Vierteellä karbonointi (Krausening)

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Vierteellä karbonointi (Krausening)

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 03, 2015 14:33 pm

Sen käymisen tuloksena olueeseen liuennutta hiilidioksidin määrän voi katsoa taulukoista tai softasta ihan riittävällä tarkkuudella. Käytettävä lämpötila on korkein lämpötila, missä olut on ollut käymisen lopuksi tai sen jälkeen. Jos käyttää kylmässä lageria, kannattaa lämpötilaa kompensoida muutaman asteen verran, koska pullottaessa lämpötila nousee yllättävän paljon..

Esimerkkinä: käyminen loppuun ja ylikin 19 astetta, sen jälkeen cold crash 2 astetta. Karbonointi 19 asteen mukaan.
Käyminen laskevassa lämpötilassa 12-5 astetta. Käymisen lopuksi kypsyttely 1 asteessa. Karbonointi viiden asteen mukaan + hieman kompensaatiota, itse laskisin 8 - 10 asteen mukaan, kun en tykkää yhtään liian happoisesta oluesta.
Käyminen nousevassa lämpötilassa 19-23 astetta, karbonointi 23 asteen mukaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Elo 03, 2015 14:38 pm

Ajatellaan vielä lageria, jonka käytössä tapahtuu pieni fiba. Käymisen (12 astetta) jälkeen lämpötila nousee vahingossa 18 asteeseen. Tällöin karbonointi 18 asteen mukaan.

Lagerin kanssa on toki mietittävä diasetyylitauon vaikutus. Käykö olut vielä sen jälkeen vai ei?

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Elo 04, 2015 20:39 pm

kanerjus kirjoitti:enhän mä ole väittänytkään etteikö pullotuslämpötilalla ole väliä, tarkotin pelkkää pullokäymisestä tulevaa hiilaria kun itse ainakin alkuun luulin että brewmtessa oleva lämpötilan mukaan muuttuva sokerimäärä johtuu juurikin pullokäymisen lämpötilasta. jos laittaisi käymispönttöön painemittarin ja lämpötila olisi tiedossa pystyisi laskemaan paljonko siihen on sitoutunut hiiaria ennen pullotusta, näinhän oikeilla panimoilla tehdään. kyllähän tuo vesilukko jonkinlaisen paineen pitää pöntössä kun kansi ainakin pullottaa komeasti. pullottaessa siitä tietysti irtoaa x määrä hiilaria eli ei sitä hiilarimäärää tarkasti voi tietää jos ei pullota paineen alla mutta eikai sillä niin isoa eroa saa erien välillä aikaan että olisi merkitystä.

ymmärrän. Eikös Brewmatessa lämpötilalla tarkoiteta juurikin käymispöntön lämpötilaa käymisen lopulla ja tämän mukaan se laskee oluessa jo olevan paineen ja siten tarvittavan jälkikäymissokerin määrän?
Olueen sitoutuneen hapon määrän tietämiseen tarvitsee tietää ymmärtääkseni vain lämpötila.
Olen siis noviisiräkänokka vielä näissä panoasioissa, mutta käsittääkseni pulleassa käymisastiassa (Ale n. 20 asteisessa) hiilidioksidia runsaasti pöntön ilmatilassa, ei siis oluessa.
Lageria käytettäessä (esim 8 asteessa) pönttö ei pullistu niin paljoa, koska hiilidioksidi pysyy liuenneena kylmään olueen.

Cold crashingin vaikutuksesta aleen taitaakin olla erilaisia mielipiteitä... kun laitat 20 asteisen pullean käymispöntön 5 asteeseen cold crashaytymään, vesilukko pois ja tulppa reikään,imeytyykö pöntön ilmatilassa
olevat hiilidioksidit olueen...kaipa ne siihen imeytyy, en tiedä. Mitä enemmän pöntössä on kaasuilla täyttynyttä ilmatilaa, sitä enemmän kaasua olueen imeytyy....

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ti Elo 04, 2015 22:37 pm

hiilarin sitoutuminen riippuu paineesta ja lämpötilasta. mitä lämpimämäpää sitä kovempi paine tarvitaan. vesilukollisessa pöntössä suurin osa hiilarista karkaa taivaan tuuliin (jos ei ole talteenottosysteemiä) ja jos laitat umpi pönttöön niin paine on vähän eri ja hiilarin määrä oluessakin sen mukaan. käytännössä tuota umpipönttöä voisi miettiä sekundääriksi.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Elo 05, 2015 21:29 pm

joo, olet oikeassa. Ahkerana googlettajana tutkiskelin asiaa ja paineen alla fermentoinnissa on moniakin vaikutuksia, mm.humalan aromit säilyy paremmin ja ilmeisesti virhemakuja hiivan toiminnasta
syntyy vähemmän. Pääkäymispönttöön toki jonkinlainen varoventtiili pitänee laittaa ettei pönttö posahda.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Elo 05, 2015 22:49 pm

EeroK kirjoitti:Pääkäymispönttöön toki jonkinlainen varoventtiili pitänee laittaa ettei pönttö posahda.

vesilukko?

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » To Elo 06, 2015 15:56 pm

Ja vaikutukset taitavat olla teoreettisia, ei tuosta internetin
Informaatiotulvasta ota erkkikään selvää, yks sanoo yhtä ja toinen toista...

tuolla ainakin aiheesta http://www.terifahrendorf.com/Closed-Pr ... tation.pdf
Tuossa prosessissa pääkäymisen aikana pidetään vesilukkoa ja kun FG saavutettu pönttö suljetaan ja
kiinnitetään varoventtiili ja painemittari, paine nousee "jälkikäymisillä" 15-18 psi:hin, eli saadaan olueen
hiilihapot. Sitten cold crash, filtteröinti ja siirto paineet säilyttäen sekundääriin, josta olut tarjoillaan

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Elo 28, 2015 8:40 am

Semmonen tuli tässä mieleen, että otatteko tätä karbonontivierettä (gyle) talteen ennen keittämistä vai sen jälkeen? Ajattelin lähipäivinä mäskätä jonkun jostain perusmaltaista n. OG 1,05 vahvuista vierrettä karbonointia ja starttereitä varten. Mietin vaan, että keitänkö vai pakastan suoraan mäskäyksen jälkeen. Jotenkin tuntuu, että DME:stä tulee outoja sivumakuja, vaikka karbonointiin meneekin vain se 150-200g. Periatteessahan DME on kuivattua vierettä, niin voiko ajatella, että nämä kotikaljamaiset sivumaut johtuvat lyhyemmästä keittoajasta (harvoin DME litkua tule keitettyä 10 min enempää)?

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Pe Elo 28, 2015 8:48 am

Minä kaadan tarvittavan hapotusvierteen desinfioituun muovipulloon samalla kun kaadan vierteen käymisastiaan. Nestemäistä uutetta tai spraymallasta en ole kokeillut käyttää niin niistä en osaa sanoa.
En kuitenkaan usko että keittoaika vaikuttaa uutteiden käytössä mitenkään sivumakujen syntymiseen.

nilz
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja nilz » Pe Elo 28, 2015 14:13 pm

HenkkaM kirjoitti:Minä kaadan tarvittavan hapotusvierteen desinfioituun muovipulloon samalla kun kaadan vierteen käymisastiaan. Nestemäistä uutetta tai spraymallasta en ole kokeillut käyttää niin niistä en osaa sanoa.
En kuitenkaan usko että keittoaika vaikuttaa uutteiden käytössä mitenkään sivumakujen syntymiseen.

Näinhän se on varmaan parastakin tehdä, että ottaa pari litraa vierrettä talteen ja pakkaseen joka satsista. Ajattelin nyt kuitenkin siirtyä pois DME:sta myös starttereissa ja voisin mäskätä sellaiset n. 10 L vierrettä ja pakastaa. Sen takia kysyinkin, että onko sitä pakko keittää 60 min, vai riittäisikö lyhyempi keittoaika tai vaikkapa niin päin että mäskäyksen jälkeen suoraan pakkaseen ja sitten ennen hapotusta / startterin tekoa lyhyt keitto+jäähdytys?

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Pe Elo 28, 2015 15:22 pm

meitsi ottaa keiton jälkeen johku muovipulloon samalla kun pumppaa käymispyttyyn ja sitten pullo pakkaseen. kannattaa ottaa jonkin verran enemmän kuin on tarkoitus käyttää kun jää rupaa aika paljon pohjalle kun kiehauttaa/jäähdyttää karbonointi vierteen ennen pullotusta, ikävä kipata kaikki ruvat kertaalleen jo kirkastuneeseen olueen. lisäksi olen reipasta humalointia huutavissa tyyleissä heittänyt vieä muutaman gramman humalaa karbonointi vierteen kiehautukseen niin saa tuoretta humalan aromia.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » La Elo 29, 2015 10:32 am

Hyvä vinkki tuo humalan lisääminen karbobointi vierteeseen. :D Eipä ole tullut ajateltua moista.
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Marras 02, 2015 16:55 pm

Hello,
minkälaisia kokemuksia pullotuksesta lageroinnin (noin kuukausi 1-2 C asteessa) jälkeen? Lamautuuko hiiva liiaksi/pakkautuu kaikki pohjalle...
Tarviiko laittaa tuoretta käyvää vierrettä hapotukseen vai riittääkö toi speise? Jos speiseen lisäisi tuoretta hiivaa, niin paljonkohan sitä
tarvinnee? Pikku ripaus kuivahiivaa, paljoa ei kait tarvi laittaa....
Tavoitteena olisi saada ronskit hapot pils-tyyppiseen olueen.

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Marras 02, 2015 21:47 pm

Kirkastuuhan se kampe kunnolla ja myös makukin "kirkastuu". En ole varsinaista kemiaa asiasta lukenut, mutta se varmaan on jotenkin liitoksissa tuohon kaman sakkautumiseen pohjalle. Ehkä proteiinit sakkautuvat pois matskusta ja myös maku siten terävöityy humaloiden ja varsinaisen maltaan päästessä paremmin estradille.

Kannattaa eka karbonoida ja sen jälkeen vasta lagerointi.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Marras 02, 2015 22:34 pm

hmm, sanoisin kyllä, että lagerointi sekundäärissä ja lopuks pullotus. Jää ne sakatkin muuten pulloon. Kegi-hommissa varmaan
vois mennä myös toisin päin...

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ti Marras 03, 2015 10:48 am

Mielenkiintoista. Meinaan että tuo karbonointi kuitenkin samentaa tuota bisseä ja ainakin omissa kokemuksissa tuo siihen ripauksen tuoreutta. Kegihommissa iteasiassa ymmärrän että eka lageroidaan ja sitten karbonoidaan koska samalla voi hoitaa kuivahumaloinnin. Mutta tiedä häntä. Pitää varmaan tehä satsi noinkin päin.

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » Ti Marras 03, 2015 17:03 pm

Ymmärsinköhän tuon laskurin oikein? Jos mäskään 18l vierrettä OG 1.053 jakäymisen lopussa FG 1.011. Haluttu vols 2,5. Pitääkö tästä ottaa n. 1,5l vierrettä sivuun ennen hiivausta. Tämä sitten sekoitetaan mukaan ja pullotetaan.
Ajattelin SNPA kloonin tehdä.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ke Marras 04, 2015 1:29 am

sulla on noin 115grammaa käymiskelposta sokeria litrassa vierrettä jos nuo og/fg toteutuu, sen mukaa lasket paljo tarvit. kannattaa ottaa ehkä pari desiä extraa ni ei tarvi kaikkea mujua kipata sekaan kun siinä karbonointivierteessä on aika paljon rupaa mukana joka jää kivasti kattilan pohjalle kun jäähdytät sen kiehautuksen jälkeen. ja jos sattuu jäämää vajaaksi ni sitte vaan jatkaa sokerilla sitä.

Vuorela
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Vesivehmaa

ViestiKirjoittaja Vuorela » Ke Marras 04, 2015 10:28 am

jylppö kirjoitti:Ymmärsinköhän tuon laskurin oikein? Jos mäskään 18l vierrettä OG 1.053 jakäymisen lopussa FG 1.011. Haluttu vols 2,5. Pitääkö tästä ottaa n. 1,5l vierrettä sivuun ennen hiivausta. Tämä sitten sekoitetaan mukaan ja pullotetaan.

Oikein meni, jos olut on 20 asteista.

Ilmeisesti tämä laskuri käytössä: http://www.brewersfriend.com/gyle-and-k ... alculator/

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » To Syys 29, 2016 21:38 pm

Vuorela kirjoitti:
jylppö kirjoitti:Ymmärsinköhän tuon laskurin oikein? Jos mäskään 18l vierrettä OG 1.053 jakäymisen lopussa FG 1.011. Haluttu vols 2,5. Pitääkö tästä ottaa n. 1,5l vierrettä sivuun ennen hiivausta. Tämä sitten sekoitetaan mukaan ja pullotetaan.

Oikein meni, jos olut on 20 asteista.

Ilmeisesti tämä laskuri käytössä: http://www.brewersfriend.com/gyle-and-k ... alculator/

Vanhojen kaivelua, mutta mielenkiinnosta tiedustelisin millaiset hapot tuli? 1,5 litrassa vierrettä on käymiskelpoisia sokereita
jotakuinkin 172g eli 18 litraan tulee 9,5g/Litra? Reilut 3 vols happoja, vai olenko käsittänyt asian jotenkin väärin?
Yritän perehtyä tähän asiaan pikkuhiljaa ja mielestäni brewersfriendin laskuri antaa liian isoja sokerimääriä hapotukseen....

Palaa sivulle “Oluen säilytys”