Kysymyksiä karbonoinnista

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Humalisto
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Turku
18 tai yli: Olen

Kysymyksiä karbonoinnista

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Maalis 16, 2015 13:48 pm

Olen nyt tehnyt kaksi erää olutta, tällä kertaa sammiossa on vaihteeksi simaa tulossa. Muuten rutiinit tuntuu olevan ihan hyvät, mutta karbonointiin en ole aivan tyytyväinen. Ensimmäisellä kerralla lisäsin tavallista sokeria hyvin varovaisesti pulloihin ja osa pulloista jäi väljähtyneiksi. Toisella kertaa panin veteen liuotettua panimosokeria reilusti, mutta pullotus oli vaikeaa, kun olut kuohui yli äyräiden ja makuun tuli sokerin ansiosta pistävä kiljumainen(?) aromi.

Kohta olisi tuon siman ("sotasima") pullotus edessä. OG oli 40 (24-asteessa) ja nyt kahden viikon käymisen jälkeen mittari näyttää n. 14. Käyminen jatkuu edelleen. Ohjeen mukaan vielä noin viikon.

Nyt mietin pullotuksen vaihtoehtoja, että säästyisin edellisten kertojen mokilta. Juomana on simaa, mutta tämä työvaihe ei eronne oluesta.
Vaihtoehto 1: Pullottaisin jo nyt, en lisäisi sokeria ja antaisin käydä loppuun pullossa. Vaarana on paineen kasvaminen liian suureksi, mutta onko todellinen vaara kun OG on jo laskenut noin alas? Tai jos odottaisin vielä pari päivää ja tekisin sitten?
Vaihtoehto 2: Kun käyminen on loppunut, lisään vierteeseen, jota on nyt noin 27-litraa muutaman desin veteen liuotettua panimosokeria (toimisko hunaja/fariinisokeri yhtä lailla?) pullotusta edeltävänä iltana. Mikähän olisi oikea sokerimäärä? Voiko tuota tehdä primääriastiaan ilman, että sakat lähtee liikkeelle? Sekundääriastia minulla ei ole ja pelkään kontaminaatiota, jos nestettä liikuttelee astiasta toiseen.

Vaihtoehto 3 lienee se perinteisin, että teen sokeriliuoksen, jota lisään pulloihin yksi kerrallaan. Minulla ei ole aavistustakaan järkevistä mittasuhteista. Kuinka paljon sokeria millaiseen nestemäärään ja kuinka paljon liuosta yhteen pulloon? Olen käyttänyt 0,75 l skumppapulloja. Kuiva sokeri (ainakin panimosokeri) tuppaa kuohumaan yli. Sopisiko tässä tapauksessa paremmin käyttää karbonointiin hunajaa/fariinisokeria?
Viimeksi muokannut Humalisto, Ma Maalis 16, 2015 18:16 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PetteriSeppänen
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Suomi

Re: Kysmykysiä karbonoinnista

ViestiKirjoittaja PetteriSeppänen » Ma Maalis 16, 2015 14:00 pm

Fariinisokeri ja hunaja jättävät kyllä erilaisen maun kuin pelkkä panimosokeri.

Noita pullotussokereita kannattaa ajatella grammaa per litra. Kidesokerilla (taloussokeri) kevyet hiilihapot 3g/litra -> 8g/litra todella kovat hiilihapot. Panimosokeria saa laittaa gramman pari enemmän saman vaikutuksen aikaan saamiseksi. Fariinisokerilla käsittääkseni vielä vähän enemmän.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 16, 2015 16:47 pm

Humalisto kirjoitti:Olen nyt tehnyt kaksi erää olutta, tällä kertaa sammiossa on vaihteeksi simaa tulossa. Muuten rutiinit tuntuu olevan ihan hyvät, mutta karbonointiin en ole aivan tyytyväinen. Ensimmäisellä kerralla lisäsin tavallista sokeria hyvin varovaisesti pulloihin ja osa pulloista jäi väljähtyneiksi. Toisella kertaa panin veteen liuotettua panimosokeria reilusti, mutta pullotus oli vaikeaa, kun olut kuohui yli äyräiden ja makuun tuli sokerin ansiosta pistävä kiljumainen(?) aromi.

Miksi olut kuohui yli? Pullotustilanteen ei pitäisi muuttua oli pullotettavassa nesteessä vähän sokeriliuosta tai ei. Liuotat sokerin veteen, sekoitat kevyesti mutta hyvin, pullotat. Panimosokerin ei pitäisi pahemmin antaa kiljuamaisia aromeja, enemmän normaali pöytäsokeri tuo kiljun perinteisiä aromeja. Ja sekin vähä kyllä poistuu kun antaa hiivan rauhassa siivota jäljet ja oluen kypsyä.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Maalis 16, 2015 18:17 pm

BrewZealot kirjoitti:
Humalisto kirjoitti:Olen nyt tehnyt kaksi erää olutta, tällä kertaa sammiossa on vaihteeksi simaa tulossa. Muuten rutiinit tuntuu olevan ihan hyvät, mutta karbonointiin en ole aivan tyytyväinen. Ensimmäisellä kerralla lisäsin tavallista sokeria hyvin varovaisesti pulloihin ja osa pulloista jäi väljähtyneiksi. Toisella kertaa panin veteen liuotettua panimosokeria reilusti, mutta pullotus oli vaikeaa, kun olut kuohui yli äyräiden ja makuun tuli sokerin ansiosta pistävä kiljumainen(?) aromi.

Miksi olut kuohui yli? Pullotustilanteen ei pitäisi muuttua oli pullotettavassa nesteessä vähän sokeriliuosta tai ei. Liuotat sokerin veteen, sekoitat kevyesti mutta hyvin, pullotat. Panimosokerin ei pitäisi pahemmin antaa kiljuamaisia aromeja, enemmän normaali pöytäsokeri tuo kiljun perinteisiä aromeja. Ja sekin vähä kyllä poistuu kun antaa hiivan rauhassa siivota jäljet ja oluen kypsyä.

Olin tehnyt liuoksen huolimattomasti, eli siinä oli vettä ja sulamatonta sokeria. Olisi tietysti pitänyt keittää vesi ensin, että sokeri liukenee kunnolla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 16, 2015 18:56 pm

Humalisto kirjoitti:Olin tehnyt liuoksen huolimattomasti, eli siinä oli vettä ja sulamatonta sokeria. Olisi tietysti pitänyt keittää vesi ensin, että sokeri liukenee kunnolla.

Ok. Mitä luulet, onko mahdollista että osaan pulloista on päätynyt selvästi enemmän sokeria kun se on ollut osin liukenematonta ja oletettavasti painunut pohjaan? Lähinnä pullopommien varalta mietin että kuinka tasaisesti luulet sokerin jakaantuneen pulloihin.

Sokeri on tosiaan hyvä liuottaa kuumaan veteen ja sekoittaa tasaisesti oluen/siiderin/siman/kiljun joukkoon. Tulee tasainen hapotus kaikkiin pulloihin. Panimosokeri liukenee paremmin, mutta ei kai siinäkään haittaa ole että käyttää kuumaa vettä. Ja jos tuntuu ettei sokeri liukene, niin vesimäärää voi lisätä, neste saattaa "kyllästyä".

Humalisto
Oppilas
Oppilas

Re: Kysymyksiä karbonoinnista

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ma Maalis 16, 2015 19:12 pm

Hyvin ovat skumppapullot kestäneet, eikä erästä ole enää kuin yksi pullo jäljellä. Liiallisen sokerin huomaa siitä, että olut kuohuaa aivan liikaa.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Ma Maalis 16, 2015 19:44 pm

Niin joo, ne olivat skumppapulloja, niiden luulisi kestävän hurjiakin paineita.

:ot: Mitä korkkeja käytät? Olen haaveillut että laittaisin joka erästä yhden tai kaksi pulloa viinikellariin. Sitten kun mulla on viinikellari. :winktoo:
Skumppapullot olis asiallisia siihen käyttötarkoitukseen. Sopivan juhlavaa avata omia vanhoja tuotoksia. :cheers1:

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ma Maalis 16, 2015 21:43 pm

Olen nyt tehnyt kaksi erää olutta, tällä kertaa sammiossa on vaihteeksi simaa tulossa. Muuten rutiinit tuntuu olevan ihan hyvät, mutta karbonointiin en ole aivan tyytyväinen. Ensimmäisellä kerralla lisäsin tavallista sokeria hyvin varovaisesti pulloihin ja osa pulloista jäi väljähtyneiksi. Toisella kertaa panin veteen liuotettua panimosokeria reilusti, mutta pullotus oli vaikeaa, kun olut kuohui yli äyräiden ja makuun tuli sokerin ansiosta pistävä kiljumainen(?) aromi.

kaksi vaihtoehtoa jos olut kuohui pulloista ulos
1) liikaa jälkikäymis sokeria
- mahdollinen helpotus tähän on pullojen pitäminen kylmässä pitempään, CO2 imeytyy paremmin nesteeseen ja auttaa jossain tapauksissa mutta liika on liikaa.
2) infektio
- olen itse törmännyt tähän ja syypää oli käymis ja pullotus astian hanat. Sinne oli jäänyt sattumia muhimaan. toinen mahdollisuus on huonosti pestyt pullot ja yleinen hygienia
toi kiljumainen maku viittaa hieman infektion suuntaan kun noilla bakteereilla on tapana käyttää kaikki sokerit ja tuote maistuu silloin vetiseltä ja kiljumaiselta.

24 L olutta 70-90g sokeria keitettynä 2 dl vettä antaa tuon 2,1-2,4 carb level:n joka on aika perus Ale oluille

Ok. Mitä luulet, onko mahdollista että osaan pulloista on päätynyt selvästi enemmän sokeria kun se on ollut osin liukenematonta ja oletettavasti painunut pohjaan? Lähinnä pullopommien varalta mietin että kuinka tasaisesti luulet sokerin jakaantuneen pulloihin.

tasaisimman sokerin saat kun keität sokeriliemen ja käytät injektio ruiskua jolla annostelet sokeriliemen per pullo. Antaa Imho tasaisimman sokeri pitoisuuden, vaatii hieman laskemista mutta..
(3-4 ml, 90g/2dl sokerilientä antaa muistaakseni 2,2-2,3 carb levelin, 0,5L pullossa)

toinen vaihtoehto on pullotus astia johon edellä mainittu sokeri liemi kaadetaan ja olut valutetaan käymiastiasta sen päälle, ei tarvitse erikseen sekoittta sen kun pullottaa suoraan tästä.

Sokeri on tosiaan hyvä liuottaa kuumaan veteen ja sekoittaa tasaisesti oluen/siiderin/siman/kiljun joukkoon. Tulee tasainen hapotus kaikkiin pulloihin. Panimosokeri liukenee paremmin, mutta ei kai siinäkään haittaa ole että käyttää kuumaa vettä. Ja jos tuntuu ettei sokeri liukene, niin vesimäärää voi lisätä, neste saattaa "kyllästyä".

kiehuvaan nesteeseen liukenee enemmän sokeria suhteessa veden määrään mitä huoneenlämpöiseen.
Olen keitellyt 65-70% sokeriliemiä, ainut vika noissa on se että heti kun ne jäähtyy niin käsissäsi on paksu siirappi tai tönkkö sokeri tahna..

90g/2dl liemi on 31% liemi

kanerjus
Oppilas
Oppilas
Paikkakuntasi: orimattila

ViestiKirjoittaja kanerjus » Ma Maalis 16, 2015 22:59 pm

BrewZealot kirjoitti: Mitä korkkeja käytät? Olen haaveillut että laittaisin joka erästä yhden tai kaksi pulloa viinikellariin. Sitten kun mulla on viinikellari. :winktoo:
Skumppapullot olis asiallisia siihen käyttötarkoitukseen. Sopivan juhlavaa avata omia vanhoja tuotoksia. :cheers1:

ainakin melkosta saa muovisia kuoharipullonkorkkeja mitä olen itse käyttänyt menestyksekkäästi. sopii myös 0.75l olutpulloihin. ne voi vieläpä pestä ja käyttää uudestaan. ei ole tietysti niin nättejä kuin perinteiset.

äyni
Panimomestari
Panimomestari
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Maalis 17, 2015 7:38 am

BeerAmogh kirjoitti:toinen vaihtoehto on pullotus astia johon edellä mainittu sokeri liemi kaadetaan ja olut valutetaan käymiastiasta sen päälle, ei tarvitse erikseen sekoittta sen kun pullottaa suoraan tästä.

Kyllä tuolloinkin kannattaa sekoittaa. Ei välttämättä sekoitu tasaisesti muuten. Hyvinkin liikkuvan tuntuiset vesimassat saattavat sisältää täysin paikallaan olevia kohtia.

Humalisto
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Humalisto » Ti Maalis 17, 2015 11:18 am

BrewZealot kirjoitti:Niin joo, ne olivat skumppapulloja, niiden luulisi kestävän hurjiakin paineita.

:ot: Mitä korkkeja käytät? Olen haaveillut että laittaisin joka erästä yhden tai kaksi pulloa viinikellariin. Sitten kun mulla on viinikellari. :winktoo:
Ihan noita 29mm kruunukorkkeja. Jäi ensimmäisellä kerralla korkittajaan niin raivostuttavasti jumiin, että meinasin heittää koko laitteen ikkunasta ulos, mutta ihmeen kaupalla ruokaöljyn sively auttoi. Ihan nätisti nuo 0,9mm korkit ei toimi, kun kahvat eivät tässä korkittimessa painu yhteen niitä käyttäessä ja välillä korkki ei mene kunnolla kiinni.

BeerAmogh, kiitos ruiskuvinkistä. Ei tarvitse neulaa kuitenkaan? :)
Viimeksi muokannut Humalisto, Ti Maalis 31, 2015 12:25 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Maalis 17, 2015 11:47 am

kanerjus kirjoitti:
BrewZealot kirjoitti: Mitä korkkeja käytät? Olen haaveillut että laittaisin joka erästä yhden tai kaksi pulloa viinikellariin. Sitten kun mulla on viinikellari. :winktoo:

ainakin melkosta saa muovisia kuoharipullonkorkkeja mitä olen itse käyttänyt menestyksekkäästi. sopii myös 0.75l olutpulloihin. ne voi vieläpä pestä ja käyttää uudestaan. ei ole tietysti niin nättejä kuin perinteiset.

Tarkennus: ne siis sopivat niihin 0,75 l olutpulloihin, jotka on alun perinkin suljettu luonnonkorkilla. 0,75 l / 29 mm kruunukorkkipullojen kanssa tulee ongelmia, kun rautalankahässäkkä ei istu kunnolla eikä pidä korkkia pohjassa.

BeerAmogh
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: turku

ViestiKirjoittaja BeerAmogh » Ti Maalis 17, 2015 17:02 pm

BeerAmogh, kiitos ruiskuvinkistä. Ei tarvitse neulaa kuitenkaan? :)

ei tarvita :-)

Westerberg
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Lempäälä

ViestiKirjoittaja Westerberg » Pe Touko 01, 2015 22:13 pm

Vajaa 4 vkoa pullotuksesta ja eka avaus: pullon sisältö kuohui tiskipöydälle pohjia myöten. Jälkikäymissokeria oli oikea määrä. Tässä on siis käyminen jatkunut reilummin vielä pullossa. FG oli 1.020, n. 7 % stout kyseessä ja mäskäyslämpö 68-69 astetta. Oletin että käyminen oli jo finaalissa näillä lähtökohdilla ja materiaaleilla, mutta eipä sittenkään.

Vinkkejä mitä nyt voisi tehdä? Tai onko mitään tehtävissä? Korkkien raottelua/odottelua? Pullot eivät ole räjähtäneet kuitenkaan.

KPA
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Varsinais-Suomi

ViestiKirjoittaja KPA » La Touko 02, 2015 0:41 am

FG oli ehkä snadisti korkealla, tosin riippuu mallaspohjasta ja käytetystä hiivasta, esim. S-33 tuntuu mulla jämähtävän noihin lukemiin aika säännöllisesti.
Oliko pullo viileässä, esim. stoutti mulla puski "sivistyneesti" ulos huoneenlämpöisenä, jääkaappikylmänä ei alkuunkaan.

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » La Touko 02, 2015 3:02 am

Varsin onnistuneesti olen saanut laskettua karbonointia siirtämälla varovasti koko erän pullot huoneenlämpöisinä pöydälle ja sen jälkeen yksitellen hitaasti raottamalla jokaisen korkkia hetkeksi ja iskemällä takaisin kiinni muutaman sekunnin kuluttua ennen kuin tekele kuohuu yli. Tämän jälkeen suosiolla antanut laskeutua pari viikkoa kun tuollaiset hapot yleensä nostavat kaiken mahdollisen pullon pohjalta sekaan. Olettaisin, että pienemmän hapotuksen aleneman halutessaan voi saman tehdä kylmälle oluelle.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Westerberg
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Westerberg » La Touko 02, 2015 8:37 am

Pullo oli viileässä ennen avaamista useamman päivän. Kuohuminen oli tosiaan reipasta: sellainen 5 cm geysir syntyi.

Tuo korkin raottaminen hetkeksi kuulostaa periaatteessa hyvältä mutta taitaa tässä tapauksessa olla niin etten ehdi korkkia sulkemaan kun sisältö pukkaa ulos.

Pitäiskö siis vain todella varovasti vähitellen päästää höyryjä pihalle kunnes sisältö ei enää ulos tule? Sitten korkki takas kiinni. Tämä toimenpide voi kestää hetkisen :). Kuinkahan flätiksi mahtaa tällä toimenpiteellä päätyä?

Edit: tarkoitus oli sihautella ylimääräiset pois ilman korkin irrottamista mutta lopulta tosiaan korkki irtosi ja olut pysyi nahoissaan. Välittömästi korkki takas kiinni. Parempi tapa lopuille pulloille lienee se että tiputtaa painetta vain riittävästi, ei noin kuten testipullolle tein? On vaan jokseenkin hankala huomata milloin painetaso on sopiva...

Westerberg
Aloittelija
Aloittelija

ViestiKirjoittaja Westerberg » La Touko 02, 2015 22:32 pm

Vielä tästä casesta. Laitoin tuon testipullon jääkaappiin. Pitänee odotella muutamia päiviä-viikko ennen maistoa. Hiivat sekoittui huolella.

Askarruttaa tuo vielä, että pitäisikö kuitenkin säilyttää huoneenlämmössä, jotta olut "ottaisi takaisin" mahdollisesti vielä hiilihappoja; olettaen, että ylläkuvatulla menetelmällä olut on päätynyt flätiksi (maistamallahan se olisi selvinnyt...) mutta onhan siinä itse oluessa toki hiilihapot liuenneena, vaikka korkki olikin kokonaan auki jne...

Mitä tehdä? Vielä muutama neuvo olisi tarpeen, kiitos!

Naali
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Helsinki

ViestiKirjoittaja Naali » Su Touko 03, 2015 3:00 am

Olisi pitänyt video ottaa miten sen itse tein. Vähän samanhenkinen tapaus, joskaan geysiri ei täysin välitön ollut oli itsellä ja nimenomaan aivan sen verran korkkia auki, että pieni pihinä käy ja odottelee rauhassa sen 10-30s, välillä (n. puolessa tapauksista) meinasi kuohua yli, mutta ehdin ajoissa sulkea. Aika hyvin tuossa erässä tuntui vielä happoja olevan jäljellä tuonkin jälkeen, lähtötaso jotain 4,5 vols luokkaa ja sen jälkeen n. 2 vols. Yhtään flattia ei vielä ole tullut vastaan, joskin erästä puolet vielä tallella.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

BrewZealot
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja BrewZealot » Su Touko 03, 2015 10:25 am

Mulla siiderisatsi ylikarbonoitui. En napannut niistä korkkeja pois vaan kevitin pullonavaajalla sen verran korkkia että alkoi kuulua pihinää. Kun olut alkoi kuohua pullossa, lopetin kevityksen ja sihinä loppui. Tätä muutama toisto niin alkoi sitten myöhemmin avatessa siiiderit pysymään pulloissa. Eli ei korkkia kokonaan pois, pieni kevitys vain.
Mieluiten sellainen leveä avaaja joka ei purista korkin keskikohtaan terävää jälkeä. Pysyy korkki tiiviisti paikallaan paineenalennuksen jälkeen. Osa avaajista taittaa korkin keskeltä, eikä korkki enää välttämättä ole tiivis.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”