Kotiolutpäivä

Laita linkki blogistasi muiden iloksi. Tai kerro hyvästä sivustosta muillekin.

Valvoja: suorama

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kotiolutpäivä

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Ke Helmi 19, 2014 0:14 am

Hoi.

Huutelen tännekin ensimmäisen postauksen merkeissä yhden idean, jonka heitin blogiini ja Olutoppaan foorumille.

Onko foorumilla ollut puhetta Ravintolapäivän tyylisestä Kotiolutpäivästä?

Idea tiiviisti:

http://olutjaviski.blogspot.fi/2014/02/ ... paiva.html

Kommentteja foorumilaisilta?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Kotiolutpäivä

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 19, 2014 8:42 am

Julkisessa tilassa ei saa anniskella alkoholia luvatta edes ilmaiseksi. Kaikki lainkohdat anniskelusta pätevät, vaikka maksua ei perittäisikään. Ei siis tule toimimaan.
Jostain kumman mielenhäiriöstä valvova viranomainen on, ainakin toistaiseksi, jättänyt ravintolapäivän rauhaan, mutta ilmaiseen olutjakeluun puututtaisiin välittömästi.
Ja ilman maistiaisia hommassa on aika vähän mieltä.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Helmi 19, 2014 8:45 am

Onnistuisikohan jos jotkut suostuisivat tarjoilemaan kotioluita omassa kodissa tai takapihallaan. Asiakkaat olisivat tällöin vierailulla olevia "kavereita" vaikkei olisi ennen tavattu :P

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 19, 2014 8:54 am

HenkkaM kirjoitti:Onnistuisikohan jos jotkut suostuisivat tarjoilemaan kotioluita omassa kodissa tai takapihallaan. Asiakkaat olisivat tällöin vierailulla olevia "kavereita" vaikkei olisi ennen tavattu :P

No, tilaisuuden markkinoinnissa pitäisi olla hyvin hyvin varovainen, ettei sana leviä vääriin korviin. Ongelmia odotettavissa, väittäisin.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Helmi 19, 2014 11:06 am

Jep, käytännössähän markkinoinnin pitäisi tapahtua täysin suusta-suuhun ja siltikin homman toteuttaminen olisi todella hankalaa.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Ke Helmi 19, 2014 12:31 pm

äyni kirjoitti:Julkisessa tilassa ei saa anniskella alkoholia luvatta edes ilmaiseksi. Kaikki lainkohdat anniskelusta pätevät, vaikka maksua ei perittäisikään. Ei siis tule toimimaan.
Jostain kumman mielenhäiriöstä valvova viranomainen on, ainakin toistaiseksi, jättänyt ravintolapäivän rauhaan, mutta ilmaiseen olutjakeluun puututtaisiin välittömästi.
Ja ilman maistiaisia hommassa on aika vähän mieltä.

Mikä on anniskelun määritelmä?

Voidaanko tapahtumassa vedota alkoholin välittämiseen, ei anniskeluun?

äyni kirjoitti:
HenkkaM kirjoitti:Onnistuisikohan jos jotkut suostuisivat tarjoilemaan kotioluita omassa kodissa tai takapihallaan. Asiakkaat olisivat tällöin vierailulla olevia "kavereita" vaikkei olisi ennen tavattu :P

No, tilaisuuden markkinoinnissa pitäisi olla hyvin hyvin varovainen, ettei sana leviä vääriin korviin. Ongelmia odotettavissa, väittäisin.

Niin, ehdotus tuosta kotona tarjoilusta on myös kiinnostava. Eikö tällöin voisi olla kyseessä vaikkapa "kotibileet", joissa jotkut henkilöt voivat välittää omassa hallussa pitämäänsä alkoholia itsensä päättämille henkilöille?

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Ke Helmi 19, 2014 12:51 pm

Finlexistä hätätisesti yksi poimittu kohta:

Määritelmät
Tässä asetuksessa tarkoitetaan:

1) alkoholijuomien myynnillä joko anniskelua, jossa alkoholijuomaa myydään paikalla nautittavaksi, tai vähittäismyyntiä, jossa alkoholijuomaa myydään aluksesta pois vietäväksi;

Käsittääkseni tämän mukaan Kotiolutpäivässä ei olisi kyse anniskelusta, jos vain saadaan kierrettyä jotenkin se, että alkoholijuomaa myydään.

Valviran sivuilta: "Alkoholijuomien anniskelu on luvanvarainen elinkeino. Alkoholijuomien anniskelulupaa haetaan siltä aluehallintovirastolta, jonka alueella suunniteltu anniskelupaikka sijaitsee."

Anniskelusta ei käsittääkseni tämänkään määritelmän mukaan olisi Kotiolutpäivässä kyse.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Helmi 19, 2014 13:42 pm

Alkoholin myyminen voitaneen välttää vapaaehtoisella kolehtilaatikolla mutta tällöinhän kulujen kattaminen ei ole taattua enkä senkään luvallisuudesta ole varma. Muuten voitaisiin tarjoilla vaikka jotain syötävää, jolla saadaan rahaliikennettä mutta käsittääkseni tällöinkään ei minkään muun ostaminen saa olla oluen saannin edellytyksenä.

Tai sitten valmistaa vain alle 2.8% olutta ja tarjoilee sitä mielin määrin :chick:

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ke Helmi 19, 2014 14:15 pm

Kuvatunlainen tapahtuma onnistuu helposti
a) unessa
b) Virossa.

Suljettuja kotioluttapahtumia takapihoilla on järjestetty, ja ainakin Tampereen tapahtumiin pääsee kyllä halutessaan mukaan maistelemaan. Rahaa näissä tapahtumissa ei liiku, mutta ei synny turhaa byrokratiaakaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Helmi 19, 2014 15:40 pm

Ei tämä oikeasti toimi. Ei tässä maassa.

Kotioluttakin saa valmistaa vain perheen ja lähipiirin käyttöön. Sen tarjoilu esim. isoissa häissä on jo laillisesti kyseenalaista, mutta sitä tuskin kukaan lähtee kieltämään saati valvomaan.
Yksi syy sille, että lainsäädännössä puhutaan vain alkoholin myynnistä on se, että ilmainen alkoholitarjoilu on ilmeisesti ajateltu kielletyksi. Kiellettyä lain mukaan on alkoholin jakaminen ilmaiseksi myynninedistämistarkoituksessa.

Valviran ohje-pdf:stä:
http://www.valvira.fi/files/tiedostot/v/a/Valvira_ohje_11_2012.pdf kirjoitti:Anniskeluluvan mukaisella anniskelualueella saadaan esimerkiksi messutapahtumassa esitellä alkoholijuomia. Yleisölle avoimessa messutilaisuudessa ei esiteltäviä alkoholijuomia saa tarjoilla tai maistattaa ilmaiseksi.
Alkoholijuomien esittelyyn liittyvä juomien maistelu ja nauttiminen on toteutettava anniskelua ja mainontaa koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti.

Veikkaanpa, että mikäli viranomainen saa vihiä "suljetusta" tapahtumasta, jossa ainoastaan maistatetaan kotiolutta, on tapahtuman järjestäjällä kokolailla iso homma vakuuttaa viranomainen siitä, että tapahtuma on suljettu yksityistilaisuus.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja jtkuokka » Su Helmi 23, 2014 18:51 pm

äyni kirjoitti:Ei tämä oikeasti toimi. Ei tässä maassa.

Kotioluttakin saa valmistaa vain perheen ja lähipiirin käyttöön. Sen tarjoilu esim. isoissa häissä on jo laillisesti kyseenalaista, mutta sitä tuskin kukaan lähtee kieltämään saati valvomaan.
Yksi syy sille, että lainsäädännössä puhutaan vain alkoholin myynnistä on se, että ilmainen alkoholitarjoilu on ilmeisesti ajateltu kielletyksi. Kiellettyä lain mukaan on alkoholin jakaminen ilmaiseksi myynninedistämistarkoituksessa.

Valviran ohje-pdf:stä:
http://www.valvira.fi/files/tiedostot/v/a/Valvira_ohje_11_2012.pdf kirjoitti:Anniskeluluvan mukaisella anniskelualueella saadaan esimerkiksi messutapahtumassa esitellä alkoholijuomia. Yleisölle avoimessa messutilaisuudessa ei esiteltäviä alkoholijuomia saa tarjoilla tai maistattaa ilmaiseksi.
Alkoholijuomien esittelyyn liittyvä juomien maistelu ja nauttiminen on toteutettava anniskelua ja mainontaa koskevien säännösten ja määräysten mukaisesti.

Veikkaanpa, että mikäli viranomainen saa vihiä "suljetusta" tapahtumasta, jossa ainoastaan maistatetaan kotiolutta, on tapahtuman järjestäjällä kokolailla iso homma vakuuttaa viranomainen siitä, että tapahtuma on suljettu yksityistilaisuus.

Juu, hyviä pointteja. Oon toki tietoinen siitä, että kyseinen tapahtuma näiden tiettyjen olemassa olevien pykälien valossa voidaan tulkita lainvastaiseksi ja pykäliä rikkovaksi. Mun pointti oli herättää tässä keskustelua siitä, voitaisiinko tuonkaltaista tapahtumaa järjestää siten, että kaikki pykälät huomioon ottaen tapahtuma voidaan tulkita myös niin, että tapahtuma on lainmukainen. Tämä liittyy vahvasti mun seuraavaan pointtiin.

Kuten varmasti monet tietää, niin lain pykälät ja eri määritelmät on tosi monitulkintaisia. Ottamalla huomioon kaikkien pykälien eri tulkintamahdollisuudet ja muokkaamalla tapahtuman järjestelyitä pykälien eri tulkintojen asettamissa rajoissa voitaisiin tapahtuma kenties myös kokonaisuutena tulkita siten, että se ei ole ristiriidassa lakipykälien kanssa. Samalla tarkoitus olisi ottaa myös kantaa siihen, että jos tapahtumaan puututaan ja se tuomitaan lainvastaiseksi, niin miksi viranomaiset haluavat tulkita kyseisenlaisen alkoholikulttuuria kehittämään pyrkivän tapahtuman lainvastaisena toimintana, kun vaihtoehtona olisi myös tulkita tapahtuma lainmukaiseksi.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Su Maalis 02, 2014 14:31 pm

jtkuokka kirjoitti:...miksi viranomaiset haluavat tulkita kyseisenlaisen alkoholikulttuuria kehittämään pyrkivän tapahtuman lainvastaisena toimintana, kun vaihtoehtona olisi myös tulkita tapahtuma lainmukaiseksi.

Koska Alkoholi.

Elämme Suomessa. Suomalaiset viranomaiset on totutettu alkoholifobisiksi. Alkoholi on pelkästään negatiivinen asia. Aivan erityisesti Alkon monopolin ohi liikkuva alkoholi, josta ei kerry tuloja valtiolle.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Maalis 02, 2014 21:32 pm

Suunnilleen sata vuotta sitten raittiusliike satuili jutun viinaanmenevästä korpikansasta, jota täytyy varjella alkoholin vaaroilta, kun muuten suomalainen juo liikaa.
Tuo täysin fiktiivinen sepustus on edelleen täysissä voimissaan ja siihen uskotaan niin kovasti, että tilastoja vääristellään, jotta saadaan perusteltua haluttu politiikka.

Sitä taasen en tiedä, että mikä on todellinen motiivi moiselle toiminnalle, vai onko se vain suomalaista uppiniskaisuutta. Eihän sitä nyt herra isä voida myöntää, että vuosikymmenet ollaan oltu väärässä.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Maalis 03, 2014 18:25 pm

Itse olen myös miettinyt tuota kotioluttapahtumaa ravintolapäivän yhteyteen, ja tuumaillut että ottais sen täälläkin puheeksi. Silloin kun tuo ravintolapäivä oli ensimmäisiä kertoja, niin siitähän oli kovasti juttua, että ihmiset ovat tietämättä tai tietoisesti myyneet alkoholia tapahtumassa lain vastaisesti. Ja soo soo, niin ei saa tehdä. Mutta olen törmännyt monessa artikkelissa myös siihen, että poliisi kehoittaa ihmisiä hankkimaan ravintolapäivää varten alkoholin väliaikaisen myyntiluvan. Siten en tiedä kuika hankalaa tuon väliaikaisen luvan hankkiminen on, mutta kaiketi mahdollista.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Maalis 03, 2014 18:39 pm

No ei se tilapäinen anniskelulupa kyllä toimi edes ideatasolla https://www.avi.fi/web/avi/tilapainen-a ... xSv8y5_v_4

Ja edelleen kotioluen myyminen tai minkäänmoinen tarjoilu lähipiirin ulkopuolelle on kielletty.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ma Maalis 03, 2014 19:10 pm

Olihan tällainenkin aloite vireillä, http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp ... 12_p.shtml mutta tais kuivahtaa kasaan, enkä tiedä olisiko tuosta olut apua kotioluen myyntiin.

Mutta tietysti tulee aina joku täti Tolppanen http://www.hs.fi/politiikka/a1305603487042, joka haluaa torpata kaikenlaiset tällaiset haihattelut, ja kaivaa samalla kaikki muutkin möröt kaapista joita voi aiheeseen liittää. Puolue joka vastustaa liiallista holhoamista, just joo...

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ma Maalis 02, 2015 12:27 pm

EDIT: Sori, ei sittenkään mitään.

Palaa sivulle “Käyttäjien linkit”