alko vs systembolaget

Artikkelit jotka lajitellaan myöhemmin.

Valvojat: suorama, Elmo

petedad
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kaustinen
18 tai yli: Olen

alko vs systembolaget

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Huhti 24, 2017 18:46 pm

Tuossa tein pientä vertailua hinnoittelusta. Tansakalaisen Mikkellerin poikien Mikkeller Nelson Sauvin Brut Champagne Barrels maksaa suomen alkossa 32,96€, sama pullo lahden toisella puolella 157SEK eli 16,40€. Kuka tietää ruotsin verotuksesta enemmän? Myös ruotsalaisten pienpainmoide tuotteet on todella hintakilapilukykyisiä suurten panimoiden juomiin verrattuna?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: alko vs systembolaget

ViestiKirjoittaja Naali » Ma Huhti 24, 2017 20:10 pm

Olutvero jonkin verran alempi ja niillä ei taida olla ihan samaa huumekartellihenkinstä katteiden laskentatapaa kuin Alkossa.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

Huuhaa
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Huuhaa » Ma Huhti 24, 2017 20:18 pm

Jep. Jos käy tuolla meidän lähimmässä IKEA:ssa Ruotsin puolella, niin kannattaa ehdottomasti käydä Systeemissä. Esim. Schneider Weisse Tap 5: Suomessa 4,98€, Ruotsissa 30,8 SEK (Google sanoo n. 3,2€). Jos ostaa korillisen, niin säästää jo melkein bensat!

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ma Huhti 24, 2017 22:11 pm

Alkaa kyllä hieman Alkon hinnoittelu kiristämään hermoja. Pikkupullot alkavat lähennellä viittä euroa, niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Ma Huhti 24, 2017 23:11 pm

miguels kirjoitti:Alkaa kyllä hieman Alkon hinnoittelu kiristämään hermoja. Pikkupullot alkavat lähennellä viittä euroa, niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin.

Totta, paljonko kotimaisia pienpanimo oluita jää myymättä juurikin tämän järjettömän hinnoittelun myötä?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Ti Huhti 25, 2017 0:18 am

petedad kirjoitti:
miguels kirjoitti:Alkaa kyllä hieman Alkon hinnoittelu kiristämään hermoja. Pikkupullot alkavat lähennellä viittä euroa, niin kotimaiset kuin ulkomaisetkin.

Totta, paljonko kotimaisia pienpanimo oluita jää myymättä juurikin tämän järjettömän hinnoittelun myötä?

ava
Varmaan aika hemmetisti. Eivät nuo toisaalta kaupoissakaan kovin halpoja usein, tai osa jotain 3€ mikä on jo siedettävempää. Tähän tosin vaikuttanee bulkkikamojen sisäänheittotuotehenkinen hinnoittelu ja ihan toimitusvarmuus kun tuossa kai vielä on jotain säännöksiä, että tarjousoluen pitää olla tarjouksessa kuukausi putkeen tai jotain yhtä älytöntä, mikä voi olla riittävän pienelle toimijalle varsin haastavaa jos volyymi vähänkään odotettua suurempi ja tuotantokapasiteettia ei hirveästi ylimääräistä.
http://www.panimonurkka.fi, toistaiseksi uusin yrittäjä kotiolutainesten kaupassa Suomessa

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Huhti 25, 2017 8:58 am

No juu, tuossa kun on ollut pientä yhteistyötä yhden suomalaisen pienpanimon kanssa, niin on se oluen myynti kauppoihin ja Alkoon vaikeaa. Esim. S-ryhmä päättää itse millä hinnalla olut myydään, siihen panimo ei voi vaikuttaa mitenkään. Jos esim. heidän mielestään tuote olisi hyvä myydä vaikka 2,5 eurolla, niin Prismat myy ne esim. 3,8 eurolla, koska silloin heidän katetavoitteet ym. hienot laskukaavat toteutuu. Samalla panimo harmittelee kun tuote on aivan ylihinnoiteltu ja ei välttämättä mene kaupaksi.
Alkossa on selkeästi haistettu laatuoluiden kysyntä ja hinta on lähtenyt sitä kautta nousuun. Toki aina voi hakea Tallinnasta tai Ruotsista juotavaa, mutta ihan hirveästi ei jaksaisi pitää satojen pullojen varastoa kotona + siihen kotioluet vielä päälle.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Huhti 25, 2017 15:15 pm

Jostain erikoisemmasta ja tuhdimmasta oluesta voi pitkin hampain vitosen ja vähän ylikin maksaa, varsinkin jos se on kiinnostava ja kotimainen, mutta perus-palealet tms. kyllä kirpaisevat. Vielä varmemmin jäävät hyllyyn maitokauppavahvuiset pienpanimo-oluet joissa pikkupullonkin hinta voi olla lähempänä neljääkin euroa. Ainakaan perus-aleja ei huvita juuri testailla tuolla hinnalla muuten kuin esim. paikallisten panimojen tukemiseksi.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Huhti 25, 2017 15:21 pm

^ Juuri näin.
Pyynikin Bourbon Stout 13 % maksaa vajaa 9 euroa Alkossa. Piti ostaa testiin ja tykkäsin. Hain vielä toisenkin. Suomessa kuitenkin vielä niin erikoinen tuote jota harvoin tarjolla ja eipä tuota muualtakaan maailmasta saa.

Hinterland
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Hinterland » To Huhti 27, 2017 7:51 am

Nykyään kun duunaa omaa hiivaa, niin ei tule enää niin paljon tuliaisia tuotua, mutta aina kun menee Tallinnaan, niin tulee jotain Pohjalan BA tuotteita ehkä muutama ostettua, Brysselistä Lambicia jne, mutta aina kun Tukholmaan menee on kyllä pakko käydä Systemissä, koska siellä on tosiaan hinnat kohdillaan myös ulkomaisten tuotetteiden osalta. Lagunitasta saa 3e pintaan riippumatta tyylisuunnasta. Lisäksi ruottalaisia pienpanimotuotteita lähtee aina matkaan, koska sielläkin uusia panimoita syntyy kuin sieniä sateella, ja monia hyviä on löytynyt.

Vappuna menossa taas Tukholmaan, joten kamaa tarttuu varmasti matkaan. Pitänee vielä tiedustella missä keskustan Systemeissä on kattavin valikoima. Kerran kävin Vanhan kaupungin ja Siljan terminaalin välissä olevassa hieman pienemmässä, ja siellä ei ollut niin laaja valikoima kuin esim. Folkunsgatanin ja Götgatanin liepeillä olevassa.

Tobi
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Tobi » To Huhti 27, 2017 15:02 pm

Tallinnan Uba ja Humalissa oli valikoima kova. Hinnat ei kuitenkaan poikenneet hirveesti Alkon hinnoista

miguels
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja miguels » To Huhti 27, 2017 22:05 pm

Tallinnassa hintataso nousee valitettavasti, mutta välillä tekee kyllä löytöjä. Pohjalan oluita toin viimeeksi 2-3€ per pullo ja samaan aikaan ne maksoi Alkossa yli 6 euroa. Sit jotain lällärimpää Saku Porteria on saanut alle eurolla pullo ja samaan aikaan hinta Alkossa melkein neljä euroa...

Jyrchi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Jyrchi » To Touko 25, 2017 22:59 pm

miguels kirjoitti:Alkossa on selkeästi haistettu laatuoluiden kysyntä ja hinta on lähtenyt sitä kautta nousuun. Toki aina voi hakea Tallinnasta tai Ruotsista juotavaa, mutta ihan hirveästi ei jaksaisi pitää satojen pullojen varastoa kotona + siihen kotioluet vielä päälle.

Hinnoittelukerroin on oluille kiinteä eikä ole tainnut hetkeen muuttua, eli sisäänostohintaan lasketaan vaan verot ja kiinteä 1,67 päälle oli kyseessä sitten Tuplapukki tai joku suomalainen BA imppistoutti. Tuo kiinteä systeemi toimii ihan pirun huonosti kyllä varsinkin vahvempien isojen pullojen kanssa, kuten taannoin myyntiin tulleiden Hoppin' Frogien ja AleSmithejen kanssa.

miguels kirjoitti:Tallinnassa hintataso nousee valitettavasti, mutta välillä tekee kyllä löytöjä. Pohjalan oluita toin viimeeksi 2-3€ per pullo ja samaan aikaan ne maksoi Alkossa yli 6 euroa. Sit jotain lällärimpää Saku Porteria on saanut alle eurolla pullo ja samaan aikaan hinta Alkossa melkein neljä euroa...

Toisaalta taas Põhjalan Cellar Seriesit olivat ainakin nyt kalliimpia Tallinnassa mitä Alkossa. 35 pulloa tarttui matkaan TCBW retkeltä tällä kertaa, eiköhän noilla hetken aikaa pärjää. Hintataso ei juurikaan ollut eurooppalaisia nettikauppoja edullisempaa etenkään tuontioluiden kohdalla, mutta perusvirolaisia sai ihan hyvään 2-3 euron pullohintaan edelleen.

Palaa sivulle “Muita”