Oluen siirtelystä astiasta toiseen

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Räykä
Jäsen
Jäsen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Muhos
18 tai yli: Olen

Oluen siirtelystä astiasta toiseen

ViestiKirjoittaja Räykä » Ti Huhti 26, 2016 11:30 am

Terve,

Uusi kotioluen valmistaja kaipailisi tarkennosta otsikossa mainittuun asiaan. Varsinainen kysymys olisi lie: Mitkä kaikki astiansiirtovaiheet olisi syytä suorittaa lapolla?

Kaikki vai osa näistä?
1. Vierre mäskäyksen jälkeen kattilaan
2. Vierre jäähdytyksen jälkeen käymisastiaan
3. Käymisastiasta toiseen (sekundääri, pullotus jne.)

Jos tulee mieleen muita vaiheita niin kertokaa toki :)

Jos sillä on merkitystä niin kyse noin 30L keitto / 25L eräkoosta.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

Re: Oluen siirtelystä astiasta toiseen

ViestiKirjoittaja ossis » Ti Huhti 26, 2016 11:35 am

Itse en siirrä lapolla kuin primääristä sekundääriin (silloin kun harvoin ylipäänsä teen tämän siirron) tai valmiin oluen kegiin / pullotusastiaan. Lähinnä lappo on käytössä kun pyrin välttämään liiallisen hiivan/ruvan siirtelyä asitian pohjalta seuraavaan astiaan.

Varsinkaan kuuman vierteen kanssa en lähtisi lappojen kanssa pelleilemään vaan joko hanasta letkun kanssa tai sitten muuten varovasti yläkautta tai kaatamalla.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Huhti 26, 2016 11:49 am

2. kohdassa kaatamalla siirto hapettaakin vierrettä samalla, ja vielä paremmin jos sen kaataa jostain siivilästä läpi. (Takaraivossa on toki pieni pelko ilmasta tulevasta kontaminaatiosta kun vierrettä lotrataan edestakaisin, mutta toistaiseksi hiiva on ehtinyt lisääntyä pöpöjä ennen.)

Yksi halpalappo on tuhottu kuumaa vierrettä lapottaessa. Ei ollut kiehuvaa mutta riittävän lämmintä pehmentämään muovin. Yritin vältellä kuuman vierteen hapettumista, nyttemmin en siitä juuri ressaa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Räykä
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Muhos

ViestiKirjoittaja Räykä » Ti Huhti 26, 2016 17:44 pm

Ok, tähän asti lappoa onkin käytetty omissa sessiossa lähinnä kohdassa 3. Kohtaan 2 tarkennos vielä että onko kuuman ja jäähdytetyn vierteen hapettumisessa sitten jotain perustavanlaatuista eroa tai toisesta enemmän haittaa?

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 27, 2016 7:38 am

Kuuman puolen hapettumisesta puhutaan aika paljon haitallisena tekijänä, mutta se vaikuttaa kovasti olevan tyypillinen myytti ainakin kotiolutmittakaavassa. Toki kemialliset reaktiot tapahtuu huomattavasti herkemmin ja nopeammin kuumassa, joten on ihan perusteltua väittää, että kuuma vierre hapettuu herkemmin pilalle. Jotkut väittää myös, että ilmauksessa joka tapauksessa vierre hapettuu niin, että se maistuu ja käyttävät oliiviöljyä ilmaamisen sijaan. En ole tästäkään kovin vakuuttunut.

Itse en olisi kuuman puolen hapettumisesta juurikaan huolissani. Ehkä sitä vierrettä ei kannata kuumana ihan kamalalla tohinalla ropluutella tarpeettomasti, mutta joku astian vaihto menee kyllä kuumana siinä missä kylmänäkin. Sokerit ei ole ihan kamalan herkkiä hapettumaan noin itsestään, josko sitä toki tapahtuu aina jonkin verran.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Huhti 27, 2016 8:53 am

Tähän kohtaan sopinee taas linkki testistä, missä kuuman puolen hapettumista testattiin:

http://brulosophy.com/2014/11/18/is-hot ... t-results/

Itse en huolehdi hapettumisesta tippaakaan ennen kuin olut on lopettanut käymisen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 27, 2016 8:56 am

Kyllä minä olisin myös keskenkäyneen oluen hapettumisesta huolissani, mutta yleensä se ei ole mikään ongelma. Siitä harvoin tarvitsee erikseen huolehtia.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Huhti 27, 2016 9:16 am

Joo, oli ehkä vähän väärä ilmaisu.
Eikö kunnolla käydessä syntyvä hiilidioksidi kuljeta happea aika reippaasti pois? Jossain vaiheessa tulee sitten se raja että hidastuu niin paljon että ehtii hapettua ennen kuin happi poistuu?

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 27, 2016 10:07 am

Tokihan käymisessä muodostuvan hiilidioksidin liikehdintä saattaa liikuttaa olueeseen sekoittunutta ilmaakin ylöspäin, mutta ei se kykene olueeseen liuennutta happea liikuttamaan mihinkään suuntaan, vaan mikäli olueeseen liukenee happea, se on siellä reagoimassa. Samoin ilmakuplan pinnassa olevat happimolekyylit reagoivat kyllä.Tietysti mahdollisesti nopeampi ilmakuplien liike lyhentää sitä aikaa, minkä happi ehtii reagoida tai liueta, mutta ero ei ehkä ole kuitenkaan niin kamalan dramaattinen.
Hiilidioksimolekyylissä oleva happi tulee kokonaan sokerimolekyyleistä. Käyminen on anaerobinen prosessi ja kaikki syntyvät lopputuotteet tulevat sokerista. Olueeseen liuennut happi sen sijaan hapettaa alkoholia (ja muita oluessa olevia yhdisteitä) eteenpäin. Etanolista tulee asetaldehydiä ja edelleen etikkahappoa.

HenkkaM
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja HenkkaM » Ke Huhti 27, 2016 10:17 am

Katos vain, aina oppii uutta. Minulle oli jäänyt mieleen jonkun antama vahva mielipide, jonka mukaan niin kauan kuin hiilidioksidia syntyy käymisessä, ei hapettumisen vaaraa ole.
Omiin prosesseihin tuolla ei onneksi ole vaikutusta kun olut siirtyy vain käymisastiaan, harvoin sekundaariin, käymisen päätteeksi ehkä pullotusastiaan ja sieltä pulloon. Kaikki siirrot lapolla paitsi kattilasta käymisastiaan.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Huhti 27, 2016 11:30 am

Kirjoitetaan nyt sellainen varaus tuohon aiempaan, että kyse on vain omien vajaavaisten tietojeni pohjalta tehdyn päättelyn tuloksesta. Ei siis mistään tutkitusta tiedosta. Voi olla, että hiilidioksidituotannon vaikutus siihen, että ilma pääsee pois oluesta on merkittävä ja mainittavaa hapettumista ei pääse syntymään. Minä en tiedä, mutta epäilen, että hiilidoiksidi vaikuttaa vain rajatusti hapettumiseen. Ihan sillä perusteella, että hiilidioksidi on aika inertti kaasu, ja nosteen vaikutuksesta se hiilidioksidikin sieltä oluesta pois tulee kuten ilmakin.

laitos
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Sauvo

ViestiKirjoittaja laitos » Ke Touko 18, 2016 9:52 am

HenkkaM kirjoitti:Katos vain, aina oppii uutta. Minulle oli jäänyt mieleen jonkun antama vahva mielipide, jonka mukaan niin kauan kuin hiilidioksidia syntyy käymisessä, ei hapettumisen vaaraa ole.
Omiin prosesseihin tuolla ei onneksi ole vaikutusta kun olut siirtyy vain käymisastiaan, harvoin sekundaariin, käymisen päätteeksi ehkä pullotusastiaan ja sieltä pulloon. Kaikki siirrot lapolla paitsi kattilasta käymisastiaan.

Ylätasolla toi käymisprosessi etenee näin:

1) Vierre ilmataan (vierteeseen sekoittuu happea)
2) Vierre hiivataan
3) Hiiva alkaa lisääntymään ja käyttää lisääntymiseen vierteeseen sitoutunutta happea
4) Kun hiivapopulaatio on tarpeeksi suuri, hiiva alkaa käyttämään vierteen sokereita alkoholiksi ja muiksi käymisaineiksi. Käymisen sivutuotteena syntyy myös hiilidioksidia joka nousee vierteestä ja ilmaa raskaampana korvaa vierteen pinnalla olevan ilman ja puskee käymisastiassa olevan ilman ulos ilmalukosta.

Kolmoskohdan jälkeen vierteeseen sitoutuneen hapen määrä on pudonnut radikaalisti, joten hapettumista ei sinällään tapahdu. Jos käymisastia on suojattu ilmalukolla, käymisprosessin generoima hiilidioksidi pitää vierteen hapelta suojattuna kunnes käyminen on päättynyt.

Jos vierrettä ei ilmata, hiiva kykenee silti lisääntymään, mutta lisääntyminen on huomattavasti hitaampaa ja hiivan rasittamisen johdosta voi syntyä myös haitallisia sivumakuja / tuoksuja.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Touko 18, 2016 15:51 pm

Niin, käymisessä ei sinänsä ole hapettumisen vaaraa, että jos sitä olutta ei sorki eikä sotke, niin happi pysyy kyllä pois oluen pinnalta käymisen ajan vallan hyvin. Eikä esimerkiksi sillä, minkälainen kansi ja vesilukko astiassa on ole mitään merkitystä hapettumisen suhteen.

Mutta jos sinne olueeseen sekoitetaan happea, niin käyminen ei varsinaisesti sitä sieltä poista, vaan alkoholi kyllä hapettuu.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”