Karbonointilämpötila (keg) eri kuin tarjoilulämpötila (pullo)

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Ääsjoki
18 tai yli: Olen

Karbonointilämpötila (keg) eri kuin tarjoilulämpötila (pullo)

ViestiKirjoittaja WilliamShark » Ke Marras 15, 2017 23:36 pm

Jos karbonoin oluen kegissä lagerointilämmössä (0c), ja pullotan, jolloin lopullinen tarjoilulämpö on perus jääkaappilämpö (6C), säilyttääkseni halutun karbonointiasteen (esim 2.6 vols), karbonoinko tällöin tuon 6C:n mukaan? Ts. ylikarbonoinko 0-asteisen kegissä, että hieman lämmettyään karbonointi on pullossa kohdallaan?

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

Re: Karbonointilämpötila (keg) eri kuin tarjoilulämpötila (pullo)

ViestiKirjoittaja jylppö » To Marras 16, 2017 10:07 am

Itse olen ymmärtänny, että karbonointiaste (vols) riippuu hiilarin määrästä oluessa. Jos se riippuisi lämpötilasta, niin silloin lämpimässä oluessa on eri karbonointiaste, kuin kylmässä oluessa. Jos kahdessa pullossa on esim 2.6 vols, niin tietenkin lämpimämmässä pullossa on isompi paine, kuin kylmässä pullossa. :eivarma:

Viisaammat voi korjata :roll:

WilliamShark
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Ääsjoki

ViestiKirjoittaja WilliamShark » To Marras 16, 2017 15:46 pm

Tarkennanpa vielä:

Esim.
Kun olut on 0-asteista, on kegiin paukutettava 0,63 bar hiilaria saavuttaakseen 2.6 vols karbonoinnin.
Kun olut on 6-asteista, on kegiin paukutettava 1,02 bar hiilaria saavuttaakseen 2.6 vols karbonoinnin.
(Nämä arvot saatu BeerSmithin karbonointityökalulla.)

Joten, jos karbonoin 0-asteisena, mutta oletettavasti kukaan ei olutta 0-asteisena tule nauttimaan, onko tällöin karbonoitava tuolla 1,02 barilla?

Järkeen kävisi, että kun volssit on kerran saavutettu, ei ne siitä mihinkään pullossa katoa, mutta tavallaanhan pullotkin ovat vain minikokoisia kegejä, joten miksi tilanne olisi eri kuin em. esimerkki?
Että onko kyse vain siitä, että lämpöisempi olut vapauttaa (pullon avatessa?) niin paljon enemmän hiilidioksidia, että tarvitaan isompi lähtöpaine, jotta haluttu määrä jää vielä nesteeseenkin?

Saako tästä nyt mitään tolkkua :eivarma:

EeroK
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja EeroK » To Marras 16, 2017 18:48 pm

Sanoisin, että 0-asteiseen kegiin tähtäis pikkasen yli tuon 2.6 vols eli vaikka 0,7 bar
ja 0-asteisena pullottaa jääkylmiin pulloihin. Pieni ylikarbonointi, koska pullottaessa katoaa volsseista vähän

jylppö
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kalajoki

ViestiKirjoittaja jylppö » To Marras 16, 2017 21:19 pm

WilliamShark kirjoitti:Tarkennanpa vielä:

Esim.
Kun olut on 0-asteista, on kegiin paukutettava 0,63 bar hiilaria saavuttaakseen 2.6 vols karbonoinnin.
Kun olut on 6-asteista, on kegiin paukutettava 1,02 bar hiilaria saavuttaakseen 2.6 vols karbonoinnin.
(Nämä arvot saatu BeerSmithin karbonointityökalulla.)

Joten, jos karbonoin 0-asteisena, mutta oletettavasti kukaan ei olutta 0-asteisena tule nauttimaan, onko tällöin karbonoitava tuolla 1,02 barilla?

Järkeen kävisi, että kun volssit on kerran saavutettu, ei ne siitä mihinkään pullossa katoa, mutta tavallaanhan pullotkin ovat vain minikokoisia kegejä, joten miksi tilanne olisi eri kuin em. esimerkki?
Että onko kyse vain siitä, että lämpöisempi olut vapauttaa (pullon avatessa?) niin paljon enemmän hiilidioksidia, että tarvitaan isompi lähtöpaine, jotta haluttu määrä jää vielä nesteeseenkin?

Saako tästä nyt mitään tolkkua :eivarma:

Juuri niin kuin pohdit, eli 0-asteista olutta, niin hiilaria 0,63 bar saat 2.6 vols karbonoinnin.. Sama määrä siellä on hiilaria sitten 6- tai 20-asteisena. Tunnetusti lämpösena avattu pullo "suhahtaa" enemmän avattaessa. EeroK:ta lainatakseni 0,7bar tuntuu hyvältä paineelta 0-asteiseen karbonointiin. Ei kai sen niin tarkkaa :cheers1:

Palaa sivulle “Oluen säilytys”