylästä, ja olen tehnyt 6 eri olutta BIAB menetelmällä vehnäoluesta stoutiin.
Kaikissa olut erissäni on ollut kitkerä jälkimaku, joten tarvitsisin nyt apua ongelman kartoittamiseen.

Olen nyt päässyt veteen asti, eli yritän selvittää onko vedessä jotain vikaa/tarvitseeko sitä jotenkin säätää oluen tekoon?
Ongelmana on, että löysin vain yhden vesiraportin Jyväskylästä vuodelta 2016.

http://www.jyvaskylanenergia.fi/fileban ... a_2016.pdf

Olen yrittänyt saada Bru'n water exceliä toimimaan, mutta en tiedä onko luvut oikein. Nyt tarvitsisinkin jonkun kokeneemman ja fiksumman apua selvittämään onko lukemani oikein?

Calcium 14
Magnesium 3.6
Sodium 10
Bicarbonate 60.8
Carbonate 0.3
Sulfate 12.2
Chloride 8.1

Alkalinity CaCO3 49.8

ja lisäksi, jos tämän lukee joku Jyväskyläläinen oluenpanija, niin olisi kiva kuulla minkälaisia oluita on tullut tehtyä ja onko vettä tarvinnut muokata mitenkään? :)
Rohkeasti pantua :party:

miksu
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Järvenpää
18 tai yli: Olen

Re: Jyväskylän vesi

ViestiKirjoittaja miksu » Ke Tammi 10, 2018 15:00 pm

Olen asunut Jyväskylässä toukokuusta 2016 lähtien ja tehnyt tänä aikana jotain toistakymmentä oluterää. Osaan olen pussimäskännyt jotain mukaan, osa puhtaita uutepanoja. En ole muokannut vettä mitenkään. En ole välttämättä kaikkein hienostunein ja tarkin oluen maistelija mutta en ole huomannut ylimääräistä kitkeryyttä aikaisempiin Järvenpäässä ja Ylläsjärvellä tekemiini oluteriin. Odotan mielenkiinnolla viisaampien kommentteja täkäläisestä vedestä.

Palaa sivulle “Kemia”