Braumeister vs. Grainfather

Laita linkki blogistasi muiden iloksi. Tai kerro hyvästä sivustosta muillekin.

Valvoja: suorama

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Pirkkala
18 tai yli: Olen

Re: Braumeister vs. Grainfather

ViestiKirjoittaja Tiputus » Ke Joulu 30, 2015 1:33 am

Anteeksi, mut luettasko jookosta muutakin kun otsikko ja viimeinen viesti threadista? Aukeaa et miks koko Brewie ylipäätänsä mainittiin!

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Hamina
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Joulu 30, 2015 11:44 am

Jeps. No GF:n tilasin lopulta itsekin. Kaveriltani sellainen löytyi ja käyttökokemukset sieltä ja muualta, sekä lapon -10% tarjous saivat laittamaan tilauksen sisään. Katellaan tammikuussa miten lähtee. Joutuu jatkossa joko keittelemään vähän harvemmin, tai jakamaan pulloja kavereille useammin, kun tuo säilytystila täysille pulloille on vähän kortilla :D

Mikko
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Ylöjärvi

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Joulu 30, 2015 12:25 pm

Johnny Rio kirjoitti:Jeps. No GF:n tilasin lopulta itsekin. Kaveriltani sellainen löytyi ja käyttökokemukset sieltä ja muualta, sekä lapon -10% tarjous saivat laittamaan tilauksen sisään. Katellaan tammikuussa miten lähtee. Joutuu jatkossa joko keittelemään vähän harvemmin, tai jakamaan pulloja kavereille useammin, kun tuo säilytystila täysille pulloille on vähän kortilla :D

Siihenhän saa sitten modailtua STC1000 kontrollerin:
http://homebrewery.nz/process/grainfather-stc-1000/

Saa automaattiset mäskiohjelmat, hälyt ja muut ja tais tuossa PID ohjauskin olla jolloin lämpötilojen heitto on huomattavasti pienempi.
Pitääkin tarkistaa onko yksikään kolmesta stc1000 kontrolleristani ohjelmoitavissa olevaa mallia.
Haaviston kotipanimo - Kaljaa Kapinallisille
RDWHAHB

Tiputus
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Pirkkala

ViestiKirjoittaja Tiputus » Ke Joulu 30, 2015 13:32 pm

Tai ArdBir tai ALVA kaveriks?

Molder
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Molder » Ke Joulu 30, 2015 13:46 pm

Mikko kirjoitti:
Johnny Rio kirjoitti:Jeps. No GF:n tilasin lopulta itsekin. Kaveriltani sellainen löytyi ja käyttökokemukset sieltä ja muualta, sekä lapon -10% tarjous saivat laittamaan tilauksen sisään. Katellaan tammikuussa miten lähtee. Joutuu jatkossa joko keittelemään vähän harvemmin, tai jakamaan pulloja kavereille useammin, kun tuo säilytystila täysille pulloille on vähän kortilla :D

Siihenhän saa sitten modailtua STC1000 kontrollerin:
http://homebrewery.nz/process/grainfather-stc-1000/

Saa automaattiset mäskiohjelmat, hälyt ja muut ja tais tuossa PID ohjauskin olla jolloin lämpötilojen heitto on huomattavasti pienempi.
Pitääkin tarkistaa onko yksikään kolmesta stc1000 kontrolleristani ohjelmoitavissa olevaa mallia.

Olis kyllä kova setti STC-1000:n kanssa...
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Joulu 30, 2015 13:52 pm

Tiputus kirjoitti:Tai ArdBir tai ALVA kaveriks?

Itselläni oli omalla softalla pyörivä Nucleo kontrolleriin perustuva ratkaisu vanhassa panimossa hoitamassa lämpötiloja sitäkin voisin käyttää heittämällä varsinkin mikäli DS18S20 anturi vaan menee grainfatherin thermowellin sisään. Ei vaan ole ihan niin kompakti ratkaisu mikä tämänhetkiseen asuntoon mahtuisi :x

Kuva
RDWHAHB

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ti Tammi 05, 2016 23:56 pm

Sulautetut on niin last season ja mihinkä sitä insinörde nikkarointihalustaan pääsen, niin tilasinpa sitten Particle Photonin:
https://www.particle.io/

Eli laitetaan tuolla Grainfather pilveen, saa sitten kontrolloida netin kautta miltä tahansa laitteelta ja mistä haluaa (onko järkeä.. ei välttämättä, mutta onpa meriitti CV:hen). Pitää tälläkertaa dokumentoida projekti ja pistää koodit jakeluun että saa muutkin rakennella. Suurin osa tuosta vanhan systeemin koodista uppoaa vielä suoraan, ensviikolla valmista ! no ei ehkä :P
RDWHAHB

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Tammi 07, 2016 16:00 pm

Mikko kirjoitti:Sulautetut on niin last season ja mihinkä sitä insinörde nikkarointihalustaan pääsen, niin tilasinpa sitten Particle Photonin:
https://www.particle.io/

Eli laitetaan tuolla Grainfather pilveen, saa sitten kontrolloida netin kautta miltä tahansa laitteelta ja mistä haluaa (onko järkeä.. ei välttämättä, mutta onpa meriitti CV:hen). Pitää tälläkertaa dokumentoida projekti ja pistää koodit jakeluun että saa muutkin rakennella. Suurin osa tuosta vanhan systeemin koodista uppoaa vielä suoraan, ensviikolla valmista ! no ei ehkä :P

Selaimella kun pääsis tekemään mäskäysohjelman =) ...

Ja jos olis Grainfather vielä :wink:

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ti Helmi 02, 2016 22:21 pm

Bloggasin nyt kun pääsin testailemaan: http://tuopinaaressa.blogspot.fi/2016/0 ... ather.html

Mikko
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Mikko » Ke Helmi 03, 2016 13:29 pm

Johnny Rio kirjoitti:Bloggasin nyt kun pääsin testailemaan: http://tuopinaaressa.blogspot.fi/2016/0 ... ather.html

Kommentoin tuosta blogista nyt tähän:

Olin pohjaselvitystyötä tehdessäni nähnyt videolta, että vierteen pitäisi valua myös rummun keskellä olevaan putkeen, mutta näin ei itselläni käynnyt. Epäilin syynä pienehköä mallasmäärää ja pienempää eräkokoa, jolloin nestettäkään ei ole niin paljoa kattilassa lähtökohtaisesti. En tiedä oliko tuo jotenkin tärkeä aspekti, vai ei?

Juu ei ole tärkeää, se ylivuotoputkihan on siinä siksi että jos mallaspatja tukkeutuu pumppu ei pumppaa koko vesimäärää sinne mallaspiipun sisään jolloin lämpövastus taas kiehauttaisi ja polttaisi sen kattilan pohjalle jääneen vierretilkan.
Nyt sulla oli hyvä virtaus mallaspatjan läpi ja ylivuotoputkea ei tarvinnut. Itse käytin ekassa panossa 50% vehnää ja silloin kyllä tuppas ylivuotoputkesta vierrettä virtaamaan.

No hämmästyin kuinka nopeasti siivilöinti tapahtui. Jos vanhalla laitteistolla hyvänä päivänä homma hoitui n. 20-30min ja huonona.. No ei puhuta siitä. Niin nyt olin jo kymmenessä minuutissa valmis.

Kun nostat sen piipun ylös niin kannattaa hivenen painaa sitä päällimmäistä verkkoa alaspäin ja tiivistää mallaspatjaa, silloin suodatus hidastuu mutta hyötysuhde paranee. Samoin huuhtelun aluksi se ylivuotoputki kannattaa nostaa max asentoon ja pistää se suojaputki siihen sisälle että huuhteluvesi ei vahingossakaan pääse valumaan siitä läpi mäskipatjan asemasta.
Nuo ja maltaiden "oikea" karkeus niin eiköhän hyötysuhdekkin parane.

Niin ja silloin ihan mäskäyksen aluksihan se päällimmänen verkko kannattaa jättää niin ylös että vesi juuri ja juuri tulee rei'istä läpi, tällöin mallaspatja ei tiivisty niin helposti.
RDWHAHB

Johnny Rio
Harjoittelija
Harjoittelija
Viesti:

ViestiKirjoittaja Johnny Rio » Ke Helmi 03, 2016 14:55 pm

Mikko kirjoitti:
Johnny Rio kirjoitti:Bloggasin nyt kun pääsin testailemaan: http://tuopinaaressa.blogspot.fi/2016/0 ... ather.html

Kommentoin tuosta blogista nyt tähän:

Olin pohjaselvitystyötä tehdessäni nähnyt videolta, että vierteen pitäisi valua myös rummun keskellä olevaan putkeen, mutta näin ei itselläni käynnyt. Epäilin syynä pienehköä mallasmäärää ja pienempää eräkokoa, jolloin nestettäkään ei ole niin paljoa kattilassa lähtökohtaisesti. En tiedä oliko tuo jotenkin tärkeä aspekti, vai ei?

Juu ei ole tärkeää, se ylivuotoputkihan on siinä siksi että jos mallaspatja tukkeutuu pumppu ei pumppaa koko vesimäärää sinne mallaspiipun sisään jolloin lämpövastus taas kiehauttaisi ja polttaisi sen kattilan pohjalle jääneen vierretilkan.
Nyt sulla oli hyvä virtaus mallaspatjan läpi ja ylivuotoputkea ei tarvinnut. Itse käytin ekassa panossa 50% vehnää ja silloin kyllä tuppas ylivuotoputkesta vierrettä virtaamaan.

No hämmästyin kuinka nopeasti siivilöinti tapahtui. Jos vanhalla laitteistolla hyvänä päivänä homma hoitui n. 20-30min ja huonona.. No ei puhuta siitä. Niin nyt olin jo kymmenessä minuutissa valmis.

Kun nostat sen piipun ylös niin kannattaa hivenen painaa sitä päällimmäistä verkkoa alaspäin ja tiivistää mallaspatjaa, silloin suodatus hidastuu mutta hyötysuhde paranee. Samoin huuhtelun aluksi se ylivuotoputki kannattaa nostaa max asentoon ja pistää se suojaputki siihen sisälle että huuhteluvesi ei vahingossakaan pääse valumaan siitä läpi mäskipatjan asemasta.
Nuo ja maltaiden "oikea" karkeus niin eiköhän hyötysuhdekkin parane.

Niin ja silloin ihan mäskäyksen aluksihan se päällimmänen verkko kannattaa jättää niin ylös että vesi juuri ja juuri tulee rei'istä läpi, tällöin mallaspatja ei tiivisty niin helposti.

Kiitoksia taas ajatuksista. Oikeastaan tuon verkon painaminen alaspäin ja mallaspatjan tiivistäminen kävi mielessä, mutta ihmeessä en tajunnut laittaa sitä tulppaa siihen ylivuotoputkeen. Tosin en kyllä muista että olisin vettä sinne kaatanut, mutta mahdollista toki.
Seuraavalla kerralla uskaltaa siis jo sanoa jotakin tuosta kun selviää itse lastentaudeista.

niilopentti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kymenlaakso-E-Savo

ViestiKirjoittaja niilopentti » Ma Helmi 15, 2016 14:41 pm

Harvalla on varmasti kokemusta useammasta keitosta molemmilla laitteilla, mutta voisin muutaman sanan puhua omasta BM -kokemuksesta.
Panopäivää helpottaakseni investoin BM20 litraisen, Akaan väki antoi hienosti neuvoja laitetta hakiessa. :winktoo:

Suurin ongelma aluksi oli BeerSmithin ja laitteen ristiriidat, ominaispaino ja lopullinen tilavuus heittivät aina.
Vasta viidennen keiton jälkeen lopputulos on sama kuin suunnitelmissa. Mäskäystehokkuus kärsi alussa, mutta nyt liikutaan parhaillaan 90 % paikkeilla.
Joku saa viisastella tehokkuudesta, mutta tämä Beersmithin kertomaa. Mäski sekoittuu helpoiten, kun ostaa rautakaupasta pienen porakonemallisen sementtivispilän - lusikoiminen ei maistunut, ja tehokkuus oli laiskuuttani huono.

Helppous oli äärimmäisen positiivinen asia. Mäskäyksen aikana voi käydä huoletta kaupassa ostamassa aprikoosia/karkkia, kunhan tietää vain mitä laite tekee milloinkin. Laite piippaa, kertoo ja näyttää mitä tekee. Reseptien syöttäminen vie minuutteja, ja toimii 100 % varmasti. Ja toistettavuus - erät ovat oikeasti identtisiä. Kotona ei tietenkään ole niin justiinsa, mutta reseptienhän takia olutta tehdään? =)

Siivominen on HELPPOA. Jos liesituuletin olisi korkealla, voisi laitetta käyttää surutta keittiössäkin. Itsellä se on pesuhuoneessa, koska jäähdyttimen veden saa helpoiten sieltä. Sotkua ei vain tule. Mallaspiipun voi hyvin pestä ensimmäisen humalalisäyksen jälkeen, ja itse laitteen olen pessyt aina illalla ennen suihkua. Kaikkiaan siivoaminen vie á 5 minuuttia. Joka viidennen keiton jälkeen väkevämmät aineet, ja laite on kuin uusi. Pumpun poistaminen ja puhdistus käy kivuttomasti, laite ei kerää moskaa mihinkään. Saksalaiset ovat tuon osanneet kyllä tehdä.

Makuasioita, mutta olen nähnyt laitteen investoimisen arvoiseksi. Toivottavasti tämä ketju auttaa ostopäätöksessä! :party:

Pohjahiiva
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: HKI

ViestiKirjoittaja Pohjahiiva » Ma Helmi 15, 2016 18:42 pm

Tervehdys!

Mulla myös uusi BM20 joka vuoden vaihteessa tuli hankittua ja nyt keittoja jo muutama takana. Voisin jakaa kokemuksia täällä muille puntroitavaksi sillä tuli ketjua tarkastettua ennen päätöstä.

Päädyin Braumeisteriin toistettavuuden sekä prosessin selkeyden ja nopeuden takia. Näistä toistettavuus on vielä jokseenkin testaamatta, mutta uskon sen pitävän paikkaansa (jollei itse tyri hommaa). Nopeus on osalti totta ja toisaalta tarua. Käytin aiemmin 9l kattilaa keitoissa ja en tullut ajatelleeksi että tokihan 23l vesimassan lämmittäminen vie kauemmin kuin 9l. Näin ollen oma panopäivä venyi 6h mittaiseksi josta varmaan vielä yhden tunnin saisi puristettua irti. Aikaa on kuitenkin syytä varata 8-10h ensimmäiselle keitolle sillä laitteisto on uusi ja prosessi vaatii totuttelemista.

Toinen nopeuteen vaikuttava tekijä on puhdistus. En valitettavasti pysty kyllä aivan yhtenemään niilopentin viestiin sillä BM:n vastukset ovat varsin työläitä puhdistaa ja pumppu on myös puhdistettava - vaiva jota ei esim. kattilan kanssa ole sillä kattila on pieni ja sileä pintainen sisältä. Oma loppusiivous BM:n suhteen vie helposti 30min sillä haluan pitää sen puhtaana. Tässä onneksi voin mainita että siivousprosessissa on oppimiskäyrä johon voi luottaa :nauru:

Parhaat neuvot mitä olen Hombren kavereilta saanut puhdistuksen osalta on panon jälkeen jäähdytysveden talteen otto (se on valmiiksi kuumaa) sekä PBW -puhdistusaine jolla liuotat pahimmatkin pinttymät BM:stäsi irti. Fairylla pärjää ainakin muutaman panon verran ja välineiksi tarvitaan lisäksi astiaharja ja keittiörätti jolla vastukset saa takaa puhtaiksi!

Omalla kokemuksella mäskinhyötysuhde on vielä jossain 77% hujakoilla - 90% olisi aika mukava saavuttaa :sgeek: Käytän panon suunnitteluun BeerSmith2:sta johon BM:n laitteistoprofiilin voi ladata. Ohjelmisto ei kuitenkaan ole paras kaveri BM:lle ja säädöissä on paljon vaikesti tulkittavaa. Olenkin ottanut lähtökohdaksi BM:n prosessin ja softa toimikoon miten toimii - BM:n käytössä on kuitenkin valintoja mm. spargingin osalta joka vaikuttaa oluen määrään ja laatuun.

BM:ää voisi parannella lisäämällä eristettä keittoastian ympärille. Tähän on jo myynnissä valmis ratkaisu Speideliltä, mutta kotitekoisistakin ole kuullut. Pieni modaus voisi siis nopeuttaa kiehumista ja mäskäystä. Jotkut ovat myös hankkineet upotettavan lisävastuksen kiehumisen parantamiseksi mutta omassa käytössä "rolling boil" onnistuu riittävän hyvin (ehkä kylmässä tilassa hankalampaa).

Muita lisäyksiä BM:ään tuskin tarvitsee sillä se toimii pääsääntöisesti hienosti. Ei ole tullut kyllä kaduttua hintaa vielä, mutta jokaisen pitää arvioida se oman budjetin mukaan. Ehkä hintaa puntaroidessa voisi mainita että käytettyjä BM:iä ei markkinoilla montaa löydy ja siten se voisi olla kohtuullisen likvidi hankinta. Varaosiahan tähän taitaa löytyä hyvin joten käytössä se tuskin kuluu loppuun.

Loppuarvioni on Braumeisteristä erittäin positiivinen - "on vaikea nähdä että luopuisin omastani ainakaan lähitulevaisuudessa" hän sanoo ja siemaisee tuopista omatekoista olutta :cheers1:

Niilopentti - Missä vaiheessa käytät sementtisekoitinta, ihan alussa kun täytä mallasputken vai? Mikä yhteys tällä on mäskin hyötysuhteeseen?

niilopentti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kymenlaakso-E-Savo

ViestiKirjoittaja niilopentti » Ti Helmi 16, 2016 18:20 pm

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Dipadude » To Marras 17, 2016 20:17 pm

Laitoin nyt tähän ketjuun, mutta oletteko huomanneet, että Grainfather on päivittynyt valmistajan sivuilla ja siinä on Connect control boxi integroituna?

https://www.grainfather.com/shop/grainf ... undle.html

Oliskohan tätä saatavilla Suomesta koska?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Pe Marras 18, 2016 0:23 am

Dipadude kirjoitti:Laitoin nyt tähän ketjuun, mutta oletteko huomanneet, että Grainfather on päivittynyt valmistajan sivuilla ja siinä on Connect control boxi integroituna?

https://www.grainfather.com/shop/grainf ... undle.html

Oliskohan tätä saatavilla Suomesta koska?

Vähän kiirettä ollut näköjään, lupasivat neljä lähettää meillepäin nyt perjantaina tai maanantaina Englannin varastolta. Kontrolliboksit tosin erikseen niin saas nähä tulevatko sekä itse Grainfatherit, että kontrolliboksit samalla kertaa...
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Marras 21, 2016 17:49 pm

Ja myös se itse vanha stc-200 on poistunut ja tullut digitaali näyttö tilalle johon pystyy ohjelmoimaan ilmeisesti mäskäys yms aikoja.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » Ti Marras 22, 2016 11:16 am

Palaa sivulle “Käyttäjien linkit”