Samppanjapullojen korkitus?

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Brruce99
Foorumilainen
Foorumilainen
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Samppanjapullojen korkitus?

ViestiKirjoittaja Brruce99 » Ke Heinä 02, 2014 3:19 am

Terve,
Tilasin laatikollisen samppanjapulloja brouwnlandista belgioluilleni, syystä että en tarvitsisi pamahduksia pelätä suurten hilihappopitoisuuksien takia ja tottakai myös siksi että ovat niin tyylikkäitä :). Mutta kysymys kuuluu, että mikä olisi paras vaihtoehto pullojen korkkaamiselle. Pulloihin käy 29mm kruunukorkki ja tietenkin samppanjakorkki. Suomestan en ole vaan löytänyt yhtään paikkaa missä myydään oikeita samppanjapullo-korkkeja, mutta näitä muovisia kyllä http://www.shop.brewcat.fi/shampanjakor ... -1310.html. Ongelma on vaan siinä, että en tiedä luotanko näihin muovisiin, netissä kun nopeasti vähän lueskelein näistä korkeista, niin löysin hieman ristiriitaisia kommentteja, että jollain toimi ja jollain ei... :eivarma: . Eli, pitäiskö vaan laittaa kruunukorkki, vai tietääkö täällä joku vähän paremmin mikä menetelmä toimii parhaiten? Kustannustehokkainhan olisi kruunukorkki, mutta olen lukenut, että jos hiilidioksipitoisuutta laitetaan lähemmäksi 5,0g/l, niin kruunukorkki ei välttämöttä pysy paikallaan... Mutta anyway, jos on tietoa lisää, infoilkaa!

Kiitos ja hyvää kesää! :cheers2:

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

Re: Samppanjapullojen korkitus?

ViestiKirjoittaja DeGarre » Ke Heinä 02, 2014 10:42 am

Itse käyttänyt kruunukorkkia ja oluissani on reipas hiilihappo eikä irtoamisia ole tapahtunut. Viime talveksi jätin 2 noin 6-7-volttista pulloa pakkaseen mökille ja oli varmaan jäätyneet ja tai kuitenkin puskeneet puolet oluesta ulos, korkit kuitenkin hyvin vielä kiinni.

Kruunukorkilla ja bench capperillä ei aivan saa yhtä tiiviiksi korkkia kuin pikkukorkki pikkupulloon, ja sitten joka toinen kerta aina pullotin jumittuu pullon päähän. Kyllä, olen tutustunut 150 eri ketjuun tästä ongelmasta ja mikään ratkaisu ei ole toiminut, mm. vaseliini.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

Brruce99
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Brruce99 » Ke Heinä 02, 2014 16:01 pm

Ok, minulla on vaan tämä Ferrari Emily tyylinen korkittaja, onko kokemusta sellaisella?
Tuli kans äsken mieleen, että millä tavalla Lindemanns korkittaa omia pullojaan, niin nehän laittaa tavallisen viinikorkin ensin ja sen päälle kruunukorkki, eli se toiminee niin kuin samppanjapullonkorkin sulkija. Koska en oikeen luota tuohon emilyyn, niin ehkä tämä olisi varmin vaihtoehto...

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Tampere

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Pe Heinä 04, 2014 8:52 am

Minkälaisia pulloja sinulla on? Minulla on 0,75 l pulloja joihin käy vain 29 mm kruunu sekä toisia, joihin sopii vain samppanjakorkki. Ilman muuta samppanjakorkit ovat kruunukorkkeja tyylikkäämpiä, vaikka muovisia olisivatkin. Hintaa laskee se, että ne voi helposti käyttää niin monta kertaa kuin rautalankahässäkkä vain kestää.

Pohdin itse joskus ammoisina aikoina samppanjapullojen sulkemista korkkikorkilla, ja taisin muutaman pullon osalta onnistuakin. Oli vain aikamoista sumplaamista viinipullonkorkittajalla, hiukan tähän tyyliin:
http://www.youtube.com/watch?v=RSJdoUdJIeI
http://www.youtube.com/watch?v=NBP8jzGc40Q

Tällaisella laitteella tuo on kuitenkin mahdollista budjettipanijallekin:
http://www.brouwland.com/en/our-product ... 7Y8iLHNx0M

Lisää juttua:
http://byo.com/stories/item/1886-corking-belgians

Tämä olisi asiallinen:
http://www.durfo.com/eng/tgf500_eng.asp

Käytettyjä laitteita:
http://www.winegrowers.info/wine_equip/ ... orkers.htm

0,75 l belgikorkkipulloihin käyvät 43x25 tai 44x25 mm korkit. Saatavilla on korkkisia sekä synteettisiä, kuten esim. Westmalle käyttää. Ja kuten mainitsitkin, yksi helppo vaihtoehto on Cantillonin tyyli, eli tavallinen viinipullon korkki alle ja kruunu päälle.

Joka tapauksessa keskinkertainenkin olut maistuu erinomaiselta kun korkki poksahtaa! :winktoo:

DeGarre
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Englanti

ViestiKirjoittaja DeGarre » Pe Heinä 04, 2014 10:03 am

Brruce99 kirjoitti:Ok, minulla on vaan tämä Ferrari Emily tyylinen korkittaja, onko kokemusta sellaisella?
...

Ei, en edes tiennyt että on mahdollisuus saada Emilyyn 29mm hylsy... jos näin on niin sehän voisi toimia paremmin kuin jumittuva bench capper.
Work is the curse of the drinking classes. ---Oscar Wilde

lauril
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja lauril » Su Heinä 06, 2014 22:42 pm

Ainakaan itsellä ei toiminut sen paremmin. Hylsyn kierteisiin vastaava tappi Emilyssä murtui noin kymmenennen jumittavan pullon jälkeen. Paineilmalla seuraavaksi...

Brruce99
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Brruce99 » Ti Heinä 08, 2014 14:34 pm

lauril kirjoitti:Ainakaan itsellä ei toiminut sen paremmin. Hylsyn kierteisiin vastaava tappi Emilyssä murtui noin kymmenennen jumittavan pullon jälkeen. Paineilmalla seuraavaksi...

Aitoja samppanjakorkkejako korkitat? Ootko löytänyt kauppaa mistä voisi sellaisia hankkia?

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » La Heinä 19, 2014 15:36 pm

Brruce99 kirjoitti:Aitoja samppanjakorkkejako korkitat? Ootko löytänyt kauppaa mistä voisi sellaisia hankkia?

Oluelle kannattaa käyttää näitä:
http://www.brouwland.com/en/our-product ... mm-100-pcs

lauril
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Espoo

ViestiKirjoittaja lauril » Su Heinä 20, 2014 23:08 pm

Brruce99 kirjoitti:
lauril kirjoitti:Ainakaan itsellä ei toiminut sen paremmin. Hylsyn kierteisiin vastaava tappi Emilyssä murtui noin kymmenennen jumittavan pullon jälkeen. Paineilmalla seuraavaksi...

Aitoja samppanjakorkkejako korkitat? Ootko löytänyt kauppaa mistä voisi sellaisia hankkia?

Kruunukorkkeja siis laitoin, mihin Emily on tarkoitettukin. Olisin kyllä itsekin oikeiden skumppakorkkien perään, mutta niiden saatavuudesta eikä tulppaamistavasta ei ole hajua.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Patakurko » Ma Syys 01, 2014 12:53 pm

Ensimmäistä kertaa olen tekemässä siideriä ja ajatuksena on ollut pullottaa se 0,75 litran kuohuviinipulloihin ja käyttää korkituksessa kruunukorkkeja.
Tilasinkin jo Melkkolta Emily-korkituslaitteen ja 29 mm kruunukorkkeja. Saatuani härvelin perille, kokeilin korkitusta "kuivaharjoitteluna" ja korkitin on kyllä aika epäilyttävän tuntuinen. :? Muilla näyttikin olleen tästä samasta laitteesta kehnoja kokemuksia, mutta olisiko jollakin antaa jotain vinkkejä, kuinka välttää rikkomasta tätä korkitinta muutaman pullon jälkeen ja silti onnistua saamaan korkit riittävän tiiviisti kiinni? Huomasin jo kääntää korkittimen "leukoina" toimivat metallilevyt 29 mm asentoon.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 02, 2014 12:04 pm

Patakurko kirjoitti:Ensimmäistä kertaa olen tekemässä siideriä ja ajatuksena on ollut pullottaa se 0,75 litran kuohuviinipulloihin ja käyttää korkituksessa kruunukorkkeja.

Edelleen väitän, ettei kuohuviinipulloihin tartu kruunukorkki. Ne isot pullot, jotka on pullotettu 29 mm kruunuilla, ovat olut- ja siideripulloja.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 02, 2014 12:55 pm

Votkaiguaani kirjoitti:
Patakurko kirjoitti:Ensimmäistä kertaa olen tekemässä siideriä ja ajatuksena on ollut pullottaa se 0,75 litran kuohuviinipulloihin ja käyttää korkituksessa kruunukorkkeja.

Edelleen väitän, ettei kuohuviinipulloihin tartu kruunukorkki. Ne isot pullot, jotka on pullotettu 29 mm kruunuilla, ovat olut- ja siideripulloja.

Aika moni (kaikki?) nimekäskin shampanjatalo käyttää tanssituksessa kruunukorkkia, mutta onko se sitten tuo 29 mm, niin en tiedä. Isompiakaan ei tunnu olevan, joten kaippa.

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 02, 2014 14:51 pm

Googlettelin. Tässä siis samppanjaputeli:
http://b2bimg.bridgat.com/files/champagne_bottle.jpg
Eli tuohon pullotyyppiin taitaa 29 mm kruunukorkki tosiaan mennä. Monissa kuohuviinipulloissa taas muistelen olleen paksumpi kaulus, johon korkki ei kunnolla tarraudu. Pointtini siis on, että pullojen kaula kannattaa tarkastaa ennen kuin laskee ne mukaan pullotusvahvuuteen.

äyni
Panimomestari
Panimomestari

ViestiKirjoittaja äyni » Ti Syys 02, 2014 15:00 pm

Samppanja ja Cava ainakin pitää ja monet muutkin kuohuviinit tehdään samppanjametodilla, jolloin ne pitää sulkea väliaikaisesti. Tuohon käytetään ymmärtääkseni ylisimmin kruunukorkkia.
Jos siis ostaa samppanjaa, cavaa tai jotain muuta kuoharia, jossa lukee "perinteisellä menetelmällä" (asiaankuuluvalla kielellä toki), niin on hyvin todennäköistä, että siihen käy kruunukorkki.

Edullisemmat pakkokarbonoidut tai paineella pullotetut saattavat sitten olla toisenlaisessa pullossa. Mutta kuka semmoista ostaa? =)

Votkaiguaani
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Votkaiguaani » Ti Syys 02, 2014 15:56 pm

äyni kirjoitti:Edullisemmat pakkokarbonoidut tai paineella pullotetut saattavat sitten olla toisenlaisessa pullossa. Mutta kuka semmoista ostaa? =)

Sekä ne oluet ja siiderit, jotka on suljettu oikealla korkilla. Niitä ainakin minä olen ostellut.

Patakurko
Aloittelija
Aloittelija
Paikkakuntasi: Järvenpää

ViestiKirjoittaja Patakurko » Su Loka 05, 2014 16:12 pm

Tilasinkin jo Melkkolta Emily-korkituslaitteen ja 29 mm kruunukorkkeja. Saatuani härvelin perille, kokeilin korkitusta "kuivaharjoitteluna" ja korkitin on kyllä aika epäilyttävän tuntuinen. :? Muilla näyttikin olleen tästä samasta laitteesta kehnoja kokemuksia, mutta olisiko jollakin antaa jotain vinkkejä, kuinka välttää rikkomasta tätä korkitinta muutaman pullon jälkeen ja silti onnistua saamaan korkit riittävän tiiviisti kiinni? Huomasin jo kääntää korkittimen "leukoina" toimivat metallilevyt 29 mm asentoon.

Nonni, perjantaina sitten pullotin siideriä. Noin kymmeneen kuohuviinipulloon sain korkit tarttumaan Emily-korkituslaitteella, minkä jälkeen korkittimen muovinen kierreosa katkesi ja homma tökkäsi siihen. Onneksi oli kuitenkin riittävästi puolen litran olutpulloja, joihin lapposin sitten lopun siiderin. Taitaa olla reklamaation paikka Melkkolle :mad: .

Siiderit ovat kuitenkin nyt pullossa ja karbonoitumassa. Lisäsin molempiin versioihin 8 grammaa panimosokeria per litra. Alustavasti Wyeastin nestehiivalla hiivattu erä oli omaan suuhuni miellyttävämpi kuin viinihiivalla(kuivahiiva) käytetty versio. Nyt vaan sitten odotellaan ja Joulun tienoilla voisi testata ensimmäisen kerran...

Brruce99
Foorumilainen
Foorumilainen

ViestiKirjoittaja Brruce99 » Ma Loka 27, 2014 23:31 pm

Voin hieman päivttää miten minä oon nytten toiminut ja se on osoittanut toimivaksi. Käytän Ferrari emily-korkittajaa, mihin liitetty 29mm pää ja ihan tavallisia 29mm kruunukorkkeja. Ongelma on siinä, että kun käytän tätä korkittajaa, niin kahvat eivät tahdo mennä ihan niin pitkälle alas kun on mahdollista, eli ne korkit eivät kiinnitty mahdollisimman hyvin. Olen toiminut niin, että olen hellästi painanut pumppausliikeellä niitä kahvoja muutama kerta, että saan maksimaalisesti irti mitä korkittajallani pystyy ja sen jälkeen olen kääntänyt pullon 90-astetta ja painanut heiman lisää ja jatkanut tätä kokonaisen kierroksen. Korkit ovat tähän mennessä pysyneet paikallaan ja missään pullossa ei ole ollut vuotoa.
Onko muilla sama ongelma emilyn kanssa, että ne kahvat ei mee alas asti, nomraalisti mun emily 26mm säädöillä saan kahvat hieman yli 90-asteen kulmaan ja samppanjapullon kanssa en edes pääse 90-asteeseen. Vaikka eipä sillä väliä, hyvin toimii näinkin. Ainoa että korkittaja ei ole parasta laatua, niin jos painaa vähän liian kovaa, niin voi mennä rikki...

anthe
Foorumilainen
Foorumilainen
Paikkakuntasi: Joensuu
Viesti:

ViestiKirjoittaja anthe » Su Tammi 07, 2018 14:24 pm

Olisko jollakulla tarvetta Emily-korkittajan 29 mm kupille, jossa on kierre ulkopuolella?

Tämä oli ainoa paikka josta löysin juuri oikeanlaista kuppia: https://www.bacchus-barleycorn.com/catalog/29mm-bell-housing-emily-capper-p-4665.html

Nämä tulisi Amerikasta asti, niin voisin tilata samalla enemmän. Onko kiinnostusta?

Naali
Kisälli
Kisälli

ViestiKirjoittaja Naali » Su Tammi 07, 2018 14:38 pm

anthe kirjoitti:Olisko jollakulla tarvetta Emily-korkittajan 29 mm kupille, jossa on kierre ulkopuolella?

Tämä oli ainoa paikka josta löysin juuri oikeanlaista kuppia: https://www.bacchus-barleycorn.com/catalog/29mm-bell-housing-emily-capper-p-4665.html

Nämä tulisi Amerikasta asti, niin voisin tilata samalla enemmän. Onko kiinnostusta?

Oisi varastolla jotain ulkokierteellisiä kanssa. Sopivat yhden toisen italialaisfirman korkittimiin niin en ihan saletti onko noissa sama halkaisija Emilyn kanssa, mutta aika liki ainakin.
http://www.panimonurkka.fi, kotiolutainesten kauppaa Helsingin suunnalla.

Palaa sivulle “Oluen säilytys”