Vierteellä karbonointi (Krausening)

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Savo
18 tai yli: Olen

Vierteellä karbonointi (Krausening)

ViestiKirjoittaja Ninkasi » La Syys 25, 2010 3:06 am

Mäskäsin tuossa taannoin sahtimallasvierrettä pakkaseen starttereita, yms. varten. Samalla ajattelin että pitäisiköhän kokeilla karbonoida pullotettavaa olutta samaisella vierteellä spraymaltaan tai sokerin sijaan. Vaikkapa yhteneväisen mallas-/makuprofiilin nimissä ja jos tahtoo heittäytyä vallan reinheitsgebot-puristiksi. Englanniksi (saksaksi?) tekniikkaa ymmärtääkseni kutsutaan 'kräuseningiksi'.

Onko kellään kokemuksia? Hyötyjä tai haittoja vai onko ihan turhaa? Hyödyllisiä kaavoja tai nettilaskureita tekniikan soveltamiseen (esim. minkä vahvuista vierrettä kuinka paljon ja minkäkin kokoiseen pulloon/erään)?

edit:
Äkkiseltään löytyi tällaista lontoon kielellä & yksiköillä:
http://www.beersmith.com/blog/2010/03/2 ... rewed-beer
http://www.homebrewtalk.com/wiki/index.php/Krausening
Quarts_of_wort = (12 x Gallons_of_beer) / ((Specific_gravity_wort – 1.0) * 1000)
Eli hyvä nyrkkisääntö olisi, että 'krausenoinnin' pitäisi nostaa ominaispainoa kolmella pisteellä.

Härski
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Rautavaara

Re: Vierteellä karbonointi (Krausening)

ViestiKirjoittaja Härski » La Syys 25, 2010 10:06 am

Aikaisemmin karbonoin kegistä yli jääneet pullot kidesokerilla, mielestäni siihen tuli outo sivumaku- kegissä olut oli parempaa. Kokeilun ja täältä saatujen hyvien neuvojen jälkeen teen karbonoinnin pakastetusta (tietysti sulatan ennen käyttöä) vierteestä. Vierteen ominaispaino on liikkunut 1046- 1050 välillä. Suhde on 4 dl vierrettä/5 ltr olutta. Näillä ominaispainojen vaihtelulla en ole huomannut olevan hapoissa eroa. Näin olen tehnyt n. 10 satsia ja kaikki ovat onnistuneet. Tulee huomattavasti parempaa kuin kidesokerilla karbonoitu, jopa parempaa kuin kegissä. Prosentit tosin hieman nousevat vrt. keg. Ehdottomasti suosittelen!

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ma Syys 27, 2010 1:33 am

joo ihan kätevää hommaa, ite oon kokeillu jääpalapusseihin pakastaa, saa helposti oikean määrän sulatettua. Kaavaa en muista, mutta periaate on että arvioidaan vierteessä oleva käymiskelpoinen sokeri painoyksikössä ominaispainosta (esim. 15g sokeria/100g vierrettä, hatusta heitettynä), ja lasketaan tarvittava jälkikäymissokerin määrä (vaikka 4g/l). eli näillä luvuilla 17 litran satsiin tarvittaisiin 17x4=68g sokeria, joka saataisiin n. 450g vierrettä.

Kuten sanottua, luvut täysin hatusta vedettyjä ja tässä esimerkissä karbonointi aika mieto. Tämän tyyppisellä arvailulla ainakin päädyin hyvään lopputulokseen, kerran. silloin tein 5l tynnyreihin. Maussa kyllä eron huomaa, ainakin sokeriin, spraymallas/uute on myös ihan ok. ja parashan olisi jos aina uutta satsia keittäessään saisi samalla vanhan sekaan suoraan jälkikäymisvierteen...

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Loka 20, 2014 19:11 pm

Tuli annostelua eilisen panon vedet rennolla otteella ja huuhdeltua vapaamielisesti. Seurauksena sain noin kahdeksan litraa og 1.091 vierrettä Golden Pride -tyyliseen barleywineen, noin kahdeksan litraa og 1.072 ESB-vierrettä (täytynee laimentaa hieman) ja yli jäi vielä pari litraa humaloimatonta vierrettä og 1.071. Varmaan pakastan nämä pari litraa karbonointia varten.

Pitkän selostuksen päätteeksi syy miksi avasin vanhaa ketjua:
http://www.brewersfriend.com/gyle-and-k ... alculator/
Kätevä laskuri vierteellä karbonointiin.
Tämä siis tänne tiedoksi jos joku muu harkitsee vierteellä karbonointia.

jtkuokka
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja jtkuokka » La Marras 15, 2014 11:02 am

Itselläni on myös tulossa kohta ensimmäinen kokeilu vierteellä karbonoinnilla. Tekaisin yhden erän (10l) irkkustouttia, josta otin lopullista vierrettä talteen n. 4,5 dl. Alkuperäinen ajatus oli karbonoida koko erä tuolla vierteellä, minkä vuoksi otin talteen tuon verran (laskettu Brewer's Friendin laskurilla). Nyt kuitenkin ajattelin, että jaan erän kahteen osaan - toisen karbonoin panimosokerilla ja toisen vierteellä (reilut pari desiä viidelle litralle 1.7 volyymiin).

P.s. Onko kukaan kokeillut ihan "krausening"-karbonointia, eli aktiivisella, käyvällä vierteellä karbonointia? Sehän on eri asia kuin vielä hiivaamattomalla vierteellä, "gylellä", karbonointi.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » La Kesä 27, 2015 11:58 am

Onko kukaan käyttänyt Finlandiaa karbonointiin?

Mieluummin käyttäisin vierrettä kuin sokeria, mutten ole huomannut ottaa yhtään vierrettä talteen ennen hiivausta. Finlandia ei ole pahan hintaista ja täältä luetun perusteella todella lievästi humaloituakin. Mahtaisiko toimia ilman että tulee pahaa makua tai muuten muuttaa varsinaista makuelämystä? Jos esim. liuottaisi pariin litraan kuumaa vettä purkin finlandiaa. Käyttämättömän osan saa varmaan säilymään muovipulloissa pakastimessa?

Ratto
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Ratto » Ma Heinä 06, 2015 12:54 pm

Miksi Finlandiaa/nesteuutetta? Saatavuus? Spray-mallasuute olisi helpompaa säilöä ja ainakin omasta mielestä myös käyttää.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Heinä 06, 2015 15:55 pm

Lähinnä saatavuuden takia. Kaikissa lähimarketeissa on nopean hakumatkan päässä ja melko edullisesti. Helppo hakea kun pullotuspäivänä toteaa että spraymaltaat eivät riitä. Nyt lapossakin on taas vaaleaa spraymallasta saatavilla, mutta välillä meni monta kuukautta kun se oli loppu.

Lisäksi Prismassa oli remontin takia nyt uutteet puoleen hintaan.

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Elo 02, 2015 14:01 pm

Osaisikohan joku selittää vierteellä karbonoinnin laskentakaavaa? Tarkoitan siis speise- menetelmää. Joku tässä ei täsmää tai sit en vaan tajua,
Melkon sivujen mukaan "25 grammaa sokeria 10 nestelitraa kohti nostaa ominaispainoarvoa yhden asteen verran" (siis 2,5g per litra)
eli OG 1,050 - FG 1,010 (eli 40) vierteessä on käymiskelpoisia sokereita 40*2,5g=100g sokeria per litra?
Tällä kaavalla 23 litran satsiin tulisi 1 litra vierrettä eli 100g sokeria= suunnilleen 2 vol co2 happoja.....

Kuitenkin samat arvot laittamalla brewersfriend.com laskuriin saadaan 1,37 litraa vierrettä 23 litraan?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Elo 02, 2015 14:34 pm

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Elo 02, 2015 18:22 pm

äyni kirjoitti:Kelpaako tämä: viewtopic.php?f=14&t=593#p4834

Kelpaa toki. Lähinnä tuota vierteen määrien eroa ihmettelin, brewersfriendin laskurin
mukaan pitäis laittaa yli 30% enemmän vierrettä saman hapotuksen saamiseksi.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Su Elo 02, 2015 18:32 pm

Tarvittava vierteen määrähän riippuu täysin siitä kuinka kuivaksi se käy. Liekö melkon kaavassa oletettu eri käymisaste. Asia riippuu toki myös siitä kuinka paljon hiilidioksidia oluessa on ennestään liuenneena.

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Su Elo 02, 2015 18:46 pm

itse olen laskenut sen oletuksen mukaan että karbonointi vierre käy yhtä kuivaksi kuin karbonoitava olutkin. välillä on toiminu ja välillä ei

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Elo 02, 2015 19:04 pm

HenkkaM kirjoitti:Tarvittava vierteen määrähän riippuu täysin siitä kuinka kuivaksi se käy. Liekö melkon kaavassa oletettu eri käymisaste. Asia riippuu toki myös siitä kuinka paljon hiilidioksidia oluessa on ennestään liuenneena.

Ei pitäisi johtua käymisasteesta. Molempiin määritellään OG-FG. Mutta brewersfriendissä lämpötilan kohdalla lukee "Temperature at Bottling", eihän sen pitäisi olla oleellista, vaan lämpötila jossa olut on
käymisen lopulla, eikö näin? Käymislämpötilahan määrittää liuenneen hiilidioksidin määrän. Ja vaikka tekisi cold crashingin ennen pullotusta, niin ei se käsittääkseni lisää mainittavasti happoja, varsinkin jos
käymisastia on mahdollisimman täynnä eli ei tilaa kaasuille.

No, taidan ennemmin luottaa suomalaisen kaavaan>>> viewtopic.php?f=14&t=593#p4834

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Su Elo 02, 2015 21:30 pm

tuo lämpötilan vaikutus on mielenkiintoinen. kyselin siitä täältä jokin aika sitten enkä saanut tyhjentävää vastausta. olen itse tullut siihen tulokseen että lämpötilalla ei ole merkitystä. x sokerimäärästä irtoaa x määrä hiilaria lämpötilasta huolimatta joten pullossa on ihan yhtä paljon hiilaria käymislämmöstä huolimatta. eli hiilarimäärä pysyy samana ja paine vain vaihtelee lämpötilan mukaan joten se missä lämmössä pullo avataan lienee se millä on vaikutusta käymiskelpoisen sokerin lisäksi. tämä siis vain omaa pähkäilyä eikä perustu mihinkään faktatietoon joten voi olla että olen aivan hakoteilläkin mutta viisaammat varmaan korjaa miten asia oikeasti on.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Su Elo 02, 2015 22:13 pm

Ainakin käymislämpötilalla on merkitystä, alhaisissa lämpötiloissa hiilidioksidia sitoutuu olueen enemmän. Olen ymmärtänyt,että kun esim lager käy vaikkapa 9 asteessa,
niin siihen sitoutuu varmaan 30% enemmän happoja kuin 20 asteessa käyvään aleen. Näin ollen pullotusvaiheessa lageriin ei tarvitse lisätä niin paljon jälkikäymissokeria kuin aleen,
jos siis halutaan molempiin saman vahvuinen hapotus.

Kokeilepa vaikka tuolla laskurilla ja vaihda käymislämpötilaa niin huomaat kuinka jälkikäymissokerin määrä muuttuu.
http://www.brewersfriend.com/beer-priming-calculator/

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Su Elo 02, 2015 22:48 pm

mä tarktoitin sitä hiilarimäärää mitä karbonoinnista saadaan. jos olut käy kylmässä sitoutuu siihen enemmän hiilaria ja paine on matala, kun olut lämpiää irtoaa hiilaria ja paine nousee pullossa. toisin päin kun olut käy lämpimässä on paine kovempi ja kun pullo laitetaan kylmään paine laskee kun hiilari sitoutuu olueen. eli kun avaa pullon on kylmässä oluessa enemmän hiilaria kuin lämpimässä mutta pullossa on aina saman verran. edelleen siis vain omaa pähkäilyä ja olisikin mukava kuulla joltain faktatietoa että miten asia oikeasti on niin ei tarvitsisi arvailla.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Elo 02, 2015 23:35 pm

Jälkikäymisessä tosiaan muodostuu sama määrä hiilidioksidia lämpötilasta riippumatta. Tämä on oikein.
Mutta jos ei oteta huomioon oluessa jo valmiiksi olevaa hiilihapoksi liuennutta hiilidioksidia, tulee olueeseen väärä määrä hiilidioksidia. Jos laitetaan saman verran jälkikäyttösokeria 5 asteen ja 22 asteen lämpöisiin oluisiin pullotettaessa ja lopulta tarjoillaan ne saman lämpöisinä on kylmempänä pullotetussa enemmän hiilidioksidia. Pullotuslämpötilana yksinkertaisten olkoot tässä lämpötila, missä olut on käynyt ja pullotettu.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ma Elo 03, 2015 0:16 am

Oli pakko googlailla tätä hommaa....kylmässä tilassa oluen hiilidioksidin molekyylien liikehdintä on vähäistä ja ne pysyvät sitoutuneina nesteen molekyyleihin, oluen
lämmetessä molekyylien liikehdintä lisääntyy ja alkavat "törmäilemään", siten nesteen ja hiilidioksidin molekyylien sidokset hajoavat ja hiilidioksidin molekyylit nousevat pintaan ja ulos.

kanerjus
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ma Elo 03, 2015 9:04 am

enhän mä ole väittänytkään etteikö pullotuslämpötilalla ole väliä, tarkotin pelkkää pullokäymisestä tulevaa hiilaria kun itse ainakin alkuun luulin että brewmtessa oleva lämpötilan mukaan muuttuva sokerimäärä johtuu juurikin pullokäymisen lämpötilasta. jos laittaisi käymispönttöön painemittarin ja lämpötila olisi tiedossa pystyisi laskemaan paljonko siihen on sitoutunut hiiaria ennen pullotusta, näinhän oikeilla panimoilla tehdään. kyllähän tuo vesilukko jonkinlaisen paineen pitää pöntössä kun kansi ainakin pullottaa komeasti. pullottaessa siitä tietysti irtoaa x määrä hiilaria eli ei sitä hiilarimäärää tarkasti voi tietää jos ei pullota paineen alla mutta eikai sillä niin isoa eroa saa erien välillä aikaan että olisi merkitystä.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”