Kysymyksiä karbonoinnista

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Liverman
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Tampere
18 tai yli: Olen

Re: Kysymyksiä karbonoinnista

ViestiKirjoittaja Liverman » Su Heinä 03, 2016 19:54 pm

Kyllä vaan satuttiin. :D Pääs muutama pisara sinnekkin valahtamaan, kun kannoin olutpullot varastosta takasin kämppään. Varaston siivoaminen olikin sitten kokonaan toinen homma..

Tuo 4 vols vedettiin muistaakseni tuolta brewersfriendin laskurista, joka ehottaa German wheat beer volumeiks 3,3-4,5. Nyt tuon viestisi luettua tuli vähän selkeempi käsitys siitä, että mikä on mennyt pieleen. Pullotettua oluttahan oli tosiaan aiottua vähemmän ja FG oli aiottua alhaisempi, luultavasti myös hiukan mittausvirhettä OG:tä mitatessa. Kaveri myös epäili, että syy olisi ollut pullojen desinfiointi uunissa, mutta itse en kyllä ainakaan täysin sen piikkin laittaisi. Pitänee tosin tuohon desinfiointiinkin keksiä joku nopeampi tapa.

Kaavasta oikein paljon kiitoksia, menee samantien kirjanmerkkeihin! Satutko tietämään vielä, että onko missään jonkinlaisia taulukoita/ohjeita eri oluttyyppien suuntaa-antaville hiilidioksidimäärille, vai onko nuo vaan semmosia,jotka pitää itse löytää kokeilemalla? Tästä nyt opittiin ainakin se, että pistän olutpullot jatkossa kypsymään kannellisiin muovilaatikoihin ja että 4 vols on ihan liikaa olueen, vaikka brewersfriend niin ehdottaakin.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Su Heinä 03, 2016 20:16 pm

Kyllähän niille oluille annetaan aika hurjiakin viitearvoja hiilidioksidille, mutta mitä omia oluitani olen verrannut kaupallisiin, niin yhdessäkään kaupallisessa vehnäoluessa ei minusta ole edes 3 vols. hiilidioksidia. Jossain Duvelissa on paljon hiilidioksidia, tuntuu suunnilleen samalta kuin omissa oluissani olleet n. 3 vols. hiilidioksidimäärä.
Tai sitten vaihtoehtoisesti kaikki kotipanijoiden käytössä olevat laskurit ja kaavat heittää häränpyllyä. Periaatteessa jos ne on tehty ideaalikaasulakien mukaan, niin heittäähän ne, mutta heittäisikö niin paljoa. Valitettavasti en tiedä reaalikaasuista niin paljoa, että osaisin sanoa.

Itse olen käyttänyt BrewSmith-ohjelmaa ja sen viitearvoja. Ei niissä viitearvoissa suuren suuria eroja ole, eikä eri ohjelmien käyttämissä laskukaavoissakaan ole kamalasti eroja. Mutta vehnäoluiden viitearvoja olen kyllä ihmetellyt pitkään, kun ei joku Weihenstephaner tunnu hiilidioksidiltaan suuhun siltä kuin 3 vols. karbonoitu kotiolut, vaikka vaahtoa onkin kovasti. Olisinkohan viimeisimmissä 2,5 volsiin tähdännyt vehnäoluiden kanssa ja tuntunut oikein kivalta.

Panoja vaan ja testejä. Kokemuksella ne nämäkin asiat löytyy sitten parhaiten, että tulee oman maun mukaista tavaraa. Ja tarkkuutta pitää olla mittauksissa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja BrewZealot » To Heinä 07, 2016 11:32 am

Samanlaisia kokemuksia viitearvoista kuin Äynillä. Liki kolmea volssia hapotettu ei tahdo pysyä pullossa kun avaa. Osa tulee yli, ainakin jos ei ole aivan jääkylmää. Kahden volssin paikkeilla on tullut hyviä oluita.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » To Loka 27, 2016 22:43 pm

Onko kokemuksia vertailusta sama olut kegistä/pullotettuna versiona?
Kuinka esimerkiksi makuun vaikuttaa panimosokerilla karbonoitu pullotettu
verrattuna C02 kegi-versioon?

Itsellä vain pullotus mahdollisena tyylinä ja pääsääntöisesti käytän panimosokeria,
toiminut hyvin. Täysruokosokerilla ja medium DME:llä pari kertaa kokeillut, tummentavat
olutta ja jotain vivahteita makuun, mutta niistä on muodostunut
liikaa ylimääräistä muhjua pullojen pohjille. Panimosokeri käy omilla kokemuksilla "puhtaammin".

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Kangasala
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » To Loka 27, 2016 23:09 pm

Sokerin kanssa maku muuttuu aina hieman.
Se, että onko se aistittavissa taas riippuu maistelijasta.
Jos oluen karbonoi samalla vierteellä mistä olut on tehty, maun ei pitäisi muttua.
Eli näin pääsisi suunnilleen samaan tilanteeseen kuin kegin ja pullokaasun kanssa.
Mitähän hyvää tänään pantaisiin? =-)
http://oluttehdas.blogspot.com

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Pe Loka 28, 2016 9:49 am

Sokerilla pulloon ja kegiin kaasulla.Kyllä mielestäni hiuksen hieno ero?Mutta ei mikään virhe maku tms.Hyvää on ollut olut |:)
RDWHAHB

Ropzuman
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ropzuman » La Loka 29, 2016 19:27 pm

EeroK kirjoitti:Onko kokemuksia vertailusta sama olut kegistä/pullotettuna versiona?
Kuinka esimerkiksi makuun vaikuttaa panimosokerilla karbonoitu pullotettu
verrattuna C02 kegi-versioon?

Itsellä vain pullotus mahdollisena tyylinä ja pääsääntöisesti käytän panimosokeria,
toiminut hyvin. Täysruokosokerilla ja medium DME:llä pari kertaa kokeillut, tummentavat
olutta ja jotain vivahteita makuun, mutta niistä on muodostunut
liikaa ylimääräistä muhjua pullojen pohjille. Panimosokeri käy omilla kokemuksilla "puhtaammin".

Tehtiin toverin kanssa Hunaja-IPA, mitä Reittausblogikin maisteli ja puolet meni sokerin kanssa pulloon ja puolet kegiin. Kegiversio oli kuivempi, vaahto oli tiiviimpi ja yleinen vaikutelma "kaupallisempi." Sokerilla pullotettu oli makeampaa ja tiukkeni ajan kanssa aikalailla tasoihin, mutta loppujenlopuksikin kegitetty oli ehkä puhtaampi. Itse toki pullottan sokerilla edelleen, vaikka kegisettiä rakennankin ja toimii hyvin. Tietyille tyyleille toki kuuluu pullokäyminen.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » Ke Marras 02, 2016 16:51 pm

Ropzuman kirjoitti:Tehtiin toverin kanssa Hunaja-IPA, mitä Reittausblogikin maisteli ja puolet meni sokerin kanssa pulloon ja puolet kegiin. Kegiversio oli kuivempi, vaahto oli tiiviimpi ja yleinen vaikutelma "kaupallisempi." Sokerilla pullotettu oli makeampaa ja tiukkeni ajan kanssa aikalailla tasoihin, mutta loppujenlopuksikin kegitetty oli ehkä puhtaampi. Itse toki pullottan sokerilla edelleen, vaikka kegisettiä rakennankin ja toimii hyvin. Tietyille tyyleille toki kuuluu pullokäyminen.

Joo, nuo kegihommat kiinnostais helppouden takia. Pullotus ei ole mukavin osuus näissä hommissa, vaikka se joillekin tyyleille
kuuluukin. Mitenkäs muuten tuo hunaja-ipa onnistui? Osa maltaista korvattu hunajalla vai kuinka? Huomaako maussa?

Ropzuman
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Pori
Viesti:

ViestiKirjoittaja Ropzuman » La Marras 19, 2016 19:40 pm

EeroK kirjoitti:
Ropzuman kirjoitti:Tehtiin toverin kanssa Hunaja-IPA, mitä Reittausblogikin maisteli ja puolet meni sokerin kanssa pulloon ja puolet kegiin. Kegiversio oli kuivempi, vaahto oli tiiviimpi ja yleinen vaikutelma "kaupallisempi." Sokerilla pullotettu oli makeampaa ja tiukkeni ajan kanssa aikalailla tasoihin, mutta loppujenlopuksikin kegitetty oli ehkä puhtaampi. Itse toki pullottan sokerilla edelleen, vaikka kegisettiä rakennankin ja toimii hyvin. Tietyille tyyleille toki kuuluu pullokäyminen.

Joo, nuo kegihommat kiinnostais helppouden takia. Pullotus ei ole mukavin osuus näissä hommissa, vaikka se joillekin tyyleille
kuuluukin. Mitenkäs muuten tuo hunaja-ipa onnistui? Osa maltaista korvattu hunajalla vai kuinka? Huomaako maussa?

Ei sen enempää korvattu, kun laitoin vaa reseptiin raakasti sen 10-20% hunajaa. IPAssa, kun saa voltteja olla. Hunaja kannattaa laittaa joko keiton jälkeen ennen jäähdytystä, joka on helpoin tai sitten kiehautat vähän vettä, laitat sinne hunajan, annat jäähtyä ja heität käymisastiaan ns. high krausen vaiheen jälkeen.

Molemmilla tavoilla hunaja pastöroituu, mutta aromit ei keity pois. Jotkut sanoo, että jälkimmäistä keinoa kannattaa käyttää, koska hiiva saataa syödä ensin hunajan yksinkertaisempia sokereita ja luoda epäsuotuisan ympäristön onnistuneelle käymiselle. Itse en huomannut mitään eroa ja olen suosinut keiton jälkeen lisäystä. Veikkaan, että asiassa on paljon tekemistä hyvällä mäskäyksellä.

Hunajasta jää aromia tuoksuun ja pariin olueen on kypsyttelyn myötä tullut hyvinkin voimakas, mutta miellyttävä hunajan maku.

EeroK
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja EeroK » La Marras 19, 2016 20:39 pm

Ropzuman kirjoitti:Ei sen enempää korvattu, kun laitoin vaa reseptiin raakasti sen 10-20% hunajaa. IPAssa, kun saa voltteja olla. Hunaja kannattaa laittaa joko keiton jälkeen ennen jäähdytystä, joka on helpoin tai sitten kiehautat vähän vettä, laitat sinne hunajan, annat jäähtyä ja heität käymisastiaan ns. high krausen vaiheen jälkeen.

Molemmilla tavoilla hunaja pastöroituu, mutta aromit ei keity pois. Jotkut sanoo, että jälkimmäistä keinoa kannattaa käyttää, koska hiiva saataa syödä ensin hunajan yksinkertaisempia sokereita ja luoda epäsuotuisan ympäristön onnistuneelle käymiselle. Itse en huomannut mitään eroa ja olen suosinut keiton jälkeen lisäystä. Veikkaan, että asiassa on paljon tekemistä hyvällä mäskäyksellä.

Hunajasta jää aromia tuoksuun ja pariin olueen on kypsyttelyn myötä tullut hyvinkin voimakas, mutta miellyttävä hunajan maku.

Joo hyvältä kuulostaa, täytyy kokeilla lähiaikoina hunajan käyttöä!

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ti Joulu 06, 2016 19:15 pm

Mahtaako karbonointi olla hitaampaa kun käyttää sokerin sijasta spraymallasta? Yleensä on viikko pullotuksen jälkeen olleet paineet kohdallaan kun olen sokerilla jälkikäyttänyt mutta nyt laitoin ekan kerran spraymallasta niin viikon jälkeen ei ollut happoja juuri lainkaan, pieni sihaus kuului avatessa mutta esimerkiksi vaahtoa/kuplia ei ollut juuri lainkaan.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ti Joulu 06, 2016 21:46 pm

Saattaahan se kestää, vaikka en muistakakaan miten itsellä on käynyt.
Muistithan, että sparymallasta tarvitaan n.50% enemmän kuin sokeria.
Eli jos normaalisti käytät 100g sokeria niin sparymallasta menee 150g.

Jos esim. 100g sokeria antaisi olueeseesi 2,5vols niin 100g spraymallasta antaa sellaiset 1,9vols samoilla määrillä samoissa olosuhteissa.
Mutta 150g spraymallasta antaisi sen 2,5vols.

JaniH
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: Eura

ViestiKirjoittaja JaniH » Ke Joulu 07, 2016 9:11 am

Hups, tuollaista en osannut edes ajatellakkaan kun vaan luin tämän ja sen mukaan menin.

Lappo.fi kirjoitti: 1 kg spraymallasta vastaa 1 kg sokeria
1 kg spraymallasta vastaa 1,6 kg mallasta

No pitäisi satsiin tulla silti noin 2 volssia joka lie ihan riittävä IPAmaiselle oluelle (Cooper's Real Ale + Finlandia perinteinen + loraus humalauutetta).

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Ke Joulu 07, 2016 15:53 pm

Tuo 1kg spaymallasta vs 1kg sokeria pitää siinä mielessä lähes paikkansa, että sokerin potentiaali on 1,046 ja spaymaltaan 1,044. Noin karkeasti.
Mutta sokeri käy kokonaan pois, spraymallas ei.
Vertailun vuoksi.
Jos laitetaan 20 litran satsi ja käytetään sokeria (2,5kg) pelkästään, saadaan laskennallisesti 1,048 SG liemi aikaan.
US-05 käyttää tuon 0,989 lukemaan, laskennallisesti. Joten alkoa tulee 7,7%.
Jos käytetään 2,5kg Extra Light dry maltextract uutetta, saadaan laskennallisesti 1,046 SG vierre.
US-05 käyttää tuon 1,011 arvoon ja alkoa tulee 4,6%, nämäkin siis laskennallisesti.

Joten tuosta voi päätellä ainakin sen, että sokerilla tulee enemmän alkoholia ja koska tulee enemmän alkoholia niin tulee myös enemmän hiilidioksidiakin. =)

ISO :ot:
Tässä on yksi syy siihen miksi joskus kehotan uutteiden kanssa käyttämään edes hiukan sokeria.
Uutteet kun on laskettu tavallaan siten, että niiden kanssa käytetään sokeria. Ei se silti missään tapauksessa ole pakollista.
Varsinkin vanhemman uutteen kanssa kannattaa harkita sokerin käyttöä siksi, että mitä kauemmin uute on säilöttynä, sitä enemmän siinä on käymiskelvottomia sokereita.
Toki edellä mainittu "uuteolut" toimii hyvinkin sellaisenaan. 1,011 antanee kohtuu täyteläisen tunteen tuossa 4,6% oluessa.
Toisaalta monet kaupalliset menee tyyliin 1,043 -> 1,007 ja 4,7%. Ja tällainen saavutetaan mäskäämällä (esim. 64°C) tai uutteiden kanssa sokerilla.
Esim. 2,50kg LME tai 2,05kg DME + 300g sokeria antaa juuri saman 1,043 -> 1,007 ja 4,7%. Siis 20 litran satsissa.
:ot:

upwaypass to heaven
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Hki

ViestiKirjoittaja upwaypass to heaven » Pe Joulu 09, 2016 11:57 am

Itse laittaisin sen sokerin kuitenkin vasta kun hiiva on syömässä kunnolla maltoosia ettei laiskistu niin ettei mallas käy loppuun reippaasti. Ensin ruoka sitten vasta jälkiruoka.

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Pe Joulu 09, 2016 16:39 pm

Ite tässä jälleen kerran tyhmänä pähkäilly tota karboinointia suoraan co2 pullosta kegiin niin ,ite olen sen huomannu että jos haluaa oikeesti hyvää vaahtoa olueeseen niin olen sen Co2 laittanut nestepuolen liittimestä sinne kegiin ja ravistellut kegia suht reilusti kunnes haluttu co2 paine ei enää laske mittarissa,tiedä sit kuinka oikein tai väärin toi on ;-)

http://www.brewersfriend.com/keg-carbon ... alculator/

ton mukaan olen ne hapotukset tehnyt ,ja ainakin hanasta tulee ihan ok vaahdon kera oluet,mutta jos en ole ravistellut kegia samalla kun olen halpottanut niin sillon tuloksena on ollut lähes "hapoton" olut ilman vaahtoa.

suorama
Panimomestari
Panimomestari
Viesti:

ViestiKirjoittaja suorama » Pe Joulu 09, 2016 19:03 pm

Jos kegitää eikä halua odotella, niin itse teen niin, että laitan kolmisen bar painetta kegiin ja pyöritän kegiä yläpäästään. Tavallaan yritän saada vorteksin kegiin. Silloin pullossa alkaa pihinä. Pyörittelen minuutin verran ja lasken paineen tarjoilupaineeseen ja pyöritän taas. Jos pihinä jatkuu niin laitan taas painetta hetkeksi enemmän. Sitten kun tarjoilupaineessa ei enää pihise tai pihisee hyvin vähän, laitan olutletkun kiinni ja oluen kegeraattoriin. Tai sitten vien maakellariin odottamaan oikeaa hetkeä.
Jos on aikaa, niin laitan kegin kaappiin ja tarjoilupaineen päälle. Se kestää n. 2-3 viikkoa, että olut hiilihapottuu näin.

Tuosta upwaypass to heavenin kommentista en oikein saanut kiinni, että miten se karbonoinnin kanssa käy yksiin.
Mutta jos ajatellaan, että se oli noin ylipäätään, niin ei sillä sokerin laadulla kovin suurta merkitystä ole loppulopun. Monissa belgeissäkin on sokeria parikymmentä prosenttia ja ylikin. Ja kyllä se sokeri menee keitossa joukkoon. Pöpöt kuolee jne.
Jos taas kyse oli noista mun hypoteeseistä, niin toinen oli pelkkää sokeria ja toinen sparymaltaasta pelkästää.
Jos taas kyse oli siitä kommentista jossa sanoin, että uuteiden kanssa itse mieluusti käyttäisin sokeria ns. juotavuuden parantajana (kuten belgioluissakin käytetään), eli ohentajana. Niin, viittaan tuohon ajatukseen, että sokeri kuin sokeri kelpaa hiivalle. Kunhan se ei ole liian pitkäketjuista.

Dipadude
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Dipadude » Ke Joulu 14, 2016 16:36 pm

Itsellä on tuo karbonointi onnistunut aina hyvin lähes kaikessa muussa kuin stouteissa. En sitten tiedä pitäisikö vain antaa olla kuukausitolkulla stoutit pullossa.

Onko mitään kikkoja näiden stouttien pullokypsyttämiseen olemassa? Millä sitä vaahtoa saisi nopeammin aikaiseksi?

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Su Joulu 18, 2016 10:02 am

suorama kirjoitti:Jos kegitää eikä halua odotella, niin itse teen niin, että laitan kolmisen bar painetta kegiin ja pyöritän kegiä yläpäästään.

Missä lämpötilassa olet tuolla 3 bar.in paineella karbonoinut?
RDWHAHB

Tero_perkele
Harjoittelija
Harjoittelija

ViestiKirjoittaja Tero_perkele » Su Joulu 18, 2016 10:33 am

Ite kans muutamia kertoja tuollaisella reilummalla paineella karbonoinu jos on ollut "kiire" saada olut hanaan kiinni,Ihan kokeilemalla sen melkein sitten huomaa että koska on omaan mieleen tarpeeksi happoa ,lämpötila itellä on ollu 5-10 astetta ja tosiaan pikkuhiljaa vaan testannu että koska tuntuu tulevan mukavan vaahtoisaa olutta hanasta,Ja parhaiten/nopeiten se hapottuun kun laittaa sen hiilarin sieltä nestepuolelta sinne kegiin(pikkasen sillon samantapanen systeemi kuin niissä sodastream laitteissa).

Palaa sivulle “Oluen säilytys”