Etiketit / pullojen merkkaus

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Etiketit / pullojen merkkaus

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ti Elo 24, 2010 15:34 pm

Miten hoidatte, etiketein tai muuten ? Itse käytin liimapaperia ( joihin kirjoittelin tiedot tms ) kunnes kyllästyin liottaa irti. Kruunukorkkeihin teen tussilla. Fliptoppeihin eli patenttikorkkisiin oon miettiny vesiliukosta valkeeta tms kynää joka huuhtelun yhteydessä olis helppo poistaa.
Jos sais Terran reissullansa

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

Re: Etiketit / pullojen merkkaus

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Elo 24, 2010 23:46 pm

Tyylikäs vaikutelma syntyy maalarinteippipalasesta, johon kirjoittaa oluen nimen ja batchin mustalla permanent-tussilla. Lähtee myös kätevästi irti eikä jätä liimaa pulloon.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Elo 25, 2010 7:12 am

http://oluttehdas.blogspot.com/search?u ... -results=7
Noin sitä on nyt hetken tullut merkkailtua. Korkki pois ja etikettikin katosi =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Ninkasi
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Savo

ViestiKirjoittaja Ninkasi » Ke Elo 25, 2010 20:18 pm

Printtaan itse suunnittelemani etiketit perus-paperille perus-mustesuihkuprintterillä ja liimaan ne pulloihin Uhu-stickillä (liimapuikolla).
Ainoa ongelma tuossa, että etiketit eivät oikein kestä kosteutta (printti suttaantuu). Pitänee joskus kokeilla laserprintteriä kun sellaisen käsiini saan.

peran
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Lahti

ViestiKirjoittaja peran » To Elo 26, 2010 23:15 pm

Ninkasi kirjoitti:Printtaan itse suunnittelemani etiketit perus-paperille perus-mustesuihkuprintterillä ja liimaan ne pulloihin Uhu-stickillä (liimapuikolla).
Ainoa ongelma tuossa, että etiketit eivät oikein kestä kosteutta (printti suttaantuu). Pitänee joskus kokeilla laserprintteriä kun sellaisen käsiini saan.

Minä käytän mv-laseria, joka toimii ihan kohtuullisesti. Värilaserikin oli jonkin aikaa, mutta sen koneisto ei ole kovinkaan kestävää, ja tulosteetkin ovat turhan kalliita. Tosin ei niin hirveissä hinnoissa kuin suihkareissa.

Edit - ja tosiaan toi keltainen Uhu Stick on varma valinta etiketin kiinnittämiseen. Se ei ole sillä liian tiukasti, mutta pysyy. Scothiltakin löytyy ainakin yksi puikkoliima, jolla etiketin saa pysymään, mutta en muista millaisessa pakkauksessa se on, ja pakkauskin on muuttunut siitä kun sitä käytin. Kontaktipohjaiset puikot ovat liian pitäviä, vaikka nekin irtoavat joskin työläämmin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Elo 27, 2010 5:39 am

:ot:

peran kirjoitti:Minä käytän mv-laseria, joka toimii ihan kohtuullisesti. Värilaserikin oli jonkin aikaa, mutta sen koneisto ei ole kovinkaan kestävää, ja tulosteetkin ovat turhan kalliita. Tosin ei niin hirveissä hinnoissa kuin suihkareissa.

CISS-järjestelmän saa nykyisin melkein mihin tahansa musteruiskuun.
Ei oo sen jälkeen tulosteet kalliita, ja itselläni ainakin on laatu ollut erinomaista.
Noitten järjestelmien laaduissa on kyllä eroa, mulla oli yksi systeemi, joka oli hieman kehno, mutta nykyinen on ostettu täältä ja on erinomainen.
Säästö on huima, kun meillä menisi varmaan liki kymmenen pakettia musteita vuodessa, eikä ole nuo epsonin musteet ihan halpoja.
:ot:

Ja jos vähän aiheestakin.
Itse tulostelin joskus semmoisille osoitetarroille, valmiiksi liimapintaisia, A4-arkissa 24 tarraa. Muistaakseni irtosivat kohtuullisen helposti.
Nyttemmin mulla on ollut joko vain yhtä olutta kerrallaan tai sitten olen pystynyt erottamaan ne toisistaan muuten.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Pe Elo 27, 2010 15:53 pm

Ensimmäiseen satsiin tein etiketit, mutta sen jälkeen en ole viitsinyt. Korkkien värit/oluen väri riittää, kun aika harvoin kuitenkaan on edes neljää eri olutta yhtä aikaa kaapissa. Olen luottanut aika pitkälti muistiin ja siihen että pidän pullot aina järjestyksessä vasemmalta oikealle iän/kylmäsäilytysajan perusteella.

Niksipirkan niksi: laita ensimmäisen pullon päälle pahvimuki, johon on kirjoitettu sisältö ja pvm yms. kun sitten juot sen, siirrä muki seuraavaan. Näin pystyy helposti seuraamaan myös esim. saman satsin pulloja, jotka ovat olleet eri aikoja kylmäsäilytyksessä ja voit lisätä merkintöjä tarvittaessa aina lämpötilojen muuttuessa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Pe Elo 27, 2010 23:28 pm

Maalarinteippi oli hyvä idea. Käyttäny sitä merkaamalla XX tai XXX pulloihin riippuen kuinka läheltä pohjaa vielä valutettu viimeisiä.. 6 eri satsii pulloissa no 7 odottamassa. Pakollisnen "wishy ei bisse" kausi säästää kans.

Lisää off topic: Mustesäiliöiden täyttö kannatta ( jos mahdollista ) ja täyttäjä neuvo hankkii väritulostimen joss kaikki erillisiä värejä ni voi täyttää nekin vuorollaan tarpeen vaatiessa.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ma Tammi 24, 2011 10:39 am

Nykyään laitan kurnukorkkiin numeron. Patenttikorkkiin kylkeen STABILO vesiliukosella värikynällä ( esim keltanen ) numeron.
Tarkemmat tiedot löytyy "lokikirjasta" jossa tiedot päivämääristä, mitoista jne.
Merkkaan myös kylmään vienti päivän testipulloille.

Seuraava: No 20, vehnäinen ( 35-45% ) britti tyylinen ALE, No 21 weizen, Danstar Munich hiivalla.

Karbalos
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Karbalos » Ke Maalis 23, 2011 11:37 am

Etiketit teen Seal Makerillä:
http://www.says-it.com/seal/

Printtaan niitä 8 kpl/A4-arkki ja leikkaan irti. Kiinnitys pulloon penslaamalla ohut kerros maitoa niin ettei etiketti kastu läpikotaisin. Ei irtoa vahingossa eikä helposti edes rapsuttamalla tai jääkaapissa hikoillessa. Likoaa irti vedessä alle minuutissa eikä jätä mitään merkkejä.

durak
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja durak » Ke Maalis 23, 2011 13:05 pm

Joo toi maito toimi hyvin sillon kerran kun jaksoin etikettejä laittaa. Etiketin painallus maidossa uitetulla rätillä/sienellä ja länttäys pullon kylkeen.

Karvis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Sipoo

ViestiKirjoittaja Karvis » Ke Maalis 23, 2011 16:44 pm

Karbalos kirjoitti:Etiketit teen Seal Makerillä:
http://www.says-it.com/seal/

Printtaan niitä 8 kpl/A4-arkki ja leikkaan irti. Kiinnitys pulloon penslaamalla ohut kerros maitoa niin ettei etiketti kastu läpikotaisin. Ei irtoa vahingossa eikä helposti edes rapsuttamalla tai jääkaapissa hikoillessa. Likoaa irti vedessä alle minuutissa eikä jätä mitään merkkejä.

Hyvä linkki! Tuota vois joskus käyttää kun tekee erikoisemman erän. Yleensä en viitsi laitella, merkkaan vain koriin yhdellä lapulla mitä olutta siitä on, pulloissa ei lue mitään.

Molder
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Molder » To Kesä 16, 2011 8:49 am

Olettekos tuohon törmänneet. Ihan kivan näköisiä.

http://www.beerlabelizer.com/
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Kiljumies
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Kiljumies » Ke Heinä 20, 2011 16:25 pm

Molder kirjoitti:Olettekos tuohon törmänneet. Ihan kivan näköisiä.

http://www.beerlabelizer.com/

Täähän on näppärä, ei tarvii mitään asennella, saa omia kuviakin latailla ja useamman etiketin tulostaminen samalle paperille natsas mulla ainakin heti, siinä missä xp:n oma setti teki jotain mystistä.

Kaljaasi
Kisälli
Kisälli
Viesti:

ViestiKirjoittaja Kaljaasi » Ke Heinä 20, 2011 23:52 pm

Maito on hyvä vinkki. Kaseiinia käytetään maalin sideaineenakin -ja kaljaa ! Perinteinen keittiön kaappien kaljamaalaus. Projekti voi viedä hyvinkin koko kesän eikä kumppanisi voi nalkuttaa ylenmääräisitä pulloista...

Tai jos epäile varastossa käyvää verottajaa: vesileimat.

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Joulu 15, 2011 11:26 am

Tuo suoraman keino kuulosti sen verran järkevältä, että tutkin asiaa hieman ja löysin tämän ketjun: http://www.homebrewtalk.com/f46/cheap-e ... ls-125410/
Yritin sitten etsiä noita tarra-arkkeja, mutta en löytänyt niitä mistään järkevillä postikuluilla.
Onko kukaan käyttänyt tuota keinoa ja mistä olette ostaneet tarrat?

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

ViestiKirjoittaja Joppo » To Joulu 15, 2011 12:04 pm

Joppo kirjoitti:Tuo suoraman keino kuulosti sen verran järkevältä, että tutkin asiaa hieman ja löysin tämän ketjun: http://www.homebrewtalk.com/f46/cheap-e ... ls-125410/
Yritin sitten etsiä noita tarra-arkkeja, mutta en löytänyt niitä mistään järkevillä postikuluilla.
Onko kukaan käyttänyt tuota keinoa ja mistä olette ostaneet tarrat?

Löysin! 20 arkkia, joissa jokaisessa on 70 tarraa maksaa kuusi puntaa (7,12€) Suomeen toimitettuna.
Round White Self Adhesive Printer Labels (25mm Diameter)

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » To Joulu 15, 2011 12:29 pm

Mulla on suorakaiteen muotoisia osoitetarroja, josta olen tulostuksen jälkeen naputellut lätkiä irti 25 mm reikämeistillä. Noita meistejä saa muutamalla eurolla halpakaupoista, mutta useimmiten ne pitää terottaa ennen kun niillä voi kuvitellakaan tekevänsä mitään. Parempilaatuisia saa erikoisliikkeistä, mutta hintakin on moninkertainen.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Joulu 15, 2011 12:30 pm

Huomasitteko miten itse olen asian hoitanut?

Tein siis itse rei'ittimen 22mm putkesta. Ostan A4 arkkia josta itse "stanssailen" labelit irti =)

http://oluttehdas.blogspot.com/2010/03/ ... kinta.html

Kuva
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Simalord
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Kuopio

ViestiKirjoittaja Simalord » Su Maalis 25, 2012 8:49 am

Itse olen keskittynyt värikoodaukseen, mustikkasima=sininen, mansikkavastaava=punainen korkki perusmalli valkoinen, finlandian perusoluseen metalliin tepsivällä terällä kaiverrettu K=kalja punaiseen(eniten silä hetkellä jäljelläolevaan) korkkimalliin. Ja kun kyse vastaavanlaisista, niin olen ruvennut eria merkitsemään roomalaisin numeroin, eli korkissa on I II III IV V jne, riippuen aineesta ja erästä, koska muisti on suhteellisen hyvä, tuollaisilla merkinnöillä tiedän tarkalleen milloin mistäkin juomasta kyse.

Mietiskelen olisiko nopeampaa ruveta käyttämään stanssausvehkeitä(lyödä esim kirjain/numeroyhdistelmä/koodi korkkiin josta tunnistaa erän, stanssilla menisi per pullo aikaa vain sekunti tai pari, nykyisellä metallinmerkkausterällä raaputtelu vähän tuskaista.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”