Käyminen ei lakkaa

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

niilopentti
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kymenlaakso-E-Savo
18 tai yli: Olen

Käyminen ei lakkaa

ViestiKirjoittaja niilopentti » La Heinä 16, 2016 9:58 am

Olisi asia esillä, jota en ole ennen kohdannut. Kysytäänpä siis täältä. Voihan olla että tämä on joillekin ihan rutiini-käyminen.

Olen n. 30 erää keitellyt, ja aina käyminen on lakannut kokonaan. Vesilukko pysähtyy kokonaan.
No nyt kuitenkin weizenbock on käynyt 7 viikkoa. Olen antanut porista rauhassa, kun ei tuolla näytä kiire olevan =)

OG 1046, ja hiivaus WLP Hefe IV hiivalla, 300 ml startterilla. Tässä erässä ensimmäistä kertaa vesilukko kuohui yli.
Samana päivänä keitetty hefe valmistui ajallaan, ja nakkasin surutta sen hiivat tuon sekaan. Ajattelin, että kuohuaminen olisi saanut aikaan hiivavajeen tms. Ei se käymiseen vaikuttanut.

Tuo pönikkä kuitenkin on käynyt hiljalleen kaiken aikaa. Nyt pulputtaa á 2 kertaa minuutissa. FG 1010. Maku OK, oikein suklaan banaaninen.
Se kysymys:
Voiko tuon kaman pullottaa, vai pitäisikö käyminen lopettaa pysäyttäjällä ja karbonoida pulloon pienen hiivaerän kanssa?
Ettei pullot räjähtelisi. Onko tuollainen käyminen normaalia, ja mistäkö johtuu?

Reseptissä:
50 % Vehnää
28 % Bayer
11,5 % Vienna
8,0 % Crystal 300
2,5 % Chocolate Malt

Sitten humalamujut päälle.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”