Kegiin ilman CO2?

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Jyväskylä
18 tai yli: Olen
Viesti:

Kegiin ilman CO2?

ViestiKirjoittaja Goldie » La Helmi 11, 2017 11:31 am

Ihan vain teoreettinen kysymys; Onko mahdollista säilöä olut kegiin jos ei ole CO2-putelia siihen? Eli kun nuo kamppeet ovat suht arvokkaita, mietin pystyisikö kamat hommaamaan osissa. Ensimmäisenä siis kegin, jonne laittaisin oluen jo kypsymään kylmään, ja myöhemmin hommaisin CO2:sta ja regun siihen ja hapottaisin sitten vasta.

tl;dr: Tuleeko mitään haittavaikutuksia olueeseen jos sen laittaa kegiin kylmään ilman kaasua ja laittaa vasta parin kk:n päästä CO2:n kiinni?

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Kegiin ilman CO2?

ViestiKirjoittaja Naali » La Helmi 11, 2017 12:49 pm

Olut hapettuu aika rankalla kädellä jos siellä ei mitään muuta kuin ilmaa ole ollut. Toisaalta jos kegiin heittää sokeria jonkun 5g/l, tai 3g/l minikegeillä niin tapahtuu sama homma kuin pullokäymisessä ja pohjan hiivakakku tulee aika kivasti pihalle ensimmäisen tuopin kaataessa jos se saa kypsyä pari kuukautta.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Goldie
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Jyväskylä
Viesti:

ViestiKirjoittaja Goldie » La Helmi 11, 2017 15:39 pm

Naali kirjoitti:Olut hapettuu aika rankalla kädellä jos siellä ei mitään muuta kuin ilmaa ole ollut. Toisaalta jos kegiin heittää sokeria jonkun 5g/l, tai 3g/l minikegeillä niin tapahtuu sama homma kuin pullokäymisessä ja pohjan hiivakakku tulee aika kivasti pihalle ensimmäisen tuopin kaataessa jos se saa kypsyä pari kuukautta.

Sitä hiukan pelekäsinkin... Auttaisikohan asiaa jos lappoamisen jälkeen jollain ilveellä saisi puhallettua CO2:ta oluen pinnalle, korvaten hapen, jonka jälkeen kannen iskee kiinni (esim tyhjällä minikegillä + CO2 patruunalla ja partyhanalla suhhuuttamalla)?

Panimosokeria ajattelin myöskin että laittaisi vain hiukan oluen sekaan, juuri sen verran että se estäisi enimmän hapettumisen. Mutta pelekäsin juuri sitä, että kuinka äkäisesti hiiva sakkautuu pohjaan ja tulee kaadettaessa mukaan tuoppiin :confus:

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Helmi 12, 2017 0:17 am

Se, että hiiva sakkautuu pohjalle on nimenomaan hyvä homma kun ainakin Cornykegeissä ja useimmissa muissakin oluen syöttö tapahtuu nimen omaan astian pohjalta käsin. Niinpä hyvin pohjalle flokkautunut hiiva tulee aika mukavasti pihalle ensimmäisten 1-2 tuopin aikana ja loppukegin olut onkin varsin kirkasta. Jos haluaa minimoida hapen imeytymisen olueen, kannattaa myös tyhjä kegi ensin huuhdella hiilidioksidilla.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Su Helmi 19, 2017 16:03 pm

Laita kegiin sokeria. Sanotaan vaikkapa 4g litra. pidä viikon verran käymislämmössä ja pukkaa sitten varastointiin. Sokru käy hiilariksi ja tulee suojakaasua sen verran, että varastointi onnistuu..

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Ma Helmi 20, 2017 11:53 am

jatketaas sitten pikkasen eteenpäin,milläs konstilla meinaat sitä olutta sitten saada sieltä kegistä jos ei ole co2 pulloa käytettävissä ?
suht edukkaasti näyttäs ainakin brewcatista saavat sellasta 2kg pulloa ja siihen mittaria ,toki mittariksi käy esim happi mittarikin mitä käytetään hitsaamiseen.(samoin co2 mittari hitsaus käyttöön)

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta

ViestiKirjoittaja Mustola » Ma Helmi 27, 2017 19:15 pm

Tero_perkele kirjoitti:jatketaas sitten pikkasen eteenpäin,milläs konstilla meinaat sitä olutta sitten saada sieltä kegistä jos ei ole co2 pulloa käytettävissä ?
suht edukkaasti näyttäs ainakin brewcatista saavat sellasta 2kg pulloa ja siihen mittaria ,toki mittariksi käy esim happi mittarikin mitä käytetään hitsaamiseen.(samoin co2 mittari hitsaus käyttöön)

Mä oletan noiden aloitusviestien perusteella, että olusta olis ja kegi, mutta regut ja hiilari puuttuu.. Sokerilla tehdyillä hiilareilla säilyy ja saa kypsyteltyä...Kunhan saa vermeet hommattua saa hiilarit tasattua kohdilleen ja oluset hanan kautta lasiin...
:cheers2:

Palaa sivulle “Oluen säilytys”