Hartek läpivirtausjäähdytin kysymyksiä

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen
Viesti:

Hartek läpivirtausjäähdytin kysymyksiä

ViestiKirjoittaja Hopster » Ma Syys 07, 2015 18:01 pm

Terve vaan kaikille. Foorumia tullut seurattua jo jonkin aikaa mutta ei paljon osallistuttua meininkeihin.
Kiitosta vaan mielenkiintoisesta sisällöstä!

Itse asiaan:

Tarkoitus olisi siirtyä pullotuksesta kegien ja hanojen ihmeelliseen maailmaan. Tuli tuossa kegihankintojen ohessa ostettua vanha Hartek-merkkinen (hartwallin vanhoja laitteita, teksteistä päätellen saksalainen) "läpivirtausjäähdytin" kun sopuhintaan sai. Siis tuollainen kegin ja hanan väliin litettävä iso ruma metalliboksi. Laite näyttää äärimmäisen simppeliltä: kaksi sisäänmenoa, kaksi ulostuloa ja lämpötilan säädin. Tietämykseni rajoittuu aika lailla siihen, että lämmin olut menee toisesta päästä sisään ja kylmä tulee toisesta päästä ulos. :)

Kuva
Kuva

Ei olla vielä päästy testailemaan laitetta, toivottavasti on toimiva. Tarkoitus olisi lähiaikoina rakentaa linjasto valmiiksi ja testata. Näistä vain tuntuu olevan todella huonosti tietoa netissä. Kegeraattori tuntuu olevan huomattavasti suositumpi tapa jäähdytellä omat mallasjuomat. Ehkä syystä? Jos siis jollakin viisaammalla olisi tietoa niin mielelläni ottaisin neuvoja vastaan.

1. Miten laite puhdistetaan?
Osaatteko suositella pesuaineitta jolla laitteen saa puhdistettua käyttöä varten? On kuulemma seissyt varastossa vuosia, joten huolellinen puhdistaminen lienee paikallaan. Varmaankin pesuainetta X kegiin ja sitten vain spruuttailla sitä riittävästi läpi. Ei mahda pelkkä star sani riittää?

2. Pitääkö laite jotenkin huomioida linjaston pituutta laskiessa? Paha sanoa kuinka pitkästi putkea jäähdytinelementin sisällä lienee.

3. Jotain muuta huomioitavaa?

Paljon kiitoksia!

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Hartek läpivirtausjäähdytin kysymyksiä

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 07, 2015 18:12 pm

1. Suosittelen jotain PBW:tä tai vastaavaa jota kierrättää järjestelmän olutpuolen läpi oikeen antaumuksella, lopuksi huolellinen huuhtelu puhtaalla vedellä ja starsanit perään

2. Näyttäisi olutrööri olevan 10mm sisähalkaisijaltaan, olen jotain jäähdyttimiä nähnyt ja niissä ollut vissiin metrin pari sitä jäähdytinputkea.

3. Minun näkemäni olutjäähdyttimet toimivat kylmäkoneella joka jäähdyttää RST-altaassa olevaa vettä. Tämän kylmä vesi taas ympäröi olutlinjojen RST-kierukkaa jonka sisällä olut virtaa. Omituisen paljon letkuja tuohon näyttää menevän normi tuumakierteillä kun normaalisti vesipankkiin menee syöttövesi ja ylivuotoviemäri.

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hopster » Ma Syys 07, 2015 18:46 pm

Tervehdys,
ja kiitos vastauksesta! Pitääpä perehtyä tuohon PBW:hen.

Käsittääkseni tuossa on kaksi sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa oluelle. Laite oli ollut edellisen omistajan isän käytössä, eikä omistaja itse osannut tarkemmin valottaa sen toimintaa. Sen verran osasi kuitenkin sanoa, että ovat käyttäneet vain toista noista linjoista.
En tiedä millä tekniikalla olut tuossa jäähdytetään, mutta ei tuohon käsittääkseni vettä siis liitetä lainkaan. Noiden neljän letkun lisäksi laitteesta lähtee vain normaali sähköpistoke. Boksin sisällä on toisessa reunassa suuri, jonkinlaisen kovan geelin tms. peittämä (jäähdytys?)elementti ja muuten sisältö näyttää lähes jääkaapilta. Harmi kun ei ole tähän hätään kuvaa näyttää.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Syys 07, 2015 21:02 pm

Se kova geeli on varmasti rasvaa ja nukkaa lauhduttimessa joka on kertynyt, kun lauhduttimen puhdistus on laiminlyöty. Lähtee puhtaaksi rasvanpoistoaineella ja kuumalla vedellä / höyrypesurilla. Varovaisuutta vedenkäytön kanssa kannattaa harrastaa sen verran ettei sähköosiin päädy vettä.

Noissa kaljajäähdyttimissä on siis vesipankki jossain sisuksissa jonka läpi olut virtaa niissä kierukoissa, kylmä vesi jäähdyttää läpivirtaavan oluen.

Näyttäisi päällä olevan olutlinjat kiinni tuossa hanassa, olisiko sitten jopa semmoinen malli että vaihtaa kahden olutlinjan välillä.

Kuvaa kun katselen, niin ilmeisesti tuo päällä oleva nikale on irtonainen ja käy kegin päälle?

Samoiten hanatorni lienee irrallinen.

Jos pömpelissä on kaksi sisäänmenoa ja kaksi ulostuloa, on silloin vesipankki täytettävä jotain muuta reittiä.

http://www.barfix.fi/siteshop/item/-/id/92 tuossa esimerkki jäähdyttimestä jossa jääpankki 8kg ja altaan koko 25L.

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hopster » Ti Syys 08, 2015 16:25 pm

Juu hanatorni on irtonainen, sattui vaan olemaan tuossa päällä kun otin kuvaa. Ja siinä tuli tuo kaupan kegeihin sopiva liitin mukana, joka myös kuvassa.

Olen tässä googletellut ja mietin jos tuo onkin sellainen "glykolicooleri" tai vastaava. Jonkinlainen suljettu kylmäainekierto tms. En ihan samanlaista mallia ole löytänyt, vaikka Hartekkeja näyttää olven saksassa myynnissä. Niissä sisuskalut näyttävät erilaisilta vesipankkeineen. Tuossa ei sen näköistä osaa ole. Ei se geeli oikeastaan vaikuttanut lialta, vaan jonkinlaiselta pinnoitteelta. Hmmm.. Koitan ensi vkl ottaa kuvia sisäosista kun pääsen laitteen kanssa säätämään. Pistin Hartwalillekin kyselyä, katsotaan vastailevatko :)

Linjan pituutta mietittäessä ei ajattelisi olevan väliä kuinka pitkät pätkät letkua on ennen / jälkeen coolerin, ainoastaan sillä paljonko sitä kokonaisuudessaan on kegin jälkeen.(?) Luultavasti kannattaisi pitää coolerilta hanaan tuleva letku melko lyhyenä että pysyy olut kylmempänä.

Palailen asiaan kun saan muutamat fotot otettua ja testattua laitteen toimivuutta!

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hopster » Ke Syys 16, 2015 12:50 pm

Noniin,
laite on testattu ja toimivaksi todettu. Oluen kovaa vaahtoamista lukuunottamatta kaikki toimii kuten pitääkin. Täytyy vielä eristää letkut ja laskea linjaston pituudet jotta vaahdosta päästäisiin eroon. Kylmältä kuitenkin vaikuttaa ulos tuleva mallasjuoma ja laite jäähtyy annostelukylmyyteen nopsasti.

Vieläkään en osaa sanoa tarkemmin toimintatekniikasta. Saksankielisestä varoitustarrasta päätellen jonkin asteiset kasvihuonekaasut boksi ainakin pitää sisällään. Kuvissa vasemmalla tuo mystisen geelin peittämä jäähdytyselementti. En tiedä mitä on syönyt, mutta ainakin tuo vasen puoli painaa TODELLA paljon.
Liitteet
hartek5.jpg
Hartek sisäkuva 3
hartek4.jpg
Hartek sisäkuva 2
hartek3.jpg
Hartek sisäkuva 1

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ke Syys 16, 2015 15:31 pm

Tuommoinen tyypillinen jääkaapin kompura, tai vastaava tuossa näyttää olevan. Toimintaperiaate siis lienee vastaava kuin missä tahansa normaalissa kylmälaitteessa. Erona esim. jääkaappiin on vain se, mitä jäähdytetään. Tuolla vasemmalla on jäähdytysputkisto, jotain väliainetta, joka johtaa lämpöä hyvin ja sitten olutlinja. Ympärillä eriste.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ke Syys 16, 2015 15:41 pm

Se jäähdytyselementin päällä oleva geeli lienee eristettä jonka sisäpuolelta löytynee jotain välitysainetta.

Olisi mielenkiintoista tietää mitä ainetta noissa on käytetty varaajana, tyypillisesti kun noissa on minun alallani käytetty ihan vain vettä.

Hopster
Foorumilainen
Foorumilainen
Viesti:

ViestiKirjoittaja Hopster » Ma Syys 21, 2015 13:38 pm

Juu minunkin silmääni näytti ja kuulosti jääkaapin tekniikalta. Ei ole Hartwall vastaillut, joten jäänee mysteeriksi.
Tuli tässä sellainenkin mieleen, että voisihan tuolla viilentää immersiojäähdyttimelle menevää vettä panopäivänä... Varmasti viilemänpää kuin hanavesi, mutta liekö sitten ratkaisevaa eroa jäähtymisnopeudessa. Ja ennen kaikkea maksaako säätämisvaivan :D

hartkoff
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja hartkoff » La Tammi 07, 2017 13:48 pm

Vaahtoamisesta pääset eroon kun laitat heti hanaa ennen 1.5 metrin verran 4mm kapilaariletkua .Pieneen tilaan saat letkun kun kierrät sen vaikka harjanvarren ympäri ja kaadat letkun päälle hetkenaikaa kuumaa vettä.Anna jäähtyä ja valmiina hieno spiraali.Säätämällä putkisto painetta saa myös vaahtoamista pienenettyä. Alle 4 asteen olut ei enää paljon vaahtoa.Hanasta olutta otettaessa päästä olut valumaan lasin reunaapitkin alussa ja nosta loppuvaiheessa olutlasi pystyyn jotta saat olueesi hienon vaahdon.

hartkoff
Jäsen
Jäsen
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja hartkoff » La Tammi 07, 2017 13:57 pm

Tuo olutjäähdytin on tehty 25l oluttankkeja varten kuten liittimestä huomaat.Syöttöpaine saadaan co2 pullosta .Paketista näköjään puuttuu co2 mittari joka sopii suoraan co2 pullooon.Teholtaan tuo riittää 25 litran jäähdyttämiseen vaikka hanasta otettaisiin tiuhaan tahtiin tavaraa.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”