Lisää säilyvyyttä vehnäoluelle

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Lisää säilyvyyttä vehnäoluelle

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Syys 19, 2017 19:45 pm

Panimothan monesti pastöroi vehnäoluen saadakseen pidemmän säilyvyyden. Kotioloissa pastörointi ei liene vaihtoehto. Teen yleensä 19L kegillisen olutta, mutta parhammillaan olut on vain reilun kuukauden. Milläköhän tuota säilyvyyttä saisi kotioloissa jatkettua? Ehkä oluen ollessa parhaimmillaan kääntäisi jääkaapin säädön lähelle nollaa, joka tietysti kuluttaa energiaa turhaan ja on monelle oluelle turhan viileä nautiskelulämpötila... Voisikohan kegiin lisätä jonkin säilöntäaineen siinä vaiheessa kun maku on saavuttanut huippunsa ja näin estäisi maun muuttumisen?

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Lisää säilyvyyttä vehnäoluelle

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Syys 20, 2017 9:35 am

Miksei pastörointi olis vaihtoehto? kegi kokonaisena täytön jälkeen kuumaan vesiastiaan ja lisää tohoa perään? Tai sama pulloilla?

Näin vähän homman vierestä, mutta mielestäni vehnis pysyy pidempään parempana pullossa, vaikka suoraan kegitettynä ja ekat 2vkoa mielestäni kegikama persee pullokamaa mennen ja tullen noin tuorematskussa.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Pe Syys 22, 2017 11:18 am

Pastörointi olisi sinänsä hyvä ratkaisu, kun silloin olueen ei tarttis laittaa mitään lisäaineita. Mutta toisaalta sanotaan, että pastörointi heikentää hiukan oluen makua. Ja toisaalta säilöntäaine olisi helppo ratkaisu, kun vaan on oikea kama. Ja pitäisikö olla lisäksi myös jokin käymisen pysäyttäjä, joka tappaisi hiivan kuten pastörointi tekee.
Mietin myös että voiko pastörointia tehdä heti kegityksen jälkeen. Oma kokemus vehnäoluesta on, että kegi seisoo lämpimässä karbonoitumassa kaksi viikkoa, eikä vielä tämänkään jälkeen olut ole hyvää. Vasta kun olut on ollut viileässä 12-14C muutaman päin, niin olut on juotavaa. Mutta entä jos hiiva tapetaan pastöroimalla jo ennen kypsytystä, niin muuttaako se oluen kypsymistä?
Viimeksi muokannut Martin, Pe Syys 22, 2017 17:38 pm. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Pe Syys 22, 2017 14:03 pm

En tiedä tuosta muuta kuin että 2vkoa karbonoitumista kegistä? Käymisteitsekö karbonoit kegissä?

Meinaan että ulkosella hiilarilla ja homma on priimaa about 3:ssa päivässä.

Martin
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Martin » Ti Syys 26, 2017 20:12 pm

Joo ulkoisella hiilarilla karbonoin kegin. Olen lukenut että joillain menee vehnäolut viikko mäskäyksen jälkeen hanaan. Itse en ole saksalaistyylisessä vehnässä koskaan päässyt lähellekkään tuota. Yleensä käytän 10 päivää jonka jälkeen annan kegin seistä huoneen lämmössä pari viikkoa. Toki hapot muodostuu nopeamminkin, mutta jostain syystä hätäily ei ole tuottanut toivottua lopputulosta. Vielä tämänkin jälkeen olut maistuu kotitekoiselta. Mutta tähän päälle vielä viikko viileässä, niin jo alkaa maistua. Toki olut on vielä tässä vaiheessa tuoretta ja tuoreen vehnän makuista mutta hyvää. Tästä vielä maku kehittyy, ja tasapainottuu. Olut on toki hyvää tässäkin vaiheessa, mutta eritavalla kuin tuoreena. Tässä kohtaa olut kestää maun ja aromin puolesta vertailuja saksalaisille esikuvilleen. Mutta muutama viikko tästä ja alkaa olueen tulla sivumakuja ja joita ei toivoisi, ja tähän haluaisin löytää ratkaisun jolla kegillinen olutta saisi kestämään esim kolme kuukautta hyvänä.

Matts
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Matts » Ke Syys 27, 2017 15:02 pm

Aaa, mäskäyksestä.

itellä on vehnis 3vkoa primäärissä, sitten kegiin ja 3 päivää karbointia. On ollut yleensä parhaimmillaan juurikin ekana päivänä.

Sellanen vinkki noin niinku yleensä kegihommaan, että ite kierrätän hiilidioksidia hetken kegityksen jälkeen. Eli eka suhaus painetta, paineet pois (TÄYTTÖVENTTIILISTÄ, pari kertaa painanu tyhjennys liittimellä väärää urosliitintä) ja toistaa tämä 3-4 kertaa. Happi tekee elvikset ja kama säilyy selkeästi pidempään.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”