Kegin säilytys lämpöisessä

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Kegin säilytys lämpöisessä

ViestiKirjoittaja silmakka » Ti Syys 26, 2017 13:30 pm

Elikkäs mietin mahdollisuutta kegiharrastuksen aloittamiseen. Kerrostaloasumisen vuoksi ei ole mahdollisuutta kuin yhteen pieneen lisäjääkaappiin kegitouhuja varten. Ajattelin tässä samaisessa jääkaapissa sitten säilöä kegiä kuin myös hoitaa mahdolliset laageroinnit ja cold crashit yms. käymistouhut. Eli onko kegiä täytettynä olusella joka on siis tietysti carbonoitu, ja mahdollisesti jo korkattukin mahdollista säilyttää välillä myös huoneen lämmössä jos vain huolehtii että kegi on hyvin paineistettuna ? Laageroinnin jälkeen (muutama viikko) siirtäisin kegin takaisin kylmään? 19l corny keg tai kaksi ajattelin hankkia mutta tämä on kyllä aika ratkaiseva kysymys :roll:

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

Re: Kegin säilytys lämpöisessä

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Syys 26, 2017 13:56 pm

Kegi on lähtökohtaisesti iso pullo. Voi säilyttää lämpimässä, voi siirtää kylmään ja takaisin lämpimään.
Olut kypsyy kegissä about samoin kuin pullossa eli jos pidät pitkään lämpimässä niin olut kypsyy nopeammin ja kylmässä hitaammin.
Mikäli kegiin päätyy muhjua tai lyöt esimerkiksi gelatiinit sisään, lähtevät nämä yleensä liikkeelle pohjalta kun kegiä siirtelee ja ensimmäiset lasit ovat sitten sameita. Ajan kanssa taas kirkastuu.
Näin siis tullut itse toimittua, eikä ongelmia ole suuremmin ilmennyt.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja silmakka » Ti Syys 26, 2017 14:14 pm

Okei, Kiitos vastauksesta! Entäs kun olutta välillä säilöö lämpöisessä niin täytyykö painetta nostaa täksi ajaksi kegissä vai meneekö samalla paineella kuin tarjoilulämpöisenäkin ? Hiilidioksiidipullo on varmaan hyvä ainakin pitää kegissä kiinni säilytyksen aikana.. ? :)

arttue
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja arttue » Ti Syys 26, 2017 14:37 pm

Jos kegissä oli kylmässä valmiiksi sopivat paineet, niin paineita ei tarvitse säätää. Pöntössä oleva hiilidioksidi ei häviä mihinkään, joten kylmä -> lämmin -> kylmä -siirron jälkeen oluessa on saman verran kuplia kuin alussakin, jos ei ihan heti samana päivänä mene laskemaan juomaa.

Hiilidioksidipulloa ei tarvitse pitää kiinni säilytyksessä.

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ti Syys 26, 2017 15:38 pm

Itse forces karbonoin 3barilla.Pääsääntöisesti säilytän lämpimässä.Viilennän sitten tarvittaessa.Lisään tarvittaessa hiilaria käytössä.Eli jos on painetta pöntössä en heti lisää painetta kun lasken olutta tuoppiin.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Oluen säilytys”