Hiilidioksidin määrä

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Hiilidioksidin määrä

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Touko 07, 2010 8:57 am

Pohdin tuossa tämän ketjun innoittamana viksua laskentakaavaa hiilidioksidin määrälle, joka ottaa huomioon myös lämpötilan.

Päädyin seuraavanlaiseen tulokseen:

z=(x/y+4*(1,7/(3,1/3)^T))/4

x=jälkikäyttösokerin määrä (sakkaroosi)
y=kokonaistilavuus (litroja)
T=lämpötila
^=potenssimerkki
z=hiilidioksidi (vol)

Käännetääns tuo vielä ympäri, että saadaan kaava jolla voi laskea tarvittavan sokurin määrän tiettyyn hiilidioksidiasteeseen:

x=4*(z-(1,7/(3,1/3)^T))*y

(samat tekijät)

Laitetaans vielä nätit kaavat kuvana:
karb.jpg

Kertokaas vastaako tuo mahdollisesti omia laskelmianne / erilaisten ohjelmien antamia arvoja.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

Re: Hiilidioksidin määrä

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Touko 07, 2010 11:56 am

Tuo jälkimmäinenhän onkin hyvä kaava, pöllin sen omaan exceliini saman tien. Omani kun oli ainoastaan 22-asteiselle oluelle. Ei sillä että tuota varsinaisesti tarvitsisin (olueni on käytännössä pullotettaessa aina huoneenlämpöistä), mutta onhan se hienompi!

Hyvin lähellä ollaan näitäkin arvoja:
http://www.collectionsoft.com/mybrewcollection/bp0.html
http://www.brewheads.com/priming.php

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Touko 07, 2010 22:06 pm

Pyörittelin tuossa noita linkkejäkin...

Miten tuo lämpötila oikeastaan vaikuttaa siihen kuinka paljon hiilidioksidia hiiva sokerista tuottaa?
Sen ymmärrän, että mitä kylmempää sitä pienempi paine astiassa on ja päinvastoin. Mutta eikö hiilidioksidin määrä pitäisi kuitenkin olla sama?

Eli jos teen 20 litraa olutta ja haluan siihen 2,2 volssia hiilidioksidia, ilmeisesti tarvinnen siis 44 litraa hiilidioksidia, riippuen siis lämpötilasta? Mitä viileämpää olut on sitä pienemmällä paineella tuo määrä sitten sitoutuu olueen.
Ajattelin, että riittäisikö sellainen kaava jolla laskisi tuotetun hiilidioksidin määrän? Hiilidioksidihan ei karkaa pullosta joten lämpöisessä sen paine on isompi kuin viileässä. Tosin kai siinäkin sitten pitää ottaa huomioon ainakin tarjoilulämpötila.
Vai pitäisikö? Eli painehan kasvaa mitä lämpimämpää olut on. Toisaalta ilmeisesti se ei kasvakaan niin jyrkästi kuin on tarve joten painetta (sokeria) joudutaankin lisäämään.

Kaavankin mukaan sokerin määräkin pienenee mitä viileämpää on. Jos näin on, pitääkin sokerin määrä laskea tarjoilulämpötilan mukaan eikä lämmin säilytyksen mukaan.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Touko 08, 2010 1:12 am

Tämä taitaakin olla kinkkinen aihe. Tästä voisi yrittää jonkin FAQin vääntää.

Lämpötila ei vaikuta siihen, että hiiva tuottaisi enemmän tai vähemmän hiilidioksidia. Hiivan nesteeseen aikaansaama CO2-lisäys on vakio.

Nesteessä, myös oluessa, on aina mukana hiilidioksidia. Oli se käynyttä tai ei. Kuinka paljon sitä milläkin hetkellä on, riippuu nesteen lämpötilasta. Kylmään nesteeseen sitä on sitoutunut enemmän kuin lämpimään, ja kylmän nesteen mukana sitä menee pulloihinkin jo valmiiksi enemmän. Hiiva tekee sitä sitten sokerista lisää.

Eli yksinkertaisuudessaan, pulloissa on loppujen lopuksi
a) nesteen mukana seurannutta hiilidioksidia ja
b) hiivan käymisteitse tuottamaa hiilidioksidia.

A:han vaikuttaa nesteen lämpötila, b:hen hiivan kayttämän sokerin määrä. Näiden kahden tekijän summasta muodostuu lopullinen CO2-arvo. Tarjoilulämpötilalla ei tähän ole vaikutusta.

Toivottavasti tämä yhtään selvensi asiaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Touko 08, 2010 7:03 am

Muutamia lisähuomioita:

Pullottamisen jälkeen millään lämpötilalla ei ole vaikutusta hiilidioksidin määrään oluessa. Koska pullossa hiilidioksidia muodostuu yleensä enemmän kuin kylmäkään olut pystyy sitomaan, ei olueeseen enää sitoudu enempää hiilidioksidia vaikka tarjoilulämpötila olisi 0°C.
Mikäli sokeria lisättäisiin tarjoilulämpötilan mukaan samalla kaavalla, niin kovin olisi laimeaa tavaraa, koska osa hiivan muodostaasta hiilidioksidista sitoutuu olueeseen jäähtymisen vaikutuksesta.

Mikäli oluttyypeille suositeltavia hiilidioksidimääriä katselee, niin tendenssi on, että kylmänä tarjoiltavat oluet sisältävät pääpiirteissään enemmän hiilidioksidia kuin lämpimänä tarjoiltavat. Tämä osin siksi, että lämpimästä oluesta hiilidioksidia vapautuu enemmän kuin kylmästä, jolloin pienemmällä kokonaishiilidioksidimäärällä saadaan samanlainen vaahto. 12°C tarjoiltavaan vahvaan olueeseen kun tuuppaat yli 3 vol hiilidioksidia, niin pulassa olet sitä yrttäessäsi kaataa lasiin. Taasen vastaava määrä 4°C vehnäoluessa on vielä hallittavissa. Toki oluttyypilläkin on vaikutusta siihen, miten hapokasta se voi olla.
Tietysti tästä voitaisiin johtaa oma kaavansa tarjoilulämpötilan mukaan, jolla määriteltäisiin oluesta vapautuvan hiilidioksidin määrä, mutta nykyinen käytäntö ottaa tarjoilulämpötilankin tavallaan huomioon. Ja vaikka kuinka laskettaisiin tarjoilulämpötila huomioon ottaen, pitäisi myös pullotuslämpötila ottaa huomioon, koska kokonaishiilidioksidin määrä vaikuttaa poikkeuksetta oluesta vapautuvan hiilidioksidin määrään. Toki karbonoinnissa pitää ottaa oma maku huomioon, jos tykkää erittäin kylmästä ja hapokkaasta oluesta, niin siihen täytyy laittaa reilummin sokeria jälkikäyttöön.

Kun olut lämpenee, vapautuu siitä lisää hiilidioksidia, mikä osaltaan aiheuttaa kuplintaa lasissa. Toki oluesta vapautuu hieman hiilidioksidia vaikka oluen lämpötila ei muuttuisikaan koska hiilidioksidin vapauttava reaktio ei ole räjähdysmäinen vaan jatkuva alkaen nopeasti ja hidastuen sitten kohti tasapainoa. Eli kylmä olut lämpimänä päivänä kuplii lasissa enemmän kuin sama olut huoneenlämpöisenä.

Tämä ei ole ihan niitä helpoimpia asioita välttämättä ymmärtää, mutta on kuitenkin ymmärrettävissä.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » La Touko 08, 2010 7:45 am

Aivan, unohdin kokonaan ja tyystin tuon jo sitoutuneen hiilidioksidin määrän. Joka toki vaikuttaa paljon lisättävään määrään. Taas yksi hyvä esimerkki, että kannattaa kysyä ja "väitellä", muuten ei selviä =)
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 02, 2010 10:46 am

Jatkakaamme tähän, kun toisaalla oli puhetta karbonoinnista vierteellä.

Jotta on ensinkään mahdollista laskea tarkkoja hiilidioksidimääriä vierteellä karbonoitaessa, meidän täytyy tuntea vierre, ts. meidän täytyy tietää kuinka suuri osa vierteestä on käymiskelpoisia sokereita. Ja saadaksemme tämän tietoomme, tarvitsemme ominaispainot vierteestä ennen ja jälkeen käymisen. On siis helppoa laskea hiilidioksidit, mikäli käytämme samaa vierrettä kuin itse oluenkin tekoon (vierrettä voi pakastaa sopivan määrän).

Laskut on helpointa tehdä, kun käytetään Oechsle-asteikkoa. Ominaispaino muuttuu helposti oechsle-asteiksi ottamalla vain ne desimaalit, eli 1,045 on 45°Oe.

1°Oe tarkoittaa 2,5 g sokeria (sakkaroosi) litraa kohden @ 20°C.
Otetaan esimerkiksi vierre, jonka ominaispaino on ennen käyttöä on 1,050 ja käytön jälkeen 1,010.
Meillä on siis käymisessä tapahtunut 40°Oe muutos, mikä tarkoittaa, että käymiskelpoisia sokereita on ollut 40x2,5 g/l = 100 g/l .
Tästähän on sitten helppo laskea tarvittavan vierteen määrä ylläolevan kaavan mukaan.

Tehdäänpä ihan homman maksimaaliseksi hämmentämiseksi kaava.
Jätin kaavasta pois ominaispainon lämpötilakorjaukset, ne nyt olisivat olleet jo vähän liikaa. (Ominaispaino on muotoa 1,050, mikäli käytät muotoa 1050, Jätä lopussa tuhannella kertominen pois (tai saat millilitroja)

Xl=jälkikäyttöön tarvittavan vierteen määrä litroina
y=kokonaistilavuus (litroja)
T=lämpötila
z=hiilidioksidi (vol)
SG1=Ominaispaino alussa
SG2=Ominaispaino käymisen jälkeen

karbo.jpg
karbo.jpg (6.96 KiB) Katsottu 9875 kertaa

EDIT:
Olin tehnyt kaavn kanssa alkeellisen virheen. Kaava on nyt korjattu, ja sen pitäisi antaa oikeita arvoja. Onneksi virhe oli kokoluokaltaan sellainen, että niitä määriä tuskin kukaan käyttää :)
Viimeksi muokannut äyni, Pe Marras 05, 2010 5:48 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Marras 02, 2010 11:48 am

eli selvennän nyt itselleni tätä asiaa vielä:

jos minulla on keiton jälkeen 18 litraa vierrettä, jäähdytetty 20 asteeseen, ominaispaino 1.055. Oletan sen käyvän 1.010:een. saan siis kertoimeksi 45 jossa yksi aste on 2,5g sokeria/litra => vierteessäni on (käymiskelpoista) sokeria 112,5g/litra. Jos normaalisti käytän sokeria 5g/l (helpompi ajatella näin kuin co2 määrää..), niin 5*18=90g, joka saadaan n. 8dl:sta ko. vierrettä. Olenko käsittänyt oikein?

Tietenkin pitää ottaa huomioon jälkikäymisvierrettä lisätessä, että kokonaismäärä pienentyy jonkin verran matkan varrella (ja tietysti heti alussa sillä 0,8 litralla..)

edit:

vaikka sehän tietty lisätään sinne takas se 0,8 litraa =) :hullu: tää matikka on mulle aivan liikaa...
Viimeksi muokannut pettu, Ti Marras 02, 2010 11:53 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 02, 2010 11:53 am

Juurikin näin.

Aiemmin minäkin hapotin kaikki olueni samalla sokerimäärällä/l, mutta jossain vaiheessa tajusin, että eri oluet ovat oikeasti paremman makuisia, kun hiilidioksidia on "oikea" määrä. Ja jos sitä rupeaa varioimaan, niin samalla voi tehdä sen ihan hallitusti.

pettu
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Oulu

ViestiKirjoittaja pettu » Ti Marras 02, 2010 12:01 pm

joo toki vaaleaan lageriin tahtoo enemmän happoa kuin vaikka bitteriin. Sen kummemmin en ole perehtynyt, mikä on "oikea" arvo millekkin, mutta olen huomannut, että varsinkaan tynnyröitäessä ei kannata liikaa laittaa (ei välttämättä tarvi ollenkaan). Mutta myös pullottaessa kannattaa olla maltillinen, olen tehnyt palealea jopa 3,5g/litra, pulloon.

Mittään oluen tekoon liittyvää en oo koskaan tehny hallitusti.. :D

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Marras 02, 2010 12:03 pm

pettu kirjoitti:vaikka sehän tietty lisätään sinne takas se 0,8 litraa =) :hullu: tää matikka on mulle aivan liikaa...

Pitäisikö tuo kaava tehdä sitten siten, että se ottaa huomioon myös sen lisätyn vierteen määrän (menee muuten aika hiton monimutkaiseksi silloin.)

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Marras 02, 2010 20:51 pm

äyni kirjoitti:...jossain vaiheessa tajusin, että eri oluet ovat oikeasti paremman makuisia, kun hiilidioksidia on "oikea" määrä.

Amen. :cheers1:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Marras 05, 2010 5:49 am

Olin tehnyt viimeisimmän kaavan kanssa yksinkertaisen supistusvirheen. Kaava on nyt korjattu.

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » Pe Marras 19, 2010 16:30 pm

Paljonkos volsseja pitäisi olla tuollaisessa omenasiiderissä? Tarttisi laskeskella...

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Pe Marras 19, 2010 17:58 pm

Brittisiidereissä lienee hiilidioksidia 1-1,5 vols ja bretagnelaisissa enemmän, varmaan 3. Näin karkeana arvauksena

Tuoppi
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja Tuoppi » La Marras 20, 2010 10:47 am

Laskinkos tuon nyt oikein, eli jos z=3vols y=18l T=22 Niin x=156 (grammaako?)
Eli jos haluan siideriini 3volssia niin sinne täytyy laittaa 156g sokeria? Mitenkäs tuo kegiin jäävä tyhjä tila vaikuttaa sokerin määrään? Entäs miten paljon tarvitsisi ylikarbonoida jos aikoo ns. pullottaa (kegin) hanasta? :eivarma:

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » La Marras 20, 2010 12:27 pm

Tuoppi kirjoitti:Laskinkos tuon nyt oikein, eli jos z=3vols y=18l T=22 Niin x=156 (grammaako?)
Eli jos haluan siideriini 3volssia niin sinne täytyy laittaa 156g sokeria? Mitenkäs tuo kegiin jäävä tyhjä tila vaikuttaa sokerin määrään? Entäs miten paljon tarvitsisi ylikarbonoida jos aikoo ns. pullottaa (kegin) hanasta? :eivarma:

Justiinsa näin.
1 volumes CO2 ymmärtääkseni tarkoittaa sitä, että litrassa juomaa on litra hiilidioksidia NTP-olosuhteissa (0°C 1bar). Joten 18l juomaa, jossa on 3 vol CO2 Sisältää 54 l hiilidioksidia. Pitäisi tietää, mikä on paine astiassa jossa on 3 vol CO2, niin sitten voisi laskeskella montako litraa hiilidioksidista menee tyhjän tilan täyttämiseen, mutta ei se järin paljoa ole. Jotenkin logiikka sanoisi, että jos sokerin määrän laskisi kegin tilavuuden mukaan niin saisi kokolailla oikeita arvoja, mutta tämä on karkea mutu, eikä luonnollisesti perustu yhtään mihinkään.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Marras 21, 2010 8:51 am

Jos tuota vierteellä karbonointia kaavani mukaan ei ole kukaan vielä ehtinyt käyttää, niin ainakin omassa lagerissani sen mukaan laskettu vierrremäärä antoi juuri passelin hiilidioksidimäärän. seuraavaksi karbonoidaan siideri omppmehulla.

Olutto
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: JKL

ViestiKirjoittaja Olutto » Ma Marras 04, 2013 21:31 pm

Hei en nyt tiennyt taas, mihin näistä tämän laittaisi. Maistelin tuossa uutta IPAa, jonka nostin viileään ( viikko pullotuksesta). Tavarassa ei ollut happoja paljoakaan (piti olla n. 2.5vols).
Olut oli pitkäkaulaisessa pikkupullossa (033) ja melko täynnä (vähän ilmatilaa kaulassa kuitenkin). Voisikohan tällä olla merkitystä karbonoitumiseen?
Korkkasin testinä vielä toisen tavallisen pikku pullon ja siinä oli ihan mukavat hapot - ihan niinkuin pitikin.

Nostin korit nyt takaisin lämpimään. Jatkuuko jälkikäyminen lämpimään noston jälkeen vai onko toisen korin hapot menetetty kylmään nostamisella?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ma Marras 04, 2013 22:33 pm

Mikähän mahtoi olla metodi, millä olueeseen tuotiin pullotuksen yhteydessä sokeria? Siis pulloon lisäämällä, olueeseen, vai miten.

Ilmatila ei vaikuta merkittävästi karbonoitumiseen, koska se täyttyy sopivaan paineeseen aika helpolla. Kuitenkin homma menee niin, että mitä enemmän tyhjää, sitä vähemmän hiilidioksidia oluessa. (Ja sitä komeammin pullot poksahtaa auki)

Mikäli ymmärsin oikein, on tilanne ollut se, että olut on ollut pullossa viikon, ja yhdessä pullossa ei ollut happoja, mutta toisessa oli.
Tilanne on normaali, eikä millään tavalla hälyyttävä. Erinäisistä tekijöistä johtuen, pullot saattavat hapottua pikkuisen eri tahtiin, vaikka niissä olisi niin lähelle samanlainen sokerointi kuin mahdollista. Viikossa harvemmin on olut täysin karbonoitunut loppuun, siinä voi hyvinkin mennä pari viikkoa lämpimässä. Riippuu paljon hiivan määrästä, oluen vahvuudesta, hiivasta, lämpötilasta, pullon puhtaudesta (hyvin tarkalla tasolla!) yms.
Jälkikäyminen jatkuu niin kauan kuin sokeria on, teit pulloille mitä tahansa, pl. pakastaminen ja liika kuumennus, pakkasesta sulattaessakin käyminen todennäköisesti jatkuisi. Siis jälkikäyminen jatkuu vaikka kylmentäisit oluen 1°C. Se vain hidastuu rajusti, mitä kylmemmässä ollaan. Jälleen lämpimään tuotaessa käyminen kiihtyy. Jos oltaisiin oikein tarkkoja, niin lämpötilan sahaaminen saattaa tuottaa epämiellyttäviä makuja, mutta jälkikäytössä niiden määrä on enimmilläänkin niin pieni, että niitä ei varmaan edes parhaat maistajat huomaa.

Mikään ei siis ole pielessä, etkä ole tehnyt yhtään virhettä. Kaikki OK. Jos haluat jakaa lisää tietoa käyttämästäsi tekniikasta pullotuksessa, voidaan spekuloida lisää, mitkä tekijät ovat todennäköisimmin vaikuttamassa.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”