Sokerilla/vierteellä karbonoininti cornyssä

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Molder
Kisälli
Kisälli
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Sokerilla/vierteellä karbonoininti cornyssä

ViestiKirjoittaja Molder » Pe Tammi 15, 2016 11:31 am

Onkos kenelläkään kokemuksia sokerilla/vierteellä karbonoinnista cornyssä?

Tekisi mieli kokeilla kun jotenkin en saa mieleistäni hiilaripullon kanssa (taitamattomuutta :oops: ). Volseja on aina liikaa tai liian vähän jne.

Suosittelevat että kegissä karbonoitaessa sokerin määrä on puolet siitä mitä pullotettaessa vastaava määrä.

Kommentteja, kokemuksia...
Wil Wheaton:"...I have not yet encountered a homebrewer who's a dick"

Matts
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Oulu

Re: Sokerilla/vierteellä karbonoininti cornyssä

ViestiKirjoittaja Matts » La Tammi 16, 2016 16:40 pm

Oon ite laittanu noihin isompiin kegiolusiin jonku 20g/18l ja sillä on tullut sellaset pikkuhapot. Samoin ruukaan kierrättää kegissä hiilidioksiidia aluksi (eli painan paineet, lasken pois ja toistan joku 3-4kertaa) että saan hapen pois kegistä. Toki tämä lisää myös hiivan määrää tonkassa, mutta en yleensä juuri liikuttele niitä kegityksen jälkeen, joten en oo kokenu sitä ongelmaksi.

Tuntuu ainakin että olut pysyy hyvänä ihan loppuun asti toisin kuin muutamat eka kegilliset jotka olivat ehkä hieman hapettuneita loppupuolella. Putelilla hapotus tekee olueen jotenkin karkeamman sävyn ja kegiin jää aikalailla happea. Homma korostuu kun itellä on vain yksi hana ja yleensä toinen kegi ehtii olla issekseen kuukauden tai pari ennen aloittamista.

niilopentti
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Kymenlaakso-E-Savo

Re: Sokerilla/vierteellä karbonoininti cornyssä

ViestiKirjoittaja niilopentti » Ma Maalis 14, 2016 10:40 am

Olen itse jonkin kegin hapottanut sokerilla, ei ole ongelmaa.
Sokerin pienempi määrä perustuu isompaan volyymiin ja periaattessa nollatilaan hapen kanssa.
Olen siis aina tussauttanut kaasua päälle ja laskenut hapen venttiilistä pois.

Beersmith on mielestäni ehdoton softa panohommiin, siinä on mukana Carbonation-tool, joka kertoo tarkan sokerin määrän kegiin/pulloon.

Ja olen käyttänyt aina taloussokeria pieneen määrään vettä keitettynä. Kegiin kertyy sakkaa, mutta niin tahtoo kertyä hieman hiilidioksiidillakin
Tai mitä se pohjarupa onkaan. Eikä se varsinaisesti kirkkautta lisää yhtään hiilidioksidiin verrattuna.

Yksi vehnä oli kegissä ½ vuotta sokerilla hapotettuna, maku tahtoi olla priimaa siltikin :mrgreen:

Palaa sivulle “Oluen säilytys”