Hiilidioksidin määrä

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Olutto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: JKL
18 tai yli: Olen

Re: Hiilidioksidin määrä

ViestiKirjoittaja Olutto » Ma Marras 04, 2013 22:44 pm

Juu niin panimosokeria 2,2g mitattuna erikseen jokaiseen pulloon. Näin olen toiminut aiemmin ja hyväksi havaittu, tarkka tapa.
Spekuloinnin takiahan tämän postauksen teinkin :), kun toisessa tosiaan volsia oli jo ja toisessa juurijuuri reali "hapot".

hiivan määrä: Lapoin oluen ennen pullottamista pari päivää aiemmin toiseen astiaan ja pulloihin ei tullut juuri näkyvää hiivaa (ei tunnetusti pitäisi vaikuttaa)
oluen vahvuus: 7,5-7,8% eli kivasti on vitamiinia. OG ~1,072, FG 1,014
hiiva: US-05
Lämpötilasta: keittiössä pullottaessa ja nyt melko lämmin (patterit menny päälle kai), ~24°C
pullon puhtaudesta: liotin melkon desinfiointiaineella pari päivää ja huuhtelin hyvin. Ennen pullotusta suihkautin pullon 98% etanolilla ja kaadoin tipat pois ennen oluen lisäämistä.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ma Marras 04, 2013 22:53 pm

Kyseisen pullon korkki on hiukan fuskannut?

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ma Marras 04, 2013 23:32 pm

http://www.brewersfriend.com/gyle-and-k ... alculator/

tässä laskuri jossa ilmeisesti käytetty Braukaiserin kaavoja.

Itse otan maksimissaan 1.5L vierrettä talteen jotka sitten lisään 22.5-23 litraan pullotuksen aikaan, joskus otan litran, riippuu oluesta, trial and error -metodi. Eihän noi haarukat kovin suuria ole, aika samoja lukuja antaa haluais nyt sitten enemmän hiilihappoa tai enemmän. Itse tykkään että enemmän.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 05, 2013 8:46 am

Votkaiguaanilla on ihan hyvä arvaus.

Lisää hyviä arvauksia:
Käyttämäsi tyyli pullottaa tuottaa vaihtelua väkisinkin. Ensiksikin sokerin määrä. Jollet käytä tarkkaa labravaakaa, niin siinä 2,2 g sokerimäärässä (olkoot vaikka 2,20 g) on pienoista vaihtelua. Tosin tämä on parhaimmillaankin roskana rikassa, ei vaikuta merkittävästi tuolla tarkkuudella, pl. mahdollinen mittavirhe, joka tuossa tekniikassa tulee kuitenkin suhteellisen helposti.
Toiseksi hiivan määrä. Kun siirrät oluen toiseen astiaan pari päivää ennen ja pullotat sekoittamatta olutta ennen pullotusta (?), tulee pulloihin eri määrä hiivaa. Se vähäinen hiiva, mitä astianvaihdossa siirtyy, ehtii sen parin päivän aikana vähän laskeutua. Hiivan määrän vaihtelu pullossa ei juurikaan vaikuta hiilidioksidin kokonaismäärään, mutta merkittävästi sen muodostumisen nopeuteen. Itse siirrän oluen juuri ennen pullotusta, ja sekoitan kaiken jälkikäyttösokerin olueeseen ennen pullotusta.

Lisää arvauksia, mitkä saattavat aiheuttaa huonoa happoisuutta:
Itse olen huomannut, että suuri proteiiniruvan määrä heikentää vaahtoa merkittävästi. Mulla on ihan kohtuullista vehnäolutta vielä pari pulloa, mutta siinä on siiderimäinen vaahto juurikin tuon ruvan ansiosta. Tosin hapoton se ei ole.
Jokin tahra pullossa saattaa aiheuttaa samaa, mutta senkään ei pitäisi tehdä täysin hapotonta.
Tuo melkkon desinfiointiaine on semmoinen, että jos sitä jää pulloon, niin se kyllä tappaa hiivaa pieninäkin annoksina, ja siksi se pitää huuhdella hyvin. Hankalaa tavaraa minusta. Voiko olla, että yksi pullo on jäänyt huonommalle huuhtelulle?
Pullo patterin vieressä ja lämpötila noussut liiaksi ko. pullossa tappaen hiivan?
Halloweenin haamut käyneet poistamassa hiilidioksidit?

Jos noita hapottomia pulloja ei esiinny enää, on kyse todennäköisimmin joko siitä vuotavasta korkista tai sitten sen yhden pullon kohdalla hitaasta jälkikäymisestä, syystä tai toisesta. Noita molempia sattuu aina silloin tällöin varmasti itse kullekin.
Sitä voi valita mieleisiä syitä, jolla tuota selittää. Todennäköisesti mitään vakavaa ei ole tapahtunut.

Olutto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Olutto » Ti Marras 05, 2013 11:17 am

Jepjep. Kiitoskia hyvistä pohdinnoista. Kokeilin varuiksi toistakin pitkäkaulaista ja sama homma, joten en usko, että on korkista kiinni.

Tämähän on iha täysi mutu, mutta minusta taas tuntuu, että tarkkuusvaakaa käyttäen saa juuri sen määrän sokeria pulloon kuin haluaa (0,01 tason eroja en pidä merkittävinä), ja sekoittamalla koko määrän suoraan astiaan juuri ennen pullotusta toisiin pulloihin voi tulla enenmmän toisiin vähemmän - mene ja tiedä. Täytyy seuraavan kerran kokeilla tuota sekoitusmetodia.

Huonompi huuhtelu periaatteessa täysin mahdollinen. Toisaalta luulisi pirtun putsaavan viimeisetkin melkot ;)

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Marras 05, 2013 12:00 pm

Saksalaiset Speidelin väki neuvoo että sekoittamatta sokerilientä sen kummemmin pönttöön niin 2h tulisi odottaa että voi pullottaa. Itse lusikalla sekoitan whirlpoolia, 7 kertaa rauhallisesti ja sitten annan 0.5-1h odottaa. Tiedä sitten.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 05, 2013 12:43 pm

Olutto kirjoitti:Huonompi huuhtelu periaatteessa täysin mahdollinen. Toisaalta luulisi pirtun putsaavan viimeisetkin melkot ;)

Pirtu ei tee kloorille yhtään mitään. Kloori on vaikea, mutta toki suht tehokas, desinfiointiaine elintarvikehommissa.

Olutto kirjoitti:Tämähän on iha täysi mutu, mutta minusta taas tuntuu, että tarkkuusvaakaa käyttäen saa juuri sen määrän sokeria pulloon kuin haluaa (0,01 tason eroja en pidä merkittävinä), ja sekoittamalla koko määrän suoraan astiaan juuri ennen pullotusta toisiin pulloihin voi tulla enenmmän toisiin vähemmän - mene ja tiedä. Täytyy seuraavan kerran kokeilla tuota sekoitusmetodia.

Siis teen sokerilientä. Mittaan kaiken sokerin ja liuotan sen pariin desiin kiehuvaa vettä. Siirrän oluen toiseen astiaan hiivakakun päältä. Lisään sokeriliemen olueeseen ja sekoitan huolellisesti, mutta rauhallisesti. Pullotan. Tulokset ovat erittäin säännönmukaisia. Kaikissa pulloissa on saman verran hiilidioksidia ja saman verran hiivasakkaa. Proteiinirupa ehtii laskeutua pullotuksen aikana nopeammin, joten jos sitä on (harvoin on), niin sen kanssa on pientä epätasaisuutta.

Olutto kirjoitti:Jepjep. Kiitoskia hyvistä pohdinnoista. Kokeilin varuiksi toistakin pitkäkaulaista ja sama homma, joten en usko, että on korkista kiinni.

Minkälainen pullonsuu ja minkälainen korkitin. Jos korkitat emilyllä tms. ja se reunus, mihin korkitin tarraa on matala, on tuloksena aina vuotavia korkkeja.
Tämmöinen suu on hyvä:
Kuva
Tämä taas huono:
Kuva

DeGarre
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ti Marras 05, 2013 13:40 pm

Yes, komppaan Emilyn suhteen + se osa mihin korkki tulee vääntyy vinoon helposti ja joka pulloa ennen saa sen suoristaa. Heitin pois ja siirryin siihen metalliseen 80-luvun härveliin jossa ne 2 siipeä painetaan alas. Siinä jotenkin tuntuu että puree tiiviisti kiinni, vaikkakin sen korkin asettelu on hankalampaa kun joutuu sen laittamaan härveliin kiinni eikä itse pulloon.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 05, 2013 14:12 pm

Mun emilyni toimii moittetta. Se on parisenkymmentä vuotta vanha, liekö uudemmat kehnompia, vai onko yksilöissä kovasti eroa.

Olutto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Olutto » Ke Marras 06, 2013 23:28 pm

Juu u. Tämä siis itsellä enemmän ja vähemmän ensimmäinen kerta happo-ongelmien kanssa ja syytkin siis taisivat löytyä:
- ecover loppu, käytin pulloihinkin melkkoa.
- löysin jostain kirpparilta emilyn (on kyllä toiminu ihan hyvin, ja tykkän koska nopeampi korkittaa) ja käytin sitä

Taidan siis siirtyä takaisin ecoverin perkloriitiin, ostaa toimivan sumutepullon spriille ja miettiä josko jatkossa käyttäs vain sitä vanhaa INART -korkitinta.
Mun emily on kanssa vanha ja toiminut kyllä aiemmin ihan kiitettävästi, ja pulloista vain yksi (ei tämä kyseinen) on mallia "huono".

Luulen, että tässä on saattanut käydä niin, että pitkät pullot on tulleet huuhdeltua huonommin tai sitten ne tarvitsee vaa aikaa enemmän. Katsotaan ensi maanantaina, kun menny 2viikkoa pullotuksesta, että josko on tullut happoja.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » To Marras 07, 2013 16:13 pm

Uusi korkitin tarjoustalosta ostettuna, mallia emily? ja toimii moitteetta. Erittäin helppokäyttöinen, korkki koneeseen, kone pullon päälle ja painallus niin valmista on. Ei ole yksikään mennyt pieleen tähän mennessä.

Skappari
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lieto

ViestiKirjoittaja Skappari » To Marras 07, 2013 20:01 pm

Mullakin on Emily, vanha kuin taivas ja toimii loistavasti, yksi korkki löytynyt mikä on irronnut lähes sormilla. Hiilihappojen määrä askarruttaa, Oluen jonka pullotin melkein viikko sitten oli 6g/l syntynyt happoja paljon mutta siideriin johon laitoin 10g/l ei tullut happoja läheskään samalla tavalla, vaikuttaako tähän hiiva? Hiivana käytin Cooperssin Real Ale uutepurnukan mukana tulleen jämät, myöskään tuohon Cooperssin Real Aleen ei mielestäni tullut tarpeeksi happoja ja siihenkin laitoin 6g/l, vai voiko tähän vaikuttaa liian vähäinen hiivausaste?

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » Su Huhti 26, 2015 0:50 am

Ei liity hiilihapottamiseen, mutta en raaskinut tehdä uutta aihetta. Kuinka paljon tuollainen noin 20 litraa olutta käydessään tuottaa hiilidioksidia? Mietin vaan, että olisiko edes teoreettiseesti mahdollista, että pienessä huoneessa se tuottaisi sen verran hiilidioksidia että aiheuttaisi esimerkiksi väsymystä huoneessa oleskelijoille?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja Matts » Ma Huhti 27, 2015 14:06 pm

Tuskimpa. Meinaan että ihminenkin tuottaa henkityksellä palttiarallaa kilon vuorokaudessa. Mikä vastaa 1.040OG:n oluen koko co2 tuotantoa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 27, 2015 17:09 pm

Ominaispainon muutos 0,030 astetta tuottaa n. 15 vols hiilidioksidia, siis 15 kertaa käyneen oluen tilavuus. (NTP)
Jos siis olutta on 20 litraa, niin hiilidioksidia muodostuu tuommoisessa 1,040 - 1,010 käymisessä 300 litraa (0,3m3). Tekee 10 neliön huoneesta 2,5 m huonekorkeudella (25m3) 1,2%.
Tuommoinen hiilidioksidipitoisuuden nousu aiheuttaa takuulla väsymystä. Tosin tuo lukema edellyttää, että ilma ei vaihdu ollenkaan. Muutenkin jos huoneilman hiilidioksidi väsyttää, vika on ilmanvaihdossa, huoneilman pitäisi vaihtua useamman kerran vuorokaudessa. Tietty jos huoneessa käy 2000 litraa olutta, niin sitten saattaa olla aika tukalaa.

Ja edelleen, vuorokauden oleskelu pienessä tilassa, jossa ei ilma vaihdu riittävästi aiheuttaa samantyyppisen hiilidioksiditason nousun ja siten väsymystä.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Huhti 27, 2015 17:22 pm

Siis jos epäilyttää, niin kilo hiilidioksidia on 1000 g / 44 g/mol = n. 23 mol, mikä tekee 23 mol * 22,41 l/mol = 510 l (NTP) siis puoli kuutiota.

Krausen
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja Krausen » Ma Huhti 27, 2015 23:57 pm

Eli huonolla ilmanvaihdolla varustetussa huoneessa on mahdollista, että hiilidioksidipitoisuus nousee niin että sillä on vaikutusta ihmiseen? Asia selvä.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”