Suodatus

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Suodatus

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Tammi 15, 2011 8:41 am

Ajattelin testailla suodattamista. Baushaussissa ja K-raudassa käynnit osoittivat taas että välineiden tilaaminen netistä on ainoa järkevä vaihtoehto. Bauhaussi myi ei-oota ja K-raudasta ei löytynyt 5um pienempiä suodattimia. Jenkeistä tilattuna 10" suodatinkotelo ja 1um ja 0.35um suodattimet jäivät postimaksuineen (29$) halvemmaksi kuin K-raudasta pelkkä kotelo. Kotelon hinta K-raudassa oli 49e ja 5um suodattimet 7,9e. Isopurewater myi koteloa 12$ hintaan, pestävät 1um filtterit oli 4$ ja 0.35um pestävä filtteri oli 13$. Eli siis 12$+4$+13$+29$=58$ ~ 45e. Vaikka postimaksut muodostivat puolet hinnasta, jäi silti halvemmaksi...

Suodattamisesta on monenlaista mielipidettä. Itse olen vähän sitä mieltä että koko touhu on kerettiläistä ts. olisi parempi jättää tekemättä. Panolaitteistoni on enemmän ja vähemmän NoChill joten satsit tuppaa aina jäämää jokseenkin sameiksi. Lähinnä siis ulkonäköseikkojen vuoksi olen suodattamassa. Suodattaminen vie hiivan pois oluesta joka voi olla hyvä taikka huono asia maun kannalta riippuen hiivalajikkeesta ja henkilöstä. Mietiskelin että voiko muun sameuden kuin hiivan aiheuttaman suodattaa ennen käymistä? Menetetäänkö tässä jotain mausta? Entäs jos suodatuksen tekee primäärin ja sekundäärin välissä?

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Suodatus

ViestiKirjoittaja pettu » La Tammi 15, 2011 9:07 am

Kyllähän se suodattaminen aina poistaa jotain, onko se sitten hyvä tai huono, on makuasia... Mites meinasit hapottaa oluen? Jos pystyis koko prosessin tekemään paineen alla pullotukseen asti niin siinä alkais jo olemaan suodatus paikallaan. Sameuteen auttaa aika hyvin 48c proteiinitauko 15min.

Kokemusta ei suodattamisesta ole.

Kiljumies
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Kiljumies » La Tammi 15, 2011 9:14 am

Kegistä kegiin meinasin valmista olutta suodattaa aluksi. Eli käymisen jälkeen lappous kegiin ja sieltä pienellä paineella suodattimen kautta toiseen kegiin, jossa sitten karbonointi ja hanasta pihalle. Karbonointi siis kaasulla.

Ingenjör
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Lappeenranta

ViestiKirjoittaja Ingenjör » To Loka 03, 2013 0:41 am

Mitenkäs tuli onnistumaan?

Molder
Kisälli
Kisälli