Kysymyksiä karbonoinnista

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Kangasala
18 tai yli: Olen
Viesti:

Re: Kysymyksiä karbonoinnista

ViestiKirjoittaja suorama » Ma Joulu 19, 2016 13:50 pm

masafi kirjoitti:
suorama kirjoitti:Jos kegitää eikä halua odotella, niin itse teen niin, että laitan kolmisen bar painetta kegiin ja pyöritän kegiä yläpäästään.

Missä lämpötilassa olet tuolla 3 bar.in paineella karbonoinut?

Tarjoilulämmössä, eli n.10°C tietämillä.
Alkuun on pientä hakemista, mutta kun tekee lyhyissä pätkissä niin ei mene niin helposti yli.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ma Joulu 19, 2016 17:39 pm

No sitten semmoinen kysymys kauanko tai montako kertaa tuo 3bar lisätään.En pidä jatkuvasti hiilaria kytkettynä kegiin.Eilen laitoin ja tänään taas ja meni reippaasti.
RDWHAHB

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja silmakka » Ma Tammi 16, 2017 22:11 pm

Houblon chouffe cloonia tässä väännetty eli 9 volttista triple ipaa. Reseptin mukaan oli 2 viikkoa primäärissä, ja senjälkeen reilu 3 viikkoa laageroitumassa +2c ja tästä suoraan pullotus tällä lämpötilalla. Ohjeissa oli että lisätä pullotukseen vähän tuoretta hiivaa, joka jäi nyt kuitenkin tekemättä eli lisättiin vain 160g sokeria 20 litraan. Pullotin pari pientä maistelupulloa, ja nyt viikonjälkeen pullotuksesta maistoin yhtä, ja happoja ei ole sitten yhtään.. Pieni sihahdus kyllä kuuluu pullon avatessa mutta itse juomassa ei kyllä happoja tuntuisi olevan ei sitten yhtään. Tiedän että viikko on lyhyt aika, mutta kaikissa muissa seteissä mitä tullut tehtyä olen jo noin viikonjälkeen pullotuksesta maistanut ja kaikissa seteissä ollut kyllä jo hyvinkin happoja. ELI maltillako vain odottaa lisää viikkoja, vai pitäisikö pullot avata, ja lisätä hiivaa, ja korkittaa uudestaan?

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ti Tammi 17, 2017 8:34 am

Tällä vähäisellä kokemuksella olen tehnyt semmoisen huomion, että jotkin maltaat vaikuttavat positiivisesti tai negatiivisesti karbonointiin. Tai ainakin näin olen päätellyt. Tai sitten humalat.

Mitä siinä houblonissa oli maltaina?

miguels
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Uusimaa

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Tammi 17, 2017 9:48 am

Oliko pullot karbonoitumassa huoneenlämmössä kuitenkin? Joskus noihin vahvoihin tulee hitaasti hapot tai sitten jää hapoiltaan vajaaksi, jos hiiva on ollut ahnas ja syönyt sokerit about loppuun.
Yhteen Barley Wineen mulla ei aikoinaan noussut happoja käytännössä yhtään, vaikka FG oli jossain 1026 huitteilla. Olisi kenties tarvinnut hieman hiivaa ja sokeria sekaan pullotusvaiheessa.

silmakka
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja silmakka » Ti Tammi 17, 2017 10:12 am

Dipadude: Maltaina oli 5kg pilsneriä ja vielä päälle kilo ruokosokeria volttien nostoon, ja carbonoinnissa vielä tosiaan lisätty tuo 160g panimosokeria, joten en usko että ainakaan sokerin puutteesta homma on kiinni.

Joo kyllä huoneenlämmössä on ollut karbonoitumassa. Tätä hiivan vähyyttä kans pelkään. Ehkä vielä viikonverran odottelen, ja jos ei muutosta tapahdu niin kaippa pullot on pakko avata uudestaan, ja lisätä hieman jotain kuivahiivaa.. olisiko suositusta mikä olisi hyvä hiiva tähäntarkoitukseen? Alkuperäinen käymishiiva oli 2 pussia Wyeast 3522 nestehiivaa, mutta kuivahiivan lisääminen olisi kyllä varmasti näin jälkikäteen pulloihin helpompaa...

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Ti Tammi 17, 2017 16:41 pm

Mulla on ollut pari tuon vahvuusluokan olutta joissa kunnon karbonaatio on ottanut kanssa pari viikkoa huoneenlämmössä. Testipullo sihahti kevyesti viikon kohdalla mutta kunnon hapot tulivat vasta parin viikon paikkeilla tai sen jälkeen. Yhdessä erässä tuntui että karbonaatio jatkui hitaasti vielä tuonkin jälkeen.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ti Tammi 17, 2017 21:57 pm

miguels kirjoitti:Oliko pullot karbonoitumassa huoneenlämmössä kuitenkin? Joskus noihin vahvoihin tulee hitaasti hapot tai sitten jää hapoiltaan vajaaksi, jos hiiva on ollut ahnas ja syönyt sokerit about loppuun.
Yhteen Barley Wineen mulla ei aikoinaan noussut happoja käytännössä yhtään, vaikka FG oli jossain 1026 huitteilla. Olisi kenties tarvinnut hieman hiivaa ja sokeria sekaan pullotusvaiheessa.

Pullotusvaiheessa olut on jo käynyt loppuun. Eli FG ei enää muutu. Hiivan pitääkin olla syönyt kaikki mitä siis syötävissä on.
Jälkikäymissokeria lisäämällä määritellään sitten hiilihapotuksen määrä, hiiva saa uudestaan syötävää ja muodostaa hiilidioksidia.
Hiivan lisääminen ei yleensä ole tarpeellista pullotuksessa, sitä pitäisi kyllä löytyä tarpeeksi oluen seasta hiilihappojen
muodostamiseen. Vain erittäin pitkän lageroinnin tai jäätymisen jälkeen kannattaa varmaan hieman lisätä.
Jos pullottaa oluen, jossa on vielä mäskäyssokereita käymättä, tulee todennäköisesti pullopommeja.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Tammi 17, 2017 23:31 pm

Eipä kyllä ihan noin ole. Joskus oluet jämähtää ja hätäisimmät pullottaa oluen liian aikaisin. Näin ollen olut ei ole käynyt loppuun. Ihannetilanteessa toki olut käy loppuun ja karbonoituu asetetun sokerimäärän mukaan oikein.

miguels
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja miguels » Ti Tammi 17, 2017 23:35 pm

miguels kirjoitti: Yhteen Barley Wineen mulla ei aikoinaan noussut happoja käytännössä yhtään, vaikka FG oli jossain 1026 huitteilla. Olisi kenties tarvinnut hieman hiivaa ja sokeria sekaan pullotusvaiheessa.

Korjaus tuohon eli sokeria meni sekaan kyllä mutta ei hiivaa pullotusvaiheessa. 6 g/ litra.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Tammi 18, 2017 17:04 pm

miguels kirjoitti:Eipä kyllä ihan noin ole. Joskus oluet jämähtää ja hätäisimmät pullottaa oluen liian aikaisin. Näin ollen olut ei ole käynyt loppuun. Ihannetilanteessa toki olut käy loppuun ja karbonoituu asetetun sokerimäärän mukaan oikein.

Oma mokahan se on jos hätäilee. Parempi antaa vaan muhia pöntössä niin kauan, että takuuvarmasti on pullotusvalmis.
Tietty siis ymmärrän, että hinku päästä maistelemaan tuotoksia saattaa olla joskus kova :jano:

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » La Helmi 04, 2017 17:51 pm

cob kirjoitti:Mulla on ollut pari tuon vahvuusluokan olutta joissa kunnon karbonaatio on ottanut kanssa pari viikkoa huoneenlämmössä. Testipullo sihahti kevyesti viikon kohdalla mutta kunnon hapot tulivat vasta parin viikon paikkeilla tai sen jälkeen. Yhdessä erässä tuntui että karbonaatio jatkui hitaasti vielä tuonkin jälkeen.

...ja nyt tuli double/imperiaali-ipa joka kanssa ottaa aikansa. Viikon kohdalla maistettu perinteinen pikkutesteripullo oli ihan alikarbonoitua ja imelää. Kahden viikon kohdalla olut on jo juotavaa, mutta hapot saisivat puraista enemmän ja jäännösmakeus kadota.

Pullotus-FG oli kuitenkin vain 1015 eli olut on sinällään käynyt laskurinkin ennustamaan loppupainoon, mutta karbonointisokeri vielä hyppää esille. Ehkäpä viikon-parin päästä aletaan olla oluen elinkaaren optimissa.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

Palaa sivulle “Oluen säilytys”