Kegitysapua

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Espoo
18 tai yli: Olen

Kegitysapua

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Su Huhti 24, 2016 11:24 am

Hei,

Meninpä sitten tilamaan 6 kegiä Bulgariasta ja pitäisi varmaan vakavissaan alkaa miettimään kegeratorin tekemistä.

Tarkoitus olisi hommata tämän mallinen torni https://pull01-kegworks.netdna-ssl.com/ ... r-b4_2.jpg missä siis kolme hanaa ja kysymykset kuuluisivat seuraavasti:

1. Jenkeistä nuita löytää helpolla, mutta mistä Euroopasta? Otetaan mielellään linkkejä vastaan mistä saisi tuollaisen 3 hanan tornin ja sille trip dray.

2. Regulaattori. Pitäisi saada yhdestä kaasupullosta kolmelle pullolle eri paineet ja mielellään vielä sellainen, että kaikkien kegien ei tarvitse olla kiinni (voisi käyttää esim vain 2). Mistä tälläisen hommata?

3. http://www.ebay.de/itm/262393379579?_tr ... EBIDX%3AIT Kyseisille kegeille varaosia (kaikkia erimallisi O ringejä ja mahdollisesti muitakin varaosia, jos nuihin sellaista tarvitsisi)

4. Se kaasupulloa. MIstä saisi sellaisen ja mihin hintaa? MIeitn 2kg kaasupulloa, mutta en tiedä kauanko sellainen kestäisi kolmelle kegille käyttöä?

Sen jo luinkin, että letkujen pitäisi olla tietynkokoiset tietynlaiselle oluelle, mutta tämä on sinäänsä helppo, kun hanaan tulee varmasti suht pysyvästi muutaman erityyliset oluet (ale, mild ale ja esim vehnä) ja saahan johtoja leikeltyä & vaihdeltua helposti tarpeen mukaan.

Mielellään ottaisin apuja vastaan kyseisessä projektissa. Rakentaminen sinäänsä helppoa -> ostat jääkaapin ja poraat siihen yhden reiän päälle mistä saat tuon tornin läpi, mutta ongelmaa lähinnä tuottaa paikat mistä kyseiset laitteet Euroopasta ostaisi.

Kiitos jo etukäeen avuista!

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

Re: Kegitysapua

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Su Huhti 24, 2016 17:52 pm

Vastailenpa sen verran, että O renkaita löysin Biltemasta & Motonetistä, joten niitä en enään tarvitse. Kegit taitavat kumminkin sen verran isoja olla, joten ajattelinkin tyytyä kahteen hanaan, mutta sitten hakusessa olisi aikaisemmassa postauksessa mainittu hana, mutta kahdella (ei meinaa löytyä mistään jääkaappia mihin saisi tuon kolme mahdutettua).

Hakusessa siis olisi vieläkin hana, regulaattori (missä saisi säädettyä painetta) ja minimissään 2 litran hiilidioksidipullo. Uskoisin, että johdot ja liittimet johdoille löytyy varmasti kyseisistä paikoista myös helpommin.

Kertokaa ihmeessä, jos tiedätte missä kys asioita saisi ostettua.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Su Huhti 24, 2016 18:45 pm

Hiilidioksidipulloa kannattaa kysellä sammutinhuolloista, esimerkiksi Mako Helsingissä. Tekevät vanhoista co2 sammutinpulloista harrastekäyttöön sopivia 2kg tai 5kg pulloja. Isompiakin varmaan löytyy. Heinolta voi myös hakea tukkukortilla 10kg pullon.
Reguja löytyy alanliikkeistä, esimerkiksi Brewcat tai Lappo. Ulkomailta candirect.co.uk / malzmuehle.de, aliexpress... Muutamia mainitakseni. Ymmrätääkseni happipullojen regulaattoria voisi käyttää suoraan, mutta painemittarin skaala voi olla himpun verran suurempi kuin kegikäytössä olisi tarve.
Hanoja löytyy myös edellisistä. Muistaakseni täälä on manittu suomalainen Barfix, joka varustaa baareja. Myynee myös yksityisille.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Huhti 24, 2016 20:09 pm

viewtopic.php?f=46&t=2935&p=32666&hilit=kegerator#p32666
tuolla on jotain juttua mun kegerator virityksestä ja pistä vaikka yv tä jos jokin asia mietityttää.
Itellä on ihan vaan haarotettu tuo letku kaapin sisällä ja molemmissa linjoissa takaiskuventtiilit niin ei pääse kaasut "siirtymään" kegistä toiseen jolloin ehkä voi tulla jotain makuviboja.
Kannattaa SOITTAA sinne Barfix:iin ja kysyä käytettyjä torneja/hanoja,kaikkea kun ei aina nettisivuilla ole.
Ja jos tosiaan tarvit välttämättä sellasen regun jossa on useampi eri ulostulo paine niin ,esim aga/woikoski,mutta kannattaa sitten varautua siihen että
niistä saa sitten maksaa,Imho vaikka kyseessä on eri laatuinen olut niin ns.tarjoilupaine (0.8-1.0bar)voi silti olla sama molemmissa,kunhan ne ensin vaan hapottaa,sillon pärjää ihan normaalilla 1-lähtöisellä mittarilla.
Viimeksi muokannut Tero_perkele, Ma Huhti 25, 2016 10:42 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Su Huhti 24, 2016 20:54 pm

Hei,

Kiitoksia vain avusta, mutta tuollaista linkittämääni hanaa ei kyseisistä paikoista saa :/ +tuossa suomipaikassa ei mielestäni tälläisiä ole (ainakaan kohtuuhintaan ja en tahdo maksaa 400€ hanasta minkä saa jenkeistä 140$)

Olen yrittänyt myös etsiä regua missä saisi säädettyä kahdelle eri kegille eri paineet, mutta tälläistä en ole löytänyt. Ymmärrän, että esim http://www.shop.brewcat.fi/regulaattori ... -1611.html Tässä mallissa paineet ovat sitten molemmilla kegeillä samat. Tämä ei mielestäni käy, jos esim toisessa on vehnäolutta ja toisessa esim normaalia pale alea.

Tuo kaasupullo idea oli muuten himputin hyvä! Pitänee otta yhteyttä kyseisiin lafkoihin.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Su Huhti 24, 2016 22:15 pm

Itse stin juuri tuolta Makolta, siellä homma pelasi.

Tälläisen tarvitset, secondary regulator: http://www.ebay.com/itm/Secondary-Beer- ... btknBqveMQ
Tuokin on ameriikan maasta, joten hintaa tulee. Eu alueelta löytyy hieman nihkeämmin.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Su Huhti 24, 2016 22:38 pm

Hmm. Kävisköhän tällänen mitenkään? Ostaisin tälläisiä 2x http://www.shop.brewcat.fi/hana-kegiin- ... -1609.html ja yhden regun.

Pistäisi paineet haluttuun määrään ja aina, kun tahtoisi toisesta hanasta jotakin niin vaihtaisi kaasulinjan vaan kegistä toiseen? Osaisiko kukaan sanoa miten tuollainen toimisi? Also onko noi oikeasti niin hyviä, että vain paineet kegiin ja voi hanasta sitten suoraan kaadella lasiin ilman letkunlaskemisia?

Eikös käytännössä sen oluen voisi hiilihapottaa haluamaansa määrään ja tunkea sen sitten lasiin pienimmällä mahdollisella paineella, vai olenko ymmärtänyt jotakin väärin?

Melkein lähtisin tuohon, että ostaisin 2x tuollaisia hanoja, kaasuletkun ja kaasupullon.

Myöhemmin duunaisi vaikka reiät jääkaapin oveen, mutta toistaiseksi se hana saisi olla suoraan kiinni siinä pullossa.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Huhti 25, 2016 7:53 am

Brewcatin hanasta ei ole suoraa kokemusta, mutta olen sitä myös omaan käyttöön miettinyt. Kyllähän tuota on kehuttu ja paineen tasaajan pitäisi poistaa letkujen kanssa pelaamisen. Kunhan picnic hanoista siirryn oikeisiin hanoihin, hommaan paineen tasaajalla olevan(t).

Periaatteessa voit elää yhdellä paineletkulla ja kahdella kegillä, mutta aikamoista renkkaamista se tulee olemaan. Itsellä oli sama suunnitelma, mutta jo lyhyen kegeilyn jälkeen olen hylkäämässä moisen suunnitelman. Kunhan isompi jääkaappi saadaan kellariin ja useampi kegi sisään, tulee sinne sitten joka kegille oma kaasuletku ja mieluusti vielä tuommoinen toisio regulaattori, jolla voi erikseen säätää useamman eri paineentason kegeille.

Huomioi myös, että nuo kiinteät hanat vaativat aikalailla tilaa vielä kegin yläpuolelle. Samoin kaasuletkun renkkaaminen. Mikäli jääkaappi on ahdas ei letkujen irroittelu ole mitenkään mielekästä toimintaa.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 25, 2016 9:49 am

Kiitos isosti jo tulleista avuista.

Voisin silti ensimmäiseksi hankkia normi regun yhdellä johdolla ja tuollaisen hanan niin ei tarvitsisi pelleillä letkujen kanssa. Kallishan tuo hana on, mutta käytännössä ikuinen ja ainakin kuvauksen mukaan pirun helppo pestä.

Eikös tuollaisen primary regun tarvitse silti aina secondaryn perään? Sen takia voisi aika turvallisesti kokeilla yhtä regua ennen, kun lähtee laajentamaan hanavalikoimaa.

Pidän hieman outona sitä, että nuita secondary reguja ei saisi Euroopasta (nopean googletuksen perusteella en vielä löytänyt, mutta luulisi löytävän).

Taidan jättä picnic hanat hyllylle ja tilata tuollaisen hanan, kaasuletkun, kaasupullon ja primary regun yhdellä letkulla. Näillä pääsisi alkuun ja sitten myöhemmin ostaisi 1-2 hanaa lisää ja tekisi niistä jääkaapin oveen hienomman kegeraattorin.

Osaatteko muuten sanoa onko tuossa Brewcatin 2l kaasupullossa ilmaa? Mietin, että tilaisi koko setin sieltä, mutta, jos makosta saa puolet halvemmalla niin mielummin sellainen.

Onko nuo 5kg pullot miten isoja? MIetin tässä vielä ottaisiko 2kg, vai 5kg. Itsellä ei autoa niin en pääsisi täyttelemään pulloa ihan jokainen päivä.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Huhti 25, 2016 11:40 am

Primary regulaattori ei tarvitse secondary perään. Siitä lähtevän linjan voi haaroittaa niin monta kertaa kuin haluaa(joku raja varmaan on), mutta tällöin kaikissa putkissa/kegeissä on sama paine. Jos haluaa eri painetta kegeihin tarvitaan joko secondary regu tai sitten pitää säätää kegit yksikerrallaan oikeaan paineeseen ja sulkea sinne johtava putki muita säädettäessä (eli työlästä ja hankalahkoa).

Löysin jonkun kaupan briteistä jolla oli listalla secondaryja, kalliita olivat. Jos löydät jostain Euroopasta järkihintaan niin vinkkaa tänne. Ovat hieman kiven alla. Toinen vaihtoehto voisi olla ostaa kahden (tai useamman venttiilin) primary regu vaikkapa aliexpressistä ja käyttää sitä secondarynä. Ymmärtääkseni sen ei pitäisi olla ongelma kunhan liittimet vaan löytyy siihen.
Sanovat vaan kalliimmaksi ratkaisuksi, mutta jos noita secundäärejä pitää Ameriikasta asti tilata niin ei ole sekään halpaa.

Brewcatin pullosta en osaa sanoa, periaatteessa pitäisi olla täynnä hiilidioksidia (ei ilmaa, sitä me ei olueeseen haluta :) ) hinnan puolesta.
Makon 5kg pullon speksit on seuraavat: ~11kg, 65x16cm (tähän regulaattori sitten vielä jos pistät pulloon suoraan kiinni), 120e, täytöt 33e
Tuo oli itselle liian suuri. Ei oikein mahtuisi kaappiin eikä kulje repussa pyörän kanssa. 2kg pullo taisi painaa noin 6-7kg, halkaisija jossain 10cm tietämillä. Maksoi 80e täysinäisenä. Eli about sama hinta kuin brewcatilla. Mako myös täyttää mukisematta noita TUV-pulloja.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 25, 2016 12:13 pm

Hitto, että on oikeasti vaikeaa löytää oikeanlaista. Onko tämä sellainen http://www.malzmuehle.eu/Profi-pressure ... -1108.html ? Kuvasta jää hieman epäselväksi.

MIstähän hitosta baarit hommaavat tälläisen ja luulisi, että kotioluen valmistajilla on myös tuollaisia secondary, tai dual body regulatoreita? En vain jaksa uskoa, että kaikki pistävät vehnät, laageri ja alet samaan paineeseen...

Joskus sitä toivoisi, että asuisi yhdysvalloissa. Tämä ongelma olisi hoidettu jo kauan sitten ihan vain soittamalla esim lähimpään HBS:ään :P

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 25, 2016 12:27 pm

Pistin tästä muuten tuotetoivomusta tuonne "tuotetoivomukset" paikkaan. Olisit varmaan Ossis valmis myös ostamaan tälläisen? http://www.amazon.com/Taprite-Product-P ... B0060NOX40

Tuollainen näyttää tosi veikeältä ja pystyy säätämään helposti sormilla paineita. Ei tarvitse ruuvimeisseliä.

Näyttää veikeältä vehkeeltä. Tuollaisen homaan sitten Suomalaisen firman, tai jonkun muun firman kautta.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Huhti 25, 2016 12:58 pm

Tuo amazonin regu on minun mielestä ihan normi tupla primääri regulaattori. Toimii, mutta alkaa olla aika iso patti pullossa kiinni ja tuossa pitää vetää pullolta kaksi putkea kegeille. Lähinnä ongelma jos co2 pullo on kaapin ulkopuolella, niin pitää tehdä kaksi reikää.

Malzmuehlen värkki taas voisi olla ihan oikea sekundääri regulaattori. Kuvan perusteella kaasun tuloliitos taphtuu putkella eikä tuossa ole kaasupullon kierteitä. Hieman hämää tuo 3/4 mittari päässä, mutta eikai se estä sekundäärinä toimimista.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 25, 2016 13:39 pm

Itselle tuollainen tupla primääriregu käy enemmän, kun hyvin, koska laitteen pitää olla sellainen, että kaiken saa sisälle (muuten ei ainakaan omassa taloudessani hyvä tule).

Katsotaan mitä mieltä ovat, kun pistin tuon tuotetoivomuksiin.

Valkosipuli
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Valkosipuli » Ma Huhti 25, 2016 15:18 pm

Eipä muuten kauaa Ossis mennyt. Viestittelin tästä Brewcatille ja sanoivat, että kaksi oli heillä ylimääräisenä ja nyt myynnissä 140€ hintaan. http://www.shop.brewcat.fi/regulaattori ... -2847.html Itse tilasin tuosta jo toisen :)

Helvetin isot propsit Brewcatsille tästä. En olisi uskonu, että näin nopeasti hoituu :D

kyosho
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: porvoo

ViestiKirjoittaja kyosho » Pe Syys 01, 2017 12:48 pm

Palaa sivulle “Oluen säilytys”