Vaahtoa pulloissa

Oluen astiointi ja säilytys

Valvojat: suorama, Elmo

Akselipoika
Oppilas
Oppilas
Suomea?: Kyllä
Paikkakuntasi: Helsinki
18 tai yli: Olen

Vaahtoa pulloissa

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Su Helmi 23, 2014 12:30 pm

Pullotettu uuteolut on nyt ollut jälkikäymässä parisen viikkoa, ja olen ihmetellyt vaahtoa, joka esiintyy parissa pullossa. Teoriani on, että pullot eivät ole sulkeutuneet kunnolla, jolloin jälkikäymisen synnyttämä ylipaine pääsee ulos, ja pinnallle syntyy vaahtoa, ihan kuin primäärikäymisen aikana käymisastiassa. Itse asiassa, korkittaessa olen huomannut että tietyn tyyppiset pullot ovat olleet hieman hankalampi sulkea, ja kruunun reunat eivät ole painuneet ihan tasaisesti pullon suun ympärille. Onko muilla kokemuksia vaahtoavista pulloista, ja oletteko uskaltaneet maistaa niitä? Parhaimmassa tapauksessahan voisi kuvitella oluen olevan ihan ok, lukuun ottamatta karbonoinnin puute. Mutta ei kai pilaantumisen riskikään ole mitenkään epätodennäköinen. Mitäs luulette? Uskon kyllä pullojen sulkeutuneen niin tiiviisti, että ilmaa ei pääse sisälle.
"Ihan hyvää"

Joppo
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Riihimäki

Re: Vaahtoa pulloissa

ViestiKirjoittaja Joppo » Su Helmi 23, 2014 12:44 pm

Vaahtoa syntyy pullokäymisessä ihan kuin pääkäymisessäkin. Täysin normaalia.

Tumpelo
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja
Paikkakuntasi: Turku

ViestiKirjoittaja Tumpelo » Su Helmi 23, 2014 12:54 pm

Maistamallahan tuo selviää. Et malta kuitenkaan kypsytellä olutta kovin pitkää, niin aloita vaikka noista. Olen huomannut saman, että joidenkin pullojen kanssa joutuu vähän taistelemaan, jotta saa korkin kunnolla kiinni. Varsinkin Lidlin Perlenbacher Premium pullot vaativat paljon voimaa. Tosin kyllä niissä olut on ihan yhtä hyvin säilynyt kuin muissakin. Asiaan voi myös vaikuttaa melko rimpula korkitushärveli mikä minulla on käytössä. Minkäs laisella vekoittimella muuten korkitat?
Pulloissa: Belgialainen helvetin paha ale (25l)

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Su Helmi 23, 2014 16:25 pm

Korkitan tällaisella pelillä. Ongelmapullojen kanssa on mennyt niin, että olen kyllä saanut painettua korkit kiinni ihan hyvin, mutta korkituslaitteen metallikaulus on hieman juuttunut kiinni korkkiin, ja sen on joutunut poistamaan pienellä kikkailulla. Tällöin kruunun reunat ovat hieman taipuneet ulospäin.

Oliko Tumpelolla kyseessa nuo 0,5 litran Perlenbacher pullot? Itsekin totesin että ne eivät sulkeudu kunnolla, niin vein takaisin lidliin pantattaviksi. Tod näk se kierteellinen pullonsuu ei oikeen sovellu kotikorkitukseen, ainakaan mun käsissä.

Itse uskon kyllä vahvasti siihen ettei pullossa enää pitäisi muodostua uuutta vaahtoa, jos korkki on sulkeutunut tiiviisti, ja niin että se kestää ylipaineen. Eikö nesteen karbonointi perustu suuhen, että ylipaineen takia hiilidioksiidi ei pääse kuplina vapautumaan, muodostaen vaahtoa, vaan hiilidioksiidi jää vangiksi nesteeseen? Nämä tosin ovat ihan tavis-maallikon pohdintoja, eikä perustu mihinkään varmaan tietoon.

Ja pakko kai nyt noita ongelmapullojakin täytyy ainakin maistaa.

Mutta onko jollain muulla kokemusta siitä, että pulloon muodostuu vaahtoa koko pullokäymisen ajan?
"Ihan hyvää"

Akselipoika
Oppilas
Oppilas

ViestiKirjoittaja Akselipoika » Ma Helmi 24, 2014 21:59 pm

Kannatti maistaa. Ei tossa yhdessä ainakaan ole mitään vikaa. Pikkasen pienempi karbonointi kuin "normaalissa" testipullossa. Itse asiassa jopa kivempi, pehmeämpi suutuntuma kuin vertailupullossa. Ensi kerralla siis vähemmän karbonointisokeria, kun teen samantyylistä. Näin sitä ihminen yllättyy; pullo jota pelkäsin pilaantuneen, olikin itse asiassa parempi kuin muut. Hyvä että säästin pullot, vaikka mielessä kävikin niitten hylkääminen.

Eivät ehkä toisaalta taida säilyä ihan yhtä hyvin kuin kunnolla sulkeutuneet pullot.

Päivitys: Nyt on kaikki kolme sukundapullot juotu. Kaikissa eri karbonointiasteet, "täydellisestä" täysin hapottomaan.
"Ihan hyvää"

Closetostupid
Janon sammuttaja
Janon sammuttaja

ViestiKirjoittaja Closetostupid » Su Helmi 12, 2017 18:25 pm

Jos on tupla uurteinen pullonkaula niin eivät mene korkit kunnolla kiinni. En enää käytä esim.Kozelin tai Pohjalan pulloja. Ne saa kiinni, mutta lähtee käsin voimalla irti. Silti kun juonut ne nopeasti pullotuksen jälkeen niin ihan hyvin hapot säilyneet.

cob
Harjoittelija
Harjoittelija
Paikkakuntasi: oolu

ViestiKirjoittaja cob » Su Helmi 12, 2017 20:25 pm

Emilyn kanssa käy tietyillä pulloilla juuri noin, eli korkki mukamaste sulkeutuu, mutta korkittajaa avatessa korkin reunat vääntyvät takaisin auki. Sierra Nevada Pale Ale:ssa mm. on tuollainen suuaukko, samoin joissain muissakin pienpanimo-oluissa.

Jonkin verran painetta korkki pitää, mutta peukulla saa raotettua tiivistettä niin että sihahtaa, enkä ole saanut pihdeillä puristelemallakaan korkkia tiivistymään kunnolla. Pale aleissa juontikierto on sen verran nopea että haittaa ei ole, mutta silti poistan noi pullot kierrosta samantien kun huomaan.
Kävelyä, kaljaa ja kuvia - https://exposedpaths.exposure.co/

masafi
Kisälli
Kisälli
Paikkakuntasi: Lappi

ViestiKirjoittaja masafi » Ke Maalis 29, 2017 8:10 am

Kun hommaa n.30€ pöytäkorkittimen niin kaikki pullot käy.Siinä ei ole pullonsuun alle tarttuvia osia.
RDWHAHB

Palaa sivulle “Oluen säilytys”