Primääri/Sekundääri

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

JNS1981
Aloittelija
Aloittelija
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kemiönsaari
18 tai yli: Olen

Primääri/Sekundääri

ViestiKirjoittaja JNS1981 » Ma Syys 21, 2015 21:16 pm

Moi!

Mauanko annatte oluet kypsyä käymisen jälkeen ennen pulloitusta?
Onko Pale Alelle tai IPAlle mitään hyötyä siirtää sekundääriin vaiko sokerit joukkoon ja pulloon?

Voiko kypsytyksen esim 1-1,5 viikkoa myös tehdä sekundäärissä?

JNS

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Primääri/Sekundääri

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 21, 2015 22:38 pm

Koulukuntia on monia, mutta primääriastialla pärjää hyvin. Siirto toiseen astiaan kannattaa kuitekin tehdä juuri ennen pullotusta jolloin siirron yhteydessä myös pullotussokerin lisääminen on helppoa.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 22, 2015 8:19 am

Oma kokemukseni kertoo, että sekundaarissa olut käy helpommin loppuun, yhdellä astialla tahtoo jäädä ihan pikkuisen käymättä (n. 0,001 korkeammaksi) minkä vuoksi karbonointi menee reisille.

Sopiva kypsymisaika riippuu kaiken kaikkiaan oluesta. Oluet jotka on tuoreena parhaimmillaan, siis lähinnä vehnäoluet (ja muut mihin halutaan banaanisuutta) ja ne joihin halutaan reilusti kuivahumaloinnin aromeja, pitää tehdä lyhyemmällä kypsyttelyllä kuin muut.
Perusperiaate on se, että vahvemmat oluet kaipaavat pidempää kypsyttelyä, koska käymisen sivutuotteita on enemmän siivottavana. Harvemmalla oluella pidempi kypsytys merkitsee huonompaa lopputulosta, yleensä pidempi kypsytys parantaa oluen makua.

akithegod
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja akithegod » Ke Syys 23, 2015 8:40 am

Tärkeimmät tekijät lienevät oluen tyyppi, OG ja hiiva. Humalointiin luottavissa oluissa (ipat) grain-to-glass tulisi pitää lyhyenä, maltaisemmat yleensä hyötyvät kypsyttelystä. Isommat oluet vaativat enemmän aikaa kuin pienemmät - 1.045 vehnä on juontivalmista viikossa, 1.100 stout vaatii pari kuukautta. Jotkut hiivat ovat hitaampia kuin toiset, esimerkiksi itselläni WLP-400 söi 1.057->1.028 parissa päivässä ja 1.028->1.015 vaati melkein kolme viikkoa.

Omia ipoja olen pitänyt primäärissä viikon tai kaksi OG:sta riippuen, rajana noin 1.055. Primäärin jälkeen lappoan toiseen astiaan kuivahumaloiden päälle viikoksi jonka jälkeen pulloon viikoksi ja happojen kehityttyä viileään. Jos en ole aikeissa käyttää hiivaa uudelleen, heitän kuivahumalatkin primääriin. Jos taas en kuivahumaloisi niin pidentäisin primääriä viikolla. Vehnäoluet menevät pulloon suoraan viikon primäärin jälkeen. OG 1.089 barley wine vietti primäärissä kuukauden ja kypsyy nyt sekundäärissä ainakin toisen kuukauden, todennäköisesti kaksi ennen pullotusta. Kuukausien kypsytystä primäärissä tulisi ilmeisesti välttää autolyysiriskin vuoksi, en tosin tiedä kuinka merkittävä riski on kotipanimomittaluokassa.

Lämpötilalla on merkitystä. Käymisjääkaappia en vielä ole hankkinut, joten hoidan primäärin ja varsinaisen kypsytyksen 17-19 asteisessa häkkivarastossa. Tuon pöntön huoneenlämpöön päivää tai kahta ennen sekundääriin siirtoa ja pidän siellä kuivahumaloinnin ajan. Olen ajatellut, että lämpötilan nosto parilla asteella käymisen päätteeksi auttaa olutta käymään loppuun ja tehostaa kuivahumalien uuttumista.

Nyt ensimmäisissä kegitetyissä erissäni olen skipannut sekundäärin ja laponnut suoraan kegiin primäärin jälkeen ja laittanut kuivahumalat pussissa sekaan. Keezerin osien viivästymisen vuoksi olen kuivahumaloinut mietoa amberia jo 3 viikkoa... Voipi olla kohtapuoliin melko ruohoista.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 23, 2015 8:43 am

Tuosta autolyysistä ei luultavimmin tarvitse välittää, itsellä on ollut kuukausitolkulla primäärissä hiivakakun päällä ilman mitään havaittavia merkkejä autolyysistä tai muistakaan virhemauista -> päin vastoin hiiva on kerennyt siivoamaan sivutuotteet pois.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 23, 2015 8:55 am

Autolyysiä on tosiaan hyvin vaikea saada aikaiseksi kotipanimossa. Ehkä, jos käymislämpötila on hyvin korkea ja hiivaa on jostain syystä kovin kovin paljon.

Käymisen nopeus vaikuttaakin aika mielenkiintoisella tavalla kypsytyksen tarpeeseen. Periaatteessa mitä nopeampi käyminen, sitä enemmän tulee sivumakuja aiheuttavia yhdisteitä käymisen aikana. Hidas käyminen on yleisesti "puhtaampaa". Kun käymisen loputtua hiiva painuu pohjalle, vähenee olueeseen yhteydessä olevan hiivan määrä radikaalisti ja hiivan tekemä työ hidastuu. Kun siis nopean käymisen jäljiltä on hiivalla paljon siivottavaa ja hiiva on jo painunut pohjalle, onkin tarve kypsyttää pidempään kuin silloin kun käyminen on ollut hidasta.
Tämä nyt ei ole mikään absoluuttinen totuus, vaan semmoinen karkea nyrkkisääntö. Tätä tasoittaa palljon se, että monesti hiivakannat, jotka toimii nopeasti ja rajusti ovat käytössä oluissa, joissa nämä sivumaut ovat toivottavia, kuten vehnäoluet.

Mustola
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Suomesta
Viesti:

ViestiKirjoittaja Mustola » Ke Loka 14, 2015 11:03 am

Mä tein mielenkiintoisen havannoin nyt syksyllä... Laitoin elokuun alussa sekundääriin kaksi olutta. Toinen pintahiivaolunen toinen pohjahiivaolunen...
Molemmat oluset (varsinkin tämä pintahiiva) olivat ykkösessä melkolailla pitkään. Juuri kun olin siitänyt sekundääriin tulikin mulle tuo onnettomuus joka vei TAYSiin ensin pariksi viikkoa ja kotitoipumistakin taisi tulla reilu viikko ennenkuin oluset tuli mieleen... Köpötin kellariin ja astioin... Nyt semmoinen havainto, että pohjahiivaolunen on hemmetin hyvää... Pintahiivaolusessa hieman normaalia karkeampi maku... Ehkä jopa hapahko. Pitäisi hakea vastaavantyyppinen kaupallinen ja tehdä hieman vertailevaa tutkimusta... Olut on siis juotavaa, mutta mielestäni maku on aavistuksen verran liian kuiva.
"Kun Saatana, maailma ja omat ajatukset käyvät ahdistamaan, pitää hankkiutua hyvän oluen, musiikin ja seuran pariin." -Luther-
https://viinikanpanimo.blogspot.com/

Taajuuskorjain
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Taajuuskorjain » Ma Loka 26, 2015 11:20 am

PetteriSeppänen kirjoitti:Koulukuntia on monia, mutta primääriastialla pärjää hyvin. Siirto toiseen astiaan kannattaa kuitekin tehdä juuri ennen pullotusta jolloin siirron yhteydessä myös pullotussokerin lisääminen on helppoa.

Sama juttu. Sekundääriin sokeriliemi ja sitä kautta sitten pullotus. Vähentää myös ylimääräsen rupan joutumista pulloihin kun vie kahden pöntön kautta.

ossis
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja ossis » Ma Loka 26, 2015 13:02 pm

Edelliseen kommenttina, että puhutaan mieluummin pullotusastiasta johon karbonointi sokerit/DMEt/vierteet lisätään. Tarkoitus ei ole silloin kyspytellä olutta vaan siirtää ainoastaan toiseen astiaan jolloin päästään eroon hiivoista ja muusta ruvasta. Tästä astiasta sitten olut pullotetaan kohtuu nopeasti.
Sekundääristä puhuttaessa olut viipyilee astiassa pidempään, yleensä päivä ja viikkoja.

petedad
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: Kaustinen

ViestiKirjoittaja petedad » Su Tammi 10, 2016 14:21 pm

Tuossa uutta satsia pitäisi saada tulille, mutta kun kellarissa on niin pirun kylmä +5c, etten voi ottaa sekundääriä ulos lämpötilavalvotusta jääkaapista. Tuli mieleen että onko oluen maulle haittaa jos olutta kypsyttää sekundäärissä +24-+25c lämmössä? Teknisessa tilasssa olisi tälläinen tasainen lämpö

Palaa sivulle “Oluen säilytys”